doet ontspanning er dan niet meer toe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

doet ontspanning er dan niet meer toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 22:18

* dit topic slaat vooral op de de lagere klassen, B en L *

ik kom het de laatste tijd veel tegen op bokt. topics waarin mensen leuke verslagen geven van wedstrijden maar waar ze vaak aangeven "te braaf" te hebben gereden. of dat de jury vond dat ze te braaf reden. op een wedstrijd een paar weken terug hoorde ik het zelfs van een jury dat ie vond dat er te braaf gereden werd.

maar is ontspanning dan niet meer belangrijk? is dat niet het eerste wat verwacht word, een paard ontspannen rond te laten gaan. de laatste tijd lijkt het wel alsof het de bedoeling is dat wel allemaal met zoveel mogelijk spektakel de baan in gaan.

wat ik merk is dat mensen dus hun paarden over hun tempo heen jagen, of handmatig ( je snapt wat ik bedoel) al even in de oprichting werken.

terwijl er volgens mij toch een verschil is tussen ontspanning en ingekakt rondhobbelen.
bij de jury die ik hoorde praten hadden ze het dan ook beiden over iets anders ( maar volgens mij praaten ze een beetje langs elkaar heen en had geen van beiden dat door :+ ) de een wilde duidelijk mee spektakel in de proef zien, dan ander klaagde over combinaties die te ingekakt waren. dus liepen te sloffen met paarden die uitelkaar vielen.

komt dit vaker voor, hebben mensen dit ook een keer op hun protocol gehad "leuk proefje, netjes gereden, iets te braaf"
het lijkt mij tegenwoordig wel alsof je met een M paard en Z ruiter een B ring in moet komen. anders mis je de wow-factor.

*begrijp me niet verkeerd, ik rij mijn punten wel en dit is ook geen uithaal "alle jury's zijn stom en weten niet waar ze het over hebben", maar ik heb blijkbaar iets anders geleerd en het valt me zo op*

wat jullie :D

kehdra

Re: doet ontspanning er dan niet meer toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:22

Tussen sloffen en ontspanning zit inderdaad een groot verschil, alleen is een ontspannen paard niet genoeg spectakel denk ik... Erg jammer, want de gemiddelde B ruiter weet tegenwoordig niet wat ontspanning is lijkt het wel...

(daarnaast vraag ik me ook af waarom ze soms te harde ruiterhulpen niet afstraffen, denk aan prikkende sporen, gezaag e.d., maar dat is weer een hele andere discussie :+ )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:25

Omdat je als je GOED blijft RIJDEN, je ook nog steeds ontspannen kunt rijden. Persoonlijk heb ik fijner gereden als ik een goede proef heb neergezet dan wanneer ik een minder proef gereden heb. Dat betekend namelijk dat er storingen waren..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 22:28

idd. sloffen is iets anders, dan is gebrek aan impuls oid een prima commentaar. maar als een ruiter netjes voorwaarts rijd en dan nog zoiets te horen krijgt, dan kijk ik daar soms wel eens van op.

en ik zie mensen dus ook doorslaan, zij zien te braaf dus als een reden om alles harder te gaan doen.
ik denk dat ik zelf ook niet zou weten wat ik met zulk commentaar aanmoest. voorwaartser wordt idd al snel harder, terwijl ik haar juist fijner van achter ( en dus in de aanleuning) krijg als ik op een net arbeidstempo rij. meer op het achterbeen dan, zodat paslengte vergroot wordt en er bijv meer sprong in een galop zit of meer actie in een middendraf? dan denk ik altijd, jongens dit is de B. dat kunnen we nog helemaal niet, dat hoeven we ook nog niet te kunnen op dit niveau. voorschriften zeggen dat ontspanning, impuls en aanleuning genoeg zijn. toch?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 22:29

Chaos schreef:
Omdat je als je GOED blijft RIJDEN, je ook nog steeds ontspannen kunt rijden. Persoonlijk heb ik fijner gereden als ik een goede proef heb neergezet dan wanneer ik een minder proef gereden heb. Dat betekend namelijk dat er storingen waren..

ik rijd ook fijner als ik een goede proef neerzet :+

maar goed voorwaarts en aan de hulpen is niet meer genoeg lijkt wel, en gejaagd en heet lijkt liever gezien te worden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:46

heb het ook wel eens als commentaar gehad. Ik reed niet gerurfd genoeg. het was te soft.. blablabla.. ik was allang blij dat ze zo lekker en niet gejaagd liep, lekker ontspannen.. Want meestal wordt ze zo opgewonden dat ze gaat jagen e.d.
Zie het idd ook veel vaker. maargoed! Jammer.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:50

Met te braaf wordt ook vaak bedoeld dat er te weinig verschil bij de middengangen wordt getoond en dat er gewoon te weinig aan gereden wordt.
Ontspanning is heel belangrijk,maar een risico nemen om een keer een 8 te scoren mag best!
Overgangen dus mooi inzetten en niet te voorzichtig rijden om fouten te voorkomen.
Dit heeft imo nix te maken met gejaagd rond vliegen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:02

Nou ik denk dat er weinig jury's in het B en L zeggen dat er een spektakel binnen moet komen,het is namelijk de basis waar het om draait in deze klasses.
Het is wel de bedoeling dat je tevens het verschil laat zien tussen een verruiming en niet gaat versnellen of onregelmatig wordt,dus impuls behoud zonder dat het paard/pony onder je uit wilt/gaat rennen.
Tevens een rustige ontspannen aanleuning en mooie lengte buiging in het lijf.

Is dit goed dan kun je pas van daaruit werken naar de M en Z en is het de bedoeling dat je paard zover is dat je je hulpen kunt verfijnen,vandaar ook dat je dan ook geen zweepje meer mag gebruiken als hulpmiddel en je spoor alleen gebruikt indien nodig,dus niet continue gaan zitten porren.

In de M en Z willen ze toch wel meer afdruk(krachtige afzet van de grond met een voorwaartse drang)zien,een verzameld en dragend paard,met een opwaartse houding(kracht vanuit achter en lossigheid over de rug met schoudervrijheid waardoor meer voorbeengebruik als gevolg van de energie die eruit komt,wat bij sommigen als " spektaculair "wordt gezien) en ontspannen aanleuning,zonder impuls verlies.

En ja dat is best moeilijk,zeker voor ruiters/amazones die een paard hebben die niet van nature opwaarts gebouwd is en vlakke of korte gangen heeft.

Het is ook niet de bedoeling dat je gejaagd gaat rijden,maar denk dat de jury bedoelt dat sommige ruiters alleen maar meeliften en zonder lef rijden,dus te afwachtend in de zin van wat gaat m'n paard doen,nee het is de bedoeling dat je paard afwacht wat de ruiter gaat vragen en daarin gehoorzaamd op een ontspannen maar werkwillende manier.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 23:08

en toch hoor ik het onder jury's gezegd worden. maar ach, ik hoor ze ook niet allemaal praten natuurlijk ( dat zou lekker druk worden in mijn hoofd dan :D )

maar het zijn niet alleen jury's die ik hoor. ook ruiters zelf ( of nog beter, bakrandruiters :D ) die het over zichzelf zeggen. schitterende proef gereden, prachtige punten, maar toch nog "te braaf" en als ik hen dan een "gedurfde" proef zie rijden dan is het tempo veel hoger. maar dan zijn ze wel tevreden. :?

het lijkt soms wel alsof het niveau ongeschreven steeds hoger wordt gelegd, door ruiters maar ook door juryleden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:12

Ik maak mijn paarden ook graag een beetje heet voor de proef, dan gaan ze lekker sjouwen, zolang je het goed kunt controleren en het in het voordeel voor de proef blijft is het geen probleem.... Dat dat in de praktijk niet altijd lukt is een gegeven, anders zouden we allemaal altijd winnen! :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:18

Imo kun je in de B en L niet "te braaf" rijden. Maar goed, wat is te braaf....persoonlijk versta ik daaronder dat men liever een stukkie "terugschakelt" om het risico te verkleinen dat de oefening mislukt of niet mooi wordt...Denk bijv. aan het strekken. Maar in de B en L.....Nee hoor, is pure basis, liever te braaf maar wel een correcte proef neerzetten dan "te veel" en niet (helemaal) goed.

Meer aandacht schenken aan "show" komt imo pas veel later om de bocht kijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:36

abeltje_xx schreef:
voorschriften zeggen dat ontspanning, impuls en aanleuning genoeg zijn. toch?

takt, ontspanning en aanleuning zelfs, impuls/rechtgerichtheid/verzameling gelden in mindere mate.

Ik denk ook dat het gewoon scheelt wat de concurrentie doet. Kijk, vroeger haalde ik ècht hobbelend nog wel regelmatig winst, maar ook toen stond die andere ruiter met die supermarcherende dekhengst vooraan met 20 punten los van de nummer 2. Alleen was dat toen een van de weinigen, nu zijn er meer die een goed paard hebben die ze ook nog echt presenteren. En als het verder rijtechnisch correct is, dan kan dat ook niet anders, want dan is zo'n combi gewoon verder en beter.
*leest vanmiddag verder*

