Hoe krijg je een 9 op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharintje1

Hoe krijg je een 9 op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:26

Hallo bokkers,
Ik heb gezocht(niet lang hoor) naar tips om een 9 tegen krijgen op het punt verzorging.
Ik kon niet echt een duidelijk topic vinden waar allemaal tips op stonden.

Dus hier open ik een nieuw topic:
Hoe krijg ik een 9 op verzorging?

Ps. Als er wel zo'n topic is, mijn exuses!

marsyl

Re: Hoe krijg je een 9 op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:30

Dat ligt een beetje aan de jury en hoe je pony eruit ziet ;)
Als de jury in een héle héle goede bui is én je pony ziet er werkelijk fantastisch uit, dan heb je misschien kans op een negen.
Maar de kans blijft klein.. :')

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:31

Waarom wil je persee een 9 voor de verzorging? :+

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:32

Ja idd :+ Je moet maar goed rijden, die twee puntjes op het verzorging onderdeel maken dan ook niet meer uit.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:34

Ik hoef niet omdat ik een 9 op verzorging heb een winstpunt te krijgen..Nee, dat vind ik eingelijk ook onzin.
Je moet goed rijden!

Het leek me gewoon leuk om een keer een 9 te krijgen ipv al die zevens en achten
Dat vind ik soms zo standaard.
Laatst bijgewerkt door sharintje1 op 11-05-10 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:34

Jolandaa schreef:

Haha, ga dan voor een 10 :D Dan heb je zeker een 9!

Ik heb maar één keer in de 12 jaar dat ik rijd (elk weekend wedstrijd) dat ik een 9 heb gehad (uiteraard voor verzorging)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:35

door je pony heeeeeeel goed te poetsen!
Ik doe 't altijd zo:
1. Borstel je paard met een goede rosborstel, zeker als ze in de rui zijn! gewoon enkel de rosborstel en goed poetsen! soms kan je met de haren zelfs een kussen vullen := borstel ook de staart uit (zonder anti-klit erin te doen, dat kan je de dag ervoor wel doen)
2. Veeg de haren weg, anders zal de afvoer van de poetsplaats verstopt raken (en ik kan het weten :Y) )
3. Maar je paard nat met lauwwarm water (37,5° is meer dan genoeg) begin aan de voorbenen en ga zo naar achter, vergeet de nek & manen ook niet. Was je paard met een goede shampoo! en bij een schimmel zal er wat meer werk zijn dan bij een zwart paard..
Ook de hoeven wassen & de haren aan de kroonrand knip 'k weg.
4. Soms doe ik wel eens wat conditioner op de hals & de billen. Doe 't nooit op plaatsen waar harnachement komt, anders zou dat wel eens lekker kunnen glijden..
5. Na 't uitspoelen begin ik aan de staart, helemaal uitpluizen en uitmakken, en daarna lekker soppen en wassen. Dan spuit ik er wél antiklit in, liefst zonder silicone, dat maakt de haren stuk. vlecht de staart in, de dag nadien maak je hem los.
6. Dan vlecht ik de manen met naald & draad, omdat dat beter staat. De dag nadien doe ik de voorpluk
7. Het harnachement wordt lekker ingevet en opgeblonken, dekjes gewassen etc..
8. het paard goed poetsen, en met een wolletje erover gaan zodat 'ie lekker blinkt, hoefjes invetten en gaan met die banaan

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:36

Marilyn_C schreef:
Jolandaa schreef:

Haha, ga dan voor een 10 :D Dan heb je zeker een 9!

Ik heb maar één keer in de 12 jaar dat ik rijd (elk weekend wedstrijd) dat ik een 9 heb gehad (uiteraard voor verzorging)

Is het echt zo moeilijk een 9 te krijgen?

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:37

@SETEFURII
Heel erg bedankt! Heb ik wat aan!

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:37

Ik heb vaak de indruk dat iedere deelnemer standaart een 7 of een 8 krijgt......
Vaak zie ik combinaties waarvan ik denk; "Dat had wel netter gekund, losse plukken tussen de knotten, hoeven niet netjes schoon enz. En ja hoor men krijgt toch hetzelfde cijfer! Dit klopt niet vind ik.
Laatst tijdens een oefenwedstrijd waren wedstrijdruiters aanwezig in normale kleding.......Dit werd niet afgestraft!
Niet sportief t.o. de ruiters & paarden die wel tip top verzorgd waren! Dit vond ik ook niet sportief.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:39

annetmulder schreef:
Ik heb vaak de indruk dat iedere deelnemer standaart een 7 of een 8 krijgt......
Vaak zie ik combinaties waarvan ik denk; "Dat had wel netter gekund, losse plukken tussen de knotten, hoeven niet netjes schoon enz. En ja hoor men krijgt toch hetzelfde cijfer! Dit klopt niet vind ik.
Laatst tijdens een oefenwedstrijd waren wedstrijdruiters aanwezig in normale kleding.......Dit werd niet afgestraft!
Niet sportief t.o. de ruiters & paarden die wel tip top verzorgd waren! Dit vond ik ook niet sportief.

