ZZ-Licht!Iemand Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just_bassie

ZZ-Licht!Iemand Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:19

Ik ben van plan om komende winter voor het eerst ZZ-Licht te gaan starten.
Nu heb ik dus geen ervaring in deze klasse en ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Bv, Waar kijken ze anders naar dan in het Z2, wat is jou juist mee of tegen gevallen toen je ging starten.
Ik hoop dat jullie je ervaringen met mij willen delen!

ambre

Re: ZZ-Licht!Iemand Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:22

Het is mij enorm mee gevallen.Belangrijk is of je aanleuning echt stil is,mond open of een bewegend hoofd wordt enorm afgestraft.Neusje moet er ook echt uit.Maar als je een keer een wissel in 2en hebt krijg je nog maar een 4,ik had echt een 2 ofzo verwacht.Je moet wel in het Z2 makkelijk 65% kunnen rijden anders is de overstap erg groot.Succes!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:27

Bedankt voor je reactie.
Ik heb veel mensen gehoord die het tegenvallen.
Dus ik ben nu wel blij met een positieve reactie
Wanneer heb jij besloten van, nu ga ik de ZZ-licht proberen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:30

Ik was wel een beetje klaar in het Z2,reed altijd dikke pnt en had geen zin om er 30 te gaan rijden.Dacht vooruit met die geit.Was de 1ste keer zelfs 2de en 1ste!Mooi stil zitten en niet plukken en lekker fris voorwaarts rijden.Ik kan me geen foutje permiteren maar rijd toch iedere keer wel een winstpuntje!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:00

Ik lees mee, want ik twijfel of ik de overstap ga maken. Ik rij namelijk met mijn pony van 21 jaar nu in het Z2. Ik heb pas geleden 65% gereden, maar soms heb ik ook lage punten.

Kan je met dezelfde startkaart ZZ-licht starten, of moet je nog iets anders aanvragen?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:05

Hoe groot is je pony dan?

Ik schrijf regelmatig bij mijn instructrise die ook ZZ Licht mag jureren. Ik vind het niveau vaak tegenvallen wat je in de ring ziet. Combinaties die nog niet eens in het Z winstpuntwaardig zouden kunnen rijden zeg maar.
Mijn instructrise kijkt heel erg naar de kwart pirouetten, of deze netjes gezet en goed doorgesprongen zijn. De wissels moeten netjes aan elkaar zijn. Verder straft ze kort in de hals en open mond of tong uit de mond heel erg af.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 13:09

Emeraldo schreef:
Kan je met dezelfde startkaart ZZ-licht starten, of moet je nog iets anders aanvragen?

Idd dit zou ik ook graag weten

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:16

Volgens mij is het dezelfde startkaart, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Dit kan je misschien het best bij de KNHS navragen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:25

Alles is gewoon hetzelfde, qua benodigdheden!

Er zit wel een groot verschil in beoordeling van het 'geheel'. In het Z2 sluipt en kruipt een 'niet helemaal gedragen, of niet geheel verzameld' paard nog wel eens er doorheen. In het Zz-licht kun je dat echt vergeten.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:53

Moet zeggen dat ik de overstap heel erg vond meevallen. Heb dan ook wel een hele tijd doorgereden in het Z2 en reed elke keer dikke winst/65%. Ben elke keer nog thuigekomen met een wp en prijzen in het ZZ-L :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:44

Je wordt nogal bang gemaakt voor de overstap en dat is natuurlijk niet voor niets.Ik rij echt hele normale paarden en zit regelmatig in de prijzen.Maar je moet wel iedere keer als je Z2 start dikke pnt rijden,niet zo af en toe.Je mag volgens mij pas vanaf stokmaat 1.48 in het ZZL uitkomen.Gewoon met dezelfde startkaart en coupons en inschrijven gaat via de KNHS.Snap ook niet waarom sommige mensen iedere keer maar weer weg gaan in het ZZL en dan met 56% blijven thuis komen.Dan zou ik eventjes blijven dooroefenen!!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:15

Mijn pony is 1.50m. Wij zijn nu nog zeker niet klaar voor ZZ-L, maar wie weet over een paar maanden :D

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:33

Ik wil er echt naar toe trainen voor komende winter.
En ik start dan ook alleen als we het aankunnen en als mijn komende wedstrijden voldoende zijn!
Het is ook niet zo dat we meteen over gaan naar alleen maar Zz-licht wedstrijden,
ik ben nog wel ff van plan om ook Z2 te blijven rijden!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:57

Je mag Z2 blijven rijden tot je 5 wp's in het ZZL hebt toch?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:59

Volgens mij t/m 5 winstpnt.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 12:59

als je je 5e punt hebt gehaald mag je geen Z2 meer....
is mij verteld

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:25

Wanneer je je 5e wp gehaald hebt in het ZZ-L, mag je geen Z2 meer starten!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:56

