zelf verzonnen reglementen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

zelf verzonnen reglementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 22:07

Soms kom je regels tegen die mensen aan elkaar doorvertellen maar die eigenlijk helemaal niet in de reglementen staan.
Een oude bekende is:
“Je mag altijd op je eigen tijd starten.” Dus als een wedstrijd inloopt hoef je niet eerder te starten maar mag je op de vooraf geplande tijd starten. Ik heb mensen gesproken die hier hevig van overtuigd zijn, maar ik heb die regel nooit ergens kunnen vinden…

Maar laatst hoorde ik een nieuwe:
“Je mag de zinnen uit het proevenboekje maximaal 2 keer voorlezen tijdens de proef.” Nog nooit ergens zien staan…

Het kan zijn dat er “zelf verzonnen regels” tussen staan die wel gewoon in de reglementen staan. Als je dit opmerkt graag met verwijzing waar die regel te vinden is. :-)

Ik ben benieuwd welke regels jullie gehoord hebben die helemaal niet in de reglementen staan.

ponymeid1

Re: zelf verzonnen reglementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:13

Nou die eerste, dat is toch gewoon zo? Als jij een TIJD toegekend krijgt, dan mag jij gewoon op die tijd starten. Lijkt me niet eens in de reglementen hoeven staan. Dit staat op startlijsten, dit zie jij. Dus hoezo zouden zij jou NA de definitieve lijst kunnen verplichten eerder te starten? Dit kan alleen als er geen tijd bij staat maar startnummers.. Vind het eerder logica als specifiek benoemd moeten worden :+

Die 2e ken ik niet :D

Ben wel beneiuwd naar meer eigenlijk...

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:20

Bij het KNHS heb ik in het algemeen regelement het volgende kunnen vinden:
Citaat:
Artikel 4. 14. Wijzigingen in starttijden kunnen tot maximaal 24 uur voor aanvang van de rubriek
doorgevoerd worden. Deze wijzigingen moeten kenbaar gemaakt worden
aan de deelnemers en officials op de in het vraagprogramma aangegeven wijze. De
wedstrijdgevende organisatie dient ervoor te zorgen dat alle deelnemers, officials
en vrijwilligers ingelicht zijn. Na deze wijziging zijn de starttijden en aanvangstijden
van rubrieken bindend, uitloop in het programma daargelaten.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:22

pff.. nee nog nooit een onzin regel gehoord hoor :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:25

D'r zijn mensen zat die denken dat je perse met een wit dekje en witte handschoenen dressuur hoort te rijden. Ook onzin want deze kleuren zijn vrij. Al denken zelfs sommige juryleden van niet. :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:26

dat de ruiters niet heel het reglement kennen kan ik nog begrijpen, maar als jury hoor je het toch wel te weten...

ik heb ook vaak genoeg gehoord dat je op je eigen tijd mag starten als het inloopt. op de meeste concoursen is dat ook zo. is eigenlijk een beetje een ongeschreven regel.
ik vraag zelf altijd even bij de ringmeester of het in of uitloopt zodra ik op het terrein ben, dan kan ik er rekening mee houden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:29

Met de tijden zit iets anders in elkaar. Heeft ook al weleens in de P&S gestaan.

De aanvangstijd van de rubriek ligt vast tenzij door onvoorziene omstandigheden het programma uitloopt.
De starttijd per deelnemer is een richttijd maar ligt niet vast tenzij dit in het vraagprogramma al aangegeven staat.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 22:41

Witte handschoenen is een (paar) jaar geleden afgeschaft. Ik baalde er altijd van dat ik met andere handschoenen wedstrijd moest rijden dan waar ik mee train. Tot ik het nieuwe reglement bestudeerde en las "een paar handschoenen" oude reglement erbij gepakt en daar stond "witte of cremekleurige handschoenen" (of iets in die geest). Dus de kleur was uit het reglement gehaald.
Verplicht wit dekje zie ik ook niet staan, maar ik durf toch niet zomaar met een andere kleur te starten zoals met springen. Dan ben ik bang dat ik er door de jury op afgerekend wordt... ~~}>

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 22:44

En over de niet-meer-verplichte kleur van de jasjes. Ik hoor geruchten dat het maar een bepaald percentage mag afwijken van de rest van je setje o.i.d. maar ook dit kan ik niet in het reglement terugvinden. Hebben jullie hier wel eens van gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:45

Hmn ik lees met voor lezen altijd het zinnetje 2x op :P
Dan weet ik zeker dat het me gehoord heeft..
En dat eerste klopt volgens mij wel?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:49

Motje11 schreef:
En over de niet-meer-verplichte kleur van de jasjes. Ik hoor geruchten dat het maar een bepaald percentage mag afwijken van de rest van je setje o.i.d. maar ook dit kan ik niet in het reglement terugvinden. Hebben jullie hier wel eens van gehoord?

