juryleden:afstappen om de bak uit te komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

juryleden:afstappen om de bak uit te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:22

Situatie:
De binnenbak waar de proef wordt gereden heeft de ingang halverwege de lange zijde. Die ingang is smal (deurbreedte) en laag (een groot paard stoot zijn hoofd als hij zijn hoofd omhoog doet), de bak ligt hoger dan de straat. De grote deur waar de deuropening inzit hangt wat vrij waardoor er een opening ontstaat. Ik reed met een groot (1m80) paard van 4 jaar.
Mag je aan de hand de bak inkomen, opstappen en dan beginnen?
Mag je aan het eind van de proef, als je de A voorbij bent, afstappen en dan aan de hand de bak verlaten?

m.i. mag je na de A afstappen, omdat bij de A de proef af is gelopen en daarbij veiligheid voor gaat (bijzondere situatie). Iemand enig idee of dit officieel mag of niet?
Zou je er iets over zeggen?

jana79

Re: juryleden:afstappen om de bak uit te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:26

Ik loop vaker op indoor wedstrijden langs het paard naar binnen stap dan op en begin met mijn proef.
Heb er eigenlijk nog nooit iets op gehoord.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:28

Het zou raar zijn als een jury hier negatief op zou reageren. Veiligheid gaat voor alles en succes met opstappen op een jong paard van 1.80 in een vreemde bak.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:28

Volgens mij mag alletwee wel hoor.
Proef begint wanneer je binnenkomt bij A en eindigt wanneer je hebt afgegroet.
Wat je daarvoor en daarna doet maakt volgens mij niets uit.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:31

Officieel hoor je te paard de bak te verlaten (na afgroeten), maar kan me voorstellen dat ze bij zo´n bak een uitzondering maken. Misschien even overleggen met de wedstrijd organisatie?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:34

Nou ik ben blij dat jullie er ook zo over denken. Opstappen in de bak ging gelukkig goed, terwijl hij daar nog wel eens moeite mee heeft..

M'n moeder was tussendoor naar binnen gegaan, niemand wist of het mocht maar ze zouden het aan de jury gaan vragen.
(al had het niet gemogen en had ze punten afgetrokken oid, dan nog had ik niet blijven zitten. Ik heb het na de 2de proef geprobeerd, maar de bovenkant van de deuropening kwam bij mij op borsthoogte en paard durfde niet. Vond het echt te gevaarlijk)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:36

Ik weet dat het bijvoorbeeld op de accomodatie in Oude-Tonge heel normaal is dat men met een groot paard afstapt. Soms is het gewoon echt niet mogelijk om te blijven zitten en ik neem aan dat meer mensen zo denken en de jury daar ook van op de hoogte is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:41

Liever een ruiter die voor veiligheid kiest en afstapt dan een die per ongeluk blijft haken met alle gevolgen vandien.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:47

Oude Tonge heb ik het inderdaad ook gedaan, zelfs (of juist) in de subtop wordt er niks van gezegd. (heb nog zo'n reus van 1m80!)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:59

Tot dusver heb ik ooit 1 keer meegemaakt dat er jurycommentaar kwam op het in de baan opstijgen (bij een andere ruiter, niet bij mezelf).

Toevallig heb ik het onthouden omdat een halve dag ervoor een paard net voor de deur omhoog kwam en de amazone erg hard met haar gezicht/hoofd tegen de bovenkant aansloeg in een soort wiplashachtige beweging en zelfs haar eerste proef nog reed!

De vraag is wat je doet met zulk commentaar, ik mag hopen dat jury's daar niet zitten als reglementenstrepers, maar ook hun eigen logische verstand gebruiken en niet te moeilijk doen bij gevaarlijke doorgangen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:03

@urielle: dat is eng! Daar was ik ook bang voor, dat hij een sprong zou nemen in ik tegen de bovenkant aangeprakt zou komen.
Ik zou er nooit wat van zeggen als een ruiter dat bij mij zou doen.
Was best een beetje pissig, het voelde als 'ruitertje-pesten' op de zondagochtend...

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:12

ik ben eens gediskwalificeerd nadat ik in de baan, maar na de proef af was gestapt. het was C H E A in vrije stap de rijbaan verlaten, en na A stapte ik bij K af. het was erg druk in de losrijbak,en ik stond daar op stal dus dacht hup naar mn stal en zadel eraf en ernaast uitstappen buiten ipv in de drukke losrijbak waar je anderen dan tot last bent..ik werd meteen nadat ik afstapte bij de jury geroepen die zei dat ik daar voor gediskwalificeerd kon worden. ik reageerde verbaasd en zei dat ik dat niet wist en er op stal stond en meende het zo handiger te doen. later was ik inderdaad gediskwalificeerd,was eigenlijk 2e met een dikke winstpunt maar ipv dat had ik 3 verliespunten. de dag erop belde ik met de KNHS waar gezegd werd dat ze het erg kinderachtig vonden van het jurylid,en ook verkeerd. als de jury al iets had moeten doen,was het eventueel een waarschuwing -hoewel ik eigenlijk al helemaal klaar was met mn proef,of uitsluiting. dan had ik niet ook nog verliespunten gehad. maar ik had binnen een half uur protest moeten aan tekenen,nu konden ze niets doen. echt heel belachelijk vond ik het, gelukkig heb ik het later dit jurylid nog eens kunnen inpeperen haha..groetjes deess

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:14

Hmm. Je hebt toch maar 2 verliespunten bij uitsluiting?
Vreemd hoor! Ik heb wel eens -2 gehad omdat ik een volte draaide bij de A omdat het hek nog niet open was. Sindsdien ga ik daar dan stilstaan. Je schijnt ook na de letter eruit te moeten en niet ervoor, dan ben je er nog niet geweest...
Mieren*** vind ik het :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:17

Weet waar je bedoeld, levensgevaarlijk dat deurtje.

