voor het eerst op springconcours

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sann37

voor het eerst op springconcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 12:39

Hallo bokkers,

Ik ga over 3 weken mijn eerste springwedstrijd rijden met mijn paardje, ga beginnen met BB, maar vindt het nog wel spannend.
Thuis oefenen gaat goed, en ook op les prima.. maar toch, het blijft spannend.
zal echt iets voor mij zijn om ineens het parcours te vergeten ofzo..

jullie nog enkele tips of ervaringen?

(weet niet of deze topic hier goed staat)

Elles

Re: voor het eerst op springconcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:07

PP ->> WD-V

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:12

Ik ben eerst oefenparcoursen gaan springen voordat ik officieel starten. Gewoon voor de oefening en mijn eigen rust. Paardje laten wennen aan vreemde tereinen. Wij hebben daar wel veel baat bij gehad. Probeer gewoon rustig te blijven en er voor je zelf geen druk achter te zetten. Probeer het als een oefening te zien waar zowel jij als je paard van kunnen leren. De eerste keer hoef je nog geen winst te rijden

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:14

Nee, dat is inderdaad ook wel zo. gelukkig kent ze vreemd terein wel, hebben eerst wat dressuur gedaan. bedankt voor de tip!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:20

heyy.. ik heb vorige week mijn eerste springconcour gehad. Je moet sowiezo dus eerst 1 winstpunt halen in de dressuur, voordat je kunt
gaan springen, dus tijdens de dressuurproef kun je al een beetje van de sfeer proeven. Als je die ene winstpunt binnen hebt, en thuis
gaat het oefenen goed, zou ik gewoon proberen om een B parcoursje te springen. Als je het parcours vergeet, is het nog niet erg, dan heb
je er in ieder geval van geleerd. Je kunt in het begin ook alleen op het inspring terrein inspringen en daarna weer gaan, zodat je een indruk hebt
van hoe het er allemaal aan toe gaat. Ik ben gewoon meteen een rondje gaan springen (was voor mij de allereerste keer, en voor mijn paard ook
weer de eerste keer in 3 a 4 jaar) en dat ging super! Gewoon niet proberen mega netjes te rijden, gewoon je zorgen vergeten en rijden zoals je
thuis ook doet. Rustig aan en je kunt in de B toch nog geen minpunten halen, dus dan kun je gewoon rustig je parcours rijden, en als je fouten maakt,
dat kan altijd gebeuren. Je hebt er in ieder geval van geleerd! ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:18

Marcella_e schreef:
Ik ben eerst oefenparcoursen gaan springen voordat ik officieel starten. Gewoon voor de oefening en mijn eigen rust. Paardje laten wennen aan vreemde tereinen. Wij hebben daar wel veel baat bij gehad. Probeer gewoon rustig te blijven en er voor je zelf geen druk achter te zetten. Probeer het als een oefening te zien waar zowel jij als je paard van kunnen leren. De eerste keer hoef je nog geen winst te rijden

In het BB kun je geen winst rijden.
Voor de rest eens met de rest wat je zegt.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:52

De BB is mij eerlijk gezegd helemaal niet bekend. Is dat het zelfde als een oefenparcours? of mag je deze na 3 weigeringen niet uitrijden?

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:23

Dat verschilt per wedstrijd, bij sommige BB parcoursen moet je er wel uit na 3x weigeren, en bij anderen mag je doorgaan.
Ik heb het meest gezien dat je er bij 3 wel gewoon uit moet.

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:57

Het is eigenlijk een gewone wedstrijd, maar dan lagere hindernissen, en je hoeft er geen startkaart/coupons voor te hebben. D8 leuke start. ga daarna gewoon B starten.

