Ik vroeg me wat af.. ( ik las het topic van een ruiter die zich er niet aan houdt, maar dit kan ook andersom natuurlijk) Ik heb nu een paar keer wat mee gemaakt, wat niet volgens de reglementen klopt.
Het is puur interesse dus absoluut geen "aanval" op een jurylid, ik ben maar wat blij dat er zoveel juryleden zijn en zij doen vaak hun uiterste best.
Maar de afgelopen 2 wedstrijden, kloppen er wat dingen niet helemaal i.m.o. Ik vroeg me gewoon even af hoe jullie hier op zouden reageren.
Ik heb de reglementen van 2010 erbij gepakt.
Ik reed naast de ring,voordat mijn proef begon. Jury was nog bezig met het schrijven/overleggen van de amazone voor mij ( die was inmiddels wel weg uit de ring). Ik galoppeer aan en rijd een rondje door de bak. Ik hoor geroep, jury.. Of ik even wilde komen. Toen ze ze: Sorry, het is niet toegestaan om te galopperen bij het verkennen van de baan. Ik verzoek vriendelijk om te gaan draven of stappen.
Prima, dat deed ik netjes.
Echter in de reglementen staat dit:
Artikel 114 - Verkennen van de rijbaan
4. Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan
in stap, draf of galop.
Goed, vorige week had ik ook wedstrijd. Achterwaarts veel geoefend en het gaat echt goed. Dus ik ga netjes halthouden, tel tot 3 en zet mijn achterwaarts in. Paard reageerde niet direct maar ging bij de 4e of 5e seconde toch netjes zonder verzet achterwaarts.
Op mijn protocol staat zoiets als: Geen directe reactie met een 4.
Prima, dacht ik.. Maar toen ik net dus de reglementen aan het lezen was voor dat galopperen kwam ik dit tegen:
"In de L-klasse wordt het niet als fout gerekend als het paard even aarzelt alvorens achterwaarts te gaan. "
Ik vraag me af, wat doen jullie als er iets niet klopt naar jou weten? Kijk, nu kom ik er thuis pas achter en ik vind het allemaal prima hoor
Het is natuurlijk een jury sport. Maar mocht zoiets nogmaals voorkomen, kan ik dat dan aangeven aan de desbetreffende jury, of is dat onsportief/onaardig? Die mensen zitten er ook "vrijwillig" natuurlijk 
Ik vraag me gewoon af hoe jullie zoiets doen. Dus stel je kent de reglementen en weet zeker dat het goed is wat je doet, zeg je er dan wat van als het wordt afgestraft? Ben ook wel benieuwd hoe jury leden hier tegen over staan.
Nogmaals, het is gewoon een vraag
Ben er gewoon benieuwd naar.Groetjes, Nessah.
Hier kan je trouwens de reglementen terug vinden ( de bovengenoemde voorbeelden staan op pagina 9 en 41)
http://www.knhs.nl/objects/00017561.pdf
Op dat moment (voor het starten van de proef) zou ik er niet zo gauw iets van zeggen, maar als het later op de een of andere manier op het protocol verwerkt is dan wel.