zenuwen tijdens wedstrijd.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

zenuwen tijdens wedstrijd.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:58

Nou, zoals de titel al zegt......

Ik ben echt ontzettend zenuwachtig voor en tijdens m'n wedstrijden, en niet een beetje maar echt giga!
Het begint de avond er voor, met buikpijn en een vreemd gevoel in m'n buik.
De ochtend (of de dag) van de wedstrijd krijg ik niet veel door m'n keel, wel drinken.

Ik ben snel gepiekeerd tegen m'n paard (hij heeft bijv een hekel als ik z'n voorpluk knot en dan word ik snel boos...)
ik ben erg druk, (nu ben ik dat altijd wel een beetje, maar dan nog erger)
als ik eenmaal aan het rijden ben ben ik ook snel aangebrand, en hou ik erg vast, ik wéét dat dat niet moet maar onbewust gebeurd het toch.
bij het beginnen van m'n proef word het nog erger, ik ben ontzettend sterk en de spanning straalt er van af!!

nu weet ik van mezelf dat ik té prestatie gericht ben, ik wil zooo graag goed rijden! en ik weet dat ik dat gewoon een keer niet moet doen, gewoon rijden zoals thuis,
met rust en ontspanning, maar oh oh oh wat is dat moeilijk!

Heeft iemand tips waardoor je beter kan ontspannen? Of minder die druk achter een wedstrijd voelt?!

Alvast bedankt!

isabelle_k

Re: zenuwen tijdens wedstrijd.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:49

Zie het niet als een wedstijd maar gewoon voor de fun. Bij mij werkt dit ook aangezien ik mezelf herken in je verhaal. Vraag anders iemand anders om te vlechten, kan je daar ook al niet meer gepikeerd over raken.

Succes!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:51

Ik heb mijn startkaart afgezegd
En wil alleen nog maar onderlinge wedstrijdjes rijden zodat ik niet meer het gevoel heb dat ik MOET presteren
Verder kan van dat Bach bloesemremedie ook nog wel helpen (weet zo niet welke)

isabelle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:34

Ik weet ook niet welke remedie helpt, heb dat zelf nog niet gebruikt.
Bananen eten helpt volgensmij ook ;D

OneForza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:11

Bach rescue haalt een vleugje van de zenuwen af, maar als je zo zenuwachtig bent als je beschrijft kan het misschien helpen om een paar dagen van te voren al wat homeopatisch te nemen en misschien eerst gewoon een aantal keer HC starten, dan heb je er geen druk achter staan en laat idd iemand anders als dat kan je paard invlechten, anders beinvloed je hem van te voren nl ook.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 06:11

het is inderdaad een idee om m'n paard es te laten vlechten door iemand anders, HC heb ik ook gedacht ga dat toch maar eens proberen.
Ik wil bach wel proberen maar heb 1 keer met occacepan gestart, en zelfs toen was ik zenuwactig.....maar je eet maar nooit!
Thanx voor de tip En miss is inderdaad de gouden tip gewoon kappen...... alleen vind ik het wel heel leuk ondanks m'n zenuwen, en ik zou zooo graag ooit Z willen rijden, :-)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 06:17

ik heb exact hetzelfde als jij dus lees hier ook even mee voor eventuele tips

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 06:21

misschien moet je de lat gewoon iets minder hoog voor jezelf leggen, en dan heb je misschien wat minder last van zenuwen.

kijk er meer naar van: we gaan gewoon zien hoe het gaat vandaag, als we allebei maar plezier hebben!
ik begrijp dat je goed wil presteren en dan ooit in de Z wil rijden, maar bekijk het stapje voor stapje, zeker als je zo veel last van zenuwen hebt.

houd ook goed in je hoofd dat het ook een leuk iets voor je paard blijft, zeker als je zelf door hebt dat je snel geirriteerd bent. hij moet het ook leuk blijven vinden, en dan kan je als team goed gaan presteren.

ik heb vroeger ook heel veel last van zenuwen gehad, en allerlei middeltjes uitgetest, maar niets hielp.
nu kijk ik veel luchtiger tegen het hele wedstrijd gebeuren aan, en zijn de zenuwen veeeeeeel minder!

succes!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:31

Ik heb bijna hetzelfde, vanaf het moment dat ik 's ochtends wakker word op de wedstrijddag zit er een olifant op mijn borst en begint de stress.
Aangezien mijn paard heel erg op mij reageert is dit niet handig tijdens wedstrijden.

