Naar welk doel wil de wedstrijdruiter en jury met het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Naar welk doel wil de wedstrijdruiter en jury met het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:40

Wat zie je liever?

Een opgericht paard met een weggedrukte rug? Met bv. kin op de borst en dichtgeknepen klieren?
of
Een lager gereden paard, met bolle rug, aangespannen buikspier, achterhand met even grote passen, genoeg ruimte bij de kaak?

In mijn ogen zie ik liever het laatste. Een paard dat niet genoeg getraind is om opgericht te lopen moet je ook niet in die houding dwingen, je moet hem correct naar die houding toe kunnen trainen

Waar is een B proef voor bedoeld als daar al liever (gedwongen) oprichting wordt gezien? Als die correcte oprichting er al is hoef je niet meer in de B te beginnen met je paard, maar is deze al sterk genoeg voor de hogere klasses.

Wat doen jullie bokkers op wedstrijden?
Wil je een los, ontspannen paard laten zien of voer je de druk het liefst op zodat je een paar kilo in je handen hebt met een paard dat in een oneerlijke houding beweegt?
Hoe zien juryleden dit?

Er zullen hier gelukkig ook bokkers zijn die trots kunnen zeggen dat hun paard correct opgericht loopt.
Afbeelding
Kunnen jullie vertellen hoe jullie dit doel hebben bereikt? Want ik ga er niet van uit dat dit van de een op de andere dag was gefixed.

Foto's zijn welkom! :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:44

Ik ga voor het laatste, het duurt nog even :+, maar daar wil ik wel uitkomen.

Ik denk dat iedereen dat zal zeggen, maar dat er een heleboel zijn die vanuit geakszucht (of onkunde natuurlijk) precies het eerste doen.

Waar de jury's naar kijken ben ik wel erg benieuwd naar :j zien die het geprik en getrek niet als minpunten?

Waarom er middendraf (?) in de B gevraagd word begrijp ik ook niet, hoe kan een paard welke in de B het begin van verzameling moet laten zien, in diezelfde proef ook moet verruimen?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 09-01-11 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:48

[quote="kehdra"]Ik ga voor het laatste, het duurt nog even :+, maar daar wil ik wel uitkomen.

Ik denk dat iedereen dat zal zeggen, maar dat er een heleboel zijn die vanuit geakszucht (of onkunde natuurlijk) precies het eerste doen.

Waar de jury's naar kijken ben ik wel erg benieuwd naar :j zien die het geprik en getrek niet als minpunten?

Waarom er middendraf (?) in de B gevraagd word begrijp ik ook niet, hoe kan een paard wat net geleerd heeft zich te verzamelen dan al kunnen strekken?[/quote]

even offtopic: een middendraf is simpelweg een verruiming van de gang waarbij het paard nog helemaal niet hoeft te strekken. En heel veel paarden in de B zijn nog absoluut niet verzameld, en leren dat pas veel later.

Ik ga ook voor het laatste, maar dat zal iedereen wil zeggen. Of het gebeurd is nog het tweede..

kehdra

Re: Naar welk doel wil de wedstrijdruiter en jury met het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:50

@desire, je hebt gelijk, ik omschreef het verkeerd ;) (1 hand typen blijft lastig ;))

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 00:19

Maar hoe willen mensen bij dat laatste beeld komen? Of hoe denken ze daar te komen (kom je daar bv. ook door dwingend en vastgehouden te rijden)?

Ik heb toch echt het gevoel dat veel ruiters hier niet bij stilstaan,
Hoe sneller door alle dressuurklasses hoe beter,
En sommige juryleden werken daar heel goed aan mee!!!

De jury ziet het liefste oprichting in de B?
Dan krijgt hij dat! Terwijl die paarden hun ruggen wegdrukken en met moeite nog pijn in die houding lopen (iemand met verstand zou zien dat dit een valse houding is).

