Hoeveel paarden per groepje starten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Hoeveel paarden per groepje starten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:48

Hallo,
Mijn titel is misschien wat vaag, vandaar hier even de uitleg.
Ik start aankomende zondag en zojuist is de lijst online..
Wij starten met zijn 7en in een groepje, dit betekend dat ik ruim een uur !!! moet wachten op mijn 2de proef!
Bij de rijvereniging waar ik lid van ben, is mij een keer verteld, dat volgens de regels er max 5 paarden per groepje mogen starten.
( omdat anders de tussen tijden te lang worden)
Mijn paard heeft daar al moeite mee en is vrij snel moe door al de indrukken die hij opdoet.
Ik heb zojuist naar de wedstrijd toegebeld, kreeg helaas de voicemail heb gevraagd of ze mij wilt terug bellen.
Wat ik wel wat vreemd vond is dat ze het bij de rest van de klasse's wel heeft gedaan..
Misschien dat ze een foutje heeft gemaakt hoor, maar schrok hier wel van gezien ik dan mijn 2de proef voor jan doedel rijd omdat hij dan vervelend wordt.
Hoop dat jullie mijn kunnen helpen met mijn vraag.

Gr dominique

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:49

Volgens mij zijn daar geen officiele regels voor van de KNHS en mogen verenigingen het zelf bepalen.
Snap van die verenigingen niet helemaal dat ze het zo doen, maar goed. De inrijbak blijft zo wel constant bezet en ze hebben er zelf niks meer of minder om ;)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:51

Nibbit schreef:
Volgens mij zijn daar geen officiele regels voor van de KNHS en mogen verenigingen het zelf bepalen.
Snap van die verenigingen niet helemaal dat ze het zo doen, maar goed. De inrijbak blijft zo wel constant bezet en ze hebben er zelf niks meer of minder om ;)

Nou ik hoop van niet, naja ik ga het in ieder geval wel even voorstellen de groep te splitsen omdat ze dat bij de rest ook heeft gedaan.

daffodil

Re: Hoeveel paarden per groepje starten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:53

Het mag maar het is absoluut niet handig. Niet voor de ruiters, niet voor het losrijterrein. Het kost niks extra's aan tijd om er twee groepen van te maken, van vier en van drie. Ik vind vier in een groep maximaal.....

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:56

Hier was laatst in de buurt een wedstrijd waarbij ze groepjes van 2 hadden. Dat ging echt heel mooi vlot, ruiters vonden het ook prettig.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:01

Nadeel van groepjes van twee is dat als er 1 niet op komt dagen, de ander dus twee keer achter elkaar moet.....drie is ideaal! Niet te lang en ook niet te kort!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:03

ik rij zondag B,daar zijn 2 groepjes van 4 en 1 groepje van 3,ideaal,ik heb nu ong. een minuut of 20 ertussen na mijn eerste proef voordat ik mijn tweede proef moet starten.

ik zou inderdaad nogmaals proberen contact te krijgen,want ruim een uur is wel erg veel voor je paard.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:07

Ja dat vind ik dus ook!
Heb hem nu eindelijk zover dat hij goed op conditie is en met een groep van 5 mee kan rijden.
Maar hij begint gewoon echt te etteren maar wat wil je als je er zolang op zit :Z

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:08

Meestal is het groepjes van 3/4 maar een vereniging is daar vrij in. Zou hem na de proef wegzetten en niet te lang inrijden voor de 2e proef. Ik zou er zeker niet op blijven zitten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:10

Ik ga mee met Caroline. Zet hem tussendoor op de trailer!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:21

Op de trailer zetten ben ik niet zo'n fan van..
Moet dan zijn hoofstel weer in en uit doen, gezien hij lekker hooi staat te eten.
Daarbij is hij nog niet zo lang bekend met de trailer en gezien hij er nu keurig in en uit loopt vind ik het een beetje eng om dit een aantal keer te doen binnen 2 uur.
Straks denkt hij van doei daar ga ik niet meer.
Ik bel zo de vereniging nog even.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:43

Het mag wel, maar is niet altijd praktisch. Hier is het lang zo geweest dat je (vooral in de zomer) 's morgens de eerste proef en half de middag de tweede proef moest rijden. Tegenwoordig wordt er meer over nagedacht en vaak een kwartiertje tussen de 2 proeven gelaten. Is fijner voor ruiter en paard maar is absoluut niet verplicht.
Als je toch moet wachten, dan maar terug de trailer op....

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:41

Ik denk dat wanneer je erop blijft zitten dat de 2e proef weinig zin heeft qua energie.
Op de trailer zetten heb ik minder moeite mee dan wanneer men er te lang op door blijft rijden en het paard even geen rust gunnen. Je kan ook een keer prijsuitreiking te paard tegen komen dan moet je vaak ook wachten. Of je meld de 2e proef af...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:50

Een uur is erg lang inderdaad, ik had een onderlinge wedstrijd op een regenachtige dag, dus de buitenbak
daar was 1 zwembad. Ik mocht toen in een stal 3 kwartier wachten.. Ik heb echt enorm
slecht gereden en mijn paard was helemaal uit concentratie.. Wel de 2e prijs van 20 deelnemers hihi

Ik zou even bellen en vragen of het anders kan?

