HELP! Wie helpt mij? 'Oornetje Dressuur'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeTo

HELP! Wie helpt mij? 'Oornetje Dressuur'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 21:53

Hallo,

Ik heb (morgen) wedstrijd maar ik wil graag met oornetje starten maar ik zat wat te kijken op de knhs site ect, maar mag het nu wel ofniet zonder dierenarts verklaring?? :o :o

Ik doe er geen watten in oid, het is gewoon een blauwe met een gouden randje want hij gaat schudden met zn hoofd als er regen druppeltjes in zn oren vallen :+ .

Wie o wie helpt mij! Ik zit tot ongeveer 11 uur achter de pc .. en anders kijk ik morgen ochten om 7u nog even snel, .

Liefs. x'

BigOne

Re: HELP! Wie helpt mij? 'Oornetje Dressuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:58

gewoon mee starten, als ze dan commentaar hebben hou je je van de domme en zeg je dat het vanaf 1 april dit jaar toegestaan was van de knhs volgens jou, veel juryleden zijn zelf ook niet op de hoogte van alle regels,succes en volgens mij maken ze er geen probleem van , als ze je er mee laten starten, prima, als ze voor de proef wat zeggen doe je hem toch gewoon af dan heb je er i.i.g. nog mee losgereden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:00

En als ze naderhand je er punten vanaf halen dan is dit fout want dat moeten ze voor de proef zeggen, net als per ongeluk de beschermers om houden, direct een belletje, als ze je de proef gewoon laten rijden mogen ze er niet op terug komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:10

1) het mag niet zonder DA verklaring
2) bigone, dat klopt niet. Tot aan de start van het derde onderdeel mag de jury bellen en moet je stoppen en de foute optoming herstellen, in dit geval dus het netje eraf halen. Het telt sowieso als vergissing en levert dus -2 op. Heb je nog twee andere vergissing, ben je dus uitgesloten. Zien ze het pa na de start van het derde onderdeel mogen ze de proef niet meer stilleggen, maar krijg je nog steeds -2 voor een vergissing.

Zelf weten dus, je weet welke risico's je loopt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:14

Je moet inderdaad toestemming hebben van de KNHS:DA verklaring dus en dat indienen bij hun.Of hopen op een niet alerte jury...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:15

Rijdt Anky ook niet met een oornetje? :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:15

Dacht dat ook upendo! Ben wel benieuwd eigelijk of het nou mag of niet.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:17

Verklaring hoef je niet meer van een dierenarts te hebben (naar mijn weten) Heb vandaag ook nog iemand er mee zien starten en op het EK young riders en junioren had bijna iedereen zo'n ding op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:18

verklaring moet je wel hebben, pas nog in de P&S gestaan. En wie zegt dat Anky e.a. niet zo'n verklaring hebben (of dat de FEI regels hetzelfde zijn?).

JustMeTo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 22:20

Ik zag zonet ook een topic van een meisje die reed ook met, ik zie wel wat ik doe morgen want het mag wel ter bescherming tegen insecten dus hoop dat het morgen beetje mooi weer is dan doe ik hem gewoon op :D. En als ik toch comentaar krijg dan doe ik hem wel af ;).

Bedankt al iig.

JustMeTo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 22:21

Maar waar is die dierenarts verklaring dan voor? :+ :+ Voor het oornetje ja maar waarvoor zou je een dierenartsverklaring moeten hebben voor een oornetje?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:23

Citaat:
Regeling voor sporters in de discipline dressuur: Wanneer je dressuur rijdt en je maakt gebruik van een neus- en/of oornetje zorg er dan voor dat je aan de bepalingen van het Algemeen Wedstrijdreglement Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie Informatie Inzake Gebruik neus en/of oornetje tijdens KNHS-wedstrijden
voldoet.

algemeen reglement schreef:
7. Een deelnemer mag gebruik maken van een oor- en/of neusnetje bij het paard tijdens de wedstrijd, wanneer:
a. er een dierenartsverklaring bij het paspoort van het paard is gevoegd, waarin is aangegeven waarom het gebruik van een oor- en/of neusnetje noodzakelijk is en waarin het levensnummer en het transpondernummer van het desbetreffende
paard is opgenomen;

Justmetoo, mss om te voorkomen dat iedereen ineens met zo'n ding gaat rijden gewoon voor het mooie? en om e voorkomen dat iedereen er watten in gaat oid?

Houd er dus wel rekening mee dat je dus in je proef gestopt kunt worden en dan ter plekke hoofdstel moet afdoen e.d. om het netje eraf te halen. Niet dan daarna gaan klagen over de jury en dat je zo toch je proef niet kan rijden ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:35

reglement vanaf 1 april 2009:

Gebruik van een neus -en/of oornetje in verschillende disciplines.
In het Algemeen Wedstrijdreglement zijn alle algemene bepalingen opgenomen waaronder het rijden met een neus-en/of oornetje en de voorwaarden die dan gelden. Tijdens KNHS-wedstrijden controleren officials of juist gebruik wordt gemaakt van het neus- en/of oornetje. Met een oornetje mag worden gereden om een paard/pony te beschermen tegen insecten. Met een neusnetje mag worden gereden om een paard/pony te beschermen tegen insecten en/of om allergische reactie (bijvoorbeeld wanneer sprake is van een pollenallergie) tegen te gaan.

edit: http://www.knhs.nl//objects/00013635.pdf
Laatst bijgewerkt door vibabu op 05-09-09 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:36

en die voorwaarden heb ik dus net geplaatst ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:37

maar als je verder leest staat er ook dat ze er van af willen en in de eerstvolgende gelegenheid deze regel er uit gaat :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:39

dat heb ik gedaan, en dat gaat dus over de bepaling dat een official toestemmig mag geven voor het gebruik ervan (dressuur!). Dat is nu al niet meer van toepassing, je moet je houden aan de bepalingen in het algemeen reglement en die heb ik geplaatst. En daarin staat dus dat een DA verklaring verplicht is.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:18

Nou, ik vind het er raar staan. Je mag met oornetje rijden als het tegen insecten is... voor 1 april mocht het dus niet en na 1 april wel maar na 1 april alleen met de "goedkeuring" van dierenarts... maar dat was voor 1 april ook al. Verder op staat dat ze geen uitzonderingen willen maken op statuten maar ook weer dat ze het teveel geld vinden kosten om het aan te passen :Y) :z

schiet mij maar lek! gelukkig rijd ik niet met zo'n ding (A) ga toch stiekempjes even de Paardensport lezen kijken wat daar in staat :7

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:03

Bij de FEI (waar Anky dus meestal start) is het dragen van een oornetje toegestaan. Dus Junioren/Young Riders die EK hebben gereden in Ermelo kortgeleden mochten ook gewoon een oornetje op zonder een dierenartsverklaring te overleggen. Bij de basissport is het enkel toegestaan met dierenartsverklaring.
Zoals Lielle al zei!! Duidelijk genoeg lijkt me zo Lielle ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:17

Toevallig weet ik dat in Rotterdam bij de junioren de DA-verklaring overhandigd moest worden, en er is er eentje geweest die daar ook het oornetje moest verwijderen. Ook de junioren/young riders hebben die DA-verklaring nodig.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:10

Alleen als het geen FEI wedstrijd is en dat was het dus niet in Rotterdam ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:48

Wat Lielle hier schrijft over de basissport is correct. Alleen met dierenartsverklaring is het toegestaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:52

Ik heb inderdaad een dierenarts verklaring voor het rijden met mutsje.
Heb ook altijd een copy bij de hand mocht de jury deze willen zien.
Maar meestal is het al goed als ik aangeef dat ik een verklaring heb.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:59

Om welke reden heb je dan op die verklaring staan dat je ermee moet rijden Silence?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:02

Dit staat erop:

Door ons (naam dierenartspraktijk) is de eigenaar geadviseerd om Silence te rijden met oormutsje omdat zonder dit hulpmiddel het paard heftig reageerd tgv overprikkelingen van buitenaf.

Bij Silence is geconstateerd dat hij extreem gehorig is, dus veel geluiden die hij hoort doen hem pijn.
Vandaar dat wij met muts rijden.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:30

Ah zo, hmm als de da vanavond komt eens vragen of ie zoeits op kan stellen. Lot is veel relaxter en, het belangrijkste, schud niet zoveel met haar hoofd vanwege allerlei pluisjes en vliegen en dergelijke 'ongemakken', ik merk dat ze het fijner vind om met te rijden ipv zonder.
Had altijd zoiets van; wat moeten ze daar nou opschrijven dan? :+