Wat nu als een paard niet een TOP uitgestrekte draf kan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

Wat nu als een paard niet een TOP uitgestrekte draf kan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 18:19

Hallo !

Wat ik me nu afvroeg is het volgende : :P

Als je de uitgestrekte draf moet laten tonen en het paard kan (zit er gewoon niet in) geen optimale uitgestrekte draf.
Krijg je dan hier nog min(lage)punten voor?

(ik denk het wel :o )

Groetjes :D
Laatst bijgewerkt door Silence_ op 21-06-10 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

zigranta

Re: Wat nu als een paard niet een TOP uitgestrekte draf krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:21

Als hij wel wat uitstrekt krijg je toch geen minpunten?Je krijgt alleen geen 10.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 18:23

zigranta schreef:
Als hij wel wat uitstrekt krijg je toch geen minpunten?Je krijgt alleen geen 10.

Ik bedoel dan een 3 of zo :P

Mies

Re: Wat nu als een paard niet een TOP uitgestrekte draf kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:24

Een jury gaat daar geen rekening mee houden denk ik zo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:26

Maar moet je al uitgestrekte draf rijden? Ik neem aan dat je in de B begint toch? Daar vragen ze middendraf. :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:46

De jury waar ik gisteren bij moest schrijven zei dat ze vaak te maken kreeg met ruiters die achteraf komen klagen voor hun 4 voor middendraf/uitgestrekte draf, "omdat hun paard het echt niet kan". "Maar het probleem ligt altijd in de ruiter, niet in het paard"

Dus: beter rijden. :D Nou ligt het natuurlijk niet zo makkelijk, maar als je bijvoorbeeld eens goed gaat kijken op wedstrijd, zie je zóveel mensen die terugwerken met hun handen in de middengangen, terwijl je juist mee moet geven, op moet drijven. Natuurlijk zit het in het ene paard veel meer dan in het andere paard, maar élk paard kan verruimen, van daar uit is het de taak van de ruiter om dat te optimaliseren. :)

En tja, de ene jury geeft een 6je voor een 'geprobeerde' middendraf, de andere jury een 4, omdat het gevraagde niet goed genoeg getoond is. Ligt er dus erg aan, maar als je geen midden/uitgestrekte draf laat zien, zal je er ook geen punten voor krijgen nee..
Laatst bijgewerkt door Joyce_ op 21-06-10 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:50

een 3 zullen ze niet zo snel geven hoor.. maar het is wel een kwestie van trainen.. (idd Myuk, zowel paard als ruiter :P)
Ik had in de B vaak 6 of 7, hogerop vaak 5 voor middendraf, maar na veel trainen steeds vaker 6 en gisteren zelfs 2x een 7 voor m´n uitgestrekte draf!

Tjitske01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:15

tsja veel trainen, oefening baart kunst!
misschien les nemen?

zoals chessie al zegt zullen ze je niet zo snel een 3 geven!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 20:25

@iris82: Dat klopt maar ik vroeg het me gewoon af ;)

bedankt allemaal! ik weet genoeg :D

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 20:29

Myukii schreef:
De jury waar ik gisteren bij moest schrijven zei dat ze vaak te maken kreeg met ruiters die achteraf komen klagen voor hun 4 voor middendraf/uitgestrekte draf, "omdat hun paard het echt niet kan". "Maar het probleem ligt altijd in de ruiter, niet in het paard"

Dus: beter rijden. :D Nou ligt het natuurlijk niet zo makkelijk, maar als je bijvoorbeeld eens goed gaat kijken op wedstrijd, zie je zóveel mensen die terugwerken met hun handen in de middengangen, terwijl je juist mee moet geven, op moet drijven. Natuurlijk zit het in het ene paard veel meer dan in het andere paard, maar élk paard kan verruimen, van daar uit is het de taak van de ruiter om dat te optimaliseren. :)

En tja, de ene jury geeft een 6je voor een 'geprobeerde' middendraf, de andere jury een 4, omdat het gevraagde niet goed genoeg getoond is. Ligt er dus erg aan, maar als je geen midden/uitgestrekte draf laat zien, zal je er ook geen punten voor krijgen nee..

