Dressuur in Nederland-Duitsland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Dressuur in Nederland-Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 15:27

Ik begin maandag met mijn nieuwe werk op ene stal in Duitsland. Het is de bedoeling dat ik paarden ga trainen en uitbrengen op concours. Op internet kan ik niet zoveel vinden. Mede omdat mijn Duits nou niet zo geweldig is :+

Ik zou graag meer willen weten over de klassen in Duitsland t/m Grand Prix niveau, maar ook over de startgerechtigheid. Moet ik helemaal opnieuw beginnen, of neem ik resultaten, behaald in Nederland, mee?

Ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken!!!

nl_t

Re: Dressuur in Nederland-Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:36

over je resultate kan je beter ff de knhs bellen ;)

Maar voor je duits :
op google moetje op taalhulpmiddelen klikken [boven aan ] n dan kan je hele paginas van alle talen ,naar alle talen vertalen

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:55

nl_t schreef:
over je resultate kan je beter ff de knhs bellen ;)

Maar voor je duits :
op google moetje op taalhulpmiddelen klikken [boven aan ] n dan kan je hele paginas van alle talen ,naar alle talen vertalen

Ik moet inderdaad de KNHS bellen, alleen heb ik nu nog geen telefoon... Ik heb ze wel gemaild, maar dacht hier misschien ook wat informatie te kunnen krijgen.

Bedankt voor je tip over google!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:52

Knoop me er niet aan op want ik ken helemaal niemand die in Duitsland start, maar ik geloof dat het ene systeem in Belgie gebaseerd is op het Duitse, en dan zou je de klassen E, A, L, M en S hebben, en daarna PsG, Inter I en II en GP.

Normaal gesproken kun je als je in een ander land start door een verklaring van de KNHS van je hoogst behaalde klasse hoger instromen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:57

Ik vond het dusdang ingewikkeld dat we maar in NL zijn blijven starten :+

De KNHS had het over een kaart waarmee je als NL in Duitsland kunt starten maar dat gaat behoorlijk in de papieren lopen...
En van de promoties naar andere klasses begreep ik al helemaal niets :D En gat het niet om winstpunten maar op plaatsingen, zo kun je met lage punten toch een klassering verkrijgen.

De klasse indeling is wel anders dan in NL, M daar is al meer dan Z in NL.
Het handigste is het te vragen bij de vereniging waar je voor gaat starten,of blijf je voor een NL vereniging uitkomen?

Aan mijn antwood heb je ook niet veel gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:01

Dat is een gastlicensie maar dat hoef je niet te hebben, alleen als je deels ook bij de KNHS start. Ik neem tenminste aan dat het niet de bedoeling is om maar een paar keer in Duitsland te starten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:09

Kon even niet op de naam komen :D
Inderdaad gastlicentie, dat kregen wij toen als antwoord op de vragen hoe het zat met klassenindeling, etc. Een antwoord waar je niets mee kunt.

Zelfde als het antwoord op de vraag:
We wonen in Duitsland, paard staat in Duitsland en we willen hem starten in NL, moet hij dan een transponder?
(de paarden van Beerbaum etc die een wedstrijd starten in NL, hoeven dat niet, maar starten onder de vlag van de FN )
KNHS verwijdt naar PVV, PVV verwijst naar KNHS. (maar dat is een ander verhaal)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:36

Ik moest wel een chip iig, alle paarden bij de KNHS moeten er een. Nou moest ik hem vanuit Belgie later gezien ook wel hebben, maar ik miste een stempel in het boekje van de BWPmerrie dus ik had al bedacht dat als zij als buitenlands paard niet hoefde ik die stempel niet hoefde te laten zetten bij het stamboek. Ik heb niet zoveel met die administratieve rompslomp :+

