Spanning in de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mo0wtjee

Spanning in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:35

Hallo bokkers. :wave:
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

het zit zo: In het binnenseizoen is mijn pony altijd wat gestrester dan in het buitenseizoen.
Met inrijden loopt ze super, alles gaat goed de stap de keertwendingen enzovoort. :)
maar als ik eenmaal de proef in kom wordt ze hardstikke opgefokt en gaat de stap altijd slecht en de keertwendingen ook.
daarom heb ik altijd 3e en 4e voor de keertwenindingen en in de stap loopt ze alleen maar te dribbelen. :(
Met buitenwedstrijden heb ik hier nooit last van, dan is ze super ontspannen. :D

Nu heb ik 13 februari regio kampioenschappen, en wil ik hier wel graag iets op verzinnen.

Alvast bedankt voor het lezen *D

Melanie_B

Re: Spanning in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:36

Is het niet misschien zo, omdat jij binnen gespannender bent? Kan dat het niet zijn? :)

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:37

Ja dat kan wel een deel van de spanning zijn ;)
maar het is pas sinds dit seizoen. Vorige seizoenen heb ik hier nooit last van gehad

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:42

Rij je met trainen altijd of bijna altijd buiten? Dan zou het best kunnen zijn dat het gewoon onwennig is. Vaker binnen trainen of starten dat het normaal wordt om binnen te rijden

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:43

Toevallig een nare ervaring gehad in een binnenbak?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:44

Hoi hoi
Heel lastig ! mijn dochter rijd een paard met hetzelfde probleem.
Wij geven hem nu vlak voordat ze de proef in gaat een suikerklontje met Bach Rescue het lijkt te helpen :Y) . We hebben het nu 2x geprobeerd en beide keren was hij beter bij de les in de proef. En dat is waar wij naar op zoek waren dat hij op haar lette ipv alles om zich heen! Maar eerlijk gezegd ben ik zelf best sceptisch en is het gewoon toeval. Maar je weet het nooit het kan geen kwaad en is dus zeker het proberen waard.

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:45

Nee niet dat ik weet.
ze is ook niet erg schrikkerig, maar erg opgefokt. en in de draf en galop kan ik het nog aflaten vloeien. :)
maar in de stap en de keertwendingen niet.

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:46

pizza64 schreef:
Hoi hoi
Heel lastig ! mijn dochter rijd een paard met hetzelfde probleem.
Wij geven hem nu vlak voordat ze de proef in gaat een suikerklontje met Bach Rescue het lijkt te helpen :Y) . We hebben het nu 2x geprobeerd en beide keren was hij beter bij de les in de proef. En dat is waar wij naar op zoek waren dat hij op haar lette ipv alles om zich heen! Maar eerlijk gezegd ben ik zelf best sceptisch en is het gewoon toeval. Maar je weet het nooit het kan geen kwaad en is dus zeker het proberen waard.

geef je 'm dan alleen voor de proef bach rescue of ook nog door de weeks?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:48

Nee echt vlak voordat ze de proef in gaan.........

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:49

okee. en hoeveel druppels doe je dan op het suikerklontje??

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:12

8 druppels.

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:22

Okee!
Dat is het proberen waart

Ik heb ook gehoord dat er van primeval Stressles Injectors zijn.
heeft iemand hier ervaring mee?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:50

Die injectors hielpen goed bij ZZ :j
Bij hem was het echt pure angst voor vreemd terrein, vreemde paarden. Zonder stond die op het midden te trillen van angst, met injector liep (weliswaar nog beetje angstig) die vrolijk in de rondte :)

Maar even zonder al die middeltjes, ook al gaat hij dribbelen, goed naar voren blijven oplossen. Niet de hele tijd terugrijden.
Galoppeer even een rondje voor de proef begint, doen alsof er niets veranderd is (binnenbak M mag je ook een rondje rijden he :) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:23