Ik snap je verhaal. Maar ben het er niet mee eens dat het altijd bij de ruiter licht. Als het paard echt niet de aanleg voor het strekken heeft kan de ruiter daar moeilijk iets aan veranderen toch?(kwestie van trainen nartuurlijk wel :+ ) Maar dan geef ik je wel weer gelijk dat de meeste lopen te sjorren en trekken en ze het dan gek vinden dat het paard geen nette uitgestrekte draf doet 8)7

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:19

Waarom zou een paard niet kunnen strekken? Enige wat ik me zou kunnen bedenken is te korte spieren om de benen uit te strekken, maar verder denk ik dat elk paard wel kan strekken, of in ieder geval verruimen. Een fries heeft bijvoorbeeld vaak hele stuwende gangen, waardoor het strekken bij een fries er vaak heel anders uitziet dan bij een KWPNner met meer dragende gangen, maar dat betekent niet dat een Fries niet kan dragen, of dat hij met een meer stuwende gang kan verruimen. Om maar een voorbeeld te geven. :)

Mijn paard snapte eerst ook geen donder van verruimen. Sneller draven lukte hem best, maar zijn passen verlengen? Nah-uh. Maar als ik hem dan los in de bak of round-pen op een vlot tempo liet draven, zag ik ineens een achterbeen wat enorm goed naar voren greep en een voorbeen met enorm veel ruimte. Hij kan het dus prima, het eruit rijden is alleen vaak het probleem. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:21

Myukii schreef:
Waarom zou een paard niet kunnen strekken? Enige wat ik me zou kunnen bedenken is te korte spieren om de benen uit te strekken, maar verder denk ik dat elk paard wel kan strekken, of in ieder geval verruimen. Een fries heeft bijvoorbeeld vaak hele stuwende gangen, waardoor het strekken bij een fries er vaak heel anders uitziet dan bij een KWPNner met meer dragende gangen, maar dat betekent niet dat een Fries niet kan dragen, of dat hij met een meer stuwende gang kan verruimen. Om maar een voorbeeld te geven. :)

Mijn paard snapte eerst ook geen donder van verruimen. Sneller draven lukte hem best, maar zijn passen verlengen? Nah-uh. Maar als ik hem dan los in de bak of round-pen op een vlot tempo liet draven, zag ik ineens een achterbeen wat enorm goed naar voren greep en een voorbeen met enorm veel ruimte. Hij kan het dus prima, het eruit rijden is alleen vaak het probleem. ;)

Er zijn nu eenmaal paarden die van nature korte gangen hebben en die nooit fantastisch zullen gaan strekken. Daar kan je als ruiter nog het maximale uitrijden, wat er niet in zit, zit er niet in. Jij hebt ook genoeg spieren die goed functioneren om hoog te springen maar ik vermoed niet dat je even hoog kan springen als Tia Hellebaut bv. Da's nl een stukje aanleg ook. Zulke paarden zullen ook vrij geen echt mooie uitgestrekte draf tonen. Dat jij het er niet uit kreeg/krijgt bij jouw paard betekent niet dat dat bij elk paard het probleem is. :) Je hebt er gewoon waarbij het er niet in zit.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:26

Ayasha schreef:
Myukii schreef:

Er zijn nu eenmaal paarden die van nature korte gangen hebben en die nooit fantastisch zullen gaan strekken. Daar kan je als ruiter nog het maximale uitrijden, wat er niet in zit, zit er niet in. Jij hebt ook genoeg spieren die goed functioneren om hoog te springen maar ik vermoed niet dat je even hoog kan springen als Tia Hellebaut bv. Da's nl een stukje aanleg ook. Zulke paarden zullen ook vrij geen echt mooie uitgestrekte draf tonen. Dat jij het er niet uit kreeg/krijgt bij jouw paard betekent niet dat dat bij elk paard het probleem is. :) Je hebt er gewoon waarbij het er niet in zit.

