paard klapt dicht tijdens proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:03

sorry als het verkeerd staat.
ik rij met mijn paard al aardig wat jaartjes wedstrijden maarja nu kom je steeds meer op een niveau waar het perfect moet gaan.

nu is het zo dat mijn paard met het losrijden regelmatig een rodeostier uithangt.
maar als ik hem eenmaal aan het werk zet is hij heerlijk te rijden.
maar het probleem begint als ik met mijn proef begin. hij lijkt totaal in zichzelf te keren reageert heel minimaal op mijn hulpen. als ik been geef krijg ik geen reactie geef ik meer been/spoor gaat hij er juist tegenin. ook lijkt het alsof hij moe is geen fut meer heeft.
zodra ik klaar ben met mn proef is het weer een clown. super aan mn been lekker te rijden en totaal niet moe. als ik in de buurt moet rijden ga ik er onder het zadel heen op de terugweg (stap dan paar rondjes nog in de bak en rij hem dan naar huis) gaat zn koppie de lucht in staart erop en begint hij partij te blazen en te stuiteren dus hij heeft nog energie zat.
maarja hoe ga ik hem nou zo ver krijgen dat hij tijdens de wedstrijd niet in zn eigen wereld gaat zitten maar bij mij blijft.
heb geprobeert hem door tegen hem te praten zorgen dat hij op mij blijft letten, streng aanpakken enz maar niks lijkt te helpen.

het niveau kan hij super makkelijk aan. trainen thuis al op hoger niveau alleen op wedstrijd (tijdens de proeven)komt het er niet uit.

wie heeft er voor ons tips om hem er toch bij te blijven houden tijdens de proef.

44Myrthe44

Re: paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:05

heel veel proeven rijden is volgens mij de enige oplossing hiervoor..
het zal nooit helemaal overgaan, maar een deel kan je eruit 'trainen'. Rij alle klasses gewoon helemaal uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:12

Ik vind het altijd zo apart dat mensen zeggen dat het paard dichtklapt.. Jij zit er toch op? Ik denk namelijk dat het bij de ruiter zelf weg komt, je zegt het zelf al, het moet perfect gaan.. Ik zou dus eerst bij jezelf te rade gaan of je niet onbewust anders gaat rijden..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:14

Vraagje: rij je thuis en met inrijden altijd met zweep? Zo ja, dan denk ik dat daar al een oplossing te zoeken is. Je paard weet gewoon dat je tijdens de proeven geen zweep in je handen hebt, en maakt daar gebruik van. Veel rijden zonder zweep dan dus, en scherper maken op je kuit.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:14

misschien niet leuk voor je om te horen, maar zelf meer ontspannen, paard weet niet dat het nu in de ring moet dan, waarom zou het anders dan wel thuis en bij het losrijden gewoon lukken, dus veel proeven rijden en eraan werken om echt ontspannen te blijven in alle situaties

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:20

Het paard merkt ook dat jij in de proef anders rijd.
Niet altijd omdat je goed je best wilt doen,maar ook omdat je nu eenmaal in een proef anders moet reageren dan dat je in je training doet.
Dus een keer schakelen of halt zetten doe je vaak niet.
Ik denk wel dat daar de oplossing in zit.Ga een paar keer HC starten en rij dan je eigen proef.
Dus rij een keer een volte tussendoor en hou een keer niet halt op x maar rij door tot g.
Ook het uit je hoofd rijden kan helpen,het lezen van een proef legt hij in verband met het 'lekker zijn eigen ding doen'
Ik rij er zelf ook zo 1,lange weg en hoop ook dat ze de link een keer legt.
Ben zelf heel ervaren en heb totaal geen zenuwen,dus het ligt niet direct aan de ruiter.Wel indirect natuurlijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:24

volgens mij wet je paard niet wanener je de proef rijdt en wanneer je gewoon rijdt..
tuurlijk.. andere omgeving.... maar volgens mij weet ie niet dat ie met de proef bezig is.

ik zou het echt bij jezelf zoeken..

ik heb dat ook. met het inrijden doe ik mijn best.. in de proef doe ik veel minder.. waarom.. joost mag het weten. mijn vorige paardje werd er makkelijk van.. paardje wat ik nu rij.. wordt er relaxter van en doet juist beter haar best.. elk paard reageert anders op sitaties.. maar volgens mij weten ze niet wanneer de proef is

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:26

Joltsje:het is waar dat ze niet weten dat het een proef is,maar ze merken wel dat jij anders rijd dan thuis.
Dat kan ook niet anders,toch?Je wilt het toch allemaal netjes doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:30

@myrthe ik heb tot nu toe alle klasse zo goed als uitgereden en ik start behoorlijk veel ben dit jaar minder gaan starten maar dat is nog 2 a 3 keer per maand.

