kreupelheid denkt jury, maar is niet zo ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeelien

kreupelheid denkt jury, maar is niet zo ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 07:35

Hooii *\o/* ,

Gisteren zou ik mijn eerste B-wedstrijd gaan rijden.
Tijdens het inrijden was hij super, hij was ontspannen, hij bleef bij me, zocht me hand op etc.
Toen ik mijn eerste proef ging rijden mocht ik eerst één rondje door de bak, maar toen we langs het juryhokje kwamen vond hij het ineens erg eng daar :+ , hij draaide om.
Maar na een tweede keer erlangs te gaan, vond hij het nog steeds wel erg spannend maar draaide niet meer op.
Toen ik de proef wou gaan beginnen aandraven, van hand veranderen middendraf dan weer van hand veranderen maar dan in stap ging goed alleen hij was beetje gespannen op dit moment doordat hij dat hokje nog steeds eng vond, en maakte daardoor ze pas soms niet helemaal af.. :+ , maar toen ik aan het hand veranderen was kwam de jury naar buiten dat ik maar moest stoppen omdat mijn paard niet goed loopt hij is kreupel zegt ze..

Alleen hij is echt niet kreupel, heb hem nagekeken van alles maar er is echt niks _/-\o_ , hierna in de binnenbak weeer gereden en hij was gewoon weer normaal.Verschillende mensen hebben gekeken en lesgeefsters hebben gekeken en zijden dat er niks aan de hand was, dat het gewoon zijn loopje is ( draver ) , Wat had de jury in zo'n geval moeten doen?

Groetjesss! *\o/*

Anoniem

Re: kreupelheid denkt jury, maar is niet zo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:38

Als de jury denkt dat het paard kreupel is mag de combinatie uitgesloten worden. Ik vind het alleen een vreemd verhaal dat de jury zegt dat ie kreupel is maar anderen niet...?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:42

Ohh, maar het echte "zenuwachtige draversloopje" kan voor veel verwarring zorgen! En als de jury constateerd dat er kreupelheid is dan is het simpelweg uitsluiting. Het is een momentopname, jammer maar helaas en volgende keer beter.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:52

Ik heb het ook wel eens gehad met een FNRS wedstrijd.
het manege paard waar ik op zat kon soms zo druk zijn, dat hij huppelend door de baan ging.
Deze jury heeft mij na het losrijden laten afstappen, aan de hand een stukje laten rennen, toen moest ik er weer op en nog maals gekeken. Toen was het paard rustiger en liep hij wel goed.
Uiteindelijk mocht ik toch starten.

Ik kan de jury wel begrijpen. Want stel je voor dat hij zich wel verstapt had en daardoor niet goed liep.
Beter dat ze iets te vroeg ingrijpen, dan te laat.
Het is rot voor jou, maar volgende keer beter.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 07:54

Joolien @ ; Haha ja zo dachten wij dus ook, we hebben zelfs startgeld terug gekregen omdat de manege eigenaars het erook niet mee eens waren.. daarom dit topic :P

@PussInBoots ; Naja zenuwwachtig kon inderdaad door het juryhokje komem, maar als jury moet je dan toch al ervaring hier mee hebben en niet al na 1x door bak hebben gereden meteen bak kunnen verlaten ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:15

-> WD-V

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 19:43

of denk ik nou helemaal verkeerd haha

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:59

Wat ik altijd doe, als ik het zie voordat iemand de ring in gaat, is het paard aan een lange teugel over de rechte lijn laten draven. Dan kun je zien of het paard echt onregelmatig is danwel teugelkreupel is cq last van spanning heeft. Als ik het paard onregelmatig vind, geef ik dat aan en geef de ruiter zelf de keuze: verder rijden met lage punten als gevolg of zelf stoppen.
Je mag als jurylid nl. niet op de stoel van de DA gaan zitten.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:14

Dankjewel Fitzroy, dit geeft mij al meer duidelijkheid!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:18

je mag als jury wel degelijk een combinatie uitsluiten als je kreupelheid vermoed :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:20

HIHI...( sorrie voor het lachje) maar lang niet elke jury weet hoe een hard draver loopt.
Ikl kan ik me wel heel goed voorstellen dat dat als kreupel overkomt in een stress situatie!
En ja, dan heeft de jury wel vaak gelijk, het ziet eruit als niet rad lopen en is het de juiste keus dat je word uitgebeld.
Niet leuk, maar volgende keer beter.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:25

Vriendin van mij heeft precies het zelfde probleem als jou! Ook een dravertje.
Zij was haar aller eerste wedstrijd ook uitgesloten, onwijs sneu.
Weinig aan te doen helaas alleen hopen dat hij volgende keer wel weer goed loopt is het enige.