Mee eens! Daarom dit topic....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:44

sharintje1 schreef:

Nee hoor, maar ik ga standaard niet hoger dan een 8 :+ Heb 1 x een 9 gegeven, dat was een bont paard, het witte was spierwit, alles was superschoon en superstrak, super mooi ingevlochten, paard was in een goede conditie.. Maar vooral omdat het witte tot op de hoef zo overduidelijke spierwit was, werd dat een 9 :j

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:49

Relaxed schreef:
sharintje1 schreef:

Nee hoor, maar ik ga standaard niet hoger dan een 8 :+ Heb 1 x een 9 gegeven, dat was een bont paard, het witte was spierwit, alles was superschoon en superstrak, super mooi ingevlochten, paard was in een goede conditie.. Maar vooral omdat het witte tot op de hoef zo overduidelijke spierwit was, werd dat een 9 :j

Maar als je niet hoger gaat dan een acht, dan zou je toch de tienen&negens kunnen afschaffen?
Waarom word geleerd om standaard een 8 te geven?

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:54

Naar mijn oordeel is het eerlijker een minder verzorgd paard en/of dito ruiter ook een lager cijfer te geven.
Je moet als combinatie ook je eigen visitekaartje zijn!
Jammet dat dit bijna niet gebeurd en maar standaard een 7 of 8 wordt gegeven. Aandachtspunt voor juryleden?

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:54

sharintje1 schreef:
Relaxed schreef:

Maar als je niet hoger gaat dan een acht, dan zou je toch de tienen&negens kunnen afschaffen?

Ik denk dat een cijfer geven voor het uiterlijk, of de verzorging van een paard gewoon erg lastig is. :j
Het betreft ten eerste een persoonlijke voorkeur. De een ziet liever een perfect mooi gewassen tinker, en de anders liever een strak geknotte kwpner.
Het lijkt me ook lastig als jury zijnde punten te geven hoger dan de acht, omdat dat onderdeel heel subjectief is. Er zijn daarvoor -geloof ik- geen richtlijnen wanneer je een hoog punt krijgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:55

sharintje1 schreef:
Relaxed schreef:

Hoho, ik ga niet hoger dan een 8 voor de verzorging! Dus 9/10 kan gewoon blijven :+ Er wordt op de cursus ook min of meer gezegd dat een 7/8 genoeg is.. De punten moeten toch verdiend worden op het rijden zelf.. Geef je een 9 of 10 op verzorging, dan kunnen dan al 3 of 4 5-en tegenover staan.. Als mensen op die manier net een klasse doorkomen, dan klopt dat imo niet. Vandaar dat ik niet hoger ga dan een 8.. En ik geloof dat 99% van de jury's dit niet doet ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:56

het gaat niet alleen om het mooi glimmend poetsen, het gaat ook om de algehele conditie van je pony. Is hij niet te dik of te dun? Is de combinatie met de ruiter passend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:01

beantsje schreef:
het gaat niet alleen om het mooi glimmend poetsen, het gaat ook om de algehele conditie van je pony. Is hij niet te dik of te dun? Is de combinatie met de ruiter passend?

Precies :j En als je echt heel kritisch gaat kijken naar álle punten en wel vanuit de 10 beoordeeld, dan kom je denk ik in 99% van de gevallen nog niet hoger dan de 8..

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:03

Oké, oké, ik wil geen ruzie ofso...
Ik wil gewoon weten waarom er bijna nooit een 9 wordt gegeven.....
Ik heb ook niet gezegt dat ik zo een winstpunt wil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:08

sharintje1 schreef:
Oké, oké, ik wil geen ruzie ofso...
Ik wil gewoon weten waarom er bijna nooit een 9 wordt gegeven.....
Ik heb ook niet gezegt dat ik zo een winstpunt wil!

Ik zeg ook niet dat jij dat zei ;) Ik geef alleen vanuit mijn standpunt uit waarom ik niet hoger dan een 8 ga ;)

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:18

Toch mag naar mijn inzicht een slordige combinatie best beoordeeld worden met een 5 of 6.
Ookal rij je de sterren van de hemel het hoort bij de sport dus ook in de beoordeling thuis!
Een mooie/goed gereden proef kan naar mijn mening niet samen gaan met een slonzige combinatie.
Dit mag naar mijn oordeel best terug te vinden zijn.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:20

Zo te horen kun je het beste een schimmel kopen, en zorgen dat de schimmel in kwestie ook spier- en spierwit is, succes :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:22

annetmulder schreef:
Toch mag naar mijn inzicht een slordige combinatie best beoordeeld worden met een 5 of 6.
Ookal rij je de sterren van de hemel het hoort bij de sport dus ook in de beoordeling thuis!
Een mooie/goed gereden proef kan naar mijn mening niet samen gaan met een slonzige combinatie.
Dit mag naar mijn oordeel best terug te vinden zijn.

Ik heb wel eens een 5 gegeven en geef ook wel eens 6en.. Die 5 was voor een haflinger die letterlijk zo uit de stront getrokken was, daar was echt helemaal niks aan gedaan :n Heb het er ook bijgezet idd.
En een mooie goedgereden proef kan wel samengaan met een slonzige combi, alleen dat zie je dan in het verzorgingscijfer terug :P Wel of niet goed rijden staat imo juist los van de verzorging.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:23

Froexiie schreef:
Zo te horen kun je het beste een schimmel kopen, en zorgen dat de schimmel in kwestie ook spier- en spierwit is, succes :=

Wat een onzin.. :n

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:25

En zelfs met mijn spierwitte schimmel (kijk even in mijn profiel, de foto's zijn 1 dag gemaakt na concours dus op concours zelf NOG schoner) krijg ik zelfs wel 7ens hoor ;)