Ik vind het zo doodzonde voor al die paarden (die in de knoop komen te zitten) en mensen die niet beter weten ;( Of wel beter weten, maar gewoon schijt aan hun paard hebben.

Ik zou het fijn vinden als meerdere juryleden naar de loodlijn, de ruimte bij de kaak, de hoogste bolling in de hals in verhouding met de oren, de buikspier kijken. En naar hoe hoger de klasse komt hoe meer die achterhand zakt en hoe meer de oprichting komt.

En niet om dit soort beelden vragen: Afbeelding
Ik en mijn paard werken hier dus niet aan mee :Y)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:35

-> WD-V

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:52

Het niveau blijft gewoon steeds stijgen, waar je tien jaar geleden wegkwam met een paard wat in galop niet nageeflijk wilde lopen en in stap en draf more or less in aanleuning liep, begint het nu zover te komen dat je je paard idd al meer richting M-niveau getraind moet hebben om er in de B vooraan aan te pas te komen. Dat is gewoon omdat er steeds meer mensen pas starten als hun paard dat kan. Je kunt moeilijk vragen aan de jury om combinaties die minder ver staan dan maar voorop te zetten zodat het niveau weer een beetje omlaag gehaald wordt. En helaas zullen er altijd mensen blijven die niet het geduld hebben om hun paard tot dat punt thuis te houden maar wel dat beeld willen laten zien en die starten dan op wedstrijd en forceren ze de oprichting in. En soms is het ook zo dat een paard het thuis wel allemaal ontspannen oppakt maar op wedstrijd zich strak maakt in de bovenlijn omdat hij het allemaal nog spannend vindt. Dat komt ook voor, zeker in de B. Of dat een paard thuis met een lage brede hand gereden wordt om hem los te houden in de kaak, op wedstrijd wil de ruiter het ideale plaatje laten zien met een hogere handhouding en het paard drukt zich op en maakt zich strak in de bovenlijn waarna de ruiter het niet meer opgelost krijgt. Zie je ook gebeuren.
B is een Beginnersklasse, laat mensen gewoon lekker hun eigen fouten maken, zonder steeds te zitten vitten en kiften op wat ze allemaal nog niet goed doen en concentreer je op jezelf. Zolang je geen 100% gereden hebt zal er nog genoeg te verbeteren zijn ;) Zelf rij je ook niet lekker als mensen steeds aan het fluisteren zijn over je paard wat nog wat op de voorhand loopt, taktfouten maakt bij het verruimen of een keer verkeerd aanspringt :n

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:12

Ik vind dit een beetje een nutteloze discussie. Natuurlijk wil geen enkel jurylid een ineengetrokken paard zien. Natuurlijk zie je liever een ontspannen paard.
Denk je dan dat hier zich een jurylid gaat melden die zegt: ja, doe mij maar ene paard dat met veel druk gereden wordt en hoog bovenin loopt?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:18

Scum schreef:
Ik vind dit een beetje een nutteloze discussie. Natuurlijk wil geen enkel jurylid een ineengetrokken paard zien. Natuurlijk zie je liever een ontspannen paard.
Denk je dan dat hier zich een jurylid gaat melden die zegt: ja, doe mij maar ene paard dat met veel druk gereden wordt en hoog bovenin loopt?

Hier ben ik het mee eens...en het is gewoon toch oprichting naar niveau/opleiding!

Ik ben het met Urielle eens dat het niveau hoger wordt, hier doen goede B/L1 combinaties zeker niet onder voor M1/M2!
Laatst was het samen losrijden, nou dan lopen sommige L combinaties veeeel beter, met name de ervaren ruiters met talentvolle jonge paarden :-)
En die zijn hier in de regio nogal wat....

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:08

Dus deze discussie is wel nuttig.

Het is tegenwoordig dus de bedoeling dat je in de B start terwijl het paard al M klaar is.
Dan vraag ik me af waarom er eigenlijk een B, L1,L2 klasse is?
Ik dacht dat die er zijn om je paard naar de hogere klasses toe te trainen.