Ik heb een pony (rij wel bij de paarden) ben daar doodleuk in de bak opgestapt en ook weer afgestapt,
als je paard onder de deurpost op wat voor manier omhoog komt ben je hartstikke plat met wat pech.

jury heeft er bij mij nooit wat van gezegd.
Maar ik had dan ook afgegroet (oude proeven en reed geloof ik toen M, weet het zo niet meer)
Maar na passeren van letter waar je bak moest verlaten lijkt mij dat je bij dat betreffende deurtje het recht hebt om af te stappen.

Toen ik daar reed, stapten sommigen af, sommigen waagden hun eigen leven.
rot op afstap en deur, deur alleen is al gevaarlijk.

Oude tonge is overigens ook geen fijne, maar al stuk beter dan deze...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:18

Chessie schreef:
Officieel hoor je te paard de bak te verlaten (na afgroeten), maar kan me voorstellen dat ze bij zo´n bak een uitzondering maken. Misschien even overleggen met de wedstrijd organisatie?

Je moet aan het eind van je proef bij A de ring te paard verlaten.
Na de A afstappen om door een deur te gaan is dus geen enkel probleem.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:21

Als het niet zou mogen en je trekt dat door dan zou je als je wel bij A de bak uit bent er ook niet af mogen als de jury het nog kan zien... Officieel ben je er uit, dat je daar de bak nou niet uitkan..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:11

Zo heb ik herrie gekregen met de ringmeester van een bepaalde lokatie omdat hij persé wilde dat ik door een deur van 1.90 hoog naar binnen ging. Mijn paard is 1.84 dus je snapt dat ik dat echt niet doe!!!

De uitgang was echter wel breed zat dus ik zeg, ik ga daar wel naar binnen. Hij heeft staan stampvoeten van nijd omdat ik zijn schema in de war gooide maar goed hij had geen keus!

Als "straf" mocht ik van hem tussendoor niet meer terug naar de losrijbaan, de idioot....heb m in de longeerbak even gestapt voor ik weer terug naar de ring ging.

Ben er nooooooit meer geweest en ik kom er ook niet om te jureren! Belachelijk als je je zo opstelt ten opzichte van de ruiters.

Mij zou het echt niet uitmaken of je op- of afstapt in de ring hoor, lekker belangrijk. Wel stuur ik mensen weg die nadat ze klaar zijn op hun dooie gemak denken dekens en jassen aan te kunnen gaan staan trekken. Dat doe je maar om de hoek.....

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:22

Ookal zou je het heel graag willen daffodil, hoe krijg je in godsnaam een paard van 1.84 door een deur van 1.90?
Dat betekent dat je nog 6 cm over houdt voor jezelf, ookal ga je plat op je paard liggen, dan nog denk ik dat je wel iets breder bent dan 6 cm...

Simone1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:02

Je moet altijd te paard de rijbaan verlaten. In dit geval kan het dus niet anders dan op- en af te stappen in de rijbaan zelf. Dus dan mag het natuurlijk wel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:14

h. De deelnemer dient te allen tijde de ring te paard te verlaten. Indien dit niet
geschiedt wordt het aan het oordeel van de (voorzitter van de) jury overgelaten
te beslissen of de betreffende combinatie, gezien de omstandigheden al dan
niet wordt uitgesloten.
i. Indien de deelnemer bij het verlaten van de ring wordt gedwongen af te stijgen
omdat de ring of rijbaan niet door derden wordt of kan worden geopend en de
deelnemer derhalve de ring niet te paard kan verlaten, dan volgt geen uitsluiting.

bovenstaande komt uit het disciplineregelement dressuur!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:19

Tja, waar valt dit onder? Ik ben niet uitgesloten. Het was een 20x60 bak, als de deur buiten de ring had gezeten (voorbij de A in dit geval) dan had het wel gemogen, want dan was ik eerst door het hekje bij A gegaan. Dat is toch vreemd?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:26

Sommige juryleden interpreteren de regels anders dan de bedoeling is. Ik zou er niet -2 voor geven. Waarschijnlijk was dit geval toen er nog met de oude proeven gereden werd? Nu wordt het onderdeel Bij A de rijbaan verlaten niet gepunt, sterker nog, als in een binnenbak de deur niet bij A zit, hoef je er zelfs niet eens naartoe te rijden, maar mag je meteen naar de deur!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:48

Ik was express nog wel eerst langs de A gereden. Als een situatie niet in de reglementen staat, moet naar het belang van ruiter en paard gekeken worden. Daarnaast vindt de KNHS veiligheid heel belangrijk en juryleden als het goed is ook.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:50

Dat klopt, er moet altijd in het voordeel van de ruiter beslist worden. In dit geval is het dus niet gedaan, en is betreffende jury erg hard geweest.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 18:02

Bij mijn weten hebben er geen consequenties gevolgd, maar alleen een waarschuwing na de eerste proef. Ik vermoed dat er iemand van het secretariaat naar de jury toe is geweest tussen mijn 2 proeven door.
Maar als het bij iemand gebeurd was die niet tegen een waarschuwing van de jury in durft te gaan waren er ongelukken gebeurd. Het had voor mij ook niet uitgemaakt of ik minpunten of verliespunten had gekregen, maar het ging mij om het principe en het kan in de toekomst best nog eens gebeuren (en hij is nog niet eens uitgegroeid!)