Wijs of niet wijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Wijs of niet wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:49

Is het wijs om te promoveren na vier a vijf wedstrijden in een kasse, als je de punten voor de volgende klasse al hebt binnen gereden?

En is het ook wijs om dit te doen als de combinatie al een paar keer op deze manier gepromoveerd is?
(B naar L1, L1 naar L2 en nu van L2 naar M1). Met het outdoorseizoen gestart in de B, is de M1 nu al niet te snel?

Jeanine93

Re: Wijs of niet wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:50

Ik heb dan geen ervaring hiermee maar het lijkt me dat als jij en je pony er klaar voor zijn, je het gewoon moet doen ;)
Het ligt er helemaal aan wat je zelf vind.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:52

Als jij het gevoel hebt dat jullie het beiden aankunnen, waarom niet? :)

Ik zou het zelf geloof ik ook doen, zonde van het geld om rondjes te blijven rijden in dezelfde klasse toch? :)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:56

Het is idd sonde van het geld. Een of twee keer M1 starten kan ik altijd nog beslissen om even niet te starten en thuis de puntjes op de i te zetten....

Lastig... Ik ga me zo gewoon maar inschrijven denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:06

Dat ligt aan je niveau en je punten in de vorige klasse.
Als jij nou in het L2 steevast 200 punten reed, lijkt het me dat het M1 moet kunnen.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:07

Ik schommel (afhankelijk van jury, humeur paard en humeur ruiter) tussen de 187 en de 210. In alle drie de klassen zijn de punten ongeveer gelijk gebleven.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:10

Als jij en je paard klaar zijn voor de volgende klasse zie ik het probleem niet. Hoe oud is het paard?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:18

Paard is 7. Is als 4 jarige ingereden, maar heeft drie jaar eigenlijk niet zo heel hard hoeven te werken. Vooral gewerkt aan basis, aan rust en aan vertrouwen. Sinds december eigenlijk proefgericht gaan trainen en trainen op vreemd terrein. Ik vind het alsnog snel gaan, maar de punten zijn goed en het paard laat niet merken dat ie er last van heeft.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:24

Nou, een 7-jarige moet een M1-proef aankunnen hoor, daar zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Er zijn genoeg paarden die gelijk in het M1 starten en die jonger zijn. Denk dat jij het goed hebt aangepakt door haar de eerste 3 jaar te sparen. Vind ik echt super!

Het enige wat ik me wel afvraag: als je per klasse 4 of 5 wedstrijden hebt gereden en je bent dit buitenseizoen begonnen, dan heb je dus in 2 maanden tijd 12 tot 15 wedstrijden gereden? Dat vind ik persoonlijk wel erg veel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:27

Ik ben vorig jaar in Mei M1 gestart met een paard,ging niet eens goed.Toch liep hij eind Januari van dit jaar al Z2.Hij is net 10 geworden en had nooit serieus in de sport gelopen.
Een wat ouder paard kun je dus rustig door starten als die daar klaar voor is.
Anders is het zonde van je tijd en geld.Succes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:33

Ik zou gewoon een keer de hogere klasse starten, is het geen succes dan train je thuis nog even door en probeer je het later nog eens.

Ik vind door blijven rijden als je je winstpunten al hebt zonde van het geld, tenzij je je paard wilt laten wennen aan vreemd terrein, dan kan ik het begrijpen
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 06-06-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:34

Roxx schreef:
Nou, een 7-jarige moet een M1-proef aankunnen hoor, daar zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Er zijn genoeg paarden die gelijk in het M1 starten en die jonger zijn. Denk dat jij het goed hebt aangepakt door haar de eerste 3 jaar te sparen. Vind ik echt super!

Het enige wat ik me wel afvraag: als je per klasse 4 of 5 wedstrijden hebt gereden en je bent dit buitenseizoen begonnen, dan heb je dus in 2 maanden tijd 12 tot 15 wedstrijden gereden? Dat vind ik persoonlijk wel erg veel.