Wat voor niveau wordt er gevraagd in de lagere klasses?
Uiteraard is het logisch dat iemand die zijn paard perfect in de oprichting heeft lopen hogere punten scoort als iemand die dat niet heeft. Het paard laat dan gewoon veel meer zien. Maar ik vind dat ruiters die hun paard in een valse oprichting dwingen niet goed bezig zijn en dat juryleden daar ook op mogen letten (niet dat ik zeg dat helemaal niemand dat doet).

Ik vit en kift niet op andere, maar het is zonde dat er ruiters in het Z eindigen met een paard die zo loopt:
Afbeelding
Dan vraag ik me wel af of het niveau in de dressuur wel zo hoog ligt? En of ik juryleden serieus moet nemen die dit apprecieren. Uiteraard zijn er ook veel ruiters die hun paard wel voor elkaar hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:20

Wil je hier meedraaien met de grote wedstrijden voor de kampioenschappen (selecties +/- 35 B of L combinaties in 1 ring!)
moet je echt van goede huize komen wil je bij de eerste 10 meedraaien. vaak zijn het semiprofs of erg talentvolle paarden (halve) finalisten Pavocup ed).

En uuhhmmm dat paard op de foto die loopt heel veeelll hoger als Z :o
Volgens mij GP dus aan die ruiters ga ik niet twisten of twijfelen ;)
Daarbij gebeurd het maar erg weinig tot eigenlijk niet dat bij de basissport de LDR methode (zoals op de foto) gebruikt wordt.
Dus dat lijkt mij een beetje erg overdreven om het zo te stellen en die foto hier iedere keer neer te plaatsen (dat is geen basissport nl).

Vraagje : Rijdt je zelf KNHS wedstrijden bij de paarden :-) want ik zie niet wat jij hier allemaal brengt en plaatst?

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:24

Ik wil mij hier wel even melden, en als TS eerlijk is dat is haar vraag een beetje onnozel want we weten allemaal dat we het bovenste paard niet willen zien, maar we dit helaas nog wel te vaak zien.
Ik wil in de B een paard zien dat fijn nagevelijk loopt, op zn eigen benen, ontspannen en mooi taktmatig, neusje iets voor of achter de loodlijn is in de B nog niet zo'n probleem. En als een oefening eens wat minder gaat, maar het paard blijft mooi nageven en goed taktmatig lopen dan heb ik daar niet zoveel problemen mee hoor, het is de beginnende klasse. Aldoende leert men. Graag zie ik ook een amazone/ruiter erop die fijn met de beweging mee gaat en het paard ondersteunt waar nodig en hulpen geeft die minimaal zijn, maar waar het paard goed op reageert. Kortom een combinatie die het leuk vindt om wedstrijden te rijden zonder stress, gewoon omdat paardrijden leuk is om te doen en niet om het moeten!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:41

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:54

Hiervan word ik vrolijk ;)

El_Paso2009 schreef:
Ik wil mij hier wel even melden, en als TS eerlijk is dat is haar vraag een beetje onnozel want we weten allemaal dat we het bovenste paard niet willen zien, maar we dit helaas nog wel te vaak zien.
Ik wil in de B een paard zien dat fijn nagevelijk loopt, op zn eigen benen, ontspannen en mooi taktmatig, neusje iets voor of achter de loodlijn is in de B nog niet zo'n probleem. En als een oefening eens wat minder gaat, maar het paard blijft mooi nageven en goed taktmatig lopen dan heb ik daar niet zoveel problemen mee hoor, het is de beginnende klasse. Aldoende leert men. Graag zie ik ook een amazone/ruiter erop die fijn met de beweging mee gaat en het paard ondersteunt waar nodig en hulpen geeft die minimaal zijn, maar waar het paard goed op reageert. Kortom een combinatie die het leuk vindt om wedstrijden te rijden zonder stress, gewoon omdat paardrijden leuk is om te doen en niet om het moeten!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:59

