Van B naar L1, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Van B naar L1, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:51

Hoihoi,

Ik heb een vraagje, maar om het duidelijk te maken zal ik eerst even zo goed mogelijk proberen te formuleren hoe alles in elkaar steekt.
Ik heb al bijna 1,5 jaar mijn Lipizzaner ruin Litano. Hij was net 4 toen ik hem kreeg. Hij was zadelmak, maar vanaf het aanspringen in galop moest ik hem voor de rest alles nog aanleren. Nadat de galop onder de knie was, ben ik met stellingen, aanleuning enz. begonnen, hij loopt nu keurig nageeflijk. (mits die in zo'n klierbui is dat hij gaat kloten. :o )
Ik ben nu net 14 jaar, en rijdt op dit moment, misschien voor mijn leeftijd (ieder zijn eigen standpunt) een best jong paard, van nu 6 jaar. Nu ben ik inmiddels de B doorgereden en zou ik aangezien mijn punten [B+11], L1 mogen starten.

!!MAAR!! Litano doet allemaal erg goed zijn best, (op het punt na dat hij sinds kort de term steigeren ontdekt heeft) buiten dat loopt hij als een zonnetje. Ik ben nu hard aan het trainen op het wijken. De ene keer gaat dit aardig goed, de andere keer vertikt hij het..
De B-proeven liep hij keurig door, wel eens met downs (vooral in het begin, omdat hij heel veel spanningen moest verwerken en ervaring op moest doen), maar de laatste wedstrijden (5 ongeveer) toch redelijke punten tussen de 183 en de 194 behaald.
Nu is mijn vraag:

WAT IS VERSTANDIG?
-NOG EEN PAAR KEER B STARTEN TOTDAT HET WIJKEN PERFECT ONDER DE KNIE IS, WANNEER IK HET OOK VAN HEM VRAAG.
-GEWOON PROBEREN EN VANZELF ZIEN WATVOOR PUNTEN IK GEREDEN HEB.
-BLIJVEN TRAINEN EN EVEN GEEN WEDSTRIJDEN RIJDEN
-PROEF PERFECT RIJDEN EN WIJKEN DAN MAAR IETS MINDER.

OF VERTEL JOU MENING EVEN.

Want ik hoor allemaal verschillende dingen, nu wil ik het graag eens van bokkers horen ;)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-03-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte en cursieve tekst verwijderd voor een betere leesbaarheid

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Van B naar L1, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:59

Rijd eerst maar eens even door totdat je bovenaan mee kan rijden en ook ruime punten 195 en hoger kan rijden.

Je hebt immers nog 19 punten te gaan voor je over moet!!!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:01

Quir schreef:
Rijd eerst maar eens even door totdat je bovenaan mee kan rijden en ook ruime punten 195 en hoger kan rijden.

Je hebt immers nog 19 punten te gaan voor je over moet!!!

Ik denk dat je 9 bedoelt:P
Bedankt voor je reactie.

Een keer proberen geen optie? Om te kijken hoe het me vergaat?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-03-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte en cursieve tekst verwijderd voor een betere leesbaarheid

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:01

19! Bij de 30 moet je pas over.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:02

nee ze bedoelt 19. dat klopt
je MOET pas bij 30 over :)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:04

MrUlbe schreef:
nee ze bedoelt 19. dat klopt
je MOET pas bij 30 over :)

Oh oke, mijn fout;)

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:06

Als je 1x gaat proberen in L1, mag je volgens mij niet meer terug naar de B.
Dan zou ik het op een onderlinge wedstrijd een keer gaan proberen.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:07

rexxie schreef:

Dankje, das een goeie;) Had ik zelf eigenlijk nog niet aan gedacht:D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:08

rexxie schreef:

Of HC, maar dat is zonde stel je rijd wel een punt. :)
Ik zou gewoon nog even lekker door gaan, je hebt pas nét je punten en (mijn inziens) nog geen echt goede punten gereden, dus 195 >.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:10

Quir schreef:
rexxie schreef:

Of HC, maar dat is zonde stel je rijd wel een punt. :)
Ik zou gewoon nog even lekker door gaan, je hebt pas nét je punten en (mijn inziens) nog geen echt goede punten gereden, dus 195 >.

