Klaar om B wedstrijden te starten?? 4jarige pony..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Klaar om B wedstrijden te starten?? 4jarige pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:26

Ik rij een 4jarige pony die ik zelf ingereden heb voor een fokker..
Ze is nu een goede 5 a 6 weken onder het zadel ze toont al heel
veel belans en evenwicht in haar gangen en houding..
Ze loopt al heel ontspannen meer en deel.. Ze kan nog wel heel druk zijn met haar
hoofd, hier bedoel ik mee dat ze soms nog wel eens de neiging om iets uit die ontspannenheid
te komen..
Ze is heel druk van zich zelf en heeft echt werkelijk ADHD..
Ze kan soms nog wel een echte schijtert zijn maar dat kan ik haar niet kwalijk nemen
want ze tenslot van rekening nog maar net onder het zadel.

Maar ik vind dat ze wel klaar is om een B proef te starten, ze komt terug op mijn zit, hele goede
belans is haar galop en springt aan wanneer ik het haar vraag, haar overgangen gaan heel rustig
en gecontroleerd.

Ik hoop rond midden oktober met haar te starten gewoon puur voor ervaring.
Wat vinden jullie er van.
Ik voeg er even 1 foto aan toe hoe zo ongeveer loopt..
Hier was ze voor het eerst buiten op een groot stuk land en vond ze wel heel spannend
en was heel heet, mijn zit was hier ook nog niet goed maar hier was ze ongeveer 6de keer onder
het zadel.. ze loopt al veel meer met haar neusje der uit..

Ik heb zelf altijd wedstrijden gereden vooral in het springen, ik weet wat er allemaal in omgaat..
Ik ben al heel trots met hoe ze nu loopt..

Hier de foto:
Afbeelding

Bedankt,

priscilla

Re: Klaar om B wedstrijden te starten?? 4jarige pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:29

Vind het een leuke pony om te zien maar zie zelf graag meer lengte in de hals en ontspannenheid. Nu zeg je al eerste keer veld en was spannend..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:40

priscilla schreef:
Vind het een leuke pony om te zien maar zie zelf graag meer lengte in de hals en ontspannenheid. Nu zeg je al eerste keer veld en was spannend..

Ja en dat doet ze ook echt al, als ik thuis ben (zit op school)
heb ik wel foto's van 2weken geleden van hoe ze nu loopt..
ze loopt ook echt met het neusje er uit hoor, maar op de foto hield ik haar een klein beetje terug
en jonge pony's kroppen dan snel zich op..
ik weet het is fout om deze te plaatsen maar had zo gauw niks bij de hand :P

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:44

Hier ziet het er idd nog best gespannen uit, maar als ze nu veel meer ontspannen loopt..
Een B wedstrijdje starten moet dan wel kunnen :j

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:44

Persoonlijk vind ik voor een paard wat 5 a 6 weken onder het zadel loopt, wel erg vroeg om al wedstrijden te gaan starten. Het zou kunnen kloppen dat ze erg goed op je zit terugkomt en erg goed de overgangen laat zien, maar op een wedstrijd terrein moet je wel rekening houden met enorm veel andere paarden, drukte, en heel veel indrukken. ik zou er eerder voor kiezen om nog eerst veel meer met haar te rijden zodat ze nog meer ervaring opdoet.. en pas echt die wedstrijden gaan starten als ze ook volledig vertrouwt is in alles. vooral geen haast hebben. en ik ben eigenlijk benieuwd naar eventueel meer foto's of een filmpje?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:46

probeer nog meer ontspanning erin te krijgen
ziet er op zich netjes uit hoor

maar op wat voor een veld ben je aan het rijden ?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:46

Wil je trouwens met de trailer erheen gaan?
Dat is natuurlijk ook wel veel stress voor zo'n jong paard..

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:47

Ik sluit me met het bovenstaande aan.

Daarnaast vind ik het verbazend dat ze na 5 tot 6 weken al zo'n enorme conditie heeft opgebouwd. Ik zou het anders een voorleggen aan je instructrice.

Maar goed.. als je je startkaart nog meot aanvragen en dergelijke ben je al weken verder.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:47

MariskaFally schreef:
Persoonlijk vind ik voor een paard wat 5 a 6 weken onder het zadel loopt, wel erg vroeg om al wedstrijden te gaan starten. Het zou kunnen kloppen dat ze erg goed op je zit terugkomt en erg goed de overgangen laat zien, maar op een wedstrijd terrein moet je wel rekening houden met enorm veel andere paarden, drukte, en heel veel indrukken. ik zou er eerder voor kiezen om nog eerst veel meer met haar te rijden zodat ze nog meer ervaring opdoet.. en pas echt die wedstrijden gaan starten als ze ook volledig vertrouwt is in alles. vooral geen haast hebben. en ik ben eigenlijk benieuwd naar eventueel meer foto's of een filmpje?

Ik rij haar meestal gewoon thuis bij de fokker, maar ik ga elke week
2keer naar de manege in de binnenbak en rijd ze tussen wild vreemde paarden en gedraagt ze zich heel goed.. en zelfs daar loopt ze goed en onstpannen bij me, ik krijg van iedereen compilmentejes van hoe ze loopt, ik rij haar elke dag, en heb les 1keer per week van een meerdermalige Zdressuur ruiter..
en die zegt dat ik er wel klaar voor ben..
Als ik thuis ben plaats ik zo snel mogelijk andere foto's
helaas over een filmpje beschik ik nog niet :(

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:48

xMariekee schreef:
Wil je trouwens met de trailer erheen gaan?
Dat is natuurlijk ook wel veel stress voor zo'n jong paard..

ik ga 3keer per week met de trailer en dat vind ze allemaal goed..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:51

Kimbaie schreef:
Ik sluit me met het bovenstaande aan.

Daarnaast vind ik het verbazend dat ze na 5 tot 6 weken al zo'n enorme conditie heeft opgebouwd. Ik zou het anders een voorleggen aan je instructrice.

Maar goed.. als je je startkaart nog meot aanvragen en dergelijke ben je al weken verder.

Ja daarom duurt nog een dikke maand..
Maar ik heb voordat ik er op ging ruim 3weken lang elke dag een ruim uur gelongeerd en heeft al een super conditie.. (heb dat wel opgebouwd hoor, heb vaker pony's ingereden)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:53

onley schreef:
probeer nog meer ontspanning erin te krijgen
ziet er op zich netjes uit hoor

maar op wat voor een veld ben je aan het rijden ?

Weet je wat dat groene wat er in de musli zit.. die kleine groene dingetjes..
Dat is dit waar ik op rij..
Het is gewoon het land van de man (fokker) waar ik op rij..
We mochten er op.. en is niet schadelijk voor de pony hoor of het gewas om maar zo te zeggen ;)
Het groeit heel snel binnen een week is het een meter hoog :P

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:54

Nicoletje92 schreef:
Maar ik heb voordat ik er op ging ruim 3weken lang elke dag een ruim uur gelongeerd en heeft al een super conditie.. (heb dat wel opgebouwd hoor, heb vaker pony's ingereden)

Dit lijkt me wel gelijk heel veel in 1 x en ook heel eentonig..
Waarom ga je nu al 3 x in de week met de trailer?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:57

Pfoe, ik vind dat je wel erg veel doet met een dier wat nog maar zo kort onder het zadel is! Denk dat het erg verstandig zou zijn om wat gas terug te nemen.
Hoelang rijdt je per dag op haar?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:57

xMariekee schreef:
Nicoletje92 schreef:

Dit lijkt me wel gelijk heel veel in 1 x en ook heel eentonig..
Waarom ga je nu al 3 x in de week met de trailer?

Ik rij haar 2keer per week op de manege, want onze bak is niet zo perfect en soms heel zwaar.
en 1keer voor les..

we deden ook veel andere dingen hoor.. maar zal zo snel mogelijk foto's laten zien hoe ze nu loopt..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:58

mistery schreef:
Pfoe, ik vind dat je wel erg veel doet met een dier wat nog maar zo kort onder het zadel is! Denk dat het erg verstandig zou zijn om wat gas terug te nemen.
Hoelang rijdt je per dag op haar?

20minutjes per dag rij ik haar.. daarnaast wandel ik veel enzo..
en volgens mijn les gever is het goed zo..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:00

En dat iedere dag? ma t/m zo?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:13

ik vraag me 1 ding af: WAAROM DIE HAAST???