Iemand gaf mij de tip om valeriaan te proberen, dit is volledig homeopathisch en ik moet zeggen dat ik er echt veel baat bij heb!

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:51

voor een wedstrijd ben ik ook altijd best zenuwachtig. zelf heb ik dat niet door maar je merkt gewoon aan het paard dat ik dat ben. heb eerder altijd tijdens examens wel eens van die homiopatische pilletjes gehad, werkt heel goed. kun ej zo bij de drogist kopen.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:19

Misschien je instructeur meenemen? Heeft bij mij erg geholpen.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 15:03

ikheb afgelopen zaterdag een clinic gereden in woudenberg, en dit ging best heel goed,
ik had nog wel wat last van zenuwen maar kon nu gewoon loslaten en blijven ademen!
Ik had uiteindelijk 188 punten (clinic, eerst proef rijden en dan les)
ik was echt super tevreden!
Het helpt dus echt om niet officieel te starten, ga nu zeker een keer HC starten, en degene waar ik op clinic was bood al aan om eens en les op een wedtrijd locatie te doen, ga ik zeker proberen!
Thanx voor alle tips!

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:10

Ik heb zelf ook een ontzettend stresskip, waardoor wedstrijden, examens en andere "belangrijke" dingen vaak bij mij al niet zo goed gaan. Bij mij is het ook vaak zo erg dat ik ervan moet overgeven. Zo heb ik ook 3 weken terug mijn autopraktijkexamen verknalt omdat ik veel en veel te zenuwachtig was. Homeopathische middelen hebben bij mij vrijwel geen effect :n
Uiteindelijk heb ik (naar aanleiding van een vriendin) de huisarts gebeld, of zij er iets tegen hadden. De assistente zei dat ik voor zo'n probleem niet eens langs hoefde te komen, omdat het zo'n veelvoorkomend probleem was. Ik zou propranolol krijgen, een soort betablokkers. Ik moet zeggen, ik was nog altijd een beetje sceptisch, maar ze werkten geweldig! Ik had vorige week het herexamen voor de auto en voelde totaal geen stress! Was echt een ontzettend relaxed gevoel om eindelijk eens iets zonder stress te doen! =:)
Misschien dat dit een idee voor jou is?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:19

Ik was voorheen ook vreselijk zenuwachtig. Wat bij mij heeft geholpen was het drastisch bijstellen van mijn wedstrijddoelen. Niet meer persé voor die winstpunten gaan en net zo goed willen rijden als de rest. Wel heen gaan om vooral fijn te rijden en het beste uit onszelf als combinatie te halen.

Een hele moeilijke tijd privé (sterfgeval) heeft mij gedwongen om mijn doelen bij te stellen en dingen vreselijk te gaan relativeren. De eerste wedstrijd destijds was vreselijk en daarom besloot ik de keer erna om vooral heen te gaan om fijn te rijden. Heb toen heerlijk gereden en zelfs een nogal vreemde jurering kon mij niet van slag brengen. Terwijl iedereen om mij heen er vreselijk boos over was. Ik niet, anderen waren al voor mij boos en ik had fijn gereden. En dat was mijn doel.

Moraal is dus niet dat je eerst iets vreselijks moet overkomen voor je van de stress af bent. Wel eens goed kijken waarom je zenuwachtig bent.
Vaak is het een perfectionistisch trekje waardoor je jezelf veel te veel druk oplegt. Zonde, want juist dan gaat het niet goed. Het moeten presteren loslaten en genieten van jouw paard dat zijn best doet op wedstrijd. Als dat lukt ben je volgens mij al een paar grote stappen vooruit. Succes!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:26

isabelle_k schreef:
Zie het niet als een wedstijd maar gewoon voor de fun. Bij mij werkt dit ook aangezien ik mezelf herken in je verhaal.

Succes!

haha wilde dat het zo werkte....gaat erom dat je het graag goed wil doen.

Ik heb er ook erg last van door mijn spanning loopt het paard ook niet lekker....ik hou teveel vast wat verkeerd beeld geeft. Ikheb het niet ervoor maar echt puur ALS ik de ring inrij.....sla soort van vast moet het g ewoon veeel doen dan wordt het beter.
Is gewoon ook het onzekere in mezelf door anders les is dat wel beter geworden nu nog in de proef.