Ja 1x ofzo.was wel een lucky
Laatst bijgewerkt door lx3 op 02-03-11 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:13

Kijk niet alleen naar wat jij wilt, maar wat je paard aankan. Als jij zegt dat hij een aantal punten nog niet onder de knie heeft, zou ik het niet doen. Ik vind altijd dat je thuis een klasse verder moet zijn in de training dan je op wedstrijd moet laten zien. Oftewel, ben je thuis al L2 aan het trainen en gaat dat goed, kan je de overstap wagen. Maar aan je woorden te zien denk ik niet dat dat zo is!

Mando

Quite, Dat vind ik dus onzin... je moet dus boven de 195 rijden dan pas kan je een proef rijden.

Je moet doen wat je gevoel je ingeeft, als jij denkt dat je nog niet klaar ben voor het L1 zou ik nog een paar keer B starten niets mis mee en je moet het zo zien.. je traint je paard meestal de oefeningen die een klasse hoger zijn dan je zelf rijd.

Je mag idd niet terug naar de B als je eenmaal L1 gestart ben.

Quir

1 of 2 keer zet geen zoden aan de dijk. Ik zou gewoon even door rijden, tot min de 20 wp.
Jij en je paard zijn nog jong zat en dus meer dan genoeg tijd, zou zonde zijn als je net in de basis te snel zou gaan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:16

Je hebt zeker nog tijd genoeg (mits paard niet geblesseerd raakt natuurlijk), dus je kunt rustig aan doen in de B. Maar als jij het gevoel hebt over te kunnen gaan en het ook wil, wat houdt je tegen? De mening van anderen in dit geval.
Ik heb in de B nooit dubbele winst gereden, in de L1 pas 1 keer. Daarna in de L2 en M1 nooit meer, maar in de M2 wel weer. Ik ga gewoon over als ik mijn 10 punten heb, train thuis vooruit op de klasses die gaan komen en ga geen geld en tijd verspillen met doorrijden in dezelfde klasse.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:16

Mando schreef:
Quite, Dat vind ik dus onzin... je moet dus boven de 195 rijden dan pas kan je een proef rijden.

Je moet doen wat je gevoel je ingeeft, als jij denkt dat je nog niet klaar ben voor het L1 zou ik nog een paar keer B starten niets mis mee en je moet het zo zien.. je traint je paard meestal de oefeningen die een klasse hoger zijn dan je zelf rijd.

Ik vind dat geen onzin en vele met mij niet.
Als je steevast boven in kan rijden en dus ook boven in de punten, bewijs je dat je niet meer in de klasse thuis hoort en dus een niveau omhoog kan. Waarom elke keer bij 10wp over gaan en straks in M of Z vast lopen en nagenoeg `opnieuw` kan beginnen?

Er is een verschil tussen truucjes rijden en oefeningen uitvoeren....

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:17

kleinvosje schreef:
Kijk niet alleen naar wat jij wilt, maar wat je paard aankan. Als jij zegt dat hij een aantal punten nog niet onder de knie heeft, zou ik het niet doen. Ik vind altijd dat je thuis een klasse verder moet zijn in de training dan je op wedstrijd moet laten zien. Oftewel, ben je thuis al L2 aan het trainen en gaat dat goed, kan je de overstap wagen. Maar aan je woorden te zien denk ik niet dat dat zo is!

Nee, daar heb je gelijk in. L2 heeft hij voorlopig nog niet onder de knie.
Alles wat ik nu met hem bereikt heb, ben ik samen met hem gekomen. ( ben ik best wel trots op :o )
Een heel niveau vind ik eigenlijk een beetje onzin.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:17

Pin je niet te veel vast aan het wijken. Dat zijn maar 2 onderdelen. Als je paard verder netjes loopt en je heb allemaal 7´s en voor wijken allebei een 3, rij je evengoed nog dik winst. Als je het wijken in je proef een beetje probeert en hij geeft geen verzet, maar loopt over de buitenschouder weg krijg je meestal een 4 en als je mazzel hebt een 5. Een L proef gaat niet alleen om het wijken, maar het paard moet goed over de rug gaan en nageeflijk zijn. Als dat voor elkaar is zou ik lekker L1 starten, als dat nog niet zo is, even lekker door trainen thuis of nog een paar keer B starten.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:18

Quir schreef:
Mando schreef:

Ik vind dat geen onzin en vele met mij niet.
Als je steevast boven in kan rijden en dus ook boven in de punten, bewijs je dat je niet meer in de klasse thuis hoort en dus een niveau omhoog kan. Waarom elke keer bij 10wp over gaan en straks in M of Z vast lopen en nagenoeg `opnieuw` kan beginnen?