@relaxed klopt ik zit erop zoek ook de fout als 1ste bij mezelf elke wedstrijd weer. heb het ook regelmatig laten filmen en die filmpjes grijs gedraait om er een oorzaak uit te zoeken maar tot nu toe vind ik hem niet.

@kleinvosje nee ik rij hem thuis ook regelmatig zonder zweep. vaak even losrijden met en dan leg ik hem aan de kant en meestal hoef ik hem er niet meer bij te pakken. op wedstrijd af en toe pak ik zweep erbij maar vaak laat ik hem al in de trailer liggen.

@sjorsie ik geef het heel eerlijk toe dat ik dus echt een stresskip ben. ene wedstrijd valt het mee andere sta ik totaal te trillen maar zodra ik eenmaal op mn paard stap valt het wel mee.
heb je ook nog tips voor middeltjes om jezelf rustiger te krijgen(wat makkelijkere ontspannen) heb de bach al geprobeert.

@ambre dat klopt thuis ben ik heel erg bezig hem aan het werk te houden veel schakelen enz. dat van paar keer hc starten is wel een goed idee. en proef uit mn hoofd ben ik zo bang dat ik hem vergeet. moet wel zeggen paard kent proeven wel uit zn hoofd. hoef ze maar paar keer te rijden en dan weet hij ze al wel.
het is wel zo dat dit voor mij de 1ste keer is dat ik op dit niveau rij en ook met een paard wat nog nooit hoger heeft gelopen.

@joltsje dat komt mij ook wel bekend voor dat proeven iets minder doe. maar meestal als ik wel veel doe reageert paard helemaal niet lekker.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:34

Rijd jij op mijn paard wedstrijd :D
Ik heb helaas geen tips want bij mij doet hij het ook ;)
Ik lees wel mee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:41

Waarschijnlijk ga jij onbewust anders rijden dan thuis en met losrijden omdat je te graag goed wilt presteren. Het probleem ligt niet bij je paard maar bij jou zelf.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:46

Bij mij ging het beter toen we beiden aan de recue remedie van de bach gingen, maar of het voor hem nou zo'n verschil maakte weet ik niet. Samen ging het beter ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 12:28

ik heb de rescu al gebruikt voor ons beiden hij blijft al wel iets beter erbij maar nog niet erg veel

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:56

KarinvdM schreef:
Waarschijnlijk ga jij onbewust anders rijden dan thuis en met losrijden omdat je te graag goed wilt presteren. Het probleem ligt niet bij je paard maar bij jou zelf.

Dit denk ik ook :j

Ik heb het zelf ook gehad met mijn paard, thuis en met het losrijden was hij fijn te rijden, maar eenmaal in de ring was het drama.
Hij reageerde niet meer op mijn been, werd loom, er zat geen power meer in.
Maar paard had in de gaten dat ik hem in de ring niet "op z'n donder" zou geven.
Ik wou het ook allemaal te netjes en te perfect, en wou geen fouten maken, dat hij zo door.
Ik heb hem toen in 1 proef aangepakt, en daar een paar onderdelen in verpest, maar daarna was hij wel weer van mij.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:15

oke dus toch nog eens aanpakken. heb ik al vaker geprobeert maar dan door dat hij niet reageerde op mn been en ook niet op mn spoor mn spoor er maar keertje in te zetten daarop gaat hij zich helemaal rond maken net een bommetje en komt enorm terug in tempo.
2 weken geleden andere spoor geprobeert(heb nu knopje heb grof wieltje geprobeert) daar reageerde hij thuis heel goed op en werd geen bommetje zeg maar.

deze wil ik nu op wedstrijd keertje gaan gebruiken

ben wel blij te lezen dat er meer mensen ook problemen mee hebben (gehad).