Dat is common sence denk ik. Het staat niet in het reglement, maar het moet er wel verzorgd uitzien. Als jij er een bonte kermis van maakt zal een jury je geen 8 geven voor verzorging ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:50

Motje11 schreef:

Klopt niet. Alle kleuren zijn nu zonder moeite toegestaan. Je kan het zo gek niet bedenken (zo starten er al mensen in het JAJA knalrose...).
Staat in dressuur reglement bij kleding. Kan het even zo snel niet opzoeken..

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 22:54

Reglementswijzigingen Dressuur 1 april 2009 artikel 143 :list: :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:06

wb max twee keer voorlezen, dat komt wsl uit de regel dat hulp van derden niet is toegestaan. Formeel zou het zelfs maar 1 * voorlezen zijn, als je dat strikt interpreteert.

Er zijn er zeker meer, kan er zo snel niet op komen.

/add
oh ja, natuurlijk. Dat een paard in het B niet aan de teugel hoeft te lopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:15

- verplicht een oneven aantal vlechtjes
- geen startgeld hoeven te betalen met een DAverklaring (dat was vroeger idd zo, maar is al lang afgeschaft)
- dat je alleen met een D of E pony bijde paarden mag starten, en alleen als je ouder ben dan .. (vul maar in)

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:25

Ik heb er nog een. Als je niet om de baan een rondje kan rijden mag het in de baan. Waar of niet waar? Ik heb het opgezocht in de knhs reglementen en idd mag je in de ring als je niet om de ring kan verkennen. Discipline reglement dressuur pagina 31artikel 130 punt 3.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:26

ja, en naar aanleiding daarvan:
- verkennen mag alleen over de hoefslag en/of in stap

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:31

ja het zijn allemaal regels maarja die van starttijd is soms makkelijk als pony nog niet klaar is anders start ik gewoon hoor als het ingelopen is. derest wist ik al

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:41

de ring bij A verlaten, als het prikbordje is in een niet afgesloten ring, links of rechts van de A de ring verlaten (gezien vanaf de jury)?
Dus linkerhand gereden A aan de linkerkant of rechterkant passeren?

Stond op protocol zonder punten aftrek: let op het verlaten van de ring aan de juiste zijde van A :? terwijl het verlaten van de ring geen onderdeel is in de proeven...

vind er ook niets van terug in de reglementen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:40

Van een juryled nota bene:

- aanmelden mag alleen door de ruiter zelf, dat mag de voorlezer niet doen
- als in het B en L in de ring rijdt voor dat je de proef begint mag dat alleen in stap, en het mag maar 1 rondje. Je mag helemaal niet galopperen dan.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:12

Mij is vroeger verteld dat het veplicht was met een witte singel te rijden op wedstrijd, maar volgens mij was dat niet verplicht maar een deel van ons ponyclub-tenue.. :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:18

Dan staat het misschien in het reglement van de ponyclub missevil...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:36

Motje11 schreef:

Yep, dat zei een meisje in een ruitersportzaak (verkoopster) ook tegen mij, dat je als je met bruine laarzen rijdt, ook een bruine cap en een bruin jasje moest hebben. Ik de pest in want ik wou elders een zwart jasje met bruine kraag (cognac) bestellen (maar dat wist zij niet :+ ) en mijn bruine laarzen waren al besteld.

Ik heb het destijds via PB aan diverse juryleden op Bokt nagevraagd en die weten niet van die regeling.
Imo dus ook een fabeltje dan, het staat niet in het reglement.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:37

Ook nog een leuke van vroegah die, als hij ooit al gold, nu iig niet meer geldt: de eerste combinatie mag in de ring losrijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:38

dat was idd vroeger wel, met een maximum van ik meen drie minuten. 'om een hoefslag te vormen'