Waarom rij jij wedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Waarom rij jij wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 18:57

Ik ben benieuwd welke motivatie mensen hebben om wedstrijden te rijden.
Dit bedoel ik dan vooral voor de ruiter die op recreatieve basis wedstrijden rijdt (B-Z)

- Is dat om te laten zien hoe goed het gaat?

- Is dat om 'erbij te horen'?

- Is dat om je paard meer marktwaarde te geven?

Welk plezier beleef je eraan? Wat leveren die punten en prijzen je op?

MariekeS_

Re: Waarom rij jij wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:05

Ik rij wedstrijden met een verzorgpony en ik vind het zelf geweldig dat ik deze kans krijg :)
Vooral alle ervaring die je op doet op vreemd terrein vind ik geweldig. Je leert hoe je moet reageren op bepaalde situaties en zo zie je ook nog eens wat van de omgeving :)
Verder heb je zo altijd iets om naartoe te trainen.

Punten en prijzen zijn gewoon mooi meegenomen. Voor mij is het belangrijkste dat we allebei een leuke dag hebben en dat we vooruitgang boeken :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:23

tja waarom rijd ik wedstrijden... :+
omdat ik aan gewoon 'doelloos'* rondrijden niet zoveel plezier beleef, wil niet zeggen dat ik van een buitenrit oid op zijn tijd niet kan genieten, want ook dat vind ik heerlijk.
ik heb graag een doel om heen te trainen, en voor mij zijn dat de wedstrijden.
ook om mij te meten, hoe ik mijn paard voor mekaar heb.
maar nog altijd doe ik het puur voor mijn lol, en voor mijzelf, en als ik progressie merk per wedstrijd, ookal hebben we niet altijd een 1e prijs oid, dan kan ik ook dáár van genieten, als het gevoel al goed is geeft dat al een enorme voldoening :) en alles wat daarbij komt (prijzen ed) is een fijne bijkomstigheid.

* met doelloos wil ik niet zeggen dat mensen die gewoon thuis recreatief rijden geen doel hebben, laat dat duidelijk zijn. ;)

Gina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:24

ik rij wedstrijden
omdat ik dat heel erg leuk vind
en het gaat steeds een beetje beter
zo heb je een doel om naar toe te oefenen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:39

Ik wil wedstrijden gaan rijden omdat je dan een doel hebt om naar toe te trainen. Ook vind ik het fijn om te weten hoe goed (of slecht) ik mijn pony nou eigenlijk rijd. Prijzen ed. reken ik niet teveel op, dat is alleen mooi meegenomen.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:56

omdat ik wedstrijden wil rijden met mijn b-pony tussen de paarden nu het nog kan.
Hij is bijna 15 en ik wil er nog uithalen wat erin zit.

Ik vind het geweldig om op wedstrijd te gaan, ons mooi te maken en te laten zien wat we bereikt hebben.
Vroeger had ik dit echt niet mogen dromen, kon het erf niet eens af of normaal in galop.
Door de wedstrijden geef ik niet op. Hij liep eerst met zijn hoofd in de lucht en nu rijden we net geen winst omdat de aanleuning nog niet helemaal constant is. We zijn gewoon begonnen om al wedstrijdervaring op te doen en zien nu dat de winstpunten vanzelf wel gaan komen.Ik hoop ooit winst te rijden in de L2, maar we zullen het zien! Tot nu toe hebben we in ieder geval een hoop plezier!
Laatst bijgewerkt door diesel_ op 22-05-10 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:57

ik wil wedstrijden gaan rijden om een doel te hebben
en als je dat bereikt is dat toch geweldig

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:05

precies ik wil alsie doorgereden is ook graag wedstrijden met anton rijden duurt eerst nog wel even hoor
maar lijkt me echt leuk :D

melizz13 schreef:
ik wil wedstrijden gaan rijden om een doel te hebben
en als je dat bereikt is dat toch geweldig

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:12

Biskwie schreef:
Dit bedoel ik dan vooral voor de ruiter die op recreatieve basis wedstrijden rijdt (B-Z)

Euhm wat dachtje van de optie: omdat je het leuk vind? :(:)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:16

Om mezelf een doel te geven. Uiteindelijk gaat het om de weg er naatoe en niet om het eindresultaat, maar dan moet je wel iets hebben om naartoe te werken. Ik wel tenminste. Of ik het nou haal of niet, dat maakt eigenlijk niet uit.

spunky_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:13

om fun te hebben met m'n pony, daar gaat het om. naar de top is leuk, maar alleen als je pony het ook leuk vind. :(:)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:46

Voor mij is wedstrijden toch een doel om naar toe te trainen, om je daar vervolgens te meten met anderen. Hoe sta je in een groep ruiters? Ook kunnen het leermomenten zijn afhankelijk van het jurycommentaar.
Het leuke is dat je je doel steeds verlegt. Nu ga ik weer beginnen met een jonkie dus fijn rondsturen is een eerste doel, mijn volgende doel zal wp en prijzen zijn en van daaruit elke keer een nivo hoger dus ook hoger in oprichting.
Het is super om je paard in het werk te zien groeien en in mijn geval groei ik nu met mijn oudere paard mee, ook dat is erg leuk!

Natuurlijk doe ik het voor mijn lol, als dat er af is zou ik snel stoppen. Maar alleen aan een buitenritje heb ik niet genoeg al kan ik daar ook van genieten (evenals de paarden).