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:52

Dat is wel erg lang :=

Wij hebben laatst onze eerste ponywedstrijd sinds tijden gehad, en we hebben alles in groepjes van 3, maximaal 4 ingedeeld. Allemaal fijne reacties op gehad, snap dus niet echt dat ze er 7 in een groep doen.. Hoop voor je dat ze iets doen met je reactie en het proberen te splitsen :j

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 14:18

caroline78 schreef:
Ik denk dat wanneer je erop blijft zitten dat de 2e proef weinig zin heeft qua energie.
Op de trailer zetten heb ik minder moeite mee dan wanneer men er te lang op door blijft rijden en het paard even geen rust gunnen. Je kan ook een keer prijsuitreiking te paard tegen komen dan moet je vaak ook wachten. Of je meld de 2e proef af...

Door rijden doe ik nooit.. Ik rijd mijn paard zo ie zo maar kleine 15 min in.
Na mijn proefje direct lange teugeltje in stap.. 10 min voor mijn 2 de proef pak ik hem langzaam op.
Ik heb de vereniging al meerdere malen geprobeerd te bellen, wil niet opdringerig gaan doen. Heb haar voicemail ingesproken.
Probeer het einde van de middag/begin avond.. vrouwtje zal ook wel aan het werk zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:24

doom schreef:
Ik heb de vereniging al meerdere malen geprobeerd te bellen, wil niet opdringerig gaan doen. Heb haar voicemail ingesproken.
Probeer het einde van de middag/begin avond.. vrouwtje zal ook wel aan het werk zijn.

Lekker denigrerend ;(

Er is geen regel voor groepjes. Misschien heeft de vereniging een goede reden, en ook al hebben ze dat niet...
Jij hebt de keus om wel te starten, al dan niet 1 of 2 proeven, of je start niet. Je startgeld ben je sowieso al kwijt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 14:42

mo_van_dijk schreef:
doom schreef:

Lekker denigrerend ;(

Er is geen regel voor groepjes. Misschien heeft de vereniging een goede reden, en ook al hebben ze dat niet...
Jij hebt de keus om wel te starten, al dan niet 1 of 2 proeven, of je start niet. Je startgeld ben je sowieso al kwijt.

Tja het is net hoe je dat ziet, ik bedoel er in ieder geval niks mee...
Gebruik dat wordt erg vaak :j
En vandaar dat k deze even contact op neem, als het niet veranderd start ik evengoed, hoewel ik daar wel van baal..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:24

weet je inmiddels al meer,TS?
en waar moet je starten als ik vragen mag?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:37

En er is natuurlijk ook niemand die jou verplicht om 2 proeven te rijden! Als jij het te lang vind en je weet op voorhand al dat je je paard hier geen plezier mee doet, dan start je toch maar 1 proef?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:42

Bij ons gebeurt het zoiezo amper dat je 2 proeven kunt rijden binnen.
Heb dat een keer gedaan.
Maar daar zitten er gewoon 30 in een groep hoor.
En moet je dus 30 combi's wachten.

(dat is dus een van de redenen dat ik er niet aan begin.)

7 Vind ik nog reuze mee vallen.
Ik zou gewoon de singel een gaatje losser doen en het paard op trailer zetten.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:43

Sjonniej schreef:
En er is natuurlijk ook niemand die jou verplicht om 2 proeven te rijden! Als jij het te lang vind en je weet op voorhand al dat je je paard hier geen plezier mee doet, dan start je toch maar 1 proef?

Dit is toch juist iets dat hij moet leren ;)
Ik heb de vereniging gebeld.. ze vertelde mij dat daar idd geen regels voor zijn.
Ze heeft dit zo moeten doen, gezien ze maar 30 mensen per jury mocht plaatsen, dus bewust!
Wat me nog niet was opgevallen, maar wat ik nu wel heb gezien nadat ze mij dit vertelde starten wij bij 2 jury´s.

Snoevie, zoals je denk ik al vermoed het is in blokker ;)
Ze vertelde me ook dat er inmiddels al 1tje was uitgevallen, hopelijk blijft dit zo, eentje meer is wel te overzien ;)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:44

Hier in de omgeving heb ik het nog niet mee gemaakt dat er meer dan 5 per groepje rijden..
Vaak bij beide proeven zelfde jury

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:46

Je maakte er zelf een probleem van, dus ik bracht je de meest simpele oplossing :) Dat hij dat moet leren is aan jou, ik weet niet hoever het paard in opleiding is en in hoeverre van hem te verwachten is dat hij dat inderdaad aan kan, dus daar kan ik niets over zeggen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:48

Sjonniej schreef:
Je maakte er zelf een probleem van, dus ik bracht je de meest simpele oplossing :) Dat hij dat moet leren is aan jou, ik weet niet hoever het paard in opleiding is en in hoeverre van hem te verwachten is dat hij dat inderdaad aan kan, dus daar kan ik niets over zeggen.

Ik maakte hier geen probleem, ik stelde alleen een vraag ;)
Heb nergens gezet dat ik het belachelijk vind en dat ik niet de 2de proef ga rijden.
We zien het allemaal wel, mijn vraag is in ieder geval beantwoord! :D
Laatst bijgewerkt door doom op 26-01-10 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt