ik kom het de laatste tijd veel tegen op bokt. topics waarin mensen leuke verslagen geven van wedstrijden maar waar ze vaak aangeven "te braaf" te hebben gereden. of dat de jury vond dat ze te braaf reden. op een wedstrijd een paar weken terug hoorde ik het zelfs van een jury dat ie vond dat er te braaf gereden werd.
maar is ontspanning dan niet meer belangrijk? is dat niet het eerste wat verwacht word, een paard ontspannen rond te laten gaan. de laatste tijd lijkt het wel alsof het de bedoeling is dat wel allemaal met zoveel mogelijk spektakel de baan in gaan.
wat ik merk is dat mensen dus hun paarden over hun tempo heen jagen, of handmatig ( je snapt wat ik bedoel) al even in de oprichting werken.
terwijl er volgens mij toch een verschil is tussen ontspanning en ingekakt rondhobbelen.
bij de jury die ik hoorde praten hadden ze het dan ook beiden over iets anders ( maar volgens mij praaten ze een beetje langs elkaar heen en had geen van beiden dat door
) de een wilde duidelijk mee spektakel in de proef zien, dan ander klaagde over combinaties die te ingekakt waren. dus liepen te sloffen met paarden die uitelkaar vielen. komt dit vaker voor, hebben mensen dit ook een keer op hun protocol gehad "leuk proefje, netjes gereden, iets te braaf"
het lijkt mij tegenwoordig wel alsof je met een M paard en Z ruiter een B ring in moet komen. anders mis je de wow-factor.
*begrijp me niet verkeerd, ik rij mijn punten wel en dit is ook geen uithaal "alle jury's zijn stom en weten niet waar ze het over hebben", maar ik heb blijkbaar iets anders geleerd en het valt me zo op*
wat jullie
Nee dit haalt de lol wel van de sport af, tegenwoordig moet je al M waardig zijn om in de B normaal commentaar te krijgen. Sommige jury's schieten daarbij hun doel voorbij, je kan motiveren met je commentaar, maar je moet het wel tot het redelijke houden. Oprichting in de B vragen terwijl de meeste mensen net komen kijken in de B vind ik net iets te veel van het goede.....

Maar mijn paard is 175 en is gewoon heel lang, en heeft een hoog basistempo (niet gehaast)