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:49

Bekend probleem: zowel vanuit mijn praktijk als sportpsycholoog als vanuit mijn eigen wedstrijdervaringen. Over het algemeen heb je twee typen paarden: paarden die druk worden als zij spanning voelen en paarden die dichtklappen als zij spanning voelen. Jouw paard behoort waarschijnlijk tot categorie 2. Met als gevolg dat ze zich als het waren opblazen en hard in hun lijf volgen. Je hulpen komen niet meer door en je kunt niet meer lekker doorzitten. Hoe meer jij gaat doen, des te meer je paard dichtklapt en des te minder deze op je hulpen reageert.
Wanneer je op wedstrijd bent, heb je als het goed is altijd wat spanning. Dit noemen we positieve spanning (yes, ik heb wedstrijd, ik ga ervoor). Een paard kent echter geen verschil tussen positieve of negatieve spanning: spanning is spanning en daar zal hij met bovenstaande op reageren. Het is dus van belang dat jij (nog) meer ontspant om de spanning bij jou paard te verlagen. Dit kan doormiddel van buikademhaling, aandachtsoefeningen of ontspanningsoefeningen. Dit kan je leren mbv sessies bij een sportpsycholoog. Daarnaast wordt buikademhaling ook aangeleerd bij bv yoga en zou je er op die manier handigheid in kunnen krijgen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden 8-)

In ieder geval veel succes en bedenk dat jij slechts één van de velen hebt met dit probleem en dat dit probleem zeker te overwinnen is!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:04

Ik rij ook een paard dat bij spanning dichtklapt. Ik ben zelf niet gestrest voor een wedstrijd, maar heb idd wel positieve spanning. Als ik een tijdje niet op wedstrijd ben geweest, merk ik dat het weer erger is. Enerzijds omdat je paard dan een tijdje niet op wedstrijd is geweest, anderzijds omdat je zelf vaak weer denkt 'nu gaan we weer knallen'. Ik merk wel hoe hoger ik kom hoe lastiger het is, de oefeningen worden lastiger en volgen snel na elkaar. Als je paard zich afsluit is dat toch lastig rijden.

Met losrijden en thuis is mijn paard trouwens prima aan het been.

Mijn advies is een wedstrijdritme houden, zelf ontspannen en je paard vertrouwen geven. Succes +:)+ !

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:22

@eddie2000 waauuwww je hebt het helemaal goed je omschrijft idd precies hoe mijn paard dan word :D
dank je voor de tips ga hier zeker wat mee doen :D
@tes82 dank je ben blij te lezen dat er meerdere last van hebben

ik heb afgelopen zondag ook een clinic proefgericht rijden gehad en idd tijden het binnenkomen in de ring gaat het goed en ik moet mn proef beginnen en dan zie je gewoon dat ik zelf er maar een beetje opzit. paard vloog wel door de ring maar gewoon totaal geen hoeken rijden enz. van die stomme fouten
probleem ligt idd bij mijzelf en breng ik dus mooi over. ik ben dus te gespannen(of het positief of negatief is weet ik nog niet) maar er is dus wel een lichtpuntje in ons (grote)probleem

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:24

top dat je tot dit inzicht bent gekomen ikke20. je hebt het allemaal sportief opgenomen..
de wil is er.. gaat vast goedkomen..

hoe het op te lossen weet ik dan weer absoluut niet hahha

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:27

Kijk, daar zijn dus die clinics heel goed voor. Je hebt het zelf niet eens in de gaten dat het gebeurt, maar wordt op zo'n moment gewoon met de neus op de feiten gedrukt. Heel goed van je, nu weet je waar je aan kunt werken!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:30

@joltsje dank je :D de wil is er zeker oplossing wordt nog even uitdoktoren maar gaat ook goedkomen

@kleinvosje dit was de 1ste keer dat ik er 1 ree maar was echt helemaal top heb ook alles op film dus heb echt alles terug kunnen kijken.
en idd je hebt het zelf niet in de gaten zoek het meestal wel als 1ste bij mijzelf. en ga nu ook zeker zorgen dat ik het ook ga oplossen :D

