18 jaar, pony verkopen voor paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_D

18 jaar, pony verkopen voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 23:41

Beste Bokkers,

Ik lees vaak dat mensen die als ze 18 zijn geworden met pijn in hun hart hun pony inruilen voor een paard omdat ze dan bij de paarden gaan starten. Maar je kan toch ook gewoon met je pony tussen de paarden starten ? Dus waarom je pony waar je een band mee op hebt gebouwd enz. wegdoen voor een paard omdat je toevallig 18 geworden bent ? (Mits je er nog gewoon oppast) Ik bedoel dit totaal niet als een aanval op mensen die dit doen hoor, maar ik vraag dit me gewoon af.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:03

Als je echt voor de sport gaat, dan heb je uiteindelijk meer aan een paard.

Ik rijd zelf met een pony tussen de paarden, maar alleen omdat het mijn 2e sport is. Hoofdsport van ons is het samengestelde mennen (waar je levenslang in de pony's mag blijven rijden), daarvoor is het super geschikt. Dressuur zijn we ernaast gaan doen.
Maar hoe leuk ik het ook vind en hoe goed hij zijn best ook doet, hij kan niet op tegen alle dressuurpaarden (ook als is het een dressuurpony). Voor een 7 moeten wij extra ons best doen, terwijl een mooi dressuurpaard met veel uitstraling die 7 al heeft als hij een gewone volte loopt.

Dus als je echt voor de prijzen wilt gaan en hogerop wilt komen, kan ik me inderdaad voorstellen dat je de keuze maakt om een paard te kopen.
Als ik zelf serieus zou willen gaan dressuur rijden, dan zou ik ook een paard kopen.

wake_up

Re: 18 jaar, pony verkopen voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:17

tja. Een paard heeft veel meer beweging dan een pony, en dat is de reden waarom je met een paard makkelijker in de dressuur meekomt.

Als ik 18 ben en de overstap naar de paarden maakt, weet ik nog niet wat ik ga doen. misschien wil ik het wel eerst proberen, of ik meekom met de rest. Mijn pony is 1.55 maar wel echt een pony om te zien, dus die heeft gewoon zoveel minder beweging, en zou bijv. nooit zo kunnen strekken als een paard.
Dat is denk ik de beste reden waarom ik dan naar een paard zou overstappen. Al weet ik niet of ik dat ervoor over zou hebben, heb namelijk een hele goede band met m'n pony, en denk dat ík die belangrijker vind dan m'n puntenaantal.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:45

Sjonniej schreef:
Als je echt voor de sport gaat, dan heb je uiteindelijk meer aan een paard.

Dat is maar net hoe ver jij zelf die sport in wil. Je kan uiteindelijk Z willen worden en er volledig voor gaan en dan toch erg tevreden zijn met een pony. Ik denk dat je dan niet meer aan een paard hebt hoor. Wil je uiteindelijk nationaal (ZZ-Licht en hoger) je rentree maken kan je al met een E pony aankomen. Ik vind het dus kort door de bocht gereageerd!

Citaat:
Ik rijd zelf met een pony tussen de paarden, maar alleen omdat het mijn 2e sport is. Hoofdsport van ons is het samengestelde mennen (waar je levenslang in de pony's mag blijven rijden), daarvoor is het super geschikt. Dressuur zijn we ernaast gaan doen.
Maar hoe leuk ik het ook vind en hoe goed hij zijn best ook doet, hij kan niet op tegen alle dressuurpaarden (ook als is het een dressuurpony). Voor een 7 moeten wij extra ons best doen, terwijl een mooi dressuurpaard met veel uitstraling die 7 al heeft als hij een gewone volte loopt.

Hier zit wel een gedeelte van waarheid in. Dat merk ik zelf ook met mijn pony tussen de paarden. Soms moet je net even wat harder knokken voor je puntje, maar toch is het voor mij nog wel een extra stimulans. Als ik zie welke punten ik nu af en toe rijd, wat moet dat dan wel niet bij de pony's zijn. Of dat ik zeg, ja en dat met mijn pony :D

Citaat:
Dus als je echt voor de prijzen wilt gaan en hogerop wilt komen, kan ik me inderdaad voorstellen dat je de keuze maakt om een paard te kopen.
Als ik zelf serieus zou willen gaan dressuur rijden, dan zou ik ook een paard kopen.