Haha.. Gaat vast helemaal goed komen.. :)

is bb alleen in het noorden bekend dan?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:16

Kom zelf uit noord Holland maar ik ken het onder de naam oefenparcours. hahahahaha. de BB zoals het heet wordt dan veel al gestart voordat de B of officiele wedstrijden starten. Dan heb je een oefen laag en een oefen hoog parcours inderdaad. Heb ik ook wel eens aan mee gedaan maar dan moet je er inderdaad na 3 weigeringen de ring uit. Ik reed zelf altijd echt oefenparcourtjes. Al heb je 100 weigeringen je mag je parcour gewoon afmaken er word dan verder ook niet officeel gestart. Ik vond het altijd een goede oefening omdat je rustig je tijd kan nemen. Extra volte rijden om de basis gangen weer onder controle te krijgen. Met mijn nieuwe paard ga ik dit straks ook weer doen. In Heiloo heb je ook leuke oefenparcoursen daar staat wel echt hindernis materiaal. Bij de Zaanse ruiters waar ik vlak bij zit zijn het gewoon normale staanders en zien ze weer niks aparts. Maar dat is wel weer leuk om mee te beginnen. Als was het voor me eigen zenuwen!
Laatst bijgewerkt door Greentea01 op 17-05-10 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:18

Goh, grappig, bij ons is dat dan BB, en oefenparcoursen zijn op apparte dagen, waar je dan ook geen winst kan rijden enz.. en als het dan even niet goed gaat kun je wat hulp krijgen van de instructeur die daar dan is.

Helaas zijn in mijn omgeving (drenthe) nu geen oefenparcousen meer. Of weet iemand er nog 1?
Ik kom net bij de dierenarts vandaan, mijn paardje had wat last van zijn spieren, moet nu even weekje longeren, dus kom wel iets achter in de training. helaas..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:20

Het zal gerust zo heten dat ik dat niet wist hoor! Heb de laatste jaren geen BB meer gestart alleen officeel of echt oefen. Je laatste keer is dan 12 jaar terug

zorablabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:22

gewoon de eerste keer rustig en dan een beeje opbouwen

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:23

haha ok, zo lang alweer.
Ik heb vroeger bij de pony´s wel gesprongen, maar er toch een tijdje uit geweest. En nu op een jong paard die ook nog niets gewent is... ben heel benieuwd. :)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:27

Tegenwoorden mogen die oefenparcoursen zoals jij die kent Marcella_e (en ik en iedereen in n-h) niet meer als oefen uitgeschreven worden maar hebben ze hier de naam BB voor bedacht. Maar de meeste verenigingen noemen het hier nog steeds oefen, en dat staat in andere provincies voor iets heel anders. Die hebben inderdaad dagen voor het oefenspringen zoals bij meen ik Bucephalus (weet niet of je daar bekend bent?) worden georganiseerd. Dan wordt je geholpen en kun je gewoon in je trainingskloffie. Compleet afgescheiden van de wedstrijd. En BB/oefen wat wij kennen is betrokken bij de wedstrijd en dus ook gewoon in wedstrijdtenue (dit is echter bij BB niet verplicht).

En ik drenthe kom ik niet, dus zou het ook niet weten. Maar als je springles hebt/neemt en een paar x BB doet moet het ook wel lukken toch? :)

Tips: goed opletten of het op zand/gras is ivm kalkoenen als je ijzers hebt ;) Goed op tijd van tevoren aanwezig zijn zodat je niet gestresst je parcours hoeft te lopen (en dus meer kans hebt dat je m vergeet). Ook kijken naar andere combinaties voor jou kan erg leerzaam zijn!

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:38

Sann37 schreef:
Helaas zijn in mijn omgeving (drenthe) nu geen oefenparcousen meer. Of weet iemand er nog 1?
Ik kom net bij de dierenarts vandaan, mijn paardje had wat last van zijn spieren, moet nu even weekje longeren, dus kom wel iets achter in de training. helaas..

In Veeningen is elke dag vrijblijvend oefenparc, maar ook in Staphorst, Roden, Sleen, Dalen en Tolbert zijn oefenparcoursen. Weet niet waar jij in Drenthe woont, maar dit is wel over Drenthe verspreid.

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:45

Zarena schreef:
Sann37 schreef:

In Veeningen is elke dag vrijblijvend oefenparc, maar ook in Staphorst, Roden, Sleen, Dalen en Tolbert zijn oefenparcoursen. Weet niet waar jij in Drenthe woont, maar dit is wel over Drenthe verspreid.

