Wanneer stoppen met wedstrijden rijden? (leeftijd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Wanneer stoppen met wedstrijden rijden? (leeftijd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 09:57

Op PP loopt een topic over oudere ruiters die nog actief zijn.
Daar zie ik veel reacties van recreatieruiters en maar weinig wedstrijdruiters.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de opinie van de wedstrijdruiters.

Wanneer 'hoor' je echt niet meer op wedstrijd te gaan en ben je daarvoor te oud?
Wanneer denkt de gemiddelde wedstrijdruiter: oud lijk, je kunt er beter mee stoppen :+ :o

Ik heb het dan uiteraard niet over veteranenwedstrijden maar over reguliere dressuur- en springwedstrijden.

WenK

Re: Wanneer stoppen met wedstrijden rijden? (leeftijd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:41

Op het moment dat je lijf je in de weg gaat zitten. Er zijn mensen van over de 80 die nog heel verdienstelijk rijden, maar ik zie ook mensen van net 50 waarbij ik denk; ga toch lekker bosritjes maken. Er valt gewoon heel weinig van te zeggen, de een is met 60 al echt oud in z'n lijf, de ander met 90 nog niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 10:44

En wat is dan voor jou doorslaggevend om te denken 'ga toch lekker bosritjes maken'? Waar baseer je dat op?
Als je daarmee houding en zit bedoelt, ik zie ook jongeren die er belabberd op zitten ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:50

Niet alleen houding en zit, poeh moeilijk uit te leggen zonder iets te kunnen laten zien, terwijl het plaatje zo op mijn netvlies staat...

Er rijden hier een aantal mensen van hogere leeftijd, sommigen zie je echt nog in goede conditie zijn lichamelijk, zij hebben nog een 'krachtige/fiere' uitstraling te paard, komen goed mee met de beweging en zijn in staat het paard echt te 'rijden'. Aan de andere kant zijn er ook ruiters/amazones die je niet meer mee ziet komen, die zich haast vast moeten houden aan het zadel, die ineengedoken zitten en meeliften op het paard. Aan zowel ruiter als paard zie je dat het 'vergane glorie' is eigenlijk. Ze zijn nu eerder een 'schattige' combinatie dan 1 die echt presteerd.

Natuurlijk heb je dat bij jongeren ook hoor, dat de een er beter op zit dan de ander, maar ook een jongere die beroerd zit straalt op de een of andere manier nog een soort energie uit, dat is wat ik mis bij sommige oudere ruiters.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:52

Ik denk niet dat er een specifieke leeftijd voor staat, maar zolang je er lol in hebt en het lichaam werkt nog goed mee moet je er vooral mee door gaan.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:55

it_is_me schreef:
Ik denk niet dat er een specifieke leeftijd voor staat, maar zolang je er lol in hebt en het lichaam werkt nog goed mee moet je er vooral mee door gaan.

Mee eens! Denk dat het echt persoonlijk is.. Maar kan me voorstellen dat wanneer je 70 bent het hele gedoe van op wedstrijd gaan en trainen beetje te veel van het goede word. Al zullen ze er vast wel dat ze er zijn :P

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 10:57

Maar denken jullie dan nooit: ach, wat doet zo'n mens nog op wedstrijd? Of vinden jullie het alleen maar goed dat die mensen nog op wedstrijd gaan?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:00

Ja, absoluut. Maar als iemand er toch zelf nog plezier in heeft, ook al is vaak in de resultaten terug te zien dat het plaatje wellicht niet helemaal meer is wat het was, wie zijn wij, als toeschouwer, organisator of jury dan om er iets van te zeggen?

En iemand die nog wel echt netjes weet te rijden op hoge leeftijd? Daar heb ik werkelijk een heel diep respect voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:01

Niet. Ik heb veel respect voor ouderen die nog steeds zo kunnen trainen dat ze op wedstrijd kunnen en ik vind het mooi dat de ruitersport zo toegankelijk is dat man en vrouw, jong en oud op gelijkwaardig niveau tegen elkaar kunnen uitkomen zolang ze er plezier in hebben.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:11

Ik vind ook; gewoon laten rijden, zolang iemand dr nog plezier van heeft ga je toch niet zeggen van; ga nu maar de bos in...
Waarschijnlijk komt dr voor veel van ons ook nog een tijd dat we er niet meer zo schitterend uitzien op het paard,
maar we toch hardnekkig willen blijven meedoen, omdat we er nog teveel plezier in hebben :+ :Y)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:14

Fitzroy schreef:
Maar denken jullie dan nooit: ach, wat doet zo'n mens nog op wedstrijd? Of vinden jullie het alleen maar goed dat die mensen nog op wedstrijd gaan?

Ik zie niet in waarom je dat zou denken, dat moet diegene toch zelf weten? Als de ander er plezier in heeft dan is het toch prima?!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:15

Zolang je lol heb lekker door gaan :).

Ik rij niet ohz, maar voor de wagen. Ben met mijn 26 meestal veruit de jongste. De meeste andere hebben kinderen van mijn leeftijd ;).

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:16

ik denk dat dit net is als met wanneer een paard te oud is voor wedstrijd, dat hangt compleet van het paard en de persoon af! Mijn pony liep nog Z1 dressuur toen hij 26 was en hij stond niet misplaatst tussen de jonge pony's, ik draaide nog mooi mee. En als iemand van een jaar of 70 nog zin heeft om wedstrijden te rijden, ongeacht het niveau, lekker meedoen! Alleen maar leuk! Ik zou het geweldig vinden ook eens oudere op het terrein tegen te komen.

