Bitje met appelsmaak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RomySjaan

Bitje met appelsmaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 20:16

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over bitjes.

Mijn pony knarsetand heel erg en bij de laatste wedstrijd ben ik er op aangesproken door de jury en had ik een 5 voor mijn algemene indruk. Erg vervelend, maar ja, wat kun je er aan doen? Nu dacht ik, misschien een bit met een smaakje. Toen had ik een dubbel gebroken bit met appelsmaak gevonden op http://www.dekroo.nl. Deze namelijk:

BR Apple Mouth Watertrens dubbelgebroken

De BR Apple Mouth bitten hebben een zacht mondstuk met appelsmaak en een
roestvrij stalen kern voor maximale sterkte. Deze bitten zijn ideaal voor
paarden die andere materialen moeilijk accepteren, maar ook gewoon voor
iedereen die het welzijn van zijn paard hoog in het vaandel heeft staan. De
bitten stimuleren het kauwen en werken ontspannend. De stof die gebruikt
wordt om de bitten een aangename appelgeur te geven wordt ook gebruikt in
de voedingsindustrie en is natuurlijk onschadelijk voor het paard. Deze
dubbel gebroken watertrens heeft rvs ringen 55 mm bij 11.5 cm en 65mm bij
12.5 cm, 13.5 cm en 14.5 cm.

oliebol, plaatje lukt niet.. :(

Maar goed, het is een wit bit met metalen ringen.

Ik dacht dat als ze dan met dat smaakje bezig was, dat ze dan misschien zou stoppen. Maar nu heeft mijn instructrice gezegt dat ze verboden zijn op wedstrijd. Maar ja, het is juist de bedoeling dat het dan werkt!
Ik heb al in de KNHS regelementen gekeken en druk gezocht, maar er staat nergens dat het verboden is. Weet iemand hiervan de waarheid?

Groetjes, Romy

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:32

Geen idee of het wel of niet mag, maar ik weet wel dat appelbitjes vrij snel kapot gekauwt worden dus ik zou ze zelf niet kopen. Maar verder is het wel een vriendelijk bitje dacht ik, mits ze dus heel blijven :Y).

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 11:29

Er stond ook dat het bitje heel bleef maar natuurlijk wel na 2/3 jaar de smaak eraf gaat. Maarja, ik bedoel, 3 jaar is lang toch?

BrittOllie

Re: Bitje met appelsmaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:35

als je paard knarst, kun je beter een keer naar de paardentandarts gaan ;)
Vaak hebben ze dan haken of miss wolfstanden,
paard wordt na een bezoek aan de tandarts vaak ook fijner in de mond :)

kimfalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:36

Ik rij ook met zo'n bitje. Ik vind dat ze er heel fijn van worden, alleen heb ik geen ervaring met paarden die knarsen.. Maar ze gaan op zich wel vrij snel stuk als ze er op kauwen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:40

Ik heb die van mij ook met zo'n bit gereden. Snel kapot kauwen? Denk het niet. Is keihard spul. Het is ook geen rubber, maar soort hard kunstof.

Dier loopt er nu al 8 maanden manegelessen mee, en het is nog steeds in orde.

Alleen die appelsmaak.... ik heb zelf eens geproeft, maar ik kan het niet ontdekken, hahaha!

De bron van het knarsen opzoeken door een TA te laten komen lijkt mij trouwens ook stap 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:42

Abeltje77 schreef:
Alleen die appelsmaak.... ik heb zelf eens geproeft, maar ik kan het niet ontdekken, hahaha!

:')
Volgens mij proef je het ook niet door er even je tanden in te zetten, maar onder het werken komen smaakstoffen vrij vanwege speeksel.

kimfalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:43

Dan had ik zeker de verkeerde. XD Maar heb hem ook al heel lang. Hij ging scheuren bij dat dubbelgebroken deel, er staken allemaal puntjes uit.

Heb het ook wel eens geproefd, en als je heeel goed proeft dan heb je iets wat een smaakje heeft, maar geen appel

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:50

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:52

Het is niet verboden op wedstrijd mijn 2 pony's lopen ook beide met een appelbitje. Maar die van mij knarsetand nogsteeds. die appelsmaak... heb zelf nog nooit geproefd maar een vriendin wel en die vond het gewoon naar plastic smaken :P

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:33

Je kan er idd gewoon mee starten, doe ik ook al jaren.
Ik heb 1 keer gehad dat hij na lange tijd doormidden gebroken is.
Nu heb ik hem uit voorzorg na 1,5 jaar weer vervangen door een nieuwe .. maar ze gaan echt niet binnen een jaar stuk als je hem dagelijks voor één paard gebruikt.

(ik gebruik btw wel een ongebroken bit, denk dat die ook eerder breekt dan een dubbelgebroken).

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:45

Ik geef met het bit indoen gelijk een paardensnoepje: het paard neemt hierdoor makkelijker het bit in de mond en kauwt ook af. Let wel op de kleur van het snoepje, want rood of groen schuim ziet er ook niet uit.... Ik geef een bananensmaak, deze kleurt gewoon wit.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:47

Ik zou idd een keer een tandarts naar het gebit van je paard laten kijken.
Maar daarnaast kan ik je zeggen dat zo'n bitje gewoon is toegestaan in de sport!
Ik rij 1 van mijn paarden ook met een happy mouth bitje, en daar rij ik ook gewoon mee op wedstrijd :j

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:27

Moderatoropmerking:
Off topic reacties verwijderd.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:56

Ik rij er al een tijdje wedstrijden mee, met de Happy Mouth en
het mag hoor :)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:32

Astridhorse schreef:
Nu heb ik hem uit voorzorg na 1,5 jaar weer vervangen door een nieuwe .. maar ze gaan echt niet binnen een jaar stuk als je hem dagelijks voor één paard gebruikt.