Ik vond het best tegenvallen. Ik reed in het Z2 met een matige proef winst en met een goede proef echt dubbel winst. Ook op grote concoursen in de prijzen.
Toch willen ze in het zzlicht meer gedragenheid zien en je moet alles nog strakker afwerken.
Wat ik heel lastig en moeilijk vind is dat de punten bij mij vaak uit elkaar liggen. Mogelijk omdat ik niet met een doorsnee paard start maar wat ik erg veel heb is dat de jury bij M mij een 5 voor een onderdeel geeft en de jury bij C een 7.
Op het volgende punt wisselen ze dat weer met elkaar om?Afgelopen zondag stond er bij de ene ury dat ik meer verzameling moest tonen en bij de andere dat ik en met meer impuls moest rijden. :D
Zo heb ik ookal een keer een 8 en een 4 gehad voor hetzelfde onderdeel. Is het dan goed of is het dan fout?
Ook leuk meer dan 22 punten verschil tussen beide juryleden.
Ik eindig nu steeds in het bovenste gedeelte van de middenmoot (heb nu 6 keer gestart) en hang meestal zo rond de 58%
Ik start gewoon rustig door, zelf routine krijgen en strakker gaan rijden dan kunnen ze iig niet om je heen denk ik dan maar :)

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:01

just_bassie schreef:
als je je 5e punt hebt gehaald mag je geen Z2 meer....
is mij verteld

Als je je 5e wp in het ZZ-licht hebt behaald dan moet je kiezen Z2 of ZZ-Licht. Kies je voor Z2 dan moet je tenminste 6 maanden Z2 blijven en mag je geen ZZ-Licht in die tijd rijden. De eerste wedstrijd na de behaalde 5 is dus bepalend!
Ik zou maar even goed doortrainen en zorgen dat de wissels er ALTIJD goed inzitten. Aanleuning stil en neusje er ietsje uit klopt idd... Het moet eruit zien als een happy athlete en dat scheelt er nog wel eens aan.

succes

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 16:27

Gelukkig gaat het al een heel stuk beter dan de laatste keer dat je mij gezien hebt!(Dokkum volgens mij)
De laatste proeven hebben we fijn gereden, de punten zijn dan ook verbeterd,
we kwamen thuis met 223(1e),215(1e),225(1e) en 212(4e) en van deze 4 proeven totaal(20 wissels)nog maar 2 onvoldoende wissels!
Wat mij wel opvalt dat er deze wedstrijden ook combinaties meereden die al ZZ-licht hebben gestart
maar allemaal goed wissels springen.....gebeurd zelden
Hiermee wil ik voor mij zelf niets goed praten, want ik weet gewoon dat het wel mogelijk is en daar gaan we ook voor.
Maar ik ben hier de laatste 2 wedstrijden echt naar gaan kijken en dat viel mij op, ook omdat dit vaak zo benadrukt word.

We zijn hard aan het trainen hoor :D En als we er niet klaar voor zijn wachten we gewoon nog een poosje
Komt wel goed met ons toch?

AnniQue87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:13

Ik ben ook heel erg benieuwd, wil van de winter mee doen aan de selecties in het ZII en als alles goed gaat ook zz-licht wedstrijdje mee gaan pakken. Ik hoor juist dat er vaak in de subtop wel eerlijker gejureerd wordt en dat je minder vaak van die onterechte commentaren krijgt of juist extreem puntenverschil tussen jury's zoals heel veel in de basisport voor komt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:48

In de ZZL is 25 pnt verschil tussen jury's ook geen uitzondering hoor!Ik vind dat er geen peil op te trekken is.Rij bijna altijd bij dezelfde jury's en de ene week is het allemaal niet verzameld genoeg en niet genoeg 'gezet' en de volgende weel dikke pnt.Wel leuk in 1 week zo'n vooruitgang alleen jammer dat ik het zelf niet merk!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:58

dus jekan niet gaan starten met een pony van 1.45 ?
:)
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 31-08-09 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:14

ik vind de subtop juist fijner rijden.
De jury s hebben tenminste iets meer verstand van een correct gaand paard.Je kan je best een foutje veroorloven maar je moet je beest gewoon fijn voor elkaar hebben.en de proeven zijn fijner aan elkaar te rijden.
hoge punten in de z2 wil niet altijd zeggen dat je in het zz-licht ook scoort.zeker niet als je altijd in je eigen kring rijdt!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:40

Proeven zijn wel veel fijner.Ik kan me helaas geen fouten veroorloven aangezien ik al met hele gewone dieren rijd.Lopen netjes aan elkaar maar moeten gewoon heel erg hun best doen om berg op te blijven.Toch is het me zo mee gevallen,had nooit verwacht zo snel mijn punten te rijden.En inderdaad vooral veel grote concoursen rijden,als je daar nog steeds een beetje bovenin mee rijd dan komt het wel goed.