Ik ga zeker niet voor de winstounten (nu) maar voor een fijn gevoel en ontspanning in mezelf :D.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:30

Hee Margreet! Het is zo zonde als jij HC gaat starten, das namelijk helemaal niet nodig. Jullie kunnen t best en als jullie HC starten en een winstpuntje rijden is t zonde. :) Gewoon lekker gaan voor je plezier, en dan komt t echt wel goed met jullie!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:34

Candace schreef:
Hee Margreet! Het is zo zonde als jij HC gaat starten, das namelijk helemaal niet nodig. Jullie kunnen t best en als jullie HC starten en een winstpuntje rijden is t zonde. :) Gewoon lekker gaan voor je plezier, en dan komt t echt wel goed met jullie!

Ik ben ook vaak zat HC gestart als het afhangt van dat ene puntje is het stom die pak je later dan ook wel weer...gaat om de ontspanning en niet om het promoveren naar hogere klasse. Ik merkte wel dat ik relaxter was met HC geeft minder prestatie druk.

Wat iedereen ook zegt dat je het kan het is toch je eigen gevoel wat telt.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:37

Tuurlijk maar je coupons ben je dan ook kwijt, kun je beter toch een extra puntje rijden en dan bijv. de klasse uitrijden ofzo. Als je dan zoiets hebt van nu ben ik er klaar voor om over te stappen dan kan dat iig als je dat wil.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:49

Kan mij vergissen, maar volgens mij zijn coupons bij HC starten niet nodig.
Als dat helpt om zelfvertrouwen en ontspanning te krijgen is het een goede oplossing.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:52

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:20

BrankaZ schreef:
Kan mij vergissen, maar volgens mij zijn coupons bij HC starten niet nodig.
Als dat helpt om zelfvertrouwen en ontspanning te krijgen is het een goede oplossing.

Zijn wel nodig...zowel bij dressuur als springen moet je aantonen dat je eemn geldige combinatie bent.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:22

Candace schreef:
Tuurlijk maar je coupons ben je dan ook kwijt, kun je beter toch een extra puntje rijden en dan bijv. de klasse uitrijden ofzo. Als je dan zoiets hebt van nu ben ik er klaar voor om over te stappen dan kan dat iig als je dat wil.

Euh er is een verschil in starten om een gevoel en een goed gevoel op te bouwen en iemand die perse na 10 punten wil promoveren....ik zeg altijd hardlopers zijn doodlopers. En ikheb er veeeeel gezien de doodlopers dan.

Voor mensen met de nodige spanning met starten is er een groot verschil om met of zonder die winstpunten druk te starten.
Mensen hebben het ook altijd over "winnen"die tijd heb ik gehad mij gaat het om een goed gevoel en goed kunnen rijden. fiets de punten die komen wel als ik een goed gevoel hen met lef kan rijden. Zolang je nog niet alles vooruit door spanning kan rijden rij je die winstpunt toch niet.

En ja dan ben je coupons kwijt?. Draait het allemaal om geld jeetje die paar coupons zin te verwaardlozen wat je wint met vertrouwen in jezelf en je paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:37

Geniet gewoon van de momenten met je paard, er zijn genoeg mensen die een moord plegen voor een eigen paard. Ik snap de ambities wel want volgensmij droomt iedere ruiter daar stiekem een beetje van. Mijn doel zijn de olympische spelen, wellicht dat ik het misschien toch wat moet bijstellen maar dan haal ik wel het maximale eruit. Het maakt mij overigens niet uit hoeveel jaar ik erover ga doen, ik ga gewoon genieten van alle mooie momenten en alle dingen die ik leer.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:40

Zorg ook dat je de dag van tevoren alles al zoveel mogelijk hebt klaarliggen: witte sjabrak onder je zadel, etv. paard al gevlochten (als die het er niet 's-nachts uitschuurt!), kleding klaarleggen, etc. Scheelt op de dag zelf ook een hoop stress en weet je ook zeker dat je niets vergeet!

laurachanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:21

ik heb geen last van echte wedstrijd zenuwen8)7 maar ik word wel altijd heeeeeeeel gestresst als er heel veel bekende mensen langs de kant staan te kijken met zo'n face van "ik ben heeeeeeeel veeeeel beter dan haar duuhhhhh"" dat vind ik erg lastig
Tipsss? :? :? :?