En dat vind ik dus wel meevallen. Ik rijd met mijn pony vaak genoeg in de prijzen of net achter de prijzen. Alleen op kampioenschappen zit ik er ver naast. Maar dat weerhoudt mij er niet van om met mijn pony te blijven rijden. Ben nu M1 met haar en hoop toch echt die Z inclusief winst te bereiken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:47

wake_up schreef:
tja. Een paard heeft veel meer beweging dan een pony, en dat is de reden waarom je met een paard makkelijker in de dressuur meekomt.

En dat is dus niet waar! De midden- en uitgestrekte gangen worden beoordeeld naar het maximale kunnen van het paard of pony. Niet naar dat een paard ruimer kan. Er zijn toch ook genoeg paarden die moeite hebben met deze verruimingen? Krijgen die wel een 7 of 8 dan omdat het paarden zijn? Nee hoor, deze worden gewoon beoordeeld naar uitvoering.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:52

Het is maar net waar je ambities liggen. Maar ik vind wel dat je de situatie objectief moet kunnen bekijken. En natuurlijk kun je goede punten rijden met je pony en natuurlijk kun je eens een prijs winnen. En natuurlijk is het ook onwijs leuk om juist met je pony zover te komen en natuurlijk is het ook haalbaar om met een goede pony tot het Z te komen.

Maar dat neemt niet weg dat je met een pony niet op kunt tegen grote, elegante dressuurpaarden. Wij kunnen nog zo goed onze best doen, Kampioen zullen we nooit worden. En dat hoeft niet erg te zijn. Op dit moment stoort dat me absoluut niet, omdat dressuurwedstrijden niet belangrijk zijn voor ons. Maar zou ik écht voor de dressuursport willen gaan, dan wil ik het maximale kunnen bereiken en dat kan simpelweg niet met een pony. Net als dat je met een hele snelle Audi ook nooit de Formule 1 zult winnen.

Het is dus (zo is het hele leven eigenlijk) een kwestie van doelen stellen. Wat wil je? Wat vind je belangrijk?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:58

Eva_D schreef:
Beste Bokkers,

Ik lees vaak dat mensen die als ze 18 zijn geworden met pijn in hun hart hun pony inruilen voor een paard omdat ze dan bij de paarden gaan starten. Maar je kan toch ook gewoon met je pony tussen de paarden starten ? Dus waarom je pony waar je een band mee op hebt gebouwd enz. wegdoen voor een paard omdat je toevallig 18 geworden bent ? (Mits je er nog gewoon oppast) Ik bedoel dit totaal niet als een aanval op mensen die dit doen hoor, maar ik vraag dit me gewoon af.

Ik denk dat je zelf niet helemaal het gevoel snapt wat je dan hebt. Je kunt niet anders, en als je verder in de sport wilt. Dan moet je wel.

En já dan kun je wel mennen, VD NH etc. etc. Maar dat houd op een gegeven moment ook op. Dat is ook niet waar je altijd mee verder wilt als je de sport in wilt!

Ik ben 13 en heb het ook zo moeten doen. Je zult dit zelf moeten ervaren voor je het zult snappen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:30

Sjonniej schreef:
Het is maar net waar je ambities liggen. Maar ik vind wel dat je de situatie objectief moet kunnen bekijken. En natuurlijk kun je goede punten rijden met je pony en natuurlijk kun je eens een prijs winnen. En natuurlijk is het ook onwijs leuk om juist met je pony zover te komen en natuurlijk is het ook haalbaar om met een goede pony tot het Z te komen.

Eens een prijs winnen? Elke wedstrijd die ik start heb ik prijs of zit ik net onder de prijzen, dus bovenin de rubriek. Ik geloof niet dat dat met een paard anders was geweest.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:42

Ik denkt dat Sjonniej probeerd te zeggen dat je met een paard gewoon veel verder kan komen. En dat feit is er gewoon. :)

Ghhf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:15

een paard is wel iets beter in wedstrijden denk ik teminste

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:40

meliiii schreef:
een paard is wel iets beter in wedstrijden denk ik teminste

Dat hoeft niet ! :j
Een paard kan zich gewoon wat mooier bewegen, een (kleine) pony heeft daar meer moeite mee. Ook lijkt in onze ogen een paard altijd eleganter, (Langere benen etc. ) :)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:44

chrisje_83 schreef:
wake_up schreef:

En dat is dus niet waar! De midden- en uitgestrekte gangen worden beoordeeld naar het maximale kunnen van het paard of pony. Niet naar dat een paard ruimer kan. Er zijn toch ook genoeg paarden die moeite hebben met deze verruimingen? Krijgen die wel een 7 of 8 dan omdat het paarden zijn? Nee hoor, deze worden gewoon beoordeeld naar uitvoering.

