discussie klasse paard en ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

discussie klasse paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 12:29

Nou mn vorige vraag werd direct gesloten omdat het zelf op te zoeken is, maar dat was niet mn vraag.
Dus bij deze maar weer opnieuw:

Ik had laatst een discussie met iemand erover, dat als je een Z paard koopt en de ruiter is B geklassificeert, dat je dan niet in het B zou mogen starten.
Volgens degene waarmee ik de discussie had, moet je een paard kopen dat ook jouw niveau heeft omdat het anders oneerlijk zou zijn voor andere ruiters.

Ik zei dat ik het vaker om me heen zie, en ja je hebt soms een streepje voor als je de juiste knopjes weet te vinden, maar zij was van mening dat dit niet mag.

Wat vinden jullie hiervan?

Hoop dat ik het nu goed geformuleerd heb....

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:32

Ik vind het ontzettend goed, ik ben blij als B/L ruiter.. dat ik de mogelijkheid heb om te leren van een paard wat Z heeft gelopen.. immers ik moet het paard rijden 't paard gaat niet uit zichzelf de gevraagde oefeningen doen in de proef.

Ik rijd nu een paard met M2 knoppen, dat is me soms lastig genoeg al die knopjes :P en als jij een paard wat B opgeleid is start je er ook niet eerder mee dan dat het de B knoppen onder de knie heeft :)

Edit. iets beter geformuleerd :')
Laatst bijgewerkt door Meraki op 16-12-10 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

HRE

Re: discussie klasse paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:34

Ik vind het juist goed, en zeker met kinderen dat ze op een ervaren pony zitten die de knopjes kennen. Moet je kijken hoe ze daar van leren! Een groen paard en een ruiter die ook nog vrij groen is gaat 9 van de 10 keer mis! ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:35

Nuh, ik denk juist dat het idd een heel goede leerpaarden zijn voor de B/L ruiters.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:36

Voor M ook nog wel denk ik ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:36

O ja, maar ik dacht dat er in de OP B/L ruiters stond maar er staat B-ruiter.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:39

Dus als ik een paard koop dat ZZ parcoursen heeft gelopen win ik alle B parcoursen? Keep on dreaming..heel kort door de bocht hoor! Je doet het samen! Mijn instucteur rijd veel M/Z parcoursen maar die van mij doet het niet voor hem hoor :n En een paard van een vriendin van mij heeft de punten voor het Z2, nou ik weet zeker dat ik dat paard de baan niet eens rond krijg!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 12:47

nee ik zeg niet dat je alles wint :P maar degene waar ik de discussie mee had was van mening dat je in het B niet met een Z paard mag starten omdat dit oneerlijk zou zijn.
Terwijl ik het juist helemaal geen probleem vind, want zeg nou eerlijk: als jij voor geen meter kan rijden, kan je gaan zitten waar je op wilt, er zal dan ook niks gebeuren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:50

Je moet in de b starten .

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:53

Zou misschien wel voor iedereen heel verstandig zijn om eerst een aantal jaren een betrouwbaar ouder paard te rijden wat bijvoorbeeld minimaal Z2 heeft gelopen.
Zo leren de ruiters veel, de risico's zijn kleiner dan met een jong paard en oudere paarden hebben een prima baan met het "begeleiden van beginnende ruiters".

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:54

Wat een onzin, het gaat om de combinatie en dat je op een Z paard zit wil niet zeggen dat het meteen een stuk gemakkelijker gaat.
Laat je vriendin anders het stukje lezen in het reglement over nieuw te vormen combinatie's dan kan ze zien wat en niet mag.
Hoef je niet meer met haar in discussie

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:55

FrankavdT schreef:
Zou misschien wel voor iedereen heel verstandig zijn om eerst een aantal jaren een betrouwbaar ouder paard te rijden wat bijvoorbeeld minimaal Z2 heeft gelopen.
Zo leren de ruiters veel, de risico's zijn kleiner dan met een jong paard en oudere paarden hebben een prima baan met het "begeleiden van beginnende ruiters".