Maar ik heb in het verleden als Nederlandse in Belgie gestart (waar ik ook al woonde) en ik hoefde geen gastlicentie te hebben dus lijkt me stug dat het voor Duitsland wel moet. Nu start ik weer in Nederland.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:39

ik ga ervan uit dat mijn dochter gewoon lid kan worden in Duitsland en dan kan starten,maar kreeg dat antwoord over de gastlicentie op mijn vraag of dochterlief zowel in NL als DL kon starten, en dan lid mocht zijn van een duitse vereniging (uiteraard met verschillende paarden voor NL en DL )

Ik heb nog een 2.5 jarige staan, duits gefokt, wel brandmerk geen chip, en was eigenlijk benieuwd naar het antwoord van de KNHS, maar dat is momenteel een van-het-kastje-naar-de-muur verhaal aan het worden.
Paard voldoet niet aan de voorwaarden van de PVV, is immers duits en niet ge-importeerd in NL, maar dochter is NL en start in NL, volgens de wet hoeft het paard dus geen transponder (nite voor de NL wet en niet voor de DL-wet) En zegt de KNHS zelfs dat buiternlandse paarden geen transponder behoeven, ook de PVV zegt dit, mits ze korter dan 6 maand in NL verblijven/geen import is...

De andere duitser van ons die startklaar is is wel gechipt, en denk dat de andere germaan ook wel een transponder krijgt, maar vroeg het me dus af omdat er meer grensgevallen zijn (wonen in het buitenland en starten in NL)

Ben nog steeds niet wijzer geworden over dressuurrijden in Duitsland. Wat ik inmiddels wel weet is dat ze geen winstpunten kennen, en volgens de geleerden zelf mag weten welke klasse je start,mits je aan de minimum eisen voldoet, leeftijd paard, en klasseringen, wat meer heeft te maken welke plaats je hebt behaalt tijdens de wedstrijd dan of je goed of foutloos hebt gereden. Vertaald naar Nederlandse begrippen, ook al rijdt je een bagger proef die 3 verliespunten waard is, en je wordt bijv. 4e dan heb je dus een 4e plazierung en is het niet belangrijk of je goed gereden hebt of niet. Het zegt dus niet over de kwaliteit van het paard en meer over de kwaliteit van het deelnemersveld, ben je beter dan de rest wordt je eerste, maar rijdt de rest de proef achterwaarts en binnsten buiten, dan kun je dus een hoge klassering krijgen zonder goed gereden te hebben.
(dit even volgens het buurmeisje die sinds kort wedstrijden rijdt in DL)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:45

De KNHS heeft weinig met je te maken als jij in Duitsland woont en gewoon landelijk wilt starten, je moet je dan gewoon aanmelden bij de Duitse bond. Wel kan je de KNHS vragen om een verklaring van je prestaties, en daarmee (binnen de regels van de bond van het land waar je start) dispensaties aanvragen.

Hoe het systeem in Duitsland in elkaar zit kan ik je niet verder mee helpen, maar dat kunnen ze je vast op je werk wel vertellen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:55

dat vraag ik me dus, immers mag je niet lid zijn van 2 verenigingen, muv rijvereniging en ponyclub, en heeft NL bijvoorbeeld wel een regeling als je meerdere keren bijv. Z bent geweest dat je dan niet geen B meer mag starten als nieuwe combi.
Zou je een paard zowel in NL als in Duitsland gelijktijdig kunnen starten...

en de regels van FN vinden is nog moeilijker... dan de proeven vertalen :+

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:07

ik geloof dat de knhs je gegevens doorstuurd naar warendorf en dat die dan aan de hand van die gegevens(wat je in nl gereden hebt) bepalen wat je in duitsland mag starten. ik ga het van het weekend even navragen hier op een stal(in duitsland) hoe het zit met overgaan naar een andere klasse.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:18

Waarom mag je niet lid zijn van 2 verenigingen? Ik ken zat mensen die ergens lid zijn voor de startkaart en elders voor de rijhal + gezelligheid.
In de tijd dat ik in Zweden woonde was ik ook nog gewoon lid bij een Nederlandse vereniging.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:25

kijk even in het huiskamer topic voor mensen dei in duitsland wonen staat net een hele uitleg

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:37

Wij wonen in Duitsland, mijn dochters rijden wedstrijden in Nederland en in Duitsland. Ik heb het volgende al eens in een ander topic geschreven:

Wij wonen in Duitsland. Mijn dochters rijden wedstrijden in Nederland en Duitsland. In Nederland hebben ze een startkaart. In Nederland kun je nl. alleen wedstrijden rijden met een startkaart. In Duitsland kun je in de E starten zonder startkaart.

