Verstandig om te starten ? SPOED

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s_spikker

Verstandig om te starten ? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:22

Eindelijk is dan de startkaart en startcoupons binnen.
Nu is er de mogelijkheid om over 3 weken te starten, MAAAAR !!
Heeft het zin ? Pony is nog maar kort onder het zadel en loopt zeker nog niet perfect, Lees geen mooie rechte lijnen. Niet nageeflijk en overgangen nog niet netjes. En soms niet helemaal aan de hulpen.
Om nu te voorkomen dat mijn zusje helemaal afgezeken word , dacht ik ik vraag het hier, Wat zijn jullie ervaringen er mee?
Het betreft een D pony en een jong meisje (12) Zeggen jullie starten ?
Of rijd eerst die pony door dat hij overal fatsoenlijk loopt en dan pas starten.

Al gaat het natuurlijk ook om de ervaring op vreemd terrein. Maar je hebt altijd pony's die bv Z geweest zijn en in de B lopen of natuurlijk die al bijna naar de L mogen. En daar kan ze zeker niet tegen op.
Als ze dus hele lage punten haalt wordt ze misschien onzeker en gaat de lol eraf.
Inschrijven kan alleen nog deze week.

Anoniem

Re: Verstandig om te starten ? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:25

Starten kan altijd, maar verwacht nog geen wonderen.. In de B wordt er toch minstens verwacht dat de pony redelijk aan de hulpen is en lijnen en overgangen moeten gewoon netjes gereden worden.
Voor de ervaring kun je natuurlijk altijd gaan, maar kies dan de wat kleinere wedstrijden uit.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:26

Ik zou nog even wachten. Lijkt me voor het paard beter om thuis eerst de basis onder de knie te hebben en dan pas gaan uitbrengen. Je geeft al aan dat hij nog niet rechtgericht is en pas onder het zadel, ik zou het even rustig aan doen. En voor je zusje lijkt het me ook leuker om even te wachten, ik kan me goed voorstellen dat het niet leuk is om alleen maar negatief kritiek te krijgen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:26

JI -> WD V

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:29

Ja , ze heeft zelf weinig geduld. Want bijna iedereen van de vereniging start en ze wil zelf ook heel graag. Ik ben bang dat ze wel op goede punten rekent. Thuis loopt hij nog redelijk (sinds pas) maar in de andere lessen nog niet.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:29

je kan het doen om ervaring op te bouwen met het rijden op vreemd terrein, in de trailer, de spanning, etc. Maar de kans is groot dat je lage punten krijgt en dat het dan niet leuk is. Als je zusje heen kan gaan voor de ervaring dan kan je het doen, gaat ze om te winnen, dan zou ik haar een teleurstelling voorkomen.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:29

Ik zou ook nog even wachten, voor het paard zal het misschien niet zoveel uitmaken, maar voor een meisje van 12 is het natuurlijk wel erg demotiverend om gelijk met hele slechte punten naar huis te gaan, dus waarom niet gewoon even wachten tot alles voor elkaar is?

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:30

Niet doen, totdat in ieder geval de pony goed aan de hulpen is, ze een constante lijn en tempo kunnen rijden als combi. Het nog niet nageeflijk lopen, is dan nog niet zo belangrijk maar staat wel netter. Je zusje is