Maar in de praktijk is het wél váák zo, dat als een paard naar z'n maximum strekt (ervan uitgaande dat hij goed kan strekken), dat hij een 8 of 9 krijgt, en als een pony (die ook goed kan strekken) tot z'n maximum strekt, krijgt hij vaker een 7 gemiddeld..
En nu kan je wel zeggen dat dat niet hoort, dat je net zo goed met een pony een 9 kan halen, in de praktijk gebeurt dat gewoon minder vaak. ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:31

De juryleden waar ik dan bij geschreven en gereden heb zijn uitzonderingen? Dat denk ik niet hoor!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:28

Citaat:

je spreekt jezelf tegen in dit stukje.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:35

Ik denk dat je ook rekening moet houden met dat veel meiden op hun 16 al wel te groot zijn voor een pony, maar nog doorgaan tussen de pony's. Maar de keuze om een grotere (en dat is dan dus een paard) aan te schaffen ligt dan dus vaak als ze 18 zijn geworden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:40

Ik vind het altijd jammer dat er mensen reageren in de trend van........met een pony kom je er gewoon niet in de sport.
Dan vraag ik me af, waar gaat het nou om.
Je eigen hachje redden, of plezier maken met het beestje waar je zoveel mee hebt opgebouwd.
Het is toch juist een uitdaging om punten te rijden met een pony tussen de paarden.
Als je uiteindelijk je winstpunten gaat rijden, dan is het toch goed?
Of is het voor zoveel mensen belangrijker om echt een prijs te moeten winnen?

Ik start ook met mijn pony tussen de paarden en zal hem nooit verkopen om er zelf beter van te worden. (sowieso gaat ie nooit weg maar goed)
Als we winstpunten rijden is dat goed, die 1e of 2e prijs die voegt voor mijn gevoel helemaal niks toe.
Al zullen sommige ruiters het natuurlijk wel hoog in hun bol krijgen als ze continu winnen en dat dan uiteindelijk belangrijker gaan vinden.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:46

Ik zie het echt niet als eigen hachje redden. Het is echt niet zo dat je direct beter met een paard weg rijdt dan met de pony die je al zoveel jaren gereden hebt. Sommige mensen zijn gewoon altijd tegen het verkopen van dieren. Terwijl het beestje bij een ander ook heel goed kan hebben of zelfs beter. Zoals ik net al aangeef meestal is niet alleen het 18 zijn de reden, maar veel ruiters zijn gewoon te groot voor een pony, hebben met de pony aardig de top van het kunnen van de pony bereikt en willen gewoon een nieuwe uitdaging.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:55

@silence, waarom leg je jouw normen op aan anderen? Jij bent tevreden met een keer een wp, anderen leggen de lat wat hoger, en daar lijkt me niets mis mee. Dat voor jouw gevoel een prijs niets toevoegt zegt niet dat dat voor de hele wereld geldt, of dat dat de enige juiste manier is.

Ik heb overigens nooit bij de pony's gereden, was twaalf toen ik bij de paarden begon op een paard van 1.65 dus ik heb nooit voor de keuze gestaan. Maar ik heb wel een paar keer in de situatie gezeten dat een paard dat ik reed niet de sport aankon op het niveau dat ik graag wil. En dan vind ik het een stuk eerlijker tegenover je paard om dan een andere oplossing te zoeken dan iets te willen doen wat je paard niet goed genoeg kan of fysiek gewoon niet (meer) kan verwerken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:05

Ik denk dat je ook naar je eigen gevoel moet kijken. Mijn pony liep in de dressuur goed mee tussen de paarden. Liep eigenlijk altijd bij de eerste 3.

