Van L2 naar M1... Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Van L2 naar M1... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:11

Hoi mensen!

Ik heb net de overstap van het L2 naar het M1 gemaakt. Nu vind ik het erg lastig om die oprichting beter voor elkaar te krijgen en de oefeningen vloeiend te rijden. Heeft iemand tips voor mij? En zijn er meer mensen die hier tegenaan zijn gelopen?
Ik ben wel heel erg aan het trainen om het paard meer op mijn zit te krijgen, maar ze is ook nogal traag voor het been zo nu en dan. Ik maak veel overgangen. Vooral halt-draf-halt doet het goed, maar toch mist er iets. Ik rij haar wel met een 30mm spoor.

sharonalover

Re: Van L2 naar M1... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:14

Gewoon vreselijk consequent zijn met je spoor :j ze heeft daar gewoon op te reageren ;) Wat je ook kan doen is een poosje zonder spoortje gaan rijden, en dan wel met een zweepje. En dan ook gewoon onwijs streng en consequent zijn. Ik geloofde daar ook nooit zo in maar heb het laatst met mijn eigen paardje ook gedaan en het hielp wel degelijk :)
Als de motor achter namelijk niet aan is kan ze ook niet gaan oprichten :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:17

Ja, zonder spoor heb ik wel eens geprobeerd, maar dan heb ik t idee dat ze helemaal niet vooruit te branden is. Heb wel altijd een zweep. Wanneer ze niet direct uit de grond komt wanneer ik t vraag, krijgt ze een tikje.

Violette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:21

ik rijdt alleen op wedstrijd met een spoortje,.. dat gaat super!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:22

Hoe train je dan? Alleen zweep? En is jouw paard van nature looplustiger? Ik moet wel zeggen dat het bij mij beter gaat als ik trouw elke week privéles heb, maar instructrice had vakantie, dus moest ff twee weken mijn eigen boontjes doppen... Maar t gaat dan ook niet zoals ik t wil.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:29

ilse86 schreef:
Ja, zonder spoor heb ik wel eens geprobeerd, maar dan heb ik t idee dat ze helemaal niet vooruit te branden is. Heb wel altijd een zweep. Wanneer ze niet direct uit de grond komt wanneer ik t vraag, krijgt ze een tikje.

Maar dat tikje mag ook best een flinke tik worden als ze niet op je been reageert ;) Ik bedoel, je hoeft haar niet doormidden te meppen, maar ze kan wel tegen een stootje, ze moet wel gewoon naar je luisteren ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:31

Mijn pony was ontzéttend lui, reageerde dusdanig slecht op het been dat hij niet in galop te krijgen was, die reed ik enkel op wedstrijd met spoor, thuis zweepje er bij en gewoon alert maken op het been. Been, niet meteen reactie? Tik... En dan ook echt "tik" niet die aaitjes die sommige geven... Die voelen ze waarschijnlijk niet eens door hun vacht. :) Eventjes heel streng zijn en na een paar keer rijden hoef je die zweep zelfs niet meer te gebruiken. :)

Uit die spoor... Eerst moet ze alert zijn op je been, dan kan je nog een aan een spoortje denken... Sporen zijn er niet om ze voorwaarts te krijgen. :) Consequent zijn met de spoor vind ik dan ook zo zo.... Consequent zijn met je béén... Je spoor is daar niet voor.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:33

Veel schijnovergangen en schakels rijden, zorgen dat ze alert blijft en blijft denken en wachten op wat er gaat gebeuren

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:52

Ik rij al wel heel veel overgangen. Als ze niet direct reageert, krijgt ze ook wel een tik. Ik ben dan ook niet zuinig met uitdelen. Maar t is wel lastig. Vooral nu ik richting M ga wil ik gewoon een alert paard dat soepel door de wendingen gaat. Galop blijft ook lastig. Wil m graag oppakken uit de bodem, maar hij blijft mij te vlak

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:54

veel tempowisselingen rijden en ook echt reactie eisen (been = vooruit, terugzitten = terug komen.), helpt er goed in galop en sommige worden er zelfs "heet" van.. :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:54

Ok, maar heet in de zin van opwaarts of heet in de zin van door je zit heen denderen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:59

Heet zijn of niet heeft niets met door de zit heen denderen te maken, dat is ongehoorzaamheid. :) Pret kan heel erg heet worden (is sowieso een heethoofd van nature) maar door mijn zit heen denderen doet die niet, ze reageert enkel bijzonder snel en ze straft me wat feller af als ik fouten maak :') Dus als jouw pony netjes opgevoed en gereden is dan mag hij zo heet worden van die oefening als hij wil, dan blijft hij netjes bij je. :) Krijg je toch wat moeite zoek je effe de ontspanning op, lang en laag eventueel effe stappen.. :) Laat het niet zo ver komen dat hij echt tegen je in gaat... Als het niet nodig is hoef je zulke dingen niet op te zoeken. Niet vechten met een paard als dat niet nodig is. :)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:05

Eerder als mijn paardje heet werd kon ik hem niet fijn meer rijden, dan werd hij te sterk voor mij. Inmiddels is hij beter aan de hulpen, en blijft hij wel bij me. Dan begint hij te sjouwen.