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:36

Heeel bekend probleen. Die van mij heeft precies het zelfde. Zodra ik binnen kom sta ik meestal voor x met 4 benen aan de grond. Die van mij heeft het zelfs zo erg dat ik een periode heb gehad dat ik midden in een oefening zat(bv. appuyeren en dat we dan over x gaan) dat hij dat op x weer helemaal blokeerd en gewoon gaat stil staan alsof hij denkt dat we moeten afgroeten -O- . Daarbij kan ik geen normale hulpen meer geven omdat het lijkt dat hij iedere hulp ziet als stil staan. (bv in mn kwart pirouette) Of ik geef een halve ophouding of een attentie sein dat er wat gaat komen en hij voert vervolgens heel afgeraffeld de oefening uit(keertwending, sta in 1 pas de andere kant op) Diagonaal uitgestrekte galop.. Hij maakt altijd zelf een wissel aan het einde ook als dit niet nodig is :? En dan de laatste middenlijn... Ik heb mazzel als we bij x mogen afgroeten maar zelf die halen we meestal niet omdat er ver voor x het anker alweer wordt uitgegooid.( ja het is een wonder dat we dit niveau nog hebben gehaald)

Heb misschien al die jaren 4 wedstrijden gehad dat hij echt liep. Ik zeg ook altijd hij is fysiek mee op wedstrijd maar mentaal staat hij nog op stal...

Maar ik ga eens goed op mn ademhaling letten. Misschien kan ik er wat mee..

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:24

raizarobin schreef:
Heeel bekend probleen. Die van mij heeft precies het zelfde. Zodra ik binnen kom sta ik meestal voor x met 4 benen aan de grond. Die van mij heeft het zelfs zo erg dat ik een periode heb gehad dat ik midden in een oefening zat(bv. appuyeren en dat we dan over x gaan) dat hij dat op x weer helemaal blokeerd en gewoon gaat stil staan alsof hij denkt dat we moeten afgroeten -O- . Daarbij kan ik geen normale hulpen meer geven omdat het lijkt dat hij iedere hulp ziet als stil staan. (bv in mn kwart pirouette) Of ik geef een halve ophouding of een attentie sein dat er wat gaat komen en hij voert vervolgens heel afgeraffeld de oefening uit(keertwending, sta in 1 pas de andere kant op) Diagonaal uitgestrekte galop.. Hij maakt altijd zelf een wissel aan het einde ook als dit niet nodig is :? En dan de laatste middenlijn... Ik heb mazzel als we bij x mogen afgroeten maar zelf die halen we meestal niet omdat er ver voor x het anker alweer wordt uitgegooid.( ja het is een wonder dat we dit niveau nog hebben gehaald)

Heb misschien al die jaren 4 wedstrijden gehad dat hij echt liep. Ik zeg ook altijd hij is fysiek mee op wedstrijd maar mentaal staat hij nog op stal...

Haha echt herkenbaar dit (zie dat jij ook een Cabochon hebt :') )! Mijn laatste wedstrijd stond ik ook vanuit middendraf ineens op X stil in plaats van op G, met moeite kreeg ik hem weer naar voren. Wel knap dat je op dat niveau bent gekomen, er is dus nog hoop idd ;) . Met die van mij ben ik in een jaar naar het Z gereden met ook wel vaak goede punten/ prijzen, alleen het is zo jammer omdat je weet dat er veel meer in zit :+ En hoe hoger je komt hoe moeilijker dat toch gaat worden lijkt me, maar ja we shall see :D

Ugara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:37

Heeft je paardje recent nog een periode gehad van "rust"?
Soms kan het zijn dat de paarden het gewoon "effe gehad hebben ".
paar weekjes gewoon dressuur met je paardje rijden, heel ontspannen...
En dan een stapje terug zetten, beetje lager parcours ...

Bij ons doen we zelfs af en toe een lager parcour, gewoon om het paardje te belonen...

boog kan niet altijd gespannen staan hé ;)

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:07

Tes82 schreef:
raizarobin schreef:

Haha echt herkenbaar dit (zie dat jij ook een Cabochon hebt :') )! Mijn laatste wedstrijd stond ik ook vanuit middendraf ineens op X stil in plaats van op G, met moeite kreeg ik hem weer naar voren. Wel knap dat je op dat niveau bent gekomen, er is dus nog hoop idd ;) . Met die van mij ben ik in een jaar naar het Z gereden met ook wel vaak goede punten/ prijzen, alleen het is zo jammer omdat je weet dat er veel meer in zit :+ En hoe hoger je komt hoe moeilijker dat toch gaat worden lijkt me, maar ja we shall see :D

Ja misschien is het een cabochon kwaal... Het is inderdaad heel frustrerend.. Ik weet dat hij het kan maar ik weet ook dat hij het nooit gaat doen...