Er is een verschil tussen truucjes rijden en oefeningen uitvoeren....

Die laatste zin heb je gelijk vind ik. Maar ik vind niet dat je 'niet goed genoeg rijdt' voor de L1 als je 190 punten behaald ( ik noem maar wat)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:19

zonneglans schreef:
Pin je niet te veel vast aan het wijken. Dat zijn maar 2 onderdelen. Als je paard verder netjes loopt en je heb allemaal 7´s en voor wijken allebei een 3, rij je evengoed nog dik winst. Als je het wijken in je proef een beetje probeert en hij geeft geen verzet, maar loopt over de buitenschouder weg krijg je meestal een 4 en als je mazzel hebt een 5. Een L proef gaat niet alleen om het wijken, maar het paard moet goed over de rug gaan en nageeflijk zijn. Als dat voor elkaar is zou ik lekker L1 starten, als dat nog niet zo is, even lekker door trainen thuis of nog een paar keer B starten.

Hier ben ik het dus ook mee eens, maar wou even van bokkers weten hoe hun erover dachten;)

Bedankt voor je reactie, dezelfde mening:D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:19

Natuurlijk is het knap dat je dat samen met hem bereikt hebt. Het niveau hoger thuis zijn is echter geen onzin, aangezien het op wedstrijd altijd anders gaat, meestal niet zo fijn als thuis. Als je thuis dus goed genoeg L2 kunt rijden, moet je op wedstrijd met gemak punten in de L1 kunnen rijden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:20

Hoho, ook tussen niet goed rijden en duidelijk bewijzen dat je niet meer in de klasse thuis hoort zit een enorm verschil!

Ik zeg dit ook voornamelijk, omdat jij én paard nog lekker jong zijn. Dus neem de tijd, heb je later alleen maar profijt van!!

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:21

Ook belangrijk, vraag je instructrice wat zij ervan vindt. (of instructeur natuurlijk)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:22

Ik ben het met Quir eens hoor, zie te vaak nog ruiters in de ring die eigenlijk nog niet toe zij aan het niveau hoger, maar het toch per se willen doen.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:22

Leonoor schreef:
Je hebt zeker nog tijd genoeg (mits paard niet geblesseerd raakt natuurlijk), dus je kunt rustig aan doen in de B. Maar als jij het gevoel hebt over te kunnen gaan en het ook wil, wat houdt je tegen? De mening van anderen in dit geval.
Ik heb in de B nooit dubbele winst gereden, in de L1 pas 1 keer. Daarna in de L2 en M1 nooit meer, maar in de M2 wel weer. Ik ga gewoon over als ik mijn 10 punten heb, train thuis vooruit op de klasses die gaan komen en ga geen geld en tijd verspillen met doorrijden in dezelfde klasse.

Ja, mijn instructrice zegt ook: Als je het wijken beheerst, rijdt je de L1 zo door.
Dus ik kan niet wachten, maar weet niet of het wel verstandig is. Je baalt ook al heb je 2 drieën voor het wijken,, en je blijft daar nou op steken.. ( dan heb je derest van de proef natuurlijk ook niet goed gereden, maartoch)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:23

kleinvosje schreef:
Ik ben het met Quir eens hoor, zie te vaak nog ruiters in de ring die eigenlijk nog niet toe zij aan het niveau hoger, maar het toch per se willen doen.

Het gaat er mij ook niet om, dat ik aan mensen wil laten zien dat ik 'L1' rijdt, want ik vind het ook onzin om er mee te gaan lopen pronken ofzo. Want L1 is nog geen niveau.. :P
Maar ik vind dat als je het wil proberen, dat je het wel kan toch? Dan zie je het vanzelf:D