Hallo,

Ik woon zelf wel bij sleen en dalen in de buurt, maar dalen heeft ze dit naar niet meer, en sleen heeft ze zover ik weet nooit gehad, ik rij bij de vereniging in sleen, daar heb ik nog nooit een parcours kunnen rijden. Of is dat dan toevallig ergens anders?

Staan die andere toevallig op startlijsten? daar staat nu nmlk niets meer op, maar ik ga even zoeken. thanx

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:05

ga binnenkort ook weer beginnen, met vorige pony vertrouwen totaal kwijt geraakt in parcours.

heb nu 1 x een oefenparcour gesprongen wat best wel rdelijk ging:D binnekot nog een paar x oefenparcours, en dan gaan we het maar eens een x proberen :p

bij onze vereniging in haaksbergen is ook 1e woensdag van de maand oefenspringen, wel beetje ver weg voor drente,

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:09

hmm ja, dat is idd wel eindje rijden. Ga wat springstallen in de buurt af denk ik. Daar hebben ze vaak wel mooie springtuinen waar ik voor weinig rondje mag rijden.

Jij ook succes !!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:53

Jolienn schreef:
Tegenwoorden mogen die oefenparcoursen zoals jij die kent Marcella_e (en ik en iedereen in n-h) niet meer als oefen uitgeschreven worden maar hebben ze hier de naam BB voor bedacht. Maar de meeste verenigingen noemen het hier nog steeds oefen, en dat staat in andere provincies voor iets heel anders. Die hebben inderdaad dagen voor het oefenspringen zoals bij meen ik Bucephalus (weet niet of je daar bekend bent?) worden georganiseerd. Dan wordt je geholpen en kun je gewoon in je trainingskloffie. Compleet afgescheiden van de wedstrijd. En BB/oefen wat wij kennen is betrokken bij de wedstrijd en dus ook gewoon in wedstrijdtenue (dit is echter bij BB niet verplicht).

En ik drenthe kom ik niet, dus zou het ook niet weten. Maar als je springles hebt/neemt en een paar x BB doet moet het ook wel lukken toch? :)

Tips: goed opletten of het op zand/gras is ivm kalkoenen als je ijzers hebt ;) Goed op tijd van tevoren aanwezig zijn zodat je niet gestresst je parcours hoeft te lopen (en dus meer kans hebt dat je m vergeet). Ook kijken naar andere combinaties voor jou kan erg leerzaam zijn!

Helemaal duidelijk Jolienn! Dank je voor de uitleg ben ik weer even bijgepraat!

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:08

Wees op tijd, zodat je rustig parcours kan verkennen en genoeg tijd hebt om in te rijden, dat scheelt alweer wat spanning!

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:16

Zarena schreef:
Sann37 schreef:

Hallo,

Ik woon zelf wel bij sleen en dalen in de buurt, maar dalen heeft ze dit naar niet meer, en sleen heeft ze zover ik weet nooit gehad, ik rij bij de vereniging in sleen, daar heb ik nog nooit een parcours kunnen rijden. Of is dat dan toevallig ergens anders?

Staan die andere toevallig op startlijsten? daar staat nu nmlk niets meer op, maar ik ga even zoeken. thanx[/quote]

Sorry ik zei Sleen, maar bedoelde Smilde, daar heb ik wel eens oefenrondjes gereden. Was inrijden in een gewone bak, en parcoursje op gras..
Oefenparc. in Veeningen is heel mooi, goed veel te kijken voor de paarden!

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:17

Tolbert is op maandagavond mits er geen paardenmarkt is toch?
En wanneer is Roden? Kon het niet vinden op startlijsten.nl

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:28

Tolbert is alleen indoor seizoen, tenminste was vorig jaar zo. Dan is het idd maandagavond mits paardenmarkt.

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:04

Is dat echt alleen indoorseizoen?
Zijn er überhaupt oefenparcoursen
in Friesland/Groningen/Drenthe in het outdoorseizoen?