Nogmaals: elk paard kan strekken. Daarmee zeg ik niet dat elk paard als Totilas (over toppers als Tia Hellebaut gesproken ;) ) kan strekken, daarmee zeg ik wel dat elk paard kan strekken. :) Natuurlijk zal een shetlander nooit zoveel bodem dekken als een top-strekkende warmbloed. Maar ook een shetlander kan zijn passen verruimen, ondanks dat ze van nature korte gangen hebben. :)
Niet elk paard zal 9ens binnenslepen voor midden- of uitgestrekte draf. Maar een voldoende moet er gewoon bij elk paard inzitten. Zo niet, moet je bij jezelf als ruiter te rade gaan, óf checken of er misschien iets vast zit qua spieren. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:27

Nou misschien wil er een van de Z-Fjord ruiters wel reageren. :)
Ben benieuwd wat zij voor hun uitgestrekte draf krijgen van de jury.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:31

Ik heb ook een paard (voorheen Z1 en Z2 met 2 ruiters, nu (vanaf 4 jan) L2 met mij) dat zeker niet uitblinkt in het draven. Als je oefening correct laat zien en dus duidelijk een verruiming in de gang laat zien krijg je hier altijd een voldoende voor. Misschien geen 9 maar inderdaad niet elk paard heeft een mega draf.

Een correct gereden proef scoort nog altijd het beste of je nu een bewegingswonder hebt of niet (het helpt natuurlijk altijd wel een beetje ;-) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:32

Myukii: Er staat ook niet dat ie niet kan strekken, er staat dat ie geen optimale uitgestrekte draf kan tonen. ;)

Iris82: Dat vind ik ook weer zo wat... Ginny van GinnyBanshee kan beter strekken dan menig KWPN'er :o

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:36

Ben het niet helemaal eens met wat mensen zeggen over dat het met training op te lossen is.

Het paard waar ik op rijd heeft gewoon geen super gangen en die gaat ie nooit krijgen ook. En voor zijn doen doet ie het super goed. Vertrekt super goed van achter (kunnen sommige van die dressuurpaarden wat van leren) maar heeft nou eenmaal geen voorbenen die langs zn oren zweven. Sommige jury's kunnen het waarderen en snappen dat ie niet meer kan en dan krijg ik ook rustig een 8. Andere vinden dat het meer moet (wat er dus niet in zit) en krijg dan dus een 6.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:43

Het argument dat hij nu eenmaal niet beter kan vind ik niet erg sterk. Dan zou je een (om het even heel bot uit te drukken) volledig talentloos paard dat wel zijn best doet maar overal een mooi cijfer voor moeten geven omdat hij nu eenmaal niet beter kan? Zo werkt het niet natuurlijk.

Ook een paard met minder spectaculaire gangen kan goede cijfers halen op de verruimingen, mits ze goed uitgevoerd zijn. Dus: tactmatig, mooi in de aanleuning blijven, goed over de rug blijven lopen, duidelijk verruimen en duidelijk terug rijden. Dat kan gerust een 8 opleveren, ook bij een paard dat geen super gangen heeft.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 00:45

Roxx schreef:
Het argument dat hij nu eenmaal niet beter kan vind ik niet erg sterk. Dan zou je een (om het even heel bot uit te drukken) volledig talentloos paard dat wel zijn best doet maar overal een mooi cijfer voor moeten geven omdat hij nu eenmaal niet beter kan? Zo werkt het niet natuurlijk.

Ook een paard met minder spectaculaire gangen kan goede cijfers halen op de verruimingen, mits ze goed uitgevoerd zijn. Dus: tactmatig, mooi in de aanleuning blijven, goed over de rug blijven lopen, duidelijk verruimen en duidelijk terug rijden. Dat kan gerust een 8 opleveren, ook bij een paard dat geen super gangen heeft.

Dat is ook wat ik bedoel. Alleen heeft ie geen gangen als een Totilas. Zoals ik al zei, de ene jury kan het waarderen dat ie eruit haalt wat er in zit en ziet ook dat het type paard nooit als een Totilas (bij wijze van spreken uiteraard) zal gaan lopen en geeft hier dus een 8 voor. Een ander vind het niet goed genoeg en daar krijg je dan een 6 van.

