Wat is nou een Recreatiepaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Wat is nou een Recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:51

Naar aanleiding van [WD-V] Wat is nou een Sportpaard?
stel ik de vraag; wat verstaan jullie onder recreatiepaard?
Deze vragen hebben natuurlijk wel met elkaar te maken.
Sommigen zien een recreatiepaard als de 'afvalbak', alles waarmee je niet meer met goed fatsoen kan starten, wordt als recreatiepaard verkocht.
Daardoor komen er 'recreatiepaarden' in de handel die mismaakt, kreupel of chronisch ziek zijn, onbetrouwbaar, niet verkeersmak of nog niet eens beleerd zijn. Die totaal niet aan de hulpen is, zo stijf als een plank en beweegt als een hobbelpaard. Samengevat: een grasmaaier met een zadel op zijn rug.
In mijn ogen is dat geen recreatiepaard, want volgens mij is dat een paard dat een goede, brede basisopleiding achter de rug heeft. Dus een solide dressuurmatige basis, cool en betrouwbaar is, ook op buitenritten en evt. nog een sprongetje kan maken. Én natuurlijk de conditie om dit zonder problemen te doen. Inderdaad een paard waarop je onbezorgd kan recreëren.
Vooral de 'sporrrrrdpaarrrrrd'eigenaren hebben nogal eens de neiging om de waarde van een goed recreatiepaard (wat mij betreft goud waard!) te bagatelliseren, terwijl ze zelf met hun paard niet in staat zijn om een relaxt buitenritje te maken.

Dus: is een recreatiepaard een (rij-)paard dat te slecht is voor de sport? Of zou een recreatiepaard altijd goed genoeg moeten zijn om in de basis (laten we zeggen minimaal L-niveau) succesvol te kunnen uitkomen?

Neverhere

Re: Wat is nou een Recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:56

Voor mij is een recreatiepaard op de eerste plek een gezond en ubercool paard waar je Jan en alleman op kunt zetten en dus ws niet bar hoog in bloed zal staan maar dat is geen must.
Het moet idd de nodige dressuurbasis hebben en eventueel een klein sprongetje kunnen maken.
Maar bovenal moet het gewoon een supervriendelijk, tolerant paard zijn.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:59

beantsje schreef:
Dus: is een recreatiepaard een (rij-)paard dat te slecht is voor de sport? Of zou een recreatiepaard altijd goed genoeg moeten zijn om in de basis (laten we zeggen minimaal L-niveau) succesvol te kunnen uitkomen?

IMO beide. Veel paarden voor de sport die afgekeurd worden door de verzekering worden verkocht als recreatiepaard omdat er niet meer mee gestart mag worden. Deze paarden kunnen dus vallen onder de categorie: kreupel, chronisch ziek etc. Maar er zijn ook genoeg paarden die netjes aangereden zijn en een L-proef kunnen lopen maar eigenaren hebben die geen sport ambiëren (of hier niet de mogelijkheid toe hebben).

Probleem is alleen imo vaak dat mensen met weinig kennis van paarden een recreatiepaard kopen in de categorie ziek zwak en misselijk of niet verkeersmak. Hierdoor lopen zij risico met buitenrijden en lopen ze qua financiën leeg op het paard. Maar het was wel een lekker goedkoop recreatiepaard. De term recreatiepaard krijgt hierdoor een beetje een misleidende klank.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:01

na mijn berichtje in dat andere topic moet ik hier natuurlijk ook even reageren ;)

Voor mij is een recreatie paard een paard waarmee we onze vrije tijd mee invullen. Ongeacht of dat nou 10 minuten in de wedstrijd is of 3 uur in het bos. Ongeacht papier, afstamming of graad van africhting.
In het recreatie paard stoppen we geld en wat we er ook mee doen we krijgen er gene geld voor.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:02

