Enorm verschil in punten, 2 proeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Enorm verschil in punten, 2 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 13:31

Ik zat uit interesse eens te kijken naar uitslagen van een wedstrijd hier uit de buurt,
en nou vielen mijn ogen er bijna uit. (even voor de duidelijkheid, ik heb hier dus zelf niet gestart :) )

2 proeven, zelfde ruiters en paarden dus
zo enorm verschillend gepunt..

in proef 1: 23 starts (1 vrijwillig verlaten) 17 met een winstpunt, waarvan de laagst gepunt met 174
in proef 2: 23 starts 7 met een winstpunt, waarvan laagst gepunt 153

Ik geloof best dat paarden een beetje inzakken bij de 2e proef, maar dit verschil is wel enorm

Dit mag toch eigenlijk niet kunnen, en in denk dat dit ook een goed voorbeeld is
van het verschillend benaderen van de B dressuur proef.

hier de link, en dan keek ik met name naar het B
http://www.startlijsten.nl/website/lijs ... 202010.htm

Wie heeft hier een idee/mening over?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:44

Mijn enige idee is dat dressuur een jurysport blijft en dat de ene gewoon net iets hoger punt dan de ander en dat de ene misschien het liefst het ene ziet dan de ander.

Oneerlijk? Misschien. Maar daarom is en blijft het een jurysport.

Ik heb gisteren ook 209 en 181 gereden. Punten liggen ook ver uit elkaar. En de tweede proef ging ook wel iets minder dan de eerste proef, maar niet zoveel minder. Maar ik wist ook dat de ene soepeler beoordeelde dan de tweede jury. Daarvan weet ik dat ik in mijn handen mag knijpen als diegene een winstpunt toekent, dan heb je hem ook echt verdiend.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:51

Ik denk te snappen waar je heen wilt, maar zonder deze proeven zelf gezien te hebben kun je hier geen zinnig woord over zeggen.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Afgelopen weekend had ik een situatie waar de jury 1e proef en ik (2e proef) op 1 ruiter na volledig op 1 lijn zaten. Dat zegt echter nog niets over de kwaliteit of de combinaties moeten dezelfde proef heben laten zien en dan is het nog maar de vraag of de voor hetzelfde uitgevoerde onderdeel hetzelfde punt gekregen hebben.

Ook op internationaal niveau zijn er nog grote verschillen te zien bij dezelfde combinatie.Kijk maar eens bij de uitslagen van de wedstrijd in Saumur de afgelopen dagen.
Een uitspraak: het blijft nu eenmaal een jurysport vind ik in deze te makkelijk. Er moet van alles aan gedaan worden om dit te voorkomen maar wat weet ik ook niet precies.
Betere opleiding, NIET vrijblijvende bijscholing en mystery schaduw jureren lijkt mee een stap op de goede weg.
Als ruiters zouden we volgens mij hieraan bij kunnen dragen niet alleen in het anonieme te "klagen" maar met de opnomen proef deze nog eens met de jury te bespreken. (en dan natuurlijk niet alleen bij naar de ruiters mening te laat uitgevallen punten :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:53

Het is objectief, dus als de een steeds net iets hoger ligt dan de ander, dan krijg je al snel groot puntenverschil.. Verder zijn 2 verschillende proeven zoiezo niet te vergelijken.. :n Op kampioenschappen (2 jury's 1 proef) heb ik ook nooit zoveel moeite met puntenverschil, mits dit over de hele linie dan ongeveer gelijk is en het qua plaatsing wel bij elkaar ligt..

Yell

Re: Enorm verschil in punten, 2 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 14:11

ik bedoel te zeggen..

wanneer is iets een 6 waard, en wanneer een 4 of een 8..

Het lijkt erop dat het verschil in waardering voor een oefening op een bepaalde manier uitgevoerd.

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:49

dit is niet alleen bij bepaalde oefeningen.
Mijn dochter reed laatst 2 proevenE-B, ze moest meteen van ring 1 door naar ring 2 en kreeg in ring 1 een 7 en in ring 2 een 5 voor verzorging.????

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:51

Ehm als er van de 23 starts 17 een wp hebben is die jury imo heel soepel geweest.. de 2e jury is misschien wat streng geweest dus dan heb je al snel een groot verschil ;)

Meestal hebben hier gemiddeld 10-12 van de 24 een wp. soms meer, soms minder

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 14:54

rostanfan schreef:
dit is niet alleen bij bepaalde oefeningen.
Mijn dochter reed laatst 2 proevenE-B, ze moest meteen van ring 1 door naar ring 2 en kreeg in ring 1 een 7 en in ring 2 een 5 voor verzorging.????

precies, dat is ook vreemd.. Zo kreeg ik een keer de zelfde punten voor verzorging als iemand die zijn paard niet had gevlochten of fatsoenlijk schoon had..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:45

ik ben vorige week op wedstrijd gegaan in het L1, 20 deelnemers. de eerste proef hadden er 14 een winstpunt (nr 1 had 193) , de 2e proef alleen maar de nr 1, en zij was 1e met 180 punten, dat was ook erg vaag

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:40

Ik denk dat de een wat te hoog zit en de ander wat reeler is.
Of wat ook kan: naast ring 2 leven kabouters of spandoeken of wat dan ook. Het is lastig om zo maar op startlijsten van uitslagen uit te gaan. Je weet nooit hoe er echt gereden is. Dat kun je alleen maar zeggen als je daadwerkelijk onderdeel voor onderdeel zit mee te punten.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:43

het ligt er maar aan waar de jury naar kijkt.