@ Fitzroy: kan je zoiets ook van te voren aangeven ofzo?
Mijn vriendin heeft het nml heel snel omdat haar paardje nog al snel te lui word of ergens heel zenuwachtig van word

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 17:09

@ _Jessie ; Ja dat is inderdaad erg vervelend,
Ik vraag me ook eigenlijk af of je dit van te voren kan aangeven ofzo?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:16

mhm het is heel vervelend. Veel mensen ook "ja het is een draver die lopen gewoon niet goed" maar ik heb dat paardje verzorgd en hij loopt voor zijn manier echt wel goed. Soms loopt hij je te f*cken en gaat hij express kreupel lopen als hij geen zin heeft en zodra je hem in de wei zet spurt hij weg :P

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 19:59

Jaa, ben benieuwd of meer mensen dit hebben meegemaakt?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:31

Jep, ook met een Draver :j :+ Bij spanning gaat ze huppen in draf, ook bij betreffende wedstrijd. Bij de eerste proef werd ze op 3/4 gevraagd of ze nog wel door wilde gaan ivm minputen. De tweede proef kwam de jury meteen naar buiten (hadden de eerste proef blijkbaar gevolgd) en vonden het ook. Vervolgens zat jury 1 aan de linkervoet te voelen terwijl jury 2 tegelijkertijd zat te vertellen dat het uit de rechterschouder kwam :') terwijl ik dus steeds zei dat ze helemaal niet kreupel was, maar het de spanning was.
Ik snap best dat je minpunten krijgt omdat je dan tactfouten hebt, maar ga dan niet de expert uithangen en vertellen waar het vandaan komt, zeker niet op zo'n manier :=

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:38

Zou je niet kunnen vragen of ze je buiten mededinging (oid) zouden kunnen laten meedoen, en uitleggen dat je paard door de spanning niet helemaal rad gaat? Dit lijkt me toch een kwestie van oefenen en ervaring op doen, en dat gaat niet zonder je proefje te mogen rijden.

Of je zou misschien tussen de bedrijvigheid door/ na afloop nog kunnen vragen of je even met je paard in de bak mag oefenen met dat juryhokje.

Ik weet het anders ook niet, want kan wel begrijpen dat een jury zo'n beslissing moet nemen. Zekere voor het onzekere nemen, want als er echt wat aan de hand blijkt...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:38

_Jessie schreef:
mhm het is heel vervelend. Veel mensen ook "ja het is een draver die lopen gewoon niet goed" maar ik heb dat paardje verzorgd en hij loopt voor zijn manier echt wel goed. Soms loopt hij je te f*cken en gaat hij express kreupel lopen als hij geen zin heeft en zodra je hem in de wei zet spurt hij weg :P

Paarden gaan niet 'expres' kreupel lopen, _Jessie :n

ster12312345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 06:14

Mijn paardje is ook een draver (zie je trouwens helemaal niet!!).. :D
Alleen elke keer als ik dressuurwedstrijden ging rijden werd ik weer uitgestuurd :(
Omdat ze '' Onregematig liep '' Terwijl er niks aan de hand was... en ik kreeg soms niet hoger als 166 punten. /3
Alleen toen dacht ik van laat ik eens springen proberen dressuur is ze zo slecht in!!
Toen begon ik met springles van buurman :j Het ging egt super goed en de 2e keer dat ik sprong sprong ze zo met gemak over 1.10 ( Ik zelf vond het soms wel wat eng maar ze weigerde nooit tenzij ze echt niet uitkwam)
Ik ben nu nog steeds intensief aan het trainen en gister even in de bak gereden en dressuur rijden ging ineen keer heel erg goed ze strekte mooi in middendraf en alles heeft ze nog nooit egt willen doen...
Ik ben weer heel blij en op het programma staat een startkaart aanvragen voor het springen!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:50

Dravers zijn soms hele goede springers, maar jammer genoeg moet je, voor je officieel wil starten, eerst 2 winstpunten rijden in de B dressuur!
En er zijn natuurlijk ook dravers die wel goed presteren in de dressuur.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:54

silviasilvia schreef:
@ _Jessie ; Ja dat is inderdaad erg vervelend,
Ik vraag me ook eigenlijk af of je dit van te voren kan aangeven ofzo?

