Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
biesbas schreef:Zou je niet een paar hekjes in jullie bak thuis kunnen zetten?, zodat ze er aan went.
MarChak schreef:Timmer zelf een paar simpele hekjes in elkaar, verf ze wit en zet ze overal op het erf neer.
Emmer met wat brokjes, elke dag een stukje dichter bij een hekje en je pony weet niet beter meer.
irissahorse schreef:Misschien is er ergens in de buurt een oefenwedstrijd,

! xEline schreef:Wij hebben gewoon op de bakrand een witte plank getimmert, en ze ziet het echt want de eerste paar keer wilde ze er niet voorbij maar ik weet natuurlijk niet of je het zonde vind van je bak rand.
Yessy schreef:Ik zou ergens wat plankjes vandaan halen en wit verven, of je billy kast uit elkaar slopen voor het goede doel
Tuinstoelen lijken er denk ik te weinig op, en dan heb je straks een paard dat gewend is aan tuinstoelen maar nog steeds denkt dat hekjes heel hard bijten
Marlyy schreef:kan je niet gewoon vaak op concour gaan, oefenwedstrijden, zoveel mogelijk oefenen!
mijn pony vond het ook altijd eng, maar nu na vaak op concour gaan,
gaat het al veel beter
_Bitje_ schreef:xEline schreef:Wij hebben gewoon op de bakrand een witte plank getimmert, en ze ziet het echt want de eerste paar keer wilde ze er niet voorbij maar ik weet natuurlijk niet of je het zonde vind van je bak rand.
zoals al werd vermeld, we staan op een pensionstal, dus ik denk niet dat ik nog leef als ik wat met hun bak doe
Maar dan kan je ze misschien tegen de rand aan leggen?
.
. 

ilse86 schreef:Ik heb ook een paard gereden die als de dood was voor witte hekjes. Heb meegedaan aan oefenwedstrijdjes waar dus geen druk op stond. Gewoon laten lopen en belonen als ie braaf is. Schrikgedrag negeren en net doen alsof je gek bent. Dus niet bang zijn als ie proeven verkloot. Gewoon rustig blijven.
Heb mijn paard rijdens de proef ook gewoon beloond als ie braaf was. af en toe hand door de manen. Maakt echt niks uit.
Niet focussen op het enge dus. Dan loert je paard er alleen maar meer op. Als je krampachtig probeert die witte hekjes "normaal" te laten zijn, werk je m.i. schrikgedrag alleen maar in de hand.
ilse86 schreef:naja, wat mij betreft start je normale wedstrijden. maakt niet uit... gewoon even voor het gevoel rijden i.p.v. de punten. jezelf geen druk opleggen en zorgen dat een wedstrijd voor je paard een positieve ervaring wordt.
Dus ook niet meer gaan vragen als het eventjes goed gaat. gewoon het proefje uitlopen en net doen alsof je gek bent. als ie ontspant, direct belonen! neem de tijd voor m. komt allemaal vanzelf!
Falona schreef:Wie vind die hekjes eng? Jij of je paard?
De eerste keer dat ik met mijn paard tussen de witte hekjes kwam vloog ze ook alle kanten op. Later hoorde ik dat ze nog nooit tussen de witte hekjes was geweest dus ik dacht dat het aan de hekjes lag.
Totdat ik een keer de gelegenheid had de avond voor de wedstrijd al tussen de hekjes te rijden en toen keek madam er niet eens van op
ilse86 schreef:maar het is niet alleen het feit dat er witte hekjes staan. misschien heeft het ook te maken met het feit dat je in een vreemde bak rijdt én de hekjes én de wedstrijdspanning. ik weet t niet.
je kunt t proberen hoor... maar ik denk dat je je dan gewoon teveel focust op het fenomeen 'wit hekje'.