Versneld promoveren na promotie met ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Versneld promoveren na promotie met ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 22:51

Een vraag over het volgende:
Je rijdt twee paarden in de M1, waarvan paard 1 binnenkort M2 mag starten.
Paard 2 is reeds ZZ-L geweest en wordt ook in de M1 gestart. M1 is namelijk de hoogste gereden klasse van de ruiter.

Mag paard 2 nu versneld naar de M2, wanneer met paard 1 een winstpunt in de M2 is gehaald? Of dien je in dit geval eerst met paard 2 ook de hele klasse M1 uit te rijden om M2 te mogen starten. Of toch versneld overgaan omdat de gezamenlijke hoogste klasse telt?

Bij de KNHS zegt men het laatste, maar in 'het veld' hoor ik andere berichten.

Wie o wie?
Laatst bijgewerkt door sandradeboer op 03-12-09 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Re: Versneld promoveren na promotie met ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:53

Ik weet het niet zeker maar zou ook zeggen dat het gewoon mag.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 22:54

Ja, ik ook. Ga in ieder geval nogmaals contact zoeken met de KNHS en hen vragen, als het versnelde promoveren mag, waar dat in de regelementen staat.
Ik kan het nml nergens terug vinden.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:55

ik weet het antwoord helaas niet zeker,
maar ik zou denken dat het paard versnelt door naar de hogere klasse zou mogen
ik ben benieuwd wat de kenners ervan zeggen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:57

Ik vraag het me af.

Citaat:
In alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze bindend, met dien verstande dat ruiters die op grond van de reglementen in een hogere klasse uit hadden mogen komen, versneld kunnen promoveren naar die klasse.

Mijn interpretatie:
Toen jij met de nieuwe combinatie (dus het M2-paard) van start ging, was je (nog) niet startgerechtigd in een hogere klasse. Dus volgens mij val je niet onder de bovengenoemde uitzondering en is de gemaakte keuze bindend. Dus mag je niet versneld promoveren.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 03-12-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 23:04

beantsje schreef:
Ik vraag het me af. Is het niet zo, dat je de klasse waarin je bent gaan starten, altijd af moet maken?

Dat is niet altijd zo. Bij een ruiter die bijv. 2x Z2 dressuur is geweest telt die regel niet. Die mag starten wat en wanneer ze wil. Alleen geen klasses lager dan de klasse waar ze het paard reeds in uitgebracht heeft.
Een vriendinnetje van mij is 2x Z2 dressuur en rijdt nu een jong paard in de L1+5. In januari gaat ze gewoon L2 met hem starten en dit mag.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 23:04

jiperdepip schreef:
ik weet het antwoord helaas niet zeker,
maar ik zou denken dat het paard versnelt door naar de hogere klasse zou mogen
ik ben benieuwd wat de kenners ervan zeggen

Kom op kenners :D !

kazanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:06

ja dat mag.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:07

Ik vraag het me af.

Citaat:
In alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze bindend, met dien verstande dat ruiters die op grond van de reglementen in een hogere klasse uit hadden mogen komen, versneld kunnen promoveren naar die klasse.

Mijn interpretatie:
Toen jij met de nieuwe combinatie (dus het M2-paard) van start ging, was je (nog) niet startgerechtigd in een hogere klasse. Dus volgens mij val je niet onder de bovengenoemde uitzondering en is de gemaakte keuze bindend. Dus mag je niet versneld promoveren.

*edit
even de regels erbij gezocht.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:08

Als ik me niet vergis mag een paard pas versneld starten als je 2 paarden in de Z heb uitgebracht!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:09

anjaatjuh schreef:
Als ik me niet vergis mag een paard pas versneld starten als je 2 paarden in de Z heb uitgebracht!

Dat geldt alleen voor ongeklasseerde paarden. Dit paard is M2.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 23:10

Kijk, hier hebben we wat aan. Jullie meningen/interpertaties blijven net zoals hier, verdeeld. Een tweede telefoontje met de KNHS en bevestiging op de mail van de regel lijkt mij toch wel wenselijk.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 23:11

beantsje schreef:
anjaatjuh schreef:

Dat geldt alleen voor ongeklasseerde paarden. Dit paard is M2.

Sterker nog; paard nummer 2 is al ZZ-L geweest.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:16

het wachten blijft op de kenners :D

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:38

volgens mij moet je als jezelf M1 bent je toch met het paard de klasses door ...als jezelf inderdaad z met winstpunten bent geweest mag je met een jong paard versneld door...maar een paard wat hoger is geweest mag jou niet versneld door de klasses loodsen..

Dit is wat ik ervan weet maar ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat de KNHS ervan zegt... laat je dat hier nog even weten?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:42

Volgens mij moet je 2 x Z (met winst) zijn geweest, met verschillende paarden, wil je met de volgende versneld kunnen promoveren.

Dus als je je nieuwe die ZZ licht is geweest zelf naar het Z rijdt, aangezien jouw hoogste klasse M was, ben je nog maar 1 x Z (met winst) geweest..
Dus moet je nog steeds met het andere M1 paard gewoon alle klassen doorlopen...

Heb je die ook het Z in gereden (met winst..), dan mag je je volgende paaden wel versneld promoveren meen ik..

Ik ben zelf 1 x Z met winst, dat betekend dat als ik een paard koop (mag B overslaan) dit paard moet gaan starten
in de klasse waarin die startgerechtigd is. Dus als die M1 is, moet ik M1, is die Z1 moet ik Z1, is die L1 moet ik L1.....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:43

Volgens mij is die regel dus een paar jaar geleden veranderd en zou je nu versneld mogen promoveren.
Een meisje wat ik ken heeft namelijk Z pony's gereden en een L1 paard gekocht.Ze heeft hem een paar x L1 gestart en toen door iemand anders het paard Z2 laten klasseren.Hierna is ze met het paard Z1 gestart en heeft zelfs kampioenschappen gereden en ik heb nooit gehoord dat ze er een schrijven over heeft gehad dus volgens mij mag het gewoon.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:45

Ja, maar zij heeft dus het paard door iemand anders Z laten klasseren!! Dus paard was Z...