Springen was wat minder, maar dat heeft meer met zijn karakter te maken dan met zijn grootte.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:13

Ik denk dat et ook meer met de combinatie te maken heeft.
Veel meiden zijn toch al vrij groot voor hun pony wanneer ze 18 zijn geworden.
Met rijden zal je je pony dan echt wel eens in de weg zitten, wat niet bevordelijk is voor je oefeningen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:57

Daar heb je gelijk in. Ik ben zelf 1.68 en weeg 60kg. Is toch wel de max om op een pony te gaan zitten imo. Probeer ook niet zwaarder te worden en anders stap ik er niet meer op. Ik zie ook in de ponysport veel ruiters die een stuk langer en zwaarder zijn en dat is imo geen mooi plaatje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:46

Silence; zoals ik al aangaf, kwestie van doelen stellen. Wat vind je belangrijk? Jij wil plezier hebben met je pony en bent tevreden met een winstpunt. Maar je kunt ook andere doelen hebben met je paard.
Onder het zadel heb ik hetzelfde doel als jij. Ik vind het gewoon leuk om wedstrijden te rijden en om een doel te hebben om voor te trainen. Die bekers en prijzen zijn niet van belang, winstpunten zijn wel erg leuk, al is het alleen maar om weer een klasse hoger te komen. Echter, voor het mennen stel ik hogere eisen aan mijzelf en mijn paard. Dan wil ik wel op topniveau mee kunnen doen, prijen kunnen winnen en kampioen kunnen worden. Dan ben ik niet tevreden met een winstpunt en een 6e plek. Mocht blijken dat mijn huidige pony het niveau niet aankan, dan ga ik op zoek naar een pony die dat niveau wel aan zou kunnen en het wel in zich heeft om kampioen te worden.

Hoe je het ook wendt of keert, mijn pony kan nog zo erg zijn best doen in de dresuurring, als er in dezelfde rubriek een Totilas-look-a-like meerijdt, dan kan ik het schudden. Daar kom ik niet tegenop. Dat betekend niet dat ik negatief sta t.o.v. pony's tussen de paarden, maar dit is gewoon realiteit. In een rubriek waarin in strijd tegen andere pony's, kleine paardjes of simpele paarden, dan maak ik kans op een prijs. Maar als er sjieke, extreem bewegende, dressuurpaarden om de hoek komen kijken, dan krijgt dat paard met exact dezelfde proef meer punten dan ik. Want als hij braaf een volte loopt, met alle uitstraling die hij heeft, heeft hij zeker een 7 staan. Wil ik een 7 krijgen voor diezelfde volte, zal ik verder moeten perfectioneren, om mijn uitstraling te compenseren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:54

Ik ben er zwaar allergisch voor iig, zet dan niet in je advertentie; oh met pijn in mijn hart, ik vind het zo vreselijk en lig al weken te huilen op bed. Als je echt zo gek bent op je beestje verkoop je hem niet.
Of maak je het ook uit met je vriend zodra er een betere langs komt? Denk dat je omgeving dan ook zegt; goh volgens mij was je niet zo verliefd als het leek?

Nee, ik vind het onzin.
Natuurlijk kan een pony niet altijd wat een paard kan, maar je hebt ze andersom net zo goed. Het is prima als je je doelen boven de band stelt die je hebt met een dier (ik zou het niet kunnen), maar ga dan gewoon niet zielig lopen doen.

Voor iedereen die niet al die opmerkingen maakt bij het verkopen van de pony, prima hoor, daar heb ik het ook niet over :D

Maar wat ik wel apart vind is dat niemand meer een opmerking mag maken; oh de jury vind friezen niet leuk dus in kan wel inpakken, maar dat het wel geaccepteerd is dat je met een pony 'gewoon' de sport niet in kan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:57

BrittKitt schreef:
Maar wat ik wel apart vind is dat niemand meer een opmerking mag maken; oh de jury vind friezen niet leuk dus in kan wel inpakken, maar dat het wel geaccepteerd is dat je met een pony 'gewoon' de sport niet in kan.

Dit stukje snap ik niet helemaal.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:02

Ik heb zelf wel met een pony tussen de paarden gereden t/m m2. Zoals al eerder werd gezegd, als je er echt voor gaat om in de sport zover mogelijk te komen, dan zou ik voor een paard kiezen. Maar vind je bijvoorbeeld t/m het z ook prima, dan kun je ook voor een pony gaan.