:j

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:56

Voor onervaren ruiters is zo'n hoger geklasseerd paard alleen maar een ideaal leerpaard. Het zegt zeer zeker niet dat diegene alle prijzen er mee weg gaat halen. Je moet wel een combinatie zijn, anders lukt je dat echt niet. Je paard kan nog zo hoog gelopen hebben, maar als hij niet voor je wil werken en de ruiter er bijv. niets van bakt, win je echt niet.

Ruiters die nog niet geklasseerd zijn, of slechts B, MOETEN zelfs in de B uitkomen. En niet meer dan terecht. Iedereen moet toch de kans krijgen om onderaan te beginnen, ongeacht of je paard hoog heeft gelopen of niet.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:05

Klopt niet, Als ik nu zou starten met wedstrijden MOET ik starten in de B, of mijn paard nou grand prix gelopen heeft of niet.
Wat het oneerlijke tov de andere ruiters, ook dat is niet helemaal waar, leuk dat mijn paard het kan, maar als ik die knoppen niet weet te vinden, gaat het hem echt niet worden.
Ik zal paard misschien best wel de baan rondgestuurd krijgen hoor (als was het alleen maar op ervaring van het paard mee liftend) Maar ik zal als ruiter echt wel moeten werken. Ik zal toch een combinatie met het paard moeten vormen wil ik het als een geheel wegzetten. En daar gaat het volgens mij om.
Neem 2 gelijke ruiters, en B paard en een Z paard, ja ok geef ik de combi van Z paard meer kansen.
Maar ook die combi moet gewoon zijn puntjes kunnen halen, en ervaringen op kunnen doen vanaf de basis.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:09

En toch ken ik genoeg combi's met een Z paard die toch echt lager scoren dan een onervaren iemand met een onervaren paard. Er komt toch zeker een bepaalde rijvaardigheid en talent van de ruiter bij kijken.

En handig als alle knoppen erop zitten, maar als je ze niet kan vinden wordt het nog knap lastig :D

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:16

rowo schreef:
En toch ken ik genoeg combi's met een Z paard die toch echt lager scoren dan een onervaren iemand met een onervaren paard. Er komt toch zeker een bepaalde rijvaardigheid en talent van de ruiter bij kijken.

En handig als alle knoppen erop zitten, maar als je ze niet kan vinden wordt het nog knap lastig :D

Klopt, maar andersom zal het ook zo zijn.
Een voorbeeld bij ons in de buurt: man van rond de 30 is weer begonnen met paardrijden, heeft een 15 jarig paard gekocht wat subtop heeft gelopen. Omdat hij zowat onderaan moet beginnen, heeft hij een leerpaard gekocht.
Hij moet er echt aan rijden wil het paard lopen zoals het de bedoeling is, maar het is wel een super betrouwbaar paard waar hij dus echt veel van leert. Hij heeft het echt niet makkelijker gehad dan andere B en L ruiters omdat zijn paard niet de makkelijkste was, maar hij heeft er wel van leren rijden op een verantwoorde manier.
En dan zeg ik: goed bezig, zouden er veel meer moeten doen ipv doodsangsten uitstaan op een jong en ook onervaren paard!

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:12

FrankavdT schreef:

franka ik ben het helemaal met je eens.
Ik ben vanaf de L2 op een groen paard gestapt en bij mij is het gelukkig allemaal goed gegaan omdat ik ontzettend veel begeleiding heb gekregen. Maar je ziet ze vaak genoeg rondrijden op wedstrijd dat je denkt ga naar huis.

en dat het oneerlijk is dat met een Z paard B rijdt vind ik onzin. Iedereen moet gewoon de kans krijgen om het goedd te leren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:37

Je bent niet automatisch in het voordeel met een Z-paard. Die zijn verder afgericht, dus als je maar iets gaat verzitten loop je het risico dat je paard in eens een soort van travers inzet, terwijl je dat niet bedoelt.

Als ruiter met minder ervaring kun je dus wel heel veel leren van een goed paard (stilzitten, de juiste hulpen geven, etc). En als ze inderdaad eigenlijk te gemakkelijk hoge punten scoren, zijn ze binnen no-time een klasse uit, en stromen ze door.
Maar ook een onervaren (B of niet geklasseerde) ruiter moet de kans krijgen om op wedstrijden ervaring op te doen. Of die dat nu op een zelf opgeleid paard of een Z paard doet, moet die zelf weten.