Zij was al herhaaldelijk Z pony's Dus samen laagste klasse Z, dan moet je in de Z starten....

Ik moet ook Z starten als ik een Z paard koop, omdat ik al Z ben..
Koop ik een M paar MOET ik M starten! Mag dan niet Z gaan starten, omdat ik al eens Z was...
Echter TS heeft het erover dat ze dan M2 zou gaan starten met haar ZZ licht geklassificeerde paard.
Echter M2 is ze nog niet Z, en al helemaal niet 2 x.....

Ikke geen idee hebbe... laat maar...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:49

Ja, dat mag, althans ik heb het zo gedaan. Ik was al Z geklasseerd, reed met een ander paard M1 en haalde toen mijn tweede Z klassering. Ben vervolgens versneld gepromoveerd naar het M2, en daar heb ik iig nooit iets op gehoord.

Maar als de KNHS je al antwoord heeft gegeven, zou ik me niets aantrekken van wat 'het veld' beter denkt te weten. Ik zou alleen wel zorgen dat je dat antwoord schriftelijk hebt :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:52

Lielle schreef:
Ja, dat mag, althans ik heb het zo gedaan. Ik was al Z geklasseerd, reed met een ander paard M1 en haalde toen mijn tweede Z klassering. Ben vervolgens versneld gepromoveerd naar het M2, en daar heb ik iig nooit iets op gehoord.

Maar als de KNHS je al antwoord heeft gegeven, zou ik me niets aantrekken van wat 'het veld' beter denkt te weten.

Maar dan was jij dus al 2 x Z.... Dat mag wel...
Probleem zit hem in de 2e Z, dan mag je zo ongeveer alles..
Met 1 x Z mag je alleen de B overslaan, hebben ze mij wijs gemaakt..

En TS is tot op heden 0 x Z, zou met die ZZlicht dan voor het eerst Z worden...

(heb dit uitgevogeld, omdat mijn 2e paard gekocht gaat worden... 1e is dusdanig geblesseerd |( dat die niet meer
kan sporten.. En ik niet in de verkeerde klasse wil starten, geeft zo'n gezeur met de KNHS..)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:55

toch is het hetzelfde principe. Ik mocht pas versneld promoveren naar het M2 toen ik met twee paarden Z geklasseerd was, en dat gebeurde pas toen ik het andere paard al had uitgebracht, en dus mijn keuze voor een klasse had gemaakt. In mijn geval gaat het dus niet om de hoogst gezamenlijke klasse, maar om het recht op versneld promoveren dat ik pas later haalde, net zoals TS die M2 klassering pas later haalt, en daarmee dus een hoger gezamenlijke klasse creeert.

Zo kon bv ook mijn moeder versneld naar het M1, toen ik met Pablo een winstpunt in het M1 haalde. Zij was eerder M geweest met een ander paard, en startte Pablo toen L2. Omdat ik met hem een wp in het M1 haalde werd hun hoogst gezamenlijke klasse M1, en mocht ze dus promoveren. Zelfde geval als met TS in feite.

Jouw geval is wel anders, je moet gewoon minstens in de hoogst gezamenlijke klasse starten, dat is altijd zo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:00

Maar TS is zelf tot op heden 0 x Z geweest, dan mag ze toch niet het 2e paard meenemen naar een hogere klasse???

TS heeft het over aangeschaft ZZlicht paard, haar hoogste klasse met dat paard M2, dan is ze nog steeds geen Z..
Dus mag ze toch niet het 2e paard M2 gaan starten???

gnoef, I am lost..
Want dan zou iedereen die M2 is, dus paard nummer 2 gewoon ook daarin kunnen starten..
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 04-12-09 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:02

Sjolvir schreef:
Ja, maar zij heeft dus het paard door iemand anders Z laten klasseren!! Dus paard was Z...

Zij was al herhaaldelijk Z pony's Dus samen laagste klasse Z, dan moet je in de Z starten....

Ik moet ook Z starten als ik een Z paard koop, omdat ik al Z ben..
Koop ik een M paar MOET ik M starten! Mag dan niet Z gaan starten, omdat ik al eens Z was...
Echter TS heeft het erover dat ze dan M2 zou gaan starten met haar ZZ licht geklassificeerde paard.
Echter M2 is ze nog niet Z, en al helemaal niet 2 x.....

Ikke geen idee hebbe... laat maar...

Zij was 1x Z pony's en mocht dus nadat het andere paard Z2 was geklasseerd er ook voor kiezen om gewoon alle klasses te doorlopen.Ik heb dat namelijk ook met een paar van een meisje die ik voor haar rijd.Zij heeft hem eerst L1 gestart en daarna heb ik hem Z1 gestart.Zij rijd zelf gewoon haar klasses uit.Dit is dan misschien omgedraaid van het voorbeeld van de TS maar naar mijn mening mag je dus versneld promoveren naar nu hoogst toegestane klasse.
Het gaat echter maar o 1 klasse,als je toe bent aan de M2 dan rijd je toch ook met dikke pnt door de M1?Paar x weg en je bent al M2!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:06

Ik geef het echt op, koop gewoon een paard dat nog niets is..
Kan ik lekker bij die bodem beginnen... B....
Doe ik ook niets fout..
Dit wordt mij namelijk te ingewikkeld...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:07

:D :D :D :(:)