de ene jury kijkt naar de techniek , de ander naar de hulpen, de ander naar het geheel enzo.

het verschilt vaak, kun jij nix aan doen dus niet te veel zorgen over maken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:44

Nibbit schreef:
Ehm als er van de 23 starts 17 een wp hebben is die jury imo heel soepel geweest.. de 2e jury is misschien wat streng geweest dus dan heb je al snel een groot verschil ;)

Meestal hebben hier gemiddeld 10-12 van de 24 een wp. soms meer, soms minder

Dat is natuurlijk ook een rare gedachtegang:als iedereen winstwaardige proeven rijdt,moet iedereen ook winst krijgen!
Puntenverschil komt vaak voor,soms is het per onderdeel maar 1 punt.Geeft de ene jury een krappe 7 en de ander een dikke 6.
Scheelt dus niet zoveel,maar over het eindresultaat een berg!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:54

Nibbit, dat hoeft toch niet? Ik heb weleens een ring gehad waarbij er gewoon ontzettend goed gereden werd en 70% een wp had. Maar ik heb ook weleens een ring gehad waarbij ik er 20 had en er maar 3 wp-waardig reden. En ik ben toch echt niet anders gaan jureren ;)

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:14

Ik reed vandaag 2 proeven in de B...
eerste proef 210 punten...
tweede proef 191 punten...

De eerste jury heeft flink met punten gegooit en de tweede was best streng en lette op andere dingen..

Met de filmpjes kun je ze en beetje vergelijken...

Paar voorbeelden:
De eerste gaf een 7 op middenstap de 2de een 5.
De eerste gaf op halsstrekken een 8 de 2de een 5....
De eerste gaf op de volte in galop een 8 de tweede een 6...
De eerste gaf op overgangen galop-draf een 8 de tweede allebei een 6.

lovelyd @ [RT-HAW] Mistral 1ste en 3de @ Nieuwe Pekela..

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:40

Bij genoemd voorbeeld (in Onstwedde) is deze uitslag niet zo raar. De eerste jury is mega soepel!!! Dus ik denk dat de punten van de 2e proef meer bij de realiteit passen!!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:42

Alanta schreef:
Bij genoemd voorbeeld (in Onstwedde) is deze uitslag niet zo raar. De eerste jury is mega soepel!!! Dus ik denk dat de punten van de 2e proef meer bij de realiteit passen!!

dat mega soepel vind ik dus ook niet positief. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:45

Zulke dingen zijn ook moeilijk in te schatten als je zelf niet bij de wedstrijd geweest bent.
Soms heb je bijvoorbeeld dat ring nr 1 op een rustige plek ligt en ring nr 2 naast de springring/vlaggen/spandoeken/bosjes waar mensen achterlangs lopen ed. Dan krijg je al gauw veel verschil.

Wat ik moeilijker vind te begrijpen is dat je soms door twee jury's wordt beoordeeld die de volgorde van hoogste naar laagste punten zo goed als andersom hebben...

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:47

Yvonniej schreef:
Alanta schreef:

dat mega soepel vind ik dus ook niet positief. :n

Hebben jullie het over mijn proef??? Die was in Nieuwe Pekela...

Die eerste jury was inderdaad lekker soepel... de tweede was inderdaad wel realistisch maar als ik de proef terugkijk en de punten/commentaar erbij houd zijn er best wat punten waar ik de gegeven 5 niet in terug kan vinden...

Per jury zal het verschillen...

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:50

Nee dit was Onstwedde! Neem in dit geval maar van mij aan, dat men de punten van de eerste proef niet al te serieus moet nemen!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:52

Alanta schreef:
Nee dit was Onstwedde! Neem in dit geval maar van mij aan, dat men de punten van de eerste proef niet al te serieus moet nemen!

ik snap wat je bedoelt;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:58

Ik heb ook wel eens in de ene proef bijna een verliespunt gehad terwijl ik in de andere winst reed. Het zijn 2 verschillende proeven, 2 verschillende jury's en 2 verschillende momentopnames. Dus veel dingen waar verschil kan ontstaan.
Ik kan me nooit zo druk maken over de hoogte van de punten. Het is balen als je een superproef (voor je gevoel) bij een strenge jury rijdt en dan net geen punt haalt. Maar ik kijk meestal naar de volgorde van de uitslag en het verschil ertussen.
Het zou wel vreemd zijn als de tweede jury hele andere mensen op kop zet. Dan krijg ik wel ???

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:03

Alanta schreef:

de jury van de eerste proef is doorgaans wel een goede jury

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:04

Yvonniej schreef:
Alanta schreef:

de jury van de eerste proef is doorgaans wel een goede jury

Sorry hoor, maar een jury die de winstpunten weggeeft, noem ik Sinterklaas en geen goede jury!!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:06

Alanta, dat slaat natuurlijk nergens op wat je zegt. Helemaal als je even de moeite had genomen mijn vorige reactie te lezen:

Citaat:
dat mega soepel vind ik dus ook niet positief.

Ik heb het nu namelijk over mijn ervaring in het verleden met deze jury. Daarbij was hij gewoon reëel. Hij staat bij ons bekend om de jury die 8en maar ook 2en durft te geven.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:09

Ik heb vaak zat 2 jury's in 1 proef.Dan is het raar als de 1 een 4 geeft voor een middenstap en de ander een 7.