Ik ga mee met Fitzroy. Oogt het paard onzuiver, dan geef ik dat aan bij de ruiter. Die kan dan zelf beslissen of ze door wil rijden, met de kans op lage cijfers.
Vantevoren aangeven is niet gebruikelijk. Als je denkt dat het door spanning komt, kun je al bij inschrijving aangeven dat je HC (buiten mededinging) wilt starten, en dan wel van te voren even overleggen met de jury. Je knut niet op het moment van binnenrijden zeggen dat je voor spek en bonen mee wilt doen...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:09

JPS schreef:
_Jessie schreef:

Paarden gaan niet 'expres' kreupel lopen, _Jessie :n

Dan nodig ik je graag een keer uit om dat bij hem uit te komen proberen ;)
Heb het hem dat regelmatig zien en voelen doen. Als weg rennen in de wei niet lukte dan liep hij gewoon kreupel mee.
En dan echt heel overdreven door zakken terwijl er niks aan de hand was. Ja paard heeft blessure opgelopen ooit aan schouders en toen liep
hij wel degelijk kreupel. Dus als hij uit de wei werd gehaald en kreupel liep ging hij weer terug.
Dat is een jaar zo geweest. Je kan mijn niet vertellen dat dat paard dat niet onthoud ;) Hij staat onder regelmatige controle van deskundige mensen dus

Maar inderdaad misschien een goed idee van jullie op HC te starten. Zal daar is op gaan zoeken voor haar

kabriolefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:15

het is normaal als je paardje gespannen loopt dat je denkt dat ze soms manken ze zetten hun spieren vast en bewegen niet souoel door ik heb ook een paardje die deels frans volbloed is en ze is soms ook erg gespannen op wedstrijd en dan denk ik soms ook dat ze mankt maar als ze dan gewoon ontspannen loopt is er niks aan de hand :-)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:52

Toch denk ik dat je beter oorzaken van kreupel lopen kunt gaan uitsluiten.
Het druist namelijk zeer tegen de natuur van een paard in om bewust te gaan kreupelen.
Paarden zijn vluchtdieren en wanneer zij dit zouden doen, stellen zij zich immers zeer bewust kwetsbaar op?
Dat is toch niet logisch, _Jessie.
Bedankt voor je uitnodiging maar ik denk dat het zonde is van jouw- en van mijn tijd want je overtuigt me daarin sowieso niet. Ik geloof er absoluut niet in, sorry. Ik denk dat er iets anders aan de hand is en ik hoop voor je paard dat je verder wilt zoeken en niet vasthoudt aan de aanname dat het hier gaat om 'bewust kreupel lopen'.

_Jessie schreef:
Dan nodig ik je graag een keer uit om dat bij hem uit te komen proberen ;)
Heb het hem dat regelmatig zien en voelen doen. Als weg rennen in de wei niet lukte dan liep hij gewoon kreupel mee.
En dan echt heel overdreven door zakken terwijl er niks aan de hand was. Ja paard heeft blessure opgelopen ooit aan schouders en toen liep
hij wel degelijk kreupel. Dus als hij uit de wei werd gehaald en kreupel liep ging hij weer terug.
Dat is een jaar zo geweest. Je kan mijn niet vertellen dat dat paard dat niet onthoud ;) Hij staat onder regelmatige controle van deskundige mensen dus

Maar inderdaad misschien een goed idee van jullie op HC te starten. Zal daar is op gaan zoeken voor haar
Laatst bijgewerkt door JPS op 20-04-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:59

ik had dit ong. 3 weken geleden met mijn fjordje ook.
tijdens het inrijden super geen stap verkeerd gezet,
ree rondje ring, mocht beginnen.. net 2 oefeningen gedaan en jahoor ik moest stoppen.
natuurlijk eruit gegaan ( omdat ze peesblessure heeft gehad en atrose in de achterbeen )
de jury kon mij ooik niet vertellen welk been ze haar kreupel vonden lopen maar ze liep kreupel volgens hun :S
op het harde gedraafd, volgende dag gelongeerd... NIETS!
weg 18euro... gaat niet om het geld, maar die jury zat op de schopstoel volgens mij want meerdere kregen het te horen maar zijn wel door gaan rijden ( sommige zelf winstpunten daar gereden:S )

afgelopen zondag weer gestart.
1 en 2e geworden met winstpunt..

is gewoon altijd moeilijk..
gewoon weer starten, hopen dat ze er dan "doorheen" kijken