Ik denk dat je dus gewoon voor jezelf moet kijken, kan mijn lichaam het nog aan, zit ik mijn paard niet in de weg, en dan gewoon lekker meedoen als alles goed gaat!
Als je ziet hoe sommige jonge mensen op 'n paard zitten dan denk je ook van, dat hoort hier niet! Dat heeft niks met leeftijd te maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:16

Fitzroy schreef:

in de sgw is een handvol ruiters van over de 60, en tenminste twee (meen ik) van over de 70 die nog zeer succesvol meedoen. En dat vind ik echt super om te zien.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:17

Daarom laat je het toch bij denken?

Iedereen mag van mij lekker blijven rijden als hij/zij daar plezier aan beleeft, maar dat neemt niet weg dat er combinaties zijn waarvan ik denk 'agossie, met echt rijden heeft het niet zo veel meer te maken, maar het is wél een leuke combi zo'.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:32

Je moet het zelf bedenken. als je zelf weet dat het er niet meer uitziet en je lichaam niet meet meewerkt ga je toch lekker vrij rijden....

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:21

Ik vind het prachtig om oudere mensen te zien rijden op wedstrijd. Bij ons in de kring rijden ook een aantal oudere mannen (toch zeker 65+) mee in de Z-dressuur. Ik hoop dat ik op die leeftijd nog op het paard kan klimmen :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:26

WenK schreef:
Op het moment dat je lijf je in de weg gaat zitten. Er zijn mensen van over de 80 die nog heel verdienstelijk rijden, maar ik zie ook mensen van net 50 waarbij ik denk; ga toch lekker bosritjes maken. Er valt gewoon heel weinig van te zeggen, de een is met 60 al echt oud in z'n lijf, de ander met 90 nog niet.

I Agreeeeeee _O- maar idd, ik kan het niet beter verwoorden dan Wendy hier zegt :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:07

Zolang ik er lol in blijf houden en ik het lichamelijk aankan ga ik lekker door. Voorlopig vind ik het nog veel te leuk om te stoppen.
Soms als ik iemand van in de 60 in de ring heb denk ik wel eens, ik hoop dat ik het dan ook nog zo kan! :-)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:29

wij hadden op ons clubconcours deze zomer een ruiter in de ring in de klasse Z1
de beste man was al ver in de 70/80 jaar oud, en dit uitte zich dan ook tijdens het rijden.
paardlief de kop recht in de lucht, en ruiter zat er zeer onrustig op.
jury en ik zaten vol verbazing te kijken hoe de beste man het Z1 ooit had gehaald,want dit was nog geen eens bixie waardig geweest :=
maar goed,beste man had lol, dus zolang hij nog kan fysiek en geestelijk.. wie zijn wij om hem tegen te houden toch? :j

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:57

Ik vind dat alle leeftijden mogelijk kunnen zijn, gewoon lekker door gaan tot je lijf het echt niet meer trekt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 02:01

Als je wedstrijden rijdt, zul je daar ook regelmatig voor moeten trainen, je paard in conditie brengen en gymnasticeren.
Dat is toch best wel vermoeiend en intensief.
Stel dat een wat oudere ruiter makkelijk die paar minuten tijdens de wedstrijd doorkomt, maar het lijf het af laat weten tijdens de trainingen, en hij niet meer zo snel herstelt van een uur flink werken, zou bij mij het moment gekomen zijn om te zeggen: stop er maar mee.
En dat moment is voor iedereen verschillend.
En dat moment is uit te stellen op het moment dat je anderen hebt die het paard regelmatig voor je trainen, en jij er alleen voor wedstrijden opstapt....

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:25

:D Hihi, hier zo'n oudere (55) En ja ik rij nog steeds wedstrijden -springen- (baal dus nu als een stekker dat ik de hele maand al niet kan rijden vanwege de sneeuw |( ) en sinds een jaar of 3 SGW..hardstikke leuk vooral de SGW trainingen!

Een stijlruiter ben ik niet ook nooit geweest en ben me daar terdege van bewust, maar ik durf gerust te zeggen dat ik mijn paarden ook niet teveel hinder.

Vorig jaar (na het onverwacht verliezen van mijn beste paard) , ben ik, naast mijn " Opa crosspaard (16)" weer opnieuw begonnen met een jonger (en kleiner maar net zo moeilijk) paard en daarbij ook nog een 3-jarige zadelmak gemaakt, die moet weliswaar nog worden doorgereden maar ik wil in 2011 toch beide beestjes weer starten op springwedstrijden en ik hoop van harte dat ze allebei het crossen leuk gaan vinden want daar kijk ik weer helemaal naar uit!

En ja, op springwedstrijden (dus niet bij de SGW) zie ik geregeld de jonkies denken........"wat moet dat mens nog op dat paard" ( moet ik wel vermelden dan Ravel ook altijd door zijn manier van doen liet merken dat hij aanwezig was :o )

Maar ik heb er nog steeds zin in en zolang het gaat gaat het en wat een ander er van vind..... :O

gr.
corinne

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:34

Tja, wanneer stop je... ik denk dat als je lijf niet meer mee wilt werken en voor de ene is dat op zijn 45ste en voor de ander op je 80ste.
Als ik zo'n combinatie zie heb ik daar alleen maar respect voor en hoop ik ooit in de toekomst op hoge leeftijd nog rond te hobbelen.
En als je dan niet meer mee kan komen met de wedstrijden dan gan we toch gewoon boshobbelen.

Je kan het nooit vergelijken met die jonge soepele meiden van tegenwoordig maar als ze er nog lol in hebben.. waarom niet. En dan zullen ze geen 210 punten proef neer zetten.. ja jammer zolang ze nog geen verlies rijden moet het toch goed te doen zijn.

Keuningkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:40

Officieel mag je in het jaar dat je 18 word toen eind december nog rijden op een pony.
Als je te groot bent zou ik overgaan op een ander paard!