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:23

In de B heb ik juist voor onze 'braafste' proeven de hoogste punten gehaald. Middendraf kan ze bijv. echt heel mooi en goed, maar als ik die gewoon rustig rijdt wordt ze veel minder heet en gaat de rest ook netter. En in de B krijg je daar toch nog wel een 7 voor.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:35

abeltje_xx schreef:
en toch hoor ik het onder jury's gezegd worden. maar ach, ik hoor ze ook niet allemaal praten natuurlijk ( dat zou lekker druk worden in mijn hoofd dan :D )

maar het zijn niet alleen jury's die ik hoor. ook ruiters zelf ( of nog beter, bakrandruiters :D ) die het over zichzelf zeggen. schitterende proef gereden, prachtige punten, maar toch nog "te braaf" en als ik hen dan een "gedurfde" proef zie rijden dan is het tempo veel hoger. maar dan zijn ze wel tevreden. :?

het lijkt soms wel alsof het niveau ongeschreven steeds hoger wordt gelegd, door ruiters maar ook door juryleden.

Het niveau is ook enorm gestegen hoor.
Vergeleken met hoe ik vroeger rond kwam in het Z,zo hoef ik nu niet in het L te rijden.
Gedurfder is dus niet harder gaan rijden,maar wel een keer durven weg te rijden in een middengalop.
Proberen daar een 8 voor te halen ipv een veilige 6.
Is prima natuurlijk,maar als jury soms zo jammer als je als jury ziet dat het er wel in zit,maar er niet uit gereden wordt
omdat de ruiter bang is om fouten te maken.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:55

ik kreeg dit commentaar afgelopen zondag ook: "een hele nette proef, maar te braaf"

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:02

Ik ben het helemaal eens met je openingspost TS. Ik heb ook vaker gehoord dat ik te braaf reed, terwijl mijn merrie netjes al mijn hulpen opvolgde en goede overgangen maakte.
Ik heb zelfs van 1 jury te horen gekregen dat mijn merrie veel meer opgericht moet lopen en gaan zitten, en dat in de B... Nee toen was voor mij de lol er wel van af. Het is echt niet zo dat mijn paard op de voorhand hobbelt of wat dan ook, dus dit was gewoon te gek voor woorden. :n Nee dit haalt de lol wel van de sport af, tegenwoordig moet je al M waardig zijn om in de B normaal commentaar te krijgen. Sommige jury's schieten daarbij hun doel voorbij, je kan motiveren met je commentaar, maar je moet het wel tot het redelijke houden. Oprichting in de B vragen terwijl de meeste mensen net komen kijken in de B vind ik net iets te veel van het goede.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:22

Naomi_unique schreef:
Ik heb zelfs van 1 jury te horen gekregen dat mijn merrie veel meer opgericht moet lopen en gaan zitten, en dat in de B... Nee toen was voor mij de lol er wel van af. Het is echt niet zo dat mijn paard op de voorhand hobbelt of wat dan ook, dus dit was gewoon te gek voor woorden. :n

Dat heb ik ook wel gehad maar gelukkig zijn dat uitzonderingen :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:25

Maar als je nou met een braaf proefje elke keer ruim winst rijdt, wat is er dan op tegen om een beetje te oefenen op wat spectaculairder rijden? Ik zie ze ook heel veel, de brave proefjes en die zitten altijd tussen de 185 en 195. Gewoon nette, correcte proeven waar ik dan inderdaad gerust onder zet als commentaar: Mag flitsender/spetterender/spectaculairder.

Dat doe ik omdat je als ruiter toch altijd verder wil of niet? En met zulk commentaar kun je verder, want je rijdt dus voldoende voor nette punten maar voor meer (denk aan hogere klassen en/of hogere punten) zul je meer uit de kast moeten halen.

Brave b/l proefjes scoren tussen de 185-195, spectaculaire proeven (uiteraard wel goed uitgevoerd, want op alleen spektakel zit ik natuurlijk ook niet te wachten) gaan ruim over de 200 punten.....

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:30

Sowieso vind ik dat er teveel word geeist in de B en de L. Wedstrijden in de B vind ik vooral nodig om kilometers te maken, de basis van je paard te testen met behulp van een wedstrijd. En niet om een spectaculaire proef neer te zetten wanneer je paard totaal niet ontspannen/over de rug loopt. Prima als je paard dit wel kan, maar ik zie ook wel eens verkrampte paarden lopen. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:39

Soms zijn jury's het niet met elkaar helemaal eens! :7
Voor selecties zijn er vaak 2 jury's, laatst had ik bij ene jury in de L1 193 punten ("Je rijdt je paard heel netjes, ziet er ontspannen uit") Andere jury 172 punten ("Paard meer bij elkaar rijden") had ik ook commentaar bij galop "paard in enkele galopsprongen over de lange zijde" := Maar mijn paard is 175 en is gewoon heel lang, en heeft een hoog basistempo (niet gehaast)
Ik ga 'm nu niet bij elkaar rijden, heb liever dat hij dan ontspannen met zn hoofd omlaag loopt dan dat hij gespannen achter de teugel gaat lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:11