doei schreef:
Ik kwam net dit topic tegen: [RT-D] Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!
En de Ts van dit topic wil eigenlijk ernaartoe wat ik wil zeggen: [RT-D] Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Zie ook op pagina 2, het plaatje van PSM. Zij traint daar het paard op B-L1 niveau.
Mensen vinden dat haar paard niet goed loopt voor dat niveau...
Waar moet je dan met een paard beginnen? Hem effe meteen in die houding trekken omdat ze dat liever in de B-L1 zien?

Als je de regels van de dressuur erop naleest, weet je dat een paard niet voor of achter de loodlijn mag lopen en de nek het hoogste punt moet zijn.
In het B-L1 wordt uiteraard wel soepeler beoordeeld, om dat een jong paard dit vaak nog kan volhouden ivm balans en het dragen/ondertreden van het achterbeen.
Naarmate dat laatste beter wordt wordt de oprichting ook steeds beter, dat is toch het streefpunt volgens de KNHS, FEI ed.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 15:00

@listiglistje
Wat bedoel je hiermee?
"Vraagje : Rijdt je zelf KNHS wedstrijden bij de paarden want ik zie niet wat jij hier allemaal brengt en plaatst?"

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:00

@ doei, dank je. Ik ook als ik ze zo in de ring krijg. Geef dan graag goede punten, 8 en 9 zijn dan geen uitzondering.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:01

Nou of je zelf KNHS wedstrijden bij de paarden rijdt; ik zie niet terug op basissportwedstrijden wat je schrijft en de foto's die je plaatst?

Ik ben al jaren actief in de wedstrijdsport en ik heb ook op internationale stallen gewoond en gewerkt ;-) ik ben inmiddels 36

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 15:42

Ow op die manier!
Ok die foto van het paard met zijn kin op zijn borst is zwaar overdreven. Maar ik probeer daarmee een punt te maken. Dus ieder paard wat jij ziet is los en loopt in een correcte houding? Je ziet nooit geen gezaag, weggedrukte ruggen etc.

Ik heb heel lang geleden wedstrijden bij de pony's gereden. Volgde lessen en ging meten op wedstrijden op welk niveau we een beetje zaten. Wij zijn toen tot de L2 gekomen en mochten naar het M. Ik was toen jong, verdiepte me niet in boeken en vertrouwde op de instructeurs en jury's. En ja ik haalde me punten dus ik zou het wel goed doen...
In die tijd reed ik met sporen (om paard sneller te laten gaan) en had ik een baksteen in mijn handen, wist ik veel!

Toen heb ik 3 a 4 jaar geen paarden meer gezien. De enige paarden die ik af en toe zag waren op de drafbaan.

Nu bekijk ik alles heel anders. Ik lees, zie foto's, bewijzen, volg lessen, zie een paard heel anders.

Om mezelf maar als voorbeeld te nemen, ik vind het kwalijk dat geen jurylid mij daar vroeger op gewezen heeft! Heb hier de startcoupons nog liggen en ik zie nergens wat staan van een paard die in bv. een valse houding loopt.

Ik ben geen topruiter, maar heb me wel verdiept wat het beste voor mijn paard is (wil ik hem berijden). Wedstrijden zijn leuk, maar het is niet mijn doel, mijn doel is het paard zo correct mogelijk te brengen naar het punt waar ik hem het liefste zie. Hoever we daar in komen zal voor het grootste deel aan mijn kwaliteiten liggen. Ik ben geen fanatieke wedsrijdruiter, maar wel fanatiek om de paarden die ik rijdt zo vriendelijk en eerlijk mogelijk te helpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:03

doei schreef:
Zie ook op pagina 2, het plaatje van PSM. Zij traint daar het paard op B-L1 niveau.
Mensen vinden dat haar paard niet goed loopt voor dat niveau...
Waar moet je dan met een paard beginnen? Hem effe meteen in die houding trekken omdat ze dat liever in de B-L1 zien?