(ik gebruik btw wel een ongebroken bit, denk dat die ook eerder breekt dan een dubbelgebroken).

Is het dan niet wat risicovol om er mee te starten?
Ik bedoel, je loopt het risico dat ze 't kapotkauwen, en dan sta je dar, midden in je proef :=.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:37

Melisjee schreef:
Astridhorse schreef:

Ik bedoel, je loopt het risico dat ze 't kapotkauwen, en dan sta je dar, midden in je proef :=.

Ik mag aannemen dat je als ruiter elke dag even je spullen controleerd voordat je erop gaat zitten.
Met een half doorgescheurde singelstoot ga je immers ook niet rijden..

En nee.. zo'n bitje kauwen ze echt niet even 123 door...
Bovendien heeft zo'n bitje een metalen kern.. al dan niet flexibel..

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:40

femmefatale1 schreef:
Melisjee schreef:

Ik mag aannemen dat je als ruiter elke dag even je spullen controleerd voordat je erop gaat zitten.
Met een half doorgescheurde singelstoot ga je immers ook niet rijden..

En nee.. zo'n bitje kauwen ze echt niet even 123 door...
Bovendien heeft zo'n bitje een metalen kern.. al dan niet flexibel..

Maar het risico bestaat dus wel degelijk dat het bitje kapot gaat. Want opzich, hoef je dat niet eens van buiten te zien: ook als je het dagelijks controleerd := . En daarom zou ik er toch niet mee op wedstrijd willen eigenlijk.... := .

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:58

Je zou er niet mee op wedstrijd willen...
Maar je zou er wel thuis mee durven rijden 8)7 8)7
Dan gaat echt nergens over....

Bovendien kan zo'n bitje niet 123 kapot.. en als het al kapot gaat, is het het kunststof en niet de kern.
Heb je er zelf ervaring mee of roep je iets wat je zelf denkt of hebt gehoord?

Als dit bit zo onbetrouwbaar zou zijn, waarom lopen er dan zo veel paarden fijn op, én zou het goedgekeurd zijn door de KNHS??

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:03

femmefatale1 schreef:

Bovendien kan zo'n bitje niet 123 kapot.. en als het al kapot gaat, is het het kunststof en niet de kern.

Als dit bit zo onbetrouwbaar zou zijn, waarom lopen er dan zo veel paarden fijn op, én zou het goedgekeurd zijn door de KNHS??

Wow, relax is even joh! Je hoeft je niet aangevallen te voelen ofzo :') .

Nee, ik heb er geen ervaring mee maar ik zeg dan ook dat het mij LIJKT dat zo'n bitje sneller kapotgaat, dat is dan ook meerdere malen hier gezegd in het topic. Best logische redenering dan toch, of niet soms?

En ja, ik zou liever thuis hebben dat zo'n ding kapotgaat dan op wedstrijd. Ik heb immers geen extra BIT mee he :roll:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:09

femmefatale1 schreef:

Nu wil ik toch even wat zeggen ik heb ook zo'n happy mouth bitje gehad dat was 1x en nooit meer mijn paard heeft hem wel geteld 10 minuten ingehad en toen was toch echt het kunstof stuk tuurlijk niet het hele bit maar ik zou niet willen dat het paard het kunstof op eet of zich bezeert aan de scherpe randjes.

Ik was er eerst ook heel positief over maar nu zou ik het dus nooit meer gebruiken ze kunnen wel degelijk snel kapot gaan.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:20

Ik heb mijn tuiger heel wat jaartjes met een happy mouth gereden en doe het nog wel eens. Nooit problemen met kapotkauwen, ik heb haar al 9 jaar en hte bit ook al. Ben ermee begonnen omdat zij op een K&K zo onrustig was met haar hoofd, het was waarschijnlijk te zwaar voor mevrouw. Op het appelbitje liep ze lekker. ( ik had de ongebroken versie, omdat er dan geen punten in gehemeltes konden steken) de smaak heb ik niet kunnen ontdekken en de geur is er al lang af, maar het bit is nog steeds heel. Wel moet je paard schuimen, ik heb nl van iemand gehoord dat haar paard brandblaren had, die ervaring had ik er zelf dus niet mee. Op wedstrijden mag het ook gewoon, ik heb het altijd gebruikt. Veel succes ermee!

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:25

Mijn bwp merrie loopt ook op zo`n bitje.
Hier reageert ze heel goed op waarom ze precies zo`n bit heeft weet ik niet maar zo heb ik alles overgenomen van de oude eigenaren.
Dat het op wedstrijd niet mag heb ik ook nog niks van gehoord dus denk dat dat wel mag.Heb er al meerdere mensen mee zien rijde ook op wedstrijd.

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:11

Appelstroop op het bit smeren kan misschien ook wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:16

Ik heb een tijd met zo'n bit gestart, paard liep er fijn op. Bij mijn paard ging het bit toendertijd ook snel kapot, en dat kunststof wordt dan vrij scherp, ook niet ideaal.... :\

Maar als het paard tandenknarst lijtk het mij verstandiger om er een tandarts bij te halen.