Als het pas sinds dit seizoen is, heeft het dan niet gewoon te maken met het extreem koude weer waardoor ze allemaal al als een bommetje staan plus de normale spanning die je altijd af hebt kunnen laten vloeien? Als het angst/stress voor binnen is, had je het toch al wel eerder gevoeld?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:30

mirjamalvaro schreef:
Die injectors hielpen goed bij ZZ :j
Maar even zonder al die middeltjes, ook al gaat hij dribbelen, goed naar voren blijven oplossen. Niet de hele tijd terugrijden.
Galoppeer even een rondje voor de proef begint, doen alsof er niets veranderd is (binnenbak M mag je ook een rondje rijden he :) )

Idd dacht ik ook nog aan, het kan ook zijn dat hij/zij de keertwendingen moeilijk vind.... En daardoor gespannen raakt.
Wat bedoel je met een rondje rijden? dat mag toch in alle klassen? Of bedoel in de baan dit mag in het M alleen als je niet om de baan heen kunt, ook indoor.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:32

haha ja dat bedoel ik pizza, sommige mensen denken dan gelijk dat je onmiddellijk moet beginnen in het M (zelfs jury's!). Maar ook in het M mag je even een rondje. :)

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:36

ja je mag altijd nog een rondje inderdaad, dat is wel fijn ;)
keertwendingen vind ze ook moeilijk hoor dat klopt, maar buiten loopt ze ze wel prima door.
binnen gaat ze vaak stilstaan met de keertwendingen :(
en het kan ook door de kou komen denk ik. maar dan alsnog wil ik dat ze graag gefocust blijft op mij. :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:48

Wie weet is Bach Rescue dan echt wat voor haar het schijnt het concentratie vermogen te verhogen.
Hier een topic op Bokt wat je mss wat meer kan vertellen.
Bach remedie voor je paard: wie of wie heeft ervaring?

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:58

Mijn pony heeft er ook last van, maar dat is meer omdat hij dan stresseriger wordt van dingen die hij ziet.. Hij vind alles binnen veel enger.. Hij krijgt elke dag magnesium, en volgens mij werkt dat bij hem wel :)
Vriendin geeft haar pony ook altijd een paar druppels bach remedie, en dat helpt bij die van haar super, dus wie weet helpt het ook bij de jou'ne Monique :)

Worteltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:07

Waarschijnlijk op het moment dat je de proef gaat rijden, wordt je zelf ook gespannener, omdat je al verwacht dat je pony dit gaat doen. Dat voelt ze, en dus gaat ze lopen dribbelen en luistert minder goed..

Dat had ik zelf ook, probeer er maar eens op te letten! ;)

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:09

Bach rescue of een biertje (oud bruin) voor de wedstrijd :D

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 22:45

Ik zal proberen er op te letten. want het klopt wel dat ik zelf ook wat gespannener ben.
Omdat ik weet dat ze binnen opgefokt is ;)

helpt een biertje echt? nooit van gehoord :+

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:49

pizza64 schreef:
8 druppels.

8 druppels net voordat je de ring in gaat?
Ik kreeg ook het advies om mijn paard Rescue druppels te geven, maar dan zeker 4 dagen voor de wedstrijd en op de dag zelf, en dan elke keer wel 40 druppels!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:50

probeer idd de bach eens. ik gebruik het ook voor mezelf dan de snoepjesvorm maar je hebt ook de spray en de druppels. ik had voor paard altijd de spray die kon ik zo in zn mond spuiten werkt wel dat net de scherpe randjes eraf zijn is legaal om mee te starten en is neit zo da je half zit te slapen als je het hebt ingenomen

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:36

Mijn vorige paard was altijd aan het spoken in binnenbakken. Nadat ik begonnen was met een biertje (oud bruin) was dit vrijwel over. De dag van tevoren gaf ik er 1 en de wedstrijddag zelf ook 1 (je kunt ook beginnen met een halve). Ik gaf wel oud bruin, dat is bier met een laag percentage alcohol. :+ Ik vond dat persoonlijk nog beter werken dan Bach.

Het paard wat ik nu rijd is gelukkig lekker nuchter, die krijgt juist wat haver om hem wakker te houden. :=