Van X tot X een grote volte...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Van X tot X een grote volte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:39

Hallo,

Wie weet hoe het precies zit in proef 3? Er is een onderdeel dat gaat als volgt:
Van X tot X grote volte links en na enkele passen het paard de hals laten strekken.
Normaal gesproken wordt er bij een grote volte gesproken van A-X-A, B-E-B enz.
Nou hoorde ik gister iemand zeggen dat je niet perse langs C hoeft bij 'van X tot X'.
Vandaag overkwam het me dus (gewoon een stuurfoutje) dat ik niet over C kwam, maar
er stond op mijn coupon dat het paard naar binnen viel. Blijkbaar moet je dus wel over C :D .
Wie weet hoe dit precies zit. Wel of niet over C, en als je wel over C moet, waarom staat er
dan niet X-C-X grote volte?

Vjestagirl

Re: Van X tot X een grote volte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:41

Omdat een grote volte per definitie de letter raakt? Zowel de C als de X? Ander is het lijkt me geen grote volte meer.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:41

liefhelietje schreef:
Hallo,

Wie weet hoe het precies zit in proef 3? Er is een onderdeel dat gaat als volgt:
Van X tot X grote volte links en na enkele passen het paard de hals laten strekken.
Normaal gesproken wordt er bij een grote volte gesproken van A-X-A, B-E-B enz.
Nou hoorde ik gister iemand zeggen dat je niet perse langs C hoeft bij 'van X tot X'.
Vandaag overkwam het me dus (gewoon een stuurfoutje) dat ik niet over C kwam, maar
er stond op mijn coupon dat het paard naar binnen viel. Blijkbaar moet je dus wel over C :D .
Wie weet hoe dit precies zit. Wel of niet over C, en als je wel over C moet, waarom staat er
dan niet X-C-X grote volte?

je moet een volte rijden bij de c
als je dat heb gedaan halstrekken half rondje tussen x en c teugels op maat maken

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:44

het is C-X halve grote volte links en van X tot X hals strekken en daarna X-C teugels opmaak maken.

2 voltes waarbij je 1/2 volte normaal rijd. 1 volte hals strekken en 1/2 volte teugels opmaak maak.

Heb er nooit commetaar op gehad dat ik de C niet hoefde te raken. Wel altijd gedaan.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:45

Ik doe het inderdaad ook altijd gewoon, maar vroeg het me af omdat ik gister iemand hoorde die dacht dat het anders was.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:46

Is inderdaad niet consequent dat ze de C niet noemen. Maar uiteraard wel gewoon de C aanraken anders is het een kleinere volte.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:46

Vjestagirl schreef:
Omdat een grote volte per definitie de letter raakt? Zowel de C als de X? Ander is het lijkt me geen grote volte meer.

Dat dacht ik ook inderdaad.. Maar waarom dan hier alleen van X tot X? je zou dan bijv. ook kunnen zeggen van E tot E.. Maar dat is dan weer niet zo...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:48

wellicht een foutje?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:48

Zou kunnen inderdaad!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:49

Ik zou me er maar niet te druk over maken.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:51

het is eerst een halve volte dus van c naar x, dan geven ze aan van x tot x een grote volte, dus dan rijd je een hele volte met dat halsstrekken en daarna komt van x tot c weer een halve volte.
je rijd dus 2 voltes en dat van x tot x is om aan te geven dat je alleen die hele volte moet halsstrekken..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:51

een wedstrijd bak t/m M is 20x40m, dus dat betekend dat de bak tot X 20x20m is, en aangezien een volte rond moet zijn raak je altijd de lettes bij een grote volte.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:55

Haha kennis van my struikelt altijd hier over dus moet ik by haar dochter deze proef voorlezen anders is het voor die dochter (meisje van 12) ook niet te begrijpen

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 19:09

Ik snap verder prima wat ik moet doen hoor, daar gaat het ook niet echt fout.. Maar hoorde gister iemand zeggen dat je niet over C moest/hoefde te rijden. Doe het zelf altijd wel (omdat het een grote volte is)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:15

Dan zal diegene ook wel iets op haar/zijn coupon hebben staan??

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:21

Niet gevraagd eigenlijk, denk 't niet want dan zou ze niet zeggen dat het niet hoefde..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:29

Wel de C raken hoor, anders is het geen grote volte!
Hier zijn echt al veel topics over geweest (niet ten nadele van jou hoor) maar logisch, want het staat er zo vaag in! Nergens in de rest van het proevenboekje staat t nog een x. Snap ook niet waarom hier wel.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:35

Ok :D Had al even de zoekfunctie gebruikt, maar jah waar moet je dan op zoeken he.. Kon niets vinden in ieder geval ;)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:44

6) C-X Halve grote volte
7) Van X tot X Grote volte links en na enkele drafpassen paard de hals laten strekken
8) X en C Halve grote volte links en teugels op maat maken

Hij is verwarrend, maar je begint je volte gewoon bij de C, dan van X tot X grote volte en na enkele passen na de X hals laten strekken, en bij je laatste X-C teugels op maat maken. Je rijdt de volte 2x.

Eerste C-X en laatse X-C is een volte en X-X is een volte. Zo heb ik hem geleerd.

http://knhs.nl/objects/00001172.pdf

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:47

Heb al eerder gezegd dat ik de oefening wel snap en daarom heb ik dit topic niet geopend.. Was meer benieuwd naar wel of niet over C omdat er blijkbaar verschillende meningen over bestaan en daarnaast waarom het zo in het boekje staat en niet gewoon X-C-X :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:52

omdat het figuur uit 3 onderdelen bestaat, punt 6 t/m 8. er wordt wel degelijk over C gesproken.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 15:15

Er wordt wel over C gesproken, maar niet in dit onderdeel. Dat is een onderdeel eerder en later, terwijl je in dit onderdeel óók langs C komt. Normaal staat er bij een volte B-E-B bijv. en niet alleen B grote volte.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:00

er staat van X tot X een GROTE volte, als je een grote volte bij C inzet, moet je ook de X raken, dus zou je nu ook de C moeten raken lijkt mij.

Rij zelf altijd wel gewoon tot c.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:32

Eigenlijk is het heel logisch, bij een grote volte (in de B bv.) dan rijd je altijd van de ene letter naar de andere in princiepe.

Als je en grote volte bij B of E maakt rijd je toch ook over het midden van de helft?? Anders krijg je een ei vorm, en ja dat wordt afgestraft met je punten ;)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:13

Dat is wel zo, maar dan staat het ook duidelijk in de proef b-E-b. En niet bij B een grote volte. Terwijl het allebei hetzelfde resultaat op zou leveren. Het is inderdaad wat jury ook zegt; niet consequent.