Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Je kan er fijner mee inwerken en dat is wel gewenst op hoger niveau
Wat me wel tegenstaat is dat mensen S&T indoen 'omdat het zo hoort' en ik vind dat je wel moet kijken of je er baat bij hebt of niet. Danique_G schreef:Ik ben het helemaal met je eens, ik geloof best dat het handig is voor de hogere proeven. Maar, de paardenmond wordt gewoon steeds kleiner door veredeling en dat 2 bitten dan nog in zo'n mondje passen.. Ironisch, men loopt tegen zijn eigen fout aan van de veredeling
Danique_G schreef:Ik beken heel eerlijk, ik weet niet wat er qua maten, scherpheid of wat dan ook is op de markt voor stang en trens. Dus in dat geval, oke, het past. Maar als ik mij niet vergis, is het hoofd van een paard wel kleiner geworden.
Maar soms bekruipt mij gewoon het gevoel dat mensen het meer zien als een status(ja ik probeer het subtiel te zeggen). En dat baseer ik gewoon op gevoel, dit kan ik nauwelijks onderbouwen. behalve dan dat als de m2 is uitgereden, nog niet in z gestart, en meteen al 2 bitten erin. Niet alle ruiters doen dit uiteraard en ik wil mensen die m2 uit zijn ook niet over 1 kam scheren
Danique_G schreef:In het Z is het inieder geval nog niet verplicht, dus opzich zou het niet hoeven. En ik denk best dat er paarden zijn het dan nog niet hoeven.
Bellissima_ schreef:Danique_G schreef:Ik beken heel eerlijk, ik weet niet wat er qua maten, scherpheid of wat dan ook is op de markt voor stang en trens. Dus in dat geval, oke, het past. Maar als ik mij niet vergis, is het hoofd van een paard wel kleiner geworden.
Maar soms bekruipt mij gewoon het gevoel dat mensen het meer zien als een status(ja ik probeer het subtiel te zeggen). En dat baseer ik gewoon op gevoel, dit kan ik nauwelijks onderbouwen. behalve dan dat als de m2 is uitgereden, nog niet in z gestart, en meteen al 2 bitten erin. Niet alle ruiters doen dit uiteraard en ik wil mensen die m2 uit zijn ook niet over 1 kam scheren
Doen ze dat niet juist om het paard er vast aan te laten wennen? Ik heb er verder geen verstand van, maar vanaf welk niveau is de s&t verplicht?
kleinvosje schreef:Eskegirl, dat van dat kwijlen is natuurlijk onzin, er zijn genoeg paarden die ook kwijlen op een enkele trens. En ja, van 2 bitten kan je paard wel beter gaan, met meer oprichting, wat in de hogere klasses gevraagd wordt. Het is niet verplicht in de Z, je mag nog steeds gewoon met een trens starten.
kleinvosje schreef:Eskegirl, dat van dat kwijlen is natuurlijk onzin, er zijn genoeg paarden die ook kwijlen op een enkele trens. En ja, van 2 bitten kan je paard wel beter gaan, met meer oprichting, wat in de hogere klasses gevraagd wordt. Het is niet verplicht in de Z, je mag nog steeds gewoon met een trens starten.
Vanky schreef:kleinvosje schreef:Eskegirl, dat van dat kwijlen is natuurlijk onzin, er zijn genoeg paarden die ook kwijlen op een enkele trens. En ja, van 2 bitten kan je paard wel beter gaan, met meer oprichting, wat in de hogere klasses gevraagd wordt. Het is niet verplicht in de Z, je mag nog steeds gewoon met een trens starten.
Ik vind de hogere dressuurproeven tegenwoordig ook niet meer normaal, het is VERPLICHT om je paard zijn mond vol te proppen met bitten en te prikken met sporen..
als het niet nodig is waarom zou je het dan doen?
Al loopt je paard in een lekkere ontspannen houding is het nog niet goed.. nee, hij moet helemaal opgericht lopen..
Sorry hoor maar daar gaat je paard echt niet van vooruit.