Kevin is ook een paard die traag was en alles wel welletjes vind. Na deze zomer begint hij toch pas écht fijner te lopen.
In eerste instante moeten ze dus voor je been zijn. Dan moet je er voor zorgen dat ze niet meer in je handen hangt. Doet ze dat wel, dan geef je een ophouding. Daarmee moet je zelf even uitvogelen hoe sterk die moet zijn. Ze moet er wel op reageren maar zich niet kapot schrikken zodat ze compleet uit de aanleuning schiet ;)
En dan ga ik een beetje terugschakelen, wel actief houden, das belangrijk. En dan aantikken, maar met je zit wel bij je houden, dat een paar passen doen en dan vertrekken. Dus dat schakelen veel doen :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:06

Nee ok. Dan is t goed. Ze blijft altijd netjes bij me. Heb zelf nog wel moeite met rijden op mijn zit. Ben druk aan het trainen hierop. Voor 6 weken terug kon ik t nog helemaal niet. Nu gaat het al aardig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:12

Als je meer met je zit gaat rijden ga je hem sowieso ook makkelijker voorwaarts krijgen :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:33

Omdat dit meer een stukje rijtechnisch is, verplaats ik dit topic naar RT P.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:36

Wanneer ze traag aan het been is, zul je moeten zorgen dat dat niet meer het geval is. je moet even heel consequent zijn voor je pony, om dit duidelijk te krijgen.
Wanneer jij been geeft en ze reageert niet, moet je zo snel mogelijk daarachteraan een schop geven. Het heeft geen zin om weer lief te vragen of ze naar voren wil. Dit klinkt misschien zielig, maar als je een week heel consequent bent, wordt het wel beter.
Wanneer ze op die schop niet naar de andere kant van de bak vliegt, wat ze wel zou moeten doen wanneer je hard inkomt met je been, geef je een hardere schop en een tik met je zweep.
Dit doe je ELKE KEER als je been geeft. Natuurlijk geef je haar 1 kans om meteen te reageren op je eerste hulp. Wanneer je haar voor het been hebt, kun je aan de oprichting gaan werken.
Wat goed werkt is haar opvangen, je hand laag houden, je hand openen en naar voren rijden, dit doe je zo'n 10 keer achter elkaar, steeds kleine stukjes (5 passen opvangen tot ze wacht, hand openen, ongeveer 5 naar voren etc) Je moet zorgen dat ze tegen je hand duwt als het ware, dan zachtjes openen en naar voren rijden, zo gaat ze in de oprichting tegen je hand aan rijden, daar haar op te vangen (hierin mag ze trouwens niet vertragen in haar ritme!!!!) zet je haar aan elkaar, komt ze meer op het achterbeen en wordt de oprichting makkelijker.
Succes!

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:38

en voor die galop wil je meer sprong zie ik, daar geld het zelfde voor.
Je vangt je paard op, maar daarin mag het ritme niet kleiner worden, paar kleine tikjes op haar billen in het ritme, zodat ze niet harder gaat maar eronder gaat. Wanneer ze terug komt en je voelt dat ze zelf in het tempo blijft, rijdt je weer naar voren, dan weer terug etc etc

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:31

ok, maar komt ze dan niet erg tegen je hand? je hebt t over opvangen en dat je paard als het ware tegen je hand duwt... mijn paard is namelijk zo'n slimmerik die graag leunt.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:43

Wanneer je weer naar voren rijdt is het wel de bedoeling dat je je hand opent. Ik heb nooit last gehad van het tegen de hand komen, maar je moet ook niet denken dat je 10 kg in je hand moet hebben, duwen en duwen daar zit een groot verschil in. Ik bedoel eigenlijk de hand opzoeken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 08:58

Ok, meer dat je lichte aanleuning krijgt? Dat heb ik geloof ik wel eens gevoeld. Dan knabbelt ie en dan stuwt ie als het ware iets opwaarts toch?

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:08

dat klopt, dan krijg je het achterbeen er meer bij en wordt de oprichting automatisch gemakkelijker. Heeeeel veel schakelen dus!
Met schakelen niet alleen kleine stukjes schakelen, maar ook bijna terug naar de stap en dan vanuit die hele kleine draf, zonder dat je ritme verliest, naar een grote draf, maar volgens mij had ik dat al gezegd haha

edit:
Let op als ze omhoog komt, dat je haar niet te snel afdrukt naar beneden, want anders durft ze niet meer naar de oprichting te komen, omdat het moeilijk is willen ze zich wel opdrukken, maar dan moet je haar begeleiden naar een hoger punt!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:36

Dat vind ik moeilijk. zodra ze zich opricht, vind ik het moeilijk los te laten en de lichtheid te behouden zegmaar.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:52

dat is ook het moeilijke eraan, omdat jouw beeld van nageven ronder is dan wanneer zij in de oprichting loopt, wanneer zij haarzelf dus op gaat richten, is het eerste wat je denkt dat ze ronder moet.
Daarom is het slim om het te filmen, en het dan eens voor je gevoel te laten mislukken, je zult zien dat jouw gevoel van veel te hoog, de goede houding is!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 11:01

ok! denk dat ik dat maar eens doe dan!