Mijn dochters rijden nog in E (leistungsklasse 0) en hebben nog geen startkaart. E is ongeveer gelijk aan onze B. Als ze naar de A (leistungsklasse 5 en 6) willen dan moet ik een startkaart aan gaan vragen. Voor je een startkaart aanvraagt moet je een reitabzeichen halen. Dit is een soort examen met dressuur, springen en theorie. Ook al wil je alleen dressuur rijden, moet je voor het kleine reitabzeichen ook springen. Na de kleine reitabzeichen kun je volgens mij leistungsklasse 5 en 6 aanvragen en mag je in A starten. Wil je hoger starten, moet je het grote reitabzeichen halen. Je kunt dan volgens mij leistungsklasse 3 en 4 aanvragen en kun je in de L starten. Het grote reitabzeichen examen, kun je alleen voor dressuur doen, alleen voor springen maar ook in beiden, wel ook hier altijd theorie erbij. Daarna komen nog het zilveren reitabzeichen en het gouden reitabzeichen. Het gouden reitabzeichen krijg je als je een aantal S wedstrijden gewonnen hebt. Je kunt zowel een startkaart in Nederland aanvragen als in Duitsland. Je moet dan wel in het beide landen lid worden van een vereniging. Met een nederlandse startkaart kun je niet in Duitsland starten en vice versa. Maar zoals ik in het begin schreef als je E wil starten (WBO, leistungsklasse 0) hoef je nog geen startkaart te hebben. Er is inderdaad een verschil tussen Nederland en Duitsland in het dressuur en het springen. Bij de dressuur rijd je bij E en A vaak met zijn vieren (in abteilung), volgens mij bij L met zijn drieen of met zijn tweeen en bij M alleen. Bij het springen heb je stielspringen, tijdspringen, twee fasen springen en ideaaltijd springen. E Duitsland is ongeveer gelijk aan B in Nederland, A Duitsland is ongeveer gelijk aan L in Nederland, L Duitsland is ongeveer gelijk aan M in Nederland en M Duitsland is ongeveer gelijk aan Z in Nederland. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen volwassenen en kinderen en paarden en pony's. Je ziet bij E wedstrijden dus kinderen tegen volwassenen rijden en pony's tegen paarden. Wel heb je soms speciale prufungen die alleen voor ponys zijn, dan mogen er geen paarden meedoen, maar kunnen wel zowel kinderen als volwassenen meedoen.

Inmiddels heb ik voor mijn oudste dochter een rijlicentie (startkaar) voor Leistungsklasse 6 in Duitsland aangevraagd (zij heeft inmiddels het kleine en grote Reitabzeichen behaald) en ik moest van de FN een startlicentie aanvragen bij de KNHS. Ik kon bij de KNHS een korte licentie krijgen of een lange licentie. Een korte licentie is voor maximaal 8 wedstrijden en is gratis, met een lange licentie kun je het hele jaar in Duitsland starten, maar deze kost 71 euro per jaar. Ik heb eerst maar de korte licentie gekozen, omdat ik eerst wil kijken of ze het wel leuk gaat vinden om in de A in Duitsland te starten. Ik heb de rijlicentie van de FN nog niet binnen gekregen (heb ik vorige week pas aangevraagd) en ik ben benieuwd hoe ze omgaan met de korte licentie van de KNHS, want theoretisch zou de FN dus moeten opletten dat mijn dochter niet meer dan 8 wedstrijden rijdt.

