relatie eigen niveau-rijniveau?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als je ZZL of hoger rijdt, wat is je eigen niveau?

basisschool
1 (2%)
middelbare school tm MAVO of gelijkwaardig
3 (7%)
idem HAVO
4 (10%)
idem VWO
2 (5%)
MBO
5 (12%)
HBO
14 (35%)
Universitair
7 (17%)
Anders
3 (7%)

Totaal aantal stemmen: 39

Kev

relatie eigen niveau-rijniveau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:54

Vanuit een andere discussie kwam bij mij de volgende vraag boven:

Heb je voor het rijden op hoger niveau (bijvoorbeeld na het Z2) als ruiter een bepaald cognitief niveau nodig?
Ik ben gewoon nieuwsgierig ernaar dus dit is niet bedoeld om mensen te veroordelen of beoordelen of zo!

Ik heb vast niet alle opties, maar kies de best passende! :) en dan meer om het denk-niveau dan om het papiertje. (als je een universitair niveau hebt, hoef je niet per se ook gestudeerd te hebben bijvoorbeeld)

Def

Re: relatie eigen niveau-rijniveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:00

Hmm,ik denk dat het niet zo werkt. Het ligt erom waar je passie ligt. En als dat niet bij school is, maar wel bij paardrijden,zullen de niveaus uit elkaar liggen.
Ik denk ook dat je voor goed paardrijden een soort 'gevoel' moet hebben een soort echte feeling met het rijden en paarden, heeft niets met opleiding te maken..

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:03

Daarom gaat het ook om denkniveau en geen schoolniveau.
Ik weet niet hoe het zit, daarom vraag ik ernaar.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:15

sorry ik heb het echt op school gegooid, maar ik bedoel ook denkniveau. Je hebt mensen die alles kunnen leren over 1 ding. Hun denkniveau op het gebied van paardrijden is erg goed, daar zijn ze geinteresseerd in.
Maar van een heleboel andere dingen weten ze niets.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:17

Ik denk niet dat je dit zo makkelijk kunt stellen. Er is ook nog zoiets als je eigen motoriek.

Ik rij zelf als een natte krant, maar heb wel mn WO afgerond :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:18

Dit is wel een interessante vraagstelling en ik ben benieuwd wat er naar voren komt.

Ik kan me namelijk voorstellen dat het intelligentieniveau wel degelijk in verhouding kan staan met het ruiterniveau. Hoe hoger je rijniveau hoe oplossingsgerichter je moet zijn. Intelligente mensen zijn vaak ook slimmere probleemoplossers.

Ik denk niet dat je per definitie goed kan rijden als je intelligent bent want er komt natuurlijk ook een hoop ruitergevoel bij kijken wat weer niets met intelligentie te maken heeft.

De beste ruiters zijn eveneens intelligent? Ik ben benieuwd!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:25

Apple schreef:
Ik denk niet dat je dit zo makkelijk kunt stellen. Er is ook nog zoiets als je eigen motoriek.

Ik rij zelf als een natte krant, maar heb wel mn WO afgerond :+

Daarom stel ik de vraag ook andersom: hoger niveau, welk denkniveau, omdat dit misschien een bijdragende factor kan zijn. Je kan het tegenovergestelde inderdaad niet stellen: hoog denkniveau dus hoog rijniveau

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:28

Hummm, ik ken toch ook wel mensen die op een hoger niveau gestart hebben, maar zelf het MBO niet hebben afgerond.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:29

Als zou blijken dat in het algemeen geldt dat je een hoger niveau hebt als je hoger rijdt, dan zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen... :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:29

Ben wel benieuwd wat er uit je poll komt :-)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:30

Geld deze vraag alleen voor dressuur of ook voor springen? In de poll zie ik alleen dressuur.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:37

Ik kan me voorstellen dat iemand die perfectionistich is, veel voor school doet en daardoor op het voor haar/hem hoogste nivo beland. Met paardrijden zal zo iemand ook richting de bovengrens van de mogelijkheden gaan.
Terwijl er ook mensen zijn die snel opgeven, denken dat ze het toch niet kunnen en daardoor school maar half doen. Met paardrijden bereiken ze dan ook niet hun top.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die zich alleen in willen/kunnen zetten voor iets waar ze echt plezier in hebben. Die zullen op school niet ver komen (of helemaal nergens) maar kunnen zich wel vol overgave op de paarden storten.

Daarnaast kost het volgen van goede les ook veel geld. Dat is vaker aanwezig als iemand een goede baan heeft, alleen is het dan weer vaker onmogelijk om deeltijd te werken en te rijden.