Ieder weekend gaan we op pad. We hebben hier ook veel meerdaagses in de buurt. Dan kan het best zijn dat ik doordeweeks een keer start en in het weekend nog een keer. Ze loopt wel max. 4 keer in de week. Dus een extra wedstrijd, betekend minder training.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:11

Tja, op zich maakt het niet zoveel uit of je nu een wedstrijd rijdt of thuis traint (tenzij het paard heel veel stress heeft op concours, maar dat lijkt me met die van jou niet). Ik rij zelf heel af en toe ook wel eens twee wedstrijden in een week. Zoveel wedstrijden als die van jou loopt vind ik persoonlijk erg veel, maar als het paard het aan kan hoeft het helemaal geen probleem te zijn.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:38

Jezus wat start jij veel! Ik zou knettergek worden! Heb jij geen wedstrijdspanning????
Denk dat je je eerst af moet vragen wat voor waarde dit geeft voor jou en het paard.
En daarbij wat je doel is, en in wat voor tijdsbestek.
En krijgt je paard wel een periode in het jaar vakantie?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:40

Vind het persoonlijk erg veel aan wedstrijden wat je start, het kan zijn dat je paard op een gegeven moment de handdoek in de ring gooit.. Je kan er misschien ook voor kiezen een pauze te nemen, de puntjes op de i te zetten en weer verder te starten..

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:29

Je lijkt me met beleid te trainen, dus als je het gevoel hebt dat jullie er klaar voor zijn dan ga je toch? Je punten impliceren dat je over kunt en mocht het iets zwaarder vallen dan gepland dan kun je je paard altijd even thuis houden om verder te trainen.
UniFlap schreef:
Heb jij geen wedstrijdspanning????

Als je per definitie last hebt van spanning, dan kan ik me voorstellen dat het voor je paard veel zwaarder wordt om op concours te gaan.

Mijn ervaring is dat het per paard sterk verschilt hoe zwaar een wedstrijd is. Mijn ene paard is vanaf dag één heeeel relaxed :z Die maakt het echt niet uit waar ik hem rijd, als hij vervolgens z`n voedsel en slaap maar krijgt. Vrijdag was ik veel te laat op het concoursterrein en heb ik, inclusief twee proeven, hooguit twintig minuten gereden. Wel twee keer winst trouwens en een paard dat bij het proppen uitdraaien alweer heerlijk stond te slapen :D

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 20:11

Uums dat is ook mijn manier van wedstrijd rijden... Paard vind het allemaal super intressant, geen spanning te bekennen en loopt op zijn sokken. Mijn training thuis wordt hij moe van, wedstrijden niet.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 05:21

Biskwie schreef:
Uums dat is ook mijn manier van wedstrijd rijden... Paard vind het allemaal super intressant, geen spanning te bekennen en loopt op zijn sokken. Mijn training thuis wordt hij moe van, wedstrijden niet.

Dat lijkt het imo geen ramp om zoveel wedstrijden te rijden.
Zolang je paard het leuk blijft vinden en jij hem genoeg afwisseling wilt en kunt geven, prima toch.
Heel veel succes

kimmie88

Biskwie schreef:

Zolang je paard het leuk blijft vinden en jij hem genoeg afwisseling wilt en kunt geven, prima toch.
Heel veel succes

kimmie88

Biskwie schreef:

Heel veel succes

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:07

Ik zou overleggen met mijn instructie. Zij/hij kan het beste inschatten of je het niveau hebt voor een stapje hoger.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:57

Zie net dat er vannacht iets fout is gegaan waardoor hij er 3x staat, sorry :o
Maar als jullie er samen klaar voor zijn... Moet het imo kunnen.
Snel is het zeker wel, maar sommige hebben dat nu eenmaal en sommige hebben ook de tijd om iedere week te starten

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:14

Uums schreef:
Als je per definitie last hebt van spanning, dan kan ik me voorstellen dat het voor je paard veel zwaarder wordt om op concours te gaan.
Dat bedoelde ik inderdaad :D
Als ik het zo lees, zie ik er verder geen probleem in.
En inderdaad het ene paard gaat graag weg, en het andere niet. Dus waarom dan thuis trainen als het op wedstrijd leuker is voor het paard.
Ben wel benieuwd naar al je punten O:)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 23:25

In overleg met mijn instructeur ga ik dit weekend gewoon de uitdaging aan en zien we wel wat het wordt. Het paard is tot en met de M2 thuis bevestigd in de oefeningen.

De punten waren in de B elke keer rond de 210-215. In de L1 en L2 hebben we tussen de192 en 205 gereden, onze laagste punten tot nu toe was 187.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:54

Nou met 187 als laagste punten, geweldig.
Heel veel succes dit weekend.
Houd je ons op de hoogte?