Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lynske78 schreef:En z'on paard als Totilas? Hij is pas 9. Hoe denken jullie daarover?

Adil18 schreef:Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!
Lielle schreef:hm, ik weet wel dat ik niet onder de indruk was van het grootste deel van de training in Jerez een paar weken terug. Veel ruk- en plukwerk, weinig opbouw in een training, een schimmel die niet fatsoenlijk kon draven of galopperen, een 7jarige die met grof geweld in een piaffe gedwongen werd en een paar ruiters die nog niet eens naar mijn paard mogen kijken. Overigens ook een paar ruiters die wel heel fijn konden sturen. Ik kon niet er enthousiast worden over dit voorbeeld van klassieke dressuur eerlijk gezegd.
KiWiKo schreef:ik vind het minder belastend dan een 10 jarige in het M na jaren ploeteren en trainen, elk weekeinde op wedstrijd
De jonkies die op dat niveau meelopen zijn allemaal paarden gereden door goede ruiters, eigenlijk altijd ruiters die alle paarden direct in het Z uit mogen brengen en dus niet het hele circus van B, L M hoeven te doorlopen.
Een 6 jarige die in het Z start, kan dus heel goed een paard zijn dat voor het allereerst officieel op concour is!!!! Pas twee jaar onder het zadel is en maar 500 vlieguurtjes heeft gemaakt.
En daarnaast is het Z gewoon nog steeds basis........
. Pinda_Dipje schreef:Lynske78 schreef:En z'on paard als Totilas? Hij is pas 9. Hoe denken jullie daarover?
Het is nu eenmaal de paardenwereld, en de mentaliteit die binnen de sport heerst. Sommige paarden hebben geluk en draaien langer mee (in mijn ogen ook vaak wel te danken aan de professionaliteit van de ruiter), natuurlijk is het mooi... Maar een paard dat 1 of 2 jaar langer de tijd krijgt om te groeien, en pas op 11 jarige leeftijd tot dergelijke prestaties komt zou in mijn optiek velen malen beter zijn.
KiWiKo schreef:ik denk ietjelover dat je het helemaal niet begrijpt
Ik denk dat jouw merrie Z2 gelopen heeft voor de fokkerij, alleen dat ze misschien niet drachtig wilde worden en daardoor verkocht is, en zo bij jou terecht gekomen is
jury schreef:Een goed bewegend paard zit zo in het Z en die leeftijd van 6 jaar is dan prima.
Ik train mijn nu 8 jarige paard gemiddeld 7 dagen in de week, 1/2 uur echt aan het werk, excl. in en uitstappen. Dat deed ik ook al toen ie 4 was en daar kunnen ze echt wel tegen hoor.
ietjelover schreef:KiWiKo schreef:ik denk ietjelover dat je het helemaal niet begrijpt
Ik denk dat jouw merrie Z2 gelopen heeft voor de fokkerij, alleen dat ze misschien niet drachtig wilde worden en daardoor verkocht is, en zo bij jou terecht gekomen is
? hoezo?
ze is zelf gefokt en een kruising dus denk niet voor de fokkerij
ikkeweer schreef:jury schreef:Een goed bewegend paard zit zo in het Z en die leeftijd van 6 jaar is dan prima.
Ik train mijn nu 8 jarige paard gemiddeld 7 dagen in de week, 1/2 uur echt aan het werk, excl. in en uitstappen. Dat deed ik ook al toen ie 4 was en daar kunnen ze echt wel tegen hoor.
Sorry hoor maar dan heb ik medelijden met jouw paard. Gatver wat saai elke dag trainen. Misschien kan ie er wel tegen, maar leuk ??? Nee. Joh, er zijn nog zoveel andere leuke dingen die je met je paard kunt doen: lange teugelen, grondwerk, clickeren, krupstroecken, dubbele longe, wandelen...
ikkeweer schreef:jury schreef:Een goed bewegend paard zit zo in het Z en die leeftijd van 6 jaar is dan prima.
Sorry hoor maar dan heb ik medelijden met jouw paard. Gatver wat saai elke dag trainen. Misschien kan ie er wel tegen, maar leuk ??? Nee. Joh, er zijn nog zoveel andere leuke dingen die je met je paard kunt doen: lange teugelen, grondwerk, clickeren, krupstroecken, dubbele longe, wandelen...

ga niet gelijk wanneer ze vijf is over naar de M