Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kelly_ann schreef:Ik denk dat die verplichting er mettertijd wel komt hoor, veiligheid is ene steeds groter issue in Nederland. De verplichting van de veiligheidshelm is er ook nog niet zo heel erg lang, de veiligheidshelm bestaat misschien 15 jaar nu? De bodyprotector is nog steeds in opkomst.
Best kans dat het in eerste instantie verplicht gaat worden in de ponyrubrieken.
De discussie eigen risico of niet of wel of geen betutteling even daargelaten.

Marliesje schreef:Kelly_ann schreef:Ik denk dat die verplichting er mettertijd wel komt hoor, veiligheid is ene steeds groter issue in Nederland. De verplichting van de veiligheidshelm is er ook nog niet zo heel erg lang, de veiligheidshelm bestaat misschien 15 jaar nu? De bodyprotector is nog steeds in opkomst.
Best kans dat het in eerste instantie verplicht gaat worden in de ponyrubrieken.
De discussie eigen risico of niet of wel of geen betutteling even daargelaten.
Dat denk ik ook.
Heeft ook even geduurd voor veiligheidshelmen verplicht waren bij het springen. En inmiddels zijn ze ook al bij de dressuur verplicht.
Al verwacht ik niet dat een bp snel verplicht zal worden in de dressuur.
Kelly_ann schreef:Aan de andere kant, hoeveel letsel is er in de springsport/wedstrijden zodat een BP noodzakelijk wordt verplicht te stellen. Natuurlijk is het altijd veiliger om met BP te rijden, maar of het als noodzakelijke veiligheidsmaatregel ingesteld moet worden is een tweede. Misschien is het (rug/buik) letsel statistisch wel zodanig laag dat het een eigen risico kan blijven of je je BP aantrekt.
Lielle schreef:heb je er al eens mee gereden? Ik kan je uit ervaring vertellen dat het mij al een aantal keer voor zeer vervelende blessures heeft behoed.
Anoniem schreef:Kelly_ann schreef:Aan de andere kant, hoeveel letsel is er in de springsport/wedstrijden zodat een BP noodzakelijk wordt verplicht te stellen. Natuurlijk is het altijd veiliger om met BP te rijden, maar of het als noodzakelijke veiligheidsmaatregel ingesteld moet worden is een tweede. Misschien is het (rug/buik) letsel statistisch wel zodanig laag dat het een eigen risico kan blijven of je je BP aantrekt.
maargoed als je naar dat soort statistieken gaat kijken. Dan kun je een cap dragen tijdens de dressuur ook afschaffen. Want hoeveel mensen vallen er nou af tijdens hun proef? Ik nog nooit en heb het ook nog nooit zien gebeuren.
Anoniem schreef:idd maargoed als je eenmaal gewend bent om met een BP te springen mis je hem als je zonder springt.(zelf ben ik dan ook veel onzekerder)
LiSSy schreef:Anoniem schreef:
maargoed als je naar dat soort statistieken gaat kijken. Dan kun je een cap dragen tijdens de dressuur ook afschaffen. Want hoeveel mensen vallen er nou af tijdens hun proef? Ik nog nooit en heb het ook nog nooit zien gebeuren.
ik wel, 2 tegelijk en 2 ambu's erbij. gebroken rug en de andere scheur in het bekken...
denk dat het ook een kwestie is van welke BP je aan hebt, de ene zit veel comfortabeler dan de andere. als je een goeie hebt die ook goed past belemmert het je bewegingsvrijheid echt nauwelijks
Ingridje16 schreef:Anoniem schreef:idd maargoed als je eenmaal gewend bent om met een BP te springen mis je hem als je zonder springt.(zelf ben ik dan ook veel onzekerder)
Dit heb ik ook, voelt als ik iets mis, en elk moment van mijn paard kan vallen![]()
Maar ik ben er wel blij om dat ik er zo aan gewend ben, het is toch voor je eigen veiligheid.
Hij hoort gewoon bij mijn outfit als ik ga springen/crossen. Als ik er wonder opstap ben ik gelijk zo kaal
Gini schreef:Lielle schreef:heb je er al eens mee gereden? Ik kan je uit ervaring vertellen dat het mij al een aantal keer voor zeer vervelende blessures heeft behoed.
Ja, 1 keertje en toeval of niet, maar die les ben ik er ook afgevallen. Eerste keer ook dat ik vlak van mijn paard ben gevallen. Ik kon me niet wegrollen wat ik anders wel doe. Ik had echt schrik dat mijn paard op me ging staan. Misschien daarom mijn vooroordeel, maar ik ben nog nooit zo onveilig gevallen als toen.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat de schade beperkt wordt als je daadwerkelijk in een hindernis valt.