Hoe het werkt als je niet in Nederland wedstrijden rijdt (en niet aangesloten bent bij de KNHS) weet ik niet . Toen ik de licentie in Duitsland aanvroeg kreeg ik te horen dat een buitenlander een licentie moet hebben van de FN van hun heimat, anders kun je dus geen rijlicentie (startkaart) aanvragen.

Je hebt in Duitsland de volgende klassen: E, A,L, M en S. Daarna weet ik het (nog) niet. Al met al is het erg ingewikkeld in Duitsland. Ik leer elk jaar wat meer. De kennis groeit met het niveau van mijn kinderen mee. Over een jaar of tien kan ik het je wsl. veel beter uitleggen.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:34

je mag wel lid zijn van meerdere verenigingen , maar je mag maar voor 1 vereniging op wedstrijd uitkomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:47

Alane schreef:
dat vraag ik me dus, immers mag je niet lid zijn van 2 verenigingen, muv rijvereniging en ponyclub, en heeft NL bijvoorbeeld wel een regeling als je meerdere keren bijv. Z bent geweest dat je dan niet geen B meer mag starten als nieuwe combi.
Zou je een paard zowel in NL als in Duitsland gelijktijdig kunnen starten...

en de regels van FN vinden is nog moeilijker... dan de proeven vertalen :+

Je mag iig niet voor twee landen tegelijk starten. Je mag wel in meerdere landen starten, maar dan kies je een land als je 'hoofdland', het land wat jij vertegenwoordigd zeg maar en in andere landen mag je dan dus met toestemming van je basisbond (KNHS of de buitenlandse bond) met een gastlicentie starten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:56

Equimotion schreef:
Waarom mag je niet lid zijn van 2 verenigingen? Ik ken zat mensen die ergens lid zijn voor de startkaart en elders voor de rijhal + gezelligheid.
In de tijd dat ik in Zweden woonde was ik ook nog gewoon lid bij een Nederlandse vereniging.

was even onduidelijk:

met lid doelde ik dan op voor 2 verenigingen uitkomen op wedstrijden...

Je kunt van 10 verenigingen lid zijn,maar inderdaad maar voor 1 vereniging starten/uitkomen, behalve als je dus start bij de paarden en de pony's, dan mag je dus voor 2 verenigingen uitkomen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:00

Het winstpuntensysteem is ook totaal anders dan in Nederland.
Je wordt als ruiter geklasseerd. Je kunt ook eenvoudig met een ander paard starten. Paard heeft coupons en ruiter heeft coupons. Ruiter stuurt coupon op + de coupon van het paard waarmee gestart wordt.
Alleen de uiteindelijke plaatsing telt. Je krijgt 1 cijfer te horen direct na het rijden van de proef. B.v. 7,2
Dat is dus het doorsnee van je proef.
Er worden prijzen uitgedeeld in verhouding tot het aantal deelnemers. En alleen als je in prijzen valt krijg je punten. Deze punten heb je nodig om een Leistungsklasse hoger te komen.
Niet om bijvoorbeeld L, M of S te mogen starten.
Een wedstrijd wordt uitgeschreven voor een bepaalde Leistungsklasse.
Bijvoorbeeld L Dressuur Kandarre für Leistungsklasse 4.
Dat betekend dat er een L proef op stang en trens gereden wordt voor ruiters die ingegeeld zijn in Leistungsklasse 4.
Leistungsklasse 3 en alle andere LK's mogen dus niet meedoen.
Maar er zijn bv. ook A proeven uitgeschreven voor Leistungsklasse 4. Deze proef is aanzienlijk eenvoudiger.
Meestal zijn er meerdere LK's die mee mogen doen. Is dus vaak dat er goeden en iets minder goeden in 1 wedstrijd meedoen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:35

Om te starten in Duitsland moet je iig lid van een vereniging zijn .Ik heb toen het eerste jaar dat ik in Duitsland startte 1 jaar een "gastlicencie '' gehad en kreeg automatisch LK 5 .
Daarna moest ik gewoon mijn ''Reitabzeichen '' halen , ik mocht wel meteen het ''grote Reitabzeichen ''
doen i.v.m Paarden opleiding .

