Overstap L1 naar L2?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Overstap L1 naar L2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:47

Dag bokkers :)

Aangezien het voor mij niet lang meer zal duren, om naar de L2 te mogen..
Ben ik wel benieuwd naar wat jullie van deze overstap vonden.

Vond het gewoon het zelfde, of moeilijker? En dat doorzitten.. dat lijkt me
écht een ramp!!

Liselot

Re: Overstap L1 naar L2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:49

ik vond het L2 veel makkelijker omdat ik Uris veel makkelijker aan het werk kon zetten als ik kon doorzitten :D
verder verschilt het heel weinig, ze willen ietsje meer oprichting en een secuurdere afwerking (dus echt op de letter). verder moet je de volledige diagonaal middendraf, je moet 5 meter verder wijken en een paar passen achterwaarts

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:51

LiSSy schreef:
ik vond het L2 veel makkelijker omdat ik Uris veel makkelijker aan het werk kon zetten als ik kon doorzitten :D
verder verschilt het heel weinig, ze willen ietsje meer oprichting en een secuurdere afwerking (dus echt op de letter). verder moet je de volledige diagonaal middendraf, je moet 5 meter verder wijken en een paar passen achterwaarts

Ik zelf heb er gelukkig ook 1 waar je héérlijk op door kunt zitten.. Thuis.
In de proef merk ik nu al dat ik minder lekker erop kan zitten (door mij zelf.)
dan span ik me wat aan, en zit ik gewoon minder fijn en kan ik het minder lang
volhouden. Terwijl thuis en/of in de les, kan ik het heel lang volhouden..

Diagonaal middendraf met lichtrijden of doorzitten?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:52

ik vond vooral dat er een stuk strenger gekeken werdt naar de oprichting. dat is bij mij zo iig.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:52

middendraf is nog lichtrijden, de rest is doorzitten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:53

Marian_ schreef:
ik vond vooral dat er een stuk strenger gekeken werdt naar de oprichting. dat is bij mij zo iig.

dat vond ik nog wel meevallen, die van mij had de neiging om iets dieper te komen, maar liep dan wel super door haar lijf. ben daar nooit op afgestraft

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:53

lichtrijden tijdens de middendraf.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:54

LiSSy schreef:
Marian_ schreef:

dat vond ik nog wel meevallen, die van mij had de neiging om iets dieper te komen, maar liep dan wel super door haar lijf. ben daar nooit op afgestraft

bij mij wel, in de L1 was 't allemaal super. in de L2 liep ie te diep en hier werdt ik op 't begin heel erg op afgestraft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:43

Ik vind de overgang L1>L2 zelf wel een van de moeilijkere, omdat ze meer oprichting en geslotenheid vragen en dat is mijn eigen sterkste punt niet zo.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:48

Kwa oefeningen is de overgang niet zo groot (5m extra wijken, pasje achterwaarts en de middengangen iets meer)
maar idd kwa oprichting geslotenheid enz is het toch wel een aardige overgang vond ik persoonlijk, en dat hoor ik ook veel om mij heen.
Je wordt echt gruwelijk afgestraft als je paard daar nog (iets) achter de loodlijn loopt, daar waar je in het L1 nog wel eens een keertje mee weg komt zo af en toe.

Zelf zag ik trouwens erg op tegen het doorzitten :o maar dat was meer omdat ik dat nooit echt goed kon, en mijn paard mij ook nog eens niet liet zitten, maar inmiddels door kilometers te maken is dat ook geen probleem meer gelukkig, en kan ik hem juist veel beter rijden met doorzitten :)
Verder vond ik het zelf persoonlijk wel fijn dat je in het L2 toch veel minder 'lange stukken' hebt zitten.... de B en de L1 was wat dat betreft soms echt een ramp... paard had veelte veel tijd om lekker zijn eigen plan te trekken, en nu moet ie echt gewoon opletten omdat het allemaal veel sneller komt, daar wordt ie juist weer veel fijner te rijden van :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:21

Wat een deel van jullie aangeeft over de oprichting en geslotenheid etc. in het L2 heb ik absoluut geen moeite mee gehad. Niet met Donna, maar ook niet met Nobel die vrij makkelijk altijd te diep liep. Maar wel goed door zijn lijf bleef en ook mijn hand bleef volgen.
Voor mij was de overstap van het L1 naar het L2 absoluut geen moeilijke of zware overgang.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:56

Ik had ook helemaal geen moeite met de overgang, alleen moest ik wel goed op mijn impuls letten. M´n pony is af en toe namelijk ontzettend lui en daar werd ik wel op afgestraft. Maar dat was eigenlijk niet zo´n heel groot struikelblok, en daarbij ook mijn enige.