Ik vind mijn paard een recreatie paard voor mij. Kan er alles mee, dressuur, springen, buiten rijden, zwemmen. Gewoon lol met je knol ;)
Maar als je zou willen dan kan je met haar de sport in, denk dat ze tot M niveau zeker wel moet kunnen komen. Alleen vind dr baasje dat niet leuk en paard zelf ook niet.
Ik vind een recreatie paard, een paard waar je verschillende dingen mee kunt doen, braaf zijn, maar waar je ook wedstrijden mee kan rijden. Zoals de naam als zegt, recreëren ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:05

Tinkers, Fjorden en Haflingers, Shires, uit gekoersde Dravers etc., zijn recreatie paarden. Je kunt er ook mee sporten. Maar het worden geen sportpaarden.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:09

Mijn paard is ook een recreatiepaard, maar het is zeker geen weggeschoven, afgedankt sportpaard.

Ik vind recreatief rijden zelf veel leuker dan sporten. Mijn paard kan van alles een beetje, is super betrouwbaar, doet mee met halloween (verkleed en wel), heeft de Sint wel eens op haar rug gehad. Maar kan ook een sprongetje op zijn tijd nemen.

Het is ook maar net wat de ruiter ermee wilt doen. Maar het is wel degelijk zo dat er paarden zijn die speciaal voor de sport gefokt worden en daarnaast ook paarden met een minder vurig karakter om er leuk recreatief mee om te kunnen gaan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:13

Johanna59 schreef:
Tinkers, Fjorden en Haflingers, Shires, uit gekoersde Dravers etc., zijn recreatie paarden. Je kunt er ook mee sporten. Maar het worden geen sportpaarden.

Op papier kan je niet rijden ;) Niet iedere KWPN-er kan de basissport doorlopen (laat staan subtop of hoger) maar kan wel een ideaal recreatiepaard zijn. Afstamming zegt in mijn ogen niets.

Mijn paard is een recreatiewedstrijdpaard. Ik start ermee, maar weet ook dat we niet de basissport uit zullen rijden, hij is bomproof, kan springen en is betrouwbaar. Ik vul er idd zoals Cowgirl aangeeft mijn vrije tijd mee, ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen. Mooi omschreven Cowgirl :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:13

een recreatiepaard is in mijn ogen een paard dat:

alleen op pad kan
goede benen/hoeven
het heerlijk vind rond te dwalen
dol op bos en strand is
een paar daagjes kan laten staan
een sprongetje links en rechts kan maken
super verkeers/trailermak
waterproof
een paard waar je heerlijk je gedachte op vrij kan laten gaan

dit was het zo ongeveer, zal vast wel meer te boven komen
of aangevult worden

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:22

Marieke_K schreef:
Op papier kan je niet rijden ;) Niet iedere KWPN-er kan de basissport doorlopen (laat staan subtop of hoger) maar kan wel een ideaal recreatiepaard zijn. Afstamming zegt in mijn ogen niets.

Mijn paard is een recreatiewedstrijdpaard. Ik start ermee, maar weet ook dat we niet de basissport uit zullen rijden, hij is bomproof, kan springen en is betrouwbaar. Ik vul er idd zoals Cowgirl aangeeft mijn vrije tijd mee, ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen. Mooi omschreven Cowgirl :)

Hier ben ik het dus totaal mee oneens.

Lang niet elke KWPN'er is geschikt als recreatiepaard; het karakter is niet zelden veel te heftig, te sensibel.
Hier gaat het me nou precies om; het lijkt wel of je een bult paarden neemt, de 'sportpaarden' eraf haalt en alles wat je overhoudt, is goed genoeg voor recreatiepaard. Nou, om de drommel niet! ook een recreatiepaard moet netjes aan de hulpen staan, gezond zijn en gehoorzaam en betrouwbaar zijn.

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:28

Ik denk dat het aan de ruiter ligt of het een sportpaard wordt of een recreatiepaard. Iemand die veel op wedstrijd gaat vind ik wel een sportpaard, ook al is dat in zekere zin ook recreatie, als de ruiter er eigenlijk alleen maar buiten mee rijdt, nooit lest of in een bak rondjes rijdt vind ik het wel een echt recratiepaard.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:30

@beantsje: maar ook niet iedere tinker is bijvoorbeeld recreatiepaard alleen maar omdat het een tinker is. Ken er genoeg waar je buiten je leven niet op zeker bent en je toch goed moet kunnen rijden om ze in de bak rond te sturen.