Mijn conclusie: alles is waar en tevens niet waar. Kan de poll dus niet invullen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:41

Ik denk overigens wel dat alsje goed wilt kunnen rijden, dat je ook veel moet afweten over het lichaam van een paard en hoe deze gebruikt wordt. Daar zou je enig denkniveau voor moeten hebben inderdaad...

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:43

Ik wil het bovenstaande nog even aanvullen:

Er zijn ook mensen die op school wel hun best doen en een hoog niveau halen maar daardoor geen tijd hebben om zich daarnaast ook nog op het paardrijden te storten. Soms moet je ook een keuze maken.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:48

Volgens mij kan je dat soort randvoorwaarden best weglaten.

Mensen die geen tijd of geld in de sport kunnen stoppen komen sowieso niet op hoger niveau.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:01

Ik vind paardrijden meer iets waar je het gevoel voor moet hebben.
Rijden leer je niet uit een boekje, al kan je nog zo goed theoretisch onderlegd zijn, zolang je het gevoel niet hebt kom je ook niet ver.
Aan de andere kant als je een hoger denkniveau hebt + het gevoel, dan heb je daar natuurlijk wel baat van.

Maar een hoger denkniveau is geen garantie voor een goede ruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:23

Volgens mij maakt het weinig verschil, kijk eens naar de top, volgens maar daar ook wel degelijk verschil?

Wel is gevoel en de mate waarin je dingen oppakt en combineert (dus die hulp = die reactie) erg belangrijk. Je moet dus wel verbanden gaan zien denk ik, maar dit kan je makkelijk doen omdat je 'slimmer' bent, maar ook omdat je meer gemotiveerd bent.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:01

n_arelle schreef:
Ik wil het bovenstaande nog even aanvullen:

Er zijn ook mensen die op school wel hun best doen en een hoog niveau halen maar daardoor geen tijd hebben om zich daarnaast ook nog op het paardrijden te storten. Soms moet je ook een keuze maken.

Of mensen die zoveel tijd aan de paarden besteden dat ze geen tijd voor school meer hebben.. :)

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:25

ow, sorry, ik had het niet goed gelezen... mijn stem voor HBO mag weg, want ik ben nog lang geen ZZ-licht!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:41

Mmm, als ik ooit in de hele verre toekomst heeeeeel misschien ZZ licht zou worden zou die vlieger wel opgaan, maar helaas start ik nog maar in de B. Ik ben hoger opgeleid maar denk daardoor vaak veels te moeilijk waardoor bepaalde dingen niet lukken of ik er heel lang over doe om tot een oplossing te komen, paardrijden is toch voor het grootste deel een sport die je op gevoel moet doen vind ik. Ik denk dus dat de theorie niet klopt, anders had ik natuurlijk allang op Grand Prix niveau gezeten (even daar gelaten dat ik het paard en geld er niet voor heb, maar natuurlijk puur gebaseerd op mijn uitmuntende cognitieve kwaliteiten).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:45

n_arelle schreef:

Das een goeie smoes waarom ik nooit verder ben gekomen dan de L2 :P
Tja, zoals altijd, wat bepaalt of je goed bent in een sport. Het is een combinatie van zoveel zaken. Ik denk dat als je kan begrijpen hoe een paardenlijf werkt, en bovendien gestructureerd nadenkt over het 'management' van je paard, je op zich een eind op weg bent. En daar hoef je volgens mij echt geen WO voor te hebben afgerond.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:48

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de uitkomsten van de poll. Ik heb zelf ook ZZ-licht gestart, en in de toekomst met ons andere paard is de doelstelling hoger, en studeer zelf Fysiotherapie (HBO).

falko66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:25

Vaak zijn juist mensen die lager opgeleid zijn, praktischer. Dus zouden die logisch gezien hoger komen in de sport.

Hoe ga je trouwens controleren of alleen mensen die zzl of hoger rijden deze poll invullen? ;)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:42

falko66 schreef:
Vaak zijn juist mensen die lager opgeleid zijn, praktischer. Dus zouden die logisch gezien hoger komen in de sport.

Hoe ga je trouwens controleren of alleen mensen die zzl of hoger rijden deze poll invullen? ;)

Niet, ik ga ervan uit dat het goed ingevuld wordt... :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:08

Ik denk dat er inderdaad een flink verschil zit tussen een hoog niveau opleiding hebben en paardrijden.Goed rijden vereist een bepaalde intelligentie,maar een ander soort intelligentie.En er komt inderdaad ontzettend veel gevoel bij kijken.