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:38

Ik rij zelf nog in de B maar,
Je moet je paard wel goed voor elkaar hebben als je naar de l2 gaat, omdat je dan bijna de hele proef moet doorzitten.
Dat is voor je paard evan wennen, maar voor de ruiter is dat fiesiek ook even wennen,
Gewoon veel trainen en er naartoe rijden dan kom je er vanzelf wel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:40

heb net paar weken geleden de overstap gemaakt. tja doorzitten gewoon oefenen en wijken en achterwaards is eigenlijk het enige extra wat erbij komt. en wat andere figuren(door s van hand veranderen) en kleine stukjes contragalop k-x wenden enz. had mn 1ste keer meteen wp gereden

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:44

Zelf vond ik het juist wel fijn om naar de L2 te gaan. In de L1 vond ik dat het afwisselen van doorzitten en dan weer lichtrijden wat lastig was. In de L2 ben je gewoon constant aan het doorzitten (op de middendraf na dan). Maar dat is maar net of jij fijn kunt doorzitten op je paardje.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:30

Zolang je paard ontspannen is en jij ook, hoeft doorzitten helemaal niet moeilijk te zijn. Ik train bijna alleen maar doorzittend, omdat ik dat veel fijner vindt :')
Maargoed ik vond dat dus helemaal geen probleem eigenlijk.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:16

ik ga over een paar weken ook L2 starten en ben eigenlijk ook erg blij dat je nu niet continu zit te wisselen met doorzitten / lichtrijden... vind dat nu in de L1 echt iritant

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:39

Ik heb zaterdag laatste L1, die week erop ga ik ook naar het L2.
Zie zelf ook op tegen het doorzitten.. Maar dat alles sneller gaat vind ik weer heel veel. Nu heeft ze elke keer de tijd om 'bakspookjes' te zien ;)
Hoor van veel hier in de buurt dat de oprichting goed moet zijn en dat ze strenger zijn. Vooral met op de letters. Zoals bij wijken, eerst ook echt rechtuit tot D en dan pas beginnen. Door een S van hand veranderen echt goed rijden. Achterwaarst, eerst goed halthouden en dan pas achterwaarts. Dat soort dingen moet je heel erg opletten.. Was keer mee schrijven en waren maar weinig die dat goed deden. Scheelde je gelijk een punt..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:49

ik vond de overstap heerlijk! meer serieuzere mensen bij het inrijden, je kunt meer laten zien in de proef (makkelijker scoren) en het doorzitten heb ik als positief gezien.
Hoe hoger hoe fijner vind ik :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:57

Oooh, die overstap vond ik heerlijk.

Eindelijk dat stomme, lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten voorbij!!
Ik haat dat.

Ik kan mijn paard veel beter op de achterhand krijgen als ik door zit.
Ik kan hem dan veel meer bij elkaar rijden.
En hij laat je ook echt zitten!!

(Edit: dat was met mijn merrie, maar de ruin die straks L2 mag.. die is net zo)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:30

Ik heb er ook totaal geen moeite mee gehad. Ben ook pas over gegaan toen het doorzitten eindelijk wou, en toen vond ik het alleen maar fijner in de L2.
Ze willen je wel veel liever echt netjes zien rijden, precies op de letter enzo.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:05

De L2 lijkt in principe wel redelijk op de L2, sommige oefeningen mag je lichtrijden, in het indoorseizoen heeft een jury soms een dode hoek. Hier kun je eventueel even een pasje lichtrijden, hoe vaker je in proeven moet doorzitten hoe beter je het leert. Dus na verloop van tijd weet je, je te ontspannen en kun je gewoon doorzitten zonder er problemen mee te hebben ;)

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:10

Ik vond de overstap van L1 naar L2 niet zo'n grote stap,
vond het eigenlijk heel fijn!
In de L2 is het voor het grootste deel doorzitten,
bij de L1 was het nu weer lichtrijden dan weer doorzitten dan weer lichtrijden en zo de hele tijd door!

Er wordt over het algemeen niet heel veel strenger gejureerd dan in de L1 ;)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:04

Inmiddels ben ik L2 startgerechtig... Dus aan de oefen, en dan
maar eens een gokje wagen...!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:20

Ben ook L2 startgerechtig en ga in maar starten. Ik vind het doorzitten echt veel makkelijker dan lichtrijden xD. Allen achterwaarts lukt echt niet.