Mijn punt is dat het niet gaat om wat voor papier erachter zit maar het karakter een grote rol speelt in of het paard wel of niet geschikt is voor recreatie en/of sport.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:30

Een lekker veelzijdig nuchter paard van KWPN tot koudbloed.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:31

Ik versta onder een recreatiepaard een paard waar geen wedstrijden mee worden gestart.
Waar je gewoon lekker mee rijd voor de lol, zonder echte doeleinden voor de wedstrijsport.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:32

Ik denk dat een paard wat niet voor de sport gebruikt wordt een recreatiepaard is. Dus je leuke 4 jarige jazz waarmee je rondjes in de bak kan rijden maar geen plannen mee hebt om te starten is wel een recreatie paard, je fjord waar je wedstrijden mee start is een sportpaard.

Eigenlijk denk ik dat paarden vanaf de (pakkembeet) Z2 sportpaarden zijn, en dat eigenlijk bijna iedereen daaronder gewoon recreerd. Je doet het omdat je het leuk vind, niet omdat je ervan kan leven.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:33

Esmeralda schreef:

alleen op pad kan
goede benen/hoeven
dol op bos en strand is
waterproof

of aangevult worden

Goede benen en hoeven moet zowel een Sportpaard als een Recreatiepaard hebben dus... ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:34

[quote="Esmeralda":banketstaaf]

alleen op pad kan
goede benen/hoeven
dol op bos en strand is
waterproof

of aangevult worden
[/quote:banketstaaf]

alleen op pad kan [b:banketstaaf]Nope[/b:banketstaaf]
goede benen/hoeven [b:banketstaaf]Yep[/b:banketstaaf]
het heerlijk vind rond te dwalen [b:banketstaaf]Nope[/b:banketstaaf]
dol op bos en strand is [b:banketstaaf]Nope[/b:banketstaaf]
een paar daagjes kan laten staan [b:banketstaaf]Yep[/b:banketstaaf]
een sprongetje links en rechts kan maken [b:banketstaaf]Yep[/b:banketstaaf]
super verkeers/trailermak [b:banketstaaf]Nope/Yep[/b:banketstaaf]
waterproof [b:banketstaaf]Nope[/b:banketstaaf]
een paard waar je heerlijk je gedachte op vrij kan laten gaan [b:banketstaaf]Nope[/b:banketstaaf]

Voor de lol eventjes ingevuld voor mijn recreatiepaard, die volgens dit lijstje geen recreatie paard is, maar het toch echt wel is!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:40

Ik vind mijn paard een recreatiepaard. Hij wordt 3-4 dagen in de week gereden, waarvan 2x buiten. Omdat het niet de jongste is wordt hij nog één of 2 keer dressuurmatig losgewerkt of gelongeerd.
Maar het is er wel een met een behoorlijke gebruiksaanwijzing..

Ieder paard kun je een paar dagen laten staan en er dan zo weer opstappen (krap aan zadelmakke daargelaten), zolang ze maar buiten komen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:42

Vjestagirl schreef:
Esmeralda schreef:

alleen op pad kan
goede benen/hoeven
dol op bos en strand is
waterproof

of aangevult worden

alleen op pad kan Nope
goede benen/hoeven Yep
het heerlijk vind rond te dwalen Nope
dol op bos en strand is Nope
een paar daagjes kan laten staan Yep
een sprongetje links en rechts kan maken Yep
super verkeers/trailermak Nope/Yep
waterproof Nope
een paard waar je heerlijk je gedachte op vrij kan laten gaan Nope

Voor de lol eventjes ingevuld voor mijn recreatiepaard, die volgens dit lijstje geen recreatie paard is, maar het toch echt wel is!

haha
dan heb jij ipv een ontspannen recreatiepaard een "gespannen" recreatiepaard
als je maar lol met hem heb hoor

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:55

Ik denk dat een recreatiepaard het tegenovergestelde is van een sportpaard, maar wat een sportpaard is ben ik ook nog niet over uit :+