Zelfde verhaal met de zijgangen e.d.

Al voert ie ze nog zo goed uit... over het algemeen gewoon 6jes. Terwijl een paard wat uitstralingen en betere gangen heeft zich meer fouten kan permiteren.
Ken iemand die echt geen knappe travers kan rijden maar paard heeft wél uitstraling... krijgt daardoor gemiddeld dus meestal zomaar een punt meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:42

Oefenen, oefenen, oefenen ;)
Komt vanzelf :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:52

In principe kan een jury enkel een minpunt geven op die oefening als ze niet 'getoond' werd.
Maar dat niet 'tonen' kan je rijtechnisch opvangen, door eerst een stukje terug te nemen(let op takt, en ritme), dan diagonaal op te komen, recht zetten en dan laten aantrekken.
Al is het dat je dan enkele passen kan laten zien, op zen minst ziet de jury dan dat je 1. het principe snapt, 2 er daadwerkelijk iets gebeurd. Op die manier zal je geen onvoldoende halen, eerder mss een opmerking in de zin van: 'verruimen tot het einde'

Rijtechnisch kan je dus veel oplossen, maar daar moet je controlepunten voor inlassen en dus je proef kennen.
en sommige paarden zijn beperkter, maar een gezond en rad paard moet vanzelf wat schakelwerk kunnen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:00

Precies Bulck :D :D

en sowhat als je middendraf of uitgestrekte draf slechts een 4tje waard is.......... kan je toch op andere punten weer rechttrekken, zoals bijvoorbeeld op het paard zijn sterke punten???

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:18

Mijn paardje kon echt niet mooi verruimen in draf maar dat heeft er niet toe bijgedragen dat ik tot de z2 ben gekomen.

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:28

ik met het bovenstaande mee.
had een pony die liep zijn middendraf voor een 10( ik heb een 10 voor mijn middendraf gehad ) voor de rest 7 en 8 .
maar hij kon dus niet stappen, ja hij kon wel stappen maar daar nam hij de tijd niet voor dus zijn stap was maximaal een 6 waard en mischien een 7 dus mijn stap kon ik weer op halen met mijn draf.
nu heb ik een paard die durft niet te veruimen/strekken die houd zich te veel in.
maar die stap wel weer voor een 8 dan heb je maximaal voor 2 onderdelen een 4 of 5 (is middendraf) en voor meerdere onderdelen voldoendes.
en waar je ook veel punten mee kunt verdienen is gewoon goed op de bordjes te rijden, goed door de hoeken en de overgangen netjes rijden.
maar wat heel veel mensen denken dat de draf belangrijk is maar dat is de enige gang die te manipuleren is , de stap en galop zijn belangrijk.

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:04

Ayasha schreef:
Myukii: Er staat ook niet dat ie niet kan strekken, er staat dat ie geen optimale uitgestrekte draf kan tonen. ;)

Iris82: Dat vind ik ook weer zo wat... Ginny van GinnyBanshee kan beter strekken dan menig KWPN'er :o

Waarop ik zeg: voor een 6je moet je paard gewoon kunnen strekken. Elk paard kan dus verruimen, en als je het zelf rijtechnisch goed aanpakt, hoef je nooit een onvoldoende te krijgen, op geen enkel onderdeel, zelfs met een paard met de gangen van een kameel. :D
In een proef wordt namelijk nooit gevraagd: laat een opytimale uitgestrekte draf zien. Dan zouden velen een 1 krijgen, omdat dat onderdeel niet getoond is. Maar als jij je paard goed weet te trainen en weet voor te brengen op wedstrijd, kan je gewoon voldoendes halen.
Niet elk paard zal 9ens halen inderdaad, maar een 3 of 4 is absoluut niet nodig en ligt niet aan het paard, maar aan de ruiter, in mijn ogen. :)
Overigens heet het paard geen ginny, maar banshee.. :P