Ik vind het dus niet oneerlijk dat je als B ruiter ongeacht de klasse van je paard gewoon B mag starten.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:41

Ik heb een keer met een pony van een vriendin(Z1) een proefje gereden. Die kreeg ik eerst niet goed in galop omdat je de hulpen zo precies moet geven. Dus ik ben het niet eens met degene waarmee jij de discussie had :n

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:45

Ben het hier niet mee eens.

Rijd een 5 jarige merrie, zelf beleerd en nu voor de 3 keer oprij kringkampioen.
Daarnaast rijd ik ook nog een voormalig ZZ-Z merrie, daar presteer ik nog lang niet zo goed mee!
Bij zo'n paard moet je de knopjes nog vinden en een team worden, dat heeft tijd nodig, ook is het lastig dat ze al meer kent, ze wil snel te veel.
Dus voor de concurrentie ben ik meer een gevaar met mijn 5 jarige merrie dan met mijn oude nationale paard..

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:48

k ben het ook niet eens met degene met wie je de discussie had.
Toen ik de overstap maakte van pony naar paard, kreeg ik een paard met M2/begin Z knoppen. Maar dat maakte het er voor mij niet makkelijker op. Heb er juist heel veel van geleerd. Nu ging de B wel minder goed dan de L, maar vind het niet oneerlijk dat je gewoon B mag starten.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:51

Mag B; maar.... ik vind het niet helemaal eerlijk dat een ruiter (ervaren of onervaren) tegenwoordig als ze maar een pony/paard hebben oneindig in de klasse B springen mogen blijven (prijzen) rijden met zo'n ervaren horse! Wat dat betreft vind ik een limiet beter qua winstpunten.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:52

redison schreef:
Mag B; maar.... ik vind het niet helemaal eerlijk dat een ruiter (ervaren of onervaren) tegenwoordig als ze maar een pony/paard hebben oneindig in de klasse B springen mogen blijven (prijzen) rijden met zo'n ervaren horse! Wat dat betreft vind ik een limiet beter qua winstpunten.
Dat is dan in de dressuur beter geregeld!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:54

Ik heb zelf sinds afgelopen voor het eerst een paard in de B-gestart (met meerder paarden steeds op het punt gestaan te starten maar dat kwam er steeds nooit van wegens o.a. zwangerschap, scooterongeluk, verkoop paard enz enz) met een paard dat Z1 +4 is, nou de allereerste keer reed ik dus mooi geen winst he, 178 punten... voel je je eigen dan dom?! :+ Maarja, paard is verre van fanatiek en ik heul erg waardoor ik dus heel erg veel ging zitten doen qua rijden en heel erg gespannen werd (o.a. juist door het idee, öhjee iedereen weet dat hij al Z loopt, nu mòet en zal ik dus minimaal een wp moeten hebben anders sta ik voor l*l) waardoor paard dus helemaal dacht "als je zo achterlijk doet, stop ik er helemaal mee"... dus zo makkelijk is het niet hoor. ;) De keren daarna heb ik 180, 182, 191, 184 gereden dus ook niet denderend... ook liep het nog niet zoals het nu loopt, als ik 'm nu zou starten zou ik wel dik door de 190 rijden maarja nu rijd ik hem inmiddels al 2 jaar denk ik en sinds vorige week heb ik opeens weer een 'knopje' erbij gevonden waardoor hij nu dus wel ècht lekker loopt. Maar met een groen paard die je zelf ik hebt gereden en inmiddels al 2 jaar onder het zadel hebt, zou je in de B ook dik door de 190 moeten kunnen rijden dus de ervaring van het paard is geen garantie voor bepaalde resultaten.

Dus ik vind 't flauwekul dat je met een paard dat meer ervaring hebt, automatisch een streepje voor zou hebben op de rest, zo dacht ik zelf ook altijd maar nu merk ik dat een paard onder je kont hebben die alles wel kan maar het zodra het ff niet hoeft het ook niet doet, het er heus niet makkelijker op maakt.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:05

ik heb zelf ooit eens een M-paard gereden en ik kon er zelf niet veel van. Ik wist ook niet wat ik ermee aan moest. Ik snapte dus echt niet wat dat paard allemaal aan het doen was. :D