Met LK[leistungsklasse] 0 , mag je in de C categorie starten , dus bv E dressuur /springen , Führzügelklasse , springreiterwettbewerp etc .
Na het behalen van het ''kleine Reitabzeichen '' kun je LK 6 aanvragen , en daarmee kun je afhankelijk van hoe het uit geschreven is in E en A starten .
De LK 5 krijg je allen door het behalen van het ""grote abzeichen '' dan mag je A en L starten , LK 4 krijg door of promotie d.m.v Ranglisten punkten'' of het behalen van het ''Zilberne abzeichen'' .Met LK 4 mag je starten in de klasse L en de M categorie B.
De examens ''Abzeichen '' zijn altijd dressuur /springen en theorie , voor het grote en silberne kun je bv uitstel vragen voor het springen [of dressuur], dat betekend dan wel dat je in de dressuur een klasse hoger moet starten .
Het ''goldene Reitabzeichen '' krijg je als je idd een aantal Siege gehaald hebt in de S categorie A .

De vraag programma´s zijn iets ingewikkelder hier , dit is ook heel lastig uit te leggen .
Daarom even deze link van een vraag programma hier in de buurt .

http://www.rv-asperden-kessel.de/pdf/20 ... er2010.pdf

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:07

Hartstikke bedankt iedereen! Het is me een stuk duidelijker!

Gelukkig heb ik begrepen dat vanuit mijn werk allees geregeld wordt en ik er dus geen enkele moeite voor hoef te doen.... Dat scheelt weer.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:30

Ik wil in Duitsland SGW en in het springen gaan starten. Ik heb van de KNHS begrepen dat er het eea gaat wijzigen betreffende het inschrijven en gastlicentie.
Als ik informatie in duitsland moet zoeken het best ingewikkeld is.
Op deze site staat ook het eea over starten en de disciplines http://www.pferd-aktuell.de

Zarahan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:50

Kan iemand mij voorlichten welke klasse in NL gelijk is aan Duitse klasse S in dessuur? In springen Z en ZZ zijn M en pas 140cm is S, dus betekent dit dan dat S dressuur is 1 niveau hoger dan Z1 en Z2? Ik ben ook benieuw welke oefeningen in S programma staan? Mijn paard heeft S springen en -dressuur gelopen en ik zag dit als kans om naast het springen ook aan mijn dressuur te gaan werken. We doen nu samen in trainingen M- en Z-oefeningen en die doet hij makkelijk zat. Helaas kan ik hem heel moeilijk vragen wat hij nog allemaal kent wat ik nog niet kan. Hij doet wel graag galoppirouettes enz. (ook al blijven zijn achterbenen niet helemaal in 1 plek maar volgens mij ligt dit aan mij, niet aan het paard). Hij heeft mij ook een vliegende passage geboden toen ik probeerde hoe veel draf hij heeft en ik zat er helemaal versteld op. Ik heb altijd gedacht dat dit soort oefeningen bij GP horen...

Lang verhaal kort, wat is de Duitse S in dressuur dan en wat kent een paard die op dit niveau heeft gelopen?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:57

In Dld heb je S proeven in Kat B of A .Kat A is zwaarder .
Heb nog wel een oud dressuur proeven boekje , zal wat onderdelen opsommen .
In iedere gang de verschillende temi ...
In draf en galop appuyeren , in galop met wissel om de 4 sprongen .
Op de diagonaal wissels ...
Pirouette...
In de zwaardere S proeven heb je ook al passage piaffe .
Dit zijn dus de landelijke proeven .

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:10

Ik vond het anders om net zo lastig in het begin... :o Ik ben dus Duitse in ging hier in NL starten, het duurde toch even een tijdje tot ik het systeem doorhad. En vooral hoe de KNHS werkt.
ditano schreef:
In Dld heb je S proeven in Kat B of A .Kat A is zwaarder .

Dit klopt niet helemaal, S is altijd Kat A. In het M heb je de indeling in Kat A en B. ;)