Maar aan de andere kant denk ik dus weer, dat een recreatiepaard en een sportpaard veel dingen gemeen moeten hebben :+ Oo wat spreek ik mezelf tegen :+

Weet iemand waarbij een HuisTuinenKeuken-knol hoort? Recreatie of sport? Of allebei? :+

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:02

een recreatiepaard is voor mij een paard dat dat alles een beetje kan maar nergens echt in uitblinkt en dus ook nooit de basissport uitkomt, en verder moet het braaf zijn dat je er leuke dingen mee kunt doen.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:10

Ook ik ff ingevuld &Ben het er helemaal mee eens ;)

alleen op pad kan JA
goede benen/hoeven JA
het heerlijk vind rond te dwalen JA! :+
dol op bos en strand is JA
een paar daagjes kan laten staan JA [zelfs wel langer als paar dagen :P]
een sprongetje links en rechts kan maken JA =D
super verkeers/trailermak JA
waterproof JA [alleen wel als eerst hebben gekeken :Y) ]
een paard waar je heerlijk je gedachte op vrij kan laten gaan JA

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:14

een paard wat niet in de competitiesport wordt uitgebracht en de paarden die hier niet voor gefokt zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:20

imo is een sportpaard een eenzaam dier. Vele mogen de wei niet op anders krijgen ze een krasje.
Ze worden met stang gereden en sporen en op de wei is uit den boze.
Veel en zwaar serieus oefenen, en zeker niets geks doen onder de man.
Sportpaard word nog wel eens (niet door iedereen gelukkig) gezien als ding.
Doet hij het goed dan issie braaf en anders issie geen knuffel waard.

Mijn receatie merrie loopt niet in de sport omdat ik daar zelf niets in zie.
Merrie is aan het oefenen om buitenritten te maken, loopt braaf haar rondjes in de bak en daarbij netjes aan de teugel en over de rug, zet de achterhand er netjes onder en is mooi in balans en heeft een leuke stabiele draf.
Ja hoor, een betere ruiter zal er best een stuk mee komen in de sport maar doe ik merrie daar plezier mee???

Volgens mij heb je
1- sportpaarden
2- recreatiepaarden (die met gebreken)
3- veelzijdige paarden ( die leuke waar je veel mee kan en mag)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:30

alison_belle schreef:
imo is een sportpaard een eenzaam dier. Vele mogen de wei niet op anders krijgen ze een krasje.
Ze worden met stang gereden en sporen en op de wei is uit den boze.
Veel en zwaar serieus oefenen, en zeker niets geks doen onder de man.
Sportpaard word nog wel eens (niet door iedereen gelukkig) gezien als ding.
Doet hij het goed dan issie braaf en anders issie geen knuffel waard.

Mijn receatie merrie loopt niet in de sport omdat ik daar zelf niets in zie.
Merrie is aan het oefenen om buitenritten te maken, loopt braaf haar rondjes in de bak en daarbij netjes aan de teugel en over de rug, zet de achterhand er netjes onder en is mooi in balans en heeft een leuke stabiele draf.
Ja hoor, een betere ruiter zal er best een stuk mee komen in de sport maar doe ik merrie daar plezier mee???

Volgens mij heb je
1- sportpaarden
2- recreatiepaarden (die met gebreken)
3- veelzijdige paarden ( die leuke waar je veel mee kan en mag)

Niet ieder sportpaard word met stang of sporen gereden en mag niet naar buiten... die van mij is ook een sportpony en oefen ik ook sirieus mee maar dat doe ik ook niet altijd en ik zie mijn pony ook niet als ding en ookal doet ie het niet goed ik beloon hem altijd en knuffel hem altijd... dus dat vind ik geen goede kenmerken voor een sportpony/paard ;) (ik zeg niet dat deze kenmerken bij geen een sportpaard voorkomen maar bij heel veel komen die ook niet voor)

weer ff ontopic: ik vind een paard/pony een reacreatiepaard/pony als het dier gebruikt word om gewoon lekker mee te rijden en niet in de wedstrijden word uitgebracht :)