Het koppie moet het ook allemaal bij kunnen benen...ik zou zeggen gooi hem even een paar weken het land op zodat het even kan "landen" in dat koppie en ga dan heel rustig verder...
en wedstrijden? ik zou er nu nog niet aan durven denken...ook al doet ie het nog zo braaf...eerst ervaring opdoen en alles in een rustig tempo...het is nog een jong dier...hij moet nog zijn hele leven lang van alles...
neem dan vooral rustig de tijd om aan de basis te werken en doe het in een rustig tempo zodat het koppie en de spieren het ook bij kunnen benen...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:21

3 weken lang elke dag een uur gelongeerd, bij zo'n jonge pony? Pfoe, dus zo krijgen paarden een hekel aan werken.. :o

Ik zou inderdaad véél meer rust inlassen voor zo'n jong dier. 2 keer in de week gelijk tussen andere paarden, op een vreemde locatie rijden, iedere dag aan het werk, 3x met de trailer weg, longeersessies van een uur en dan ook nog eens bijna op wedstrijd willen.. Ze is nog maar een 'kind', laat haar lekker genieten van haar puppyjaren, op wedstrijd kan je ook nog als ze 5 of 6 is en veel meer van de wereld heeft gezien.
Verder vind ik haar op die foto ook vrij strak, gespannen en te hoog. Niet gek voor een jong dier, die moet het allemaal nog leren natuurlijk, maar daarom zou ik er wel voor kiezen om nog zéker een half jaar te wachten, waarvan zeker nog een maandje lekker het land op, inderdaad. :j

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:22

lammie2701 schreef:
ik vraag me 1 ding af: WAAROM DIE HAAST???

Het koppie moet het ook allemaal bij kunnen benen...ik zou zeggen gooi hem even een paar weken het land op zodat het even kan "landen" in dat koppie en ga dan heel rustig verder...
en wedstrijden? ik zou er nu nog niet aan durven denken...ook al doet ie het nog zo braaf...eerst ervaring opdoen en alles in een rustig tempo...het is nog een jong dier...hij moet nog zijn hele leven lang van alles...
neem dan vooral rustig de tijd om aan de basis te werken en doe het in een rustig tempo zodat het koppie en de spieren het ook bij kunnen benen...

Ik zat na te denken hoe ik dit het beste op kan schrijven en jou is het gelukt... ;)

Ik sluit me hierbij aan.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:33

Hey Nicole, ik had begin deze maand nog foto's van je gemaakt, ik zet ze hieronder wel even in linkjes, zodat mensen er een beetje een beeld bij krijgen. Weet niet hoe het nu gaat, deze foto's zijn dus van begin deze maand.
http://i258.photobucket.com/albums/hh25 ... ade075.jpg
http://i258.photobucket.com/albums/hh25 ... ade080.jpg
http://i258.photobucket.com/albums/hh25 ... ade088.jpg
http://i258.photobucket.com/albums/hh25 ... ade095.jpg
http://i258.photobucket.com/albums/hh25 ... ade102.jpg
http://i258.photobucket.com/albums/hh25 ... ade133.jpg
Wist trouwens niet dat jij ookal naar de club ging met Agnes? Ze is gister toch pas geent? Of was Agnes al eerder..?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:36

En aan de hand van deze foto's zeg ik ook: nog niet starten. Ze is niet echt stabiel in hoofdhouding en het is ook gewoon nog echt een 'puppy'. Lijkt me verstandig om gewoon eerst lekker rustig door te werken met die pony! :)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:41

Ik vind het een prachtig dier, maar ik zou inderdaad ook nog lekker rustig aan doen. Dat het paard nu alles toelaat, betekend niet dat het okee is om zoveel te doen hoor ;) krijgen ze later echt wel last van! Als 't niet lichamelijk is, dan psychisch wel. Dikke kans dat ze straks helemaal niet meer wil werken, en dat zou zonde zijn van zo'n prachtig dier. Geef d'r lekker d'r rust en hou het bij zo'n 3 keer per week een half uurtje rijden, en ga niet 2 tot 3 keer per week met de trailer op pad. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:48

ik zou nog lekker thuis wat meer ervaring opdoen,
die pony loopt op de fotos te zien nog heel onstabiel
(logisch voor een jong beestje) en kun je thuis lekker
nog even alles toch zich door laten dringen.
je zegt dat ze heel druk is?
dan zou ik haar de tijd geven om alles rustig te verwerken.
Geen haast, ze is nog jong..En kun jij ook nog even goed oefenen (met je houding hulpen en gevoel
voordat je gaat starten :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:52

als ik de foto's zie zeg ik al helemaal: niet starten.

ze kropt zich nog teveel op...een jong dier moet je lang en laag rijden en op z'n eigen benen laten lopen....niet al gelijk in de dressuurhouding...laat hem eerst zijn eigen balans vinden op 4 benen...
het is een heel mooi dier, maar als je zo doorgaat denk ik dat daar weinig van over blijft op de lange termijn...