Als je mee wilt doen voor de punten en de prijzen: thuishouden tot hij niet meer zo op de voorhand valt en beter in balans is :) Dat is geen must hoor, ik start ook regelmatig met paarden in klasses waar ze finaal niet klaar voor zijn, gewoon omdat ik graag wedstrijd rij en het leuk is om eens te horen waar je staat van iemand anders dan je eigen instructeur. Maar dan ook niet piepen dat diegene die zijn paard al WEL verder opgeleid heeft voor je staat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:21

Doei niet l*llig bedoeld, maar volgens mij heb jij een hele andere beleving als
wat er daadwerkelijk in de basissport op een concour terrein gebeurd :o zeker bij de paarden....

Prima dat leest, foto's bekijkt, bewijzen zoekt, en lessen volgt, maar internettheorie en willekeurige instructie is niet de dagelijkse praktijk op concoursen ;-)
Ik zou zeggen ga daadwerkelijk eens kijken bij KNHS wedstrijden voor de paarden, mn de regiokampioenschappen is een leuke aanrader.
Dan zul je zelf zien dat er tegenwoordig heel erg netjes en goed gereden wordt!
(en niet wat hier allemaal beweerd wordt door je, want dat zie ik nl nooit op concours)
Je moet tegenwoordig echt je paard goed voor elkaar hebben wil je meedraaien en dat is alleen mogelijk door een nette correcte basisafrichting!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:08

29 en 30 januari is het regiokampioenschap van Brabant, Locatie: Manege de Molenheide, Heikampen 7, 5482 ZR te Schijndel
Ik zou zeggen: ga kijken. ;)

En iets dichterbij huis: 13 februari is het in jouw eigen regio de klasse B, in Stad aan 't Haringvliet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:20

Urielle schreef:
29 en 30 januari is het regiokampioenschap van Brabant, Locatie: Manege de Molenheide, Heikampen 7, 5482 ZR te Schijndel
Ik zou zeggen: ga kijken. ;)

En iets dichterbij huis: 13 februari is het in jouw eigen regio de klasse B, in Stad aan 't Haringvliet.

Ik denk idd dat dit een realistischer beeld geeft qua huidige rijderij en africhtingsniveau als kennis vanachter je pc of uit boekjes ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:43

Toch is het wel goed om je in deze dingen te verdiepen en dat kan ook heel goed via goede voorlichtings site's op internet.Het is alleen belangrijk om het allemaal in het juiste perspectief te plaatsen.En daarom is het ook belangrijk om inderdaad op veel reguliere wedstrijden te gaan kijken.

Ik zie zelf heel verschillende dingen op wedstrijd,maar hoe hoger het niveau hoe beter het rijniveau e.d. van de combinaties over het algemeen.Ik zie nog weleens geforceerde paarden rondlopen..maar die mensen lopen daar vanzelf een keer mee vast als ze die paarden thuis ook daadwerkelijk zo rijden.Maar het is allemaal heel betrekkelijk en je weet niet hoe mensen hun paarden thuis rijden en trainen.Dus daar wil ik niet al te snel over oordelen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 14:36

Het is niet alleen de theorie waar ik het over heb.
Heb verschillende KNHS wedstrijden gezien, waar mensen hun paard heel erg goed voor elkaar hadden, waar paarden voor de oprichting niet sterk waren maar wel ontspannen voorwaarts liepen, en paarden waar de houding dus geforceerd werd.

Bedankt voor de tips!
Ik ben niet op hogere wedstrijden geweest waar de creme de la creme voor de B komt opdagen. Ik heb het over normale KNHS wedstrijden. Ik ben toch wel erg benieuwd naar die wat hogere top, om te kijken of het daar er beter uitziet! Bedankt voor de tips! Ik ga eens verder kijken en knutselen.