Maar met een lang paard heb je wel al snel dat ze uit elkaar vallen en van het achterbeen aflopen (no offence, een algemeenheid :) ) dus misschien dat de jury daarop wijst Sharona. Met een compacter paard is dat allemaal wat makkelijker, zelfs als ze van het achterbeen aflopen oogt het minder 'slungelig' :P

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 15:37

Naomi_unique schreef:
Ik ben het helemaal eens met je openingspost TS. Ik heb ook vaker gehoord dat ik te braaf reed, terwijl mijn merrie netjes al mijn hulpen opvolgde en goede overgangen maakte.
Ik heb zelfs van 1 jury te horen gekregen dat mijn merrie veel meer opgericht moet lopen en gaan zitten, en dat in de B... Nee toen was voor mij de lol er wel van af. Het is echt niet zo dat mijn paard op de voorhand hobbelt of wat dan ook, dus dit was gewoon te gek voor woorden. :n Nee dit haalt de lol wel van de sport af, tegenwoordig moet je al M waardig zijn om in de B normaal commentaar te krijgen. Sommige jury's schieten daarbij hun doel voorbij, je kan motiveren met je commentaar, maar je moet het wel tot het redelijke houden. Oprichting in de B vragen terwijl de meeste mensen net komen kijken in de B vind ik net iets te veel van het goede.....

dat maak ik dus ook vaak mee, dat het, lijkt alsof je haast M moet zijn om in de B je punten te rijden.

ik maak trouwens dus ook mee dat mensen net geen winstpunt hebben gereden omdat het dus "te braaf: was. en idd het paard opgerichter of meer verzameld moest zijn volgens de jury. :?
dan heb ik ook zoiets van "jongens...we komen allemaal net kijken hoor."

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:47

daffodil schreef:
Maar als je nou met een braaf proefje elke keer ruim winst rijdt, wat is er dan op tegen om een beetje te oefenen op wat spectaculairder rijden? Ik zie ze ook heel veel, de brave proefjes en die zitten altijd tussen de 185 en 195. Gewoon nette, correcte proeven waar ik dan inderdaad gerust onder zet als commentaar: Mag flitsender/spetterender/spectaculairder.

Dat doe ik omdat je als ruiter toch altijd verder wil of niet? En met zulk commentaar kun je verder, want je rijdt dus voldoende voor nette punten maar voor meer (denk aan hogere klassen en/of hogere punten) zul je meer uit de kast moeten halen.

Brave b/l proefjes scoren tussen de 185-195, spectaculaire proeven (uiteraard wel goed uitgevoerd, want op alleen spektakel zit ik natuurlijk ook niet te wachten) gaan ruim over de 200 punten.....

Eens.

Ik denk dat dit in het algemeen wel het meest op gaat. :)

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:42

Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit zo ervaren. Soms vind ik een proef eigenlijk ook wel te braaf gereden, net als wat hier eerder al aangegeven is, af en toe mag je wel eens een beetje een risico nemen. Uiteindelijk wil je wel hoger komen en een jury bedoelt het alleen als feedback. Eigen keus om er dan wat mee te doen of niet. En daarbij, het blijft en jury sport. Als ik geen commentaar wil, moet ik maar niet starten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:45

Ik ben het met je eens TS,

Las ergens ook dat iemand zei dat het niveau flink gestegen is, maar als je andere stellingen leest zijn er juist veel ruiters die zich ergeren aan de slechte basis van de mensen die in het M of hoger zitten. En dat er ook veel mensen vinden dat er met te veel spanning (lees trek en schop werk) paarden gereden worden (thuis en op wedstrijd).
Ik denk dat het "probleem" is dat de paarden "beter" zijn geworden, maar dat de gemiddelde ruiter dat niet kan rijden. Begrijp me niet verkeerd mensen, ik bedoel dat met een minder bewegend paard je er zeker voor moet zorgen dat in de lagere rubrieken je basis goed is anders rij je je punten niet bij elkaar. Heb je een paard met meer beweging dan weten we allemaal dat je sneller je punten rijdt ook wanneer je basis niet goed voor elkaar is. Maar zoek voor de gein eens hoeveel ruiters er "problemen" hebben het hun paard vanwege een stukje karakter/heetheid. Mijn vraag is dus kan de gemiddelde ruiter wel de paarden rijden die de top ruiters graag willen en dus door iedere hobby fokker geprobeerd wordt een topper er uit te halen.
Weet ga een beetje off topic maar hangt volgens mij wel samen.

Doordat je veel verschillend bewegende paarden in de ring ziet krijg je al snel dat een "simpel" bewegend paard in de proef beoordeeld wordt als te braaf. Wat niet altijd terecht wordt beoordeeld mijns inziens.