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:56

ik rij altijd met een doel en op wedstrijden kan ik testen of ik dat doel gehaald heb!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:57

Ik 'moet' wedstrijden gaan rijden voor mijn opleiding(en).
Dat is namelijk in de paardensport. Verder lijkt mij het een hele leuke ervaring.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:00

Ik rij wedstrijden omdat:
- Ik er plezier aan beleef.
- Ik zo een doel heb om naar toe te rijden, ik wil graag bevetiging van iets waarvoor ik train.
- De merrie's zo meer marktwaarde krijgen en het helpt voor de fokkerij een beetje (zijn niet mijn pony's)

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:04

Ik rijd wedstrijd omdat ik er altijd weer iets van leer, enorm prestatiegericht ben en daarom dus ook altijd een doel heb om hoger te komen. Daarbij wordt je 2x beoordeeld en krijg je ( als het goed is ) tips wat nog beter kan en wat al best goed gaat.

Oftewel:
- Ik vind het leuk
- Ik haal er voldoening uit
- Ik leer ervan!
- Ervaring voor mij en het paard :)

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:37

Binnenkort willen een vriendin en ik met onze verzorgpaarden ons eerste (een onderling) wedstrijdje gaan rijden.
Dit is dan ook alleen voor de fun, en zodat de paardjes ook een ervaring rijker zijn.
Stel, we vallen in de prijzen, dan is het mooi mee genomen, maar ons gaat het niet om het winnen en de prijzen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:40

ik vindt het naast het recreatief rijden wat ik doe,ook leuk om ergens naartoe te werken,en het geeft me dan ook voldoening als er weer een winstpuntje bij is.

verder hou ik ook erg van het 'klaarmaken' van mijn pony voor de wedstrijd,lekker uitgebreid borstelen,soms wassen,knippen,enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:46

sporter schreef:
Biskwie schreef:

Euhm wat dachtje van de optie: omdat je het leuk vind? :(:)

Maar waarom vind je het dan leuk?

om te zien dat je beter bent dan andere?
of om bevestiging te hebben dat je goed kan rijden..

"ik vind het leuk" is zo vaag.

Zelf rijd ik (spring) wedstrijden. Om te laten zien dat ik met mijn draver wél wat kan bereiken. Verder vind ik het leuk om te zien dat ik beter rijd dan andere :o }> En de gezelligheid om de wedstrijd heen vind ik altijd leuk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:48

Waarom ik wedstrijden rij?
Ik vind het erg leuk om te doen en om er voor te trainen. Dan te laten zien aan de jury hoe ver ik ben.
Daarnaast heb ik een groningerpaard en dat ras kan mag wel wat gepromoot worden. Ik ben met mijn bolletje al M1 +5 winstpunten en het doel is om Z te worden.
Voor de marktwaarde doe ik het niet Oz wordt nooit verkocht.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:49

Ik rijd wedstrijden omdat ik anders niet echt een doel heb bij het trainen en mijn pony's vinden het ook leuk!

ik ga wel altijd voor de punten, de prijzen zijn altijd leuk meegenomen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:03

- Omdat ik dan de vooruitgang ook terug kan zien in punten. Voor ons was een tijdje het aanspringen in galop iets wat niet zo soepel ging en nog wel eens een 5 oplevert. Als je dan een 7 krijgt wordt je 'werk' toch extra beloont.
- Zodat ik echt kritisch blijf. Thuis valt het minder op als iets niet zo vloeiend gaat, dan doe je het nog een x en dan gaat het wel goed. In een proefje moet iets in 1x goed en als in meerdere proefjes iets toch niet in 1x goed gaat dan is dat blijkbaar toch een aandachtspuntje, terwijl dat thuis misschien niet zo opvalt.
Geldt ook voor andere disciplines natuurlijk.
- Feedback van veel verschillende personen. Juryleden geven heel verschillend commentaar en vinden allemaal andere dingen belangrijk, maar zo krijg je wel meer inzicht in je sterke punten en zwakke punten.
- Je hebt een reden om urenlang te tutten voor goed cijfer voor verzorging. :D Je moeite wordt maar met 1 cijfer beloont, maar het wordt iig beloont.
- Afwisseling. Altijd maar in de manege of thuis dressuur/springen wordt zo eentonig.
- Vertrouwen. Samen doe je heel veel verschillende ervaringen op en kom je op allerlei verschillende plekken en dat schept een band.
- Beetje competitie vind ik ook wel leuk. Als we én een mooie prestatie neerzetten én die is ook nog eens de beste van iedereen in de rubriek ben ik toch echt wel trots op d'r. <3

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:52

Gewoon omdat ik het leuk & gezellig vind, en het is een vorm van afwisseling :)
Lekker een dagje weg.

Anoniem schreef:
[...]
Maar waarom vind je het dan leuk?

om te zien dat je beter bent dan andere?
of om bevestiging te hebben dat je goed kan rijden..

"[...]

Leuk kan toch ook gewoon omdat je er een prettig gevoel bij ondervind? :)
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 23-05-10 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:57

Ik ga het doen omdat het leuk is! :D
Je hebt een doel om voor te trainen en leuk is om te zien aan welke puntjes je weer even aan moet gaan werken :).

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:58

omdat, het leuk is.
en je hebt een doel om te trainen en je weet waaraan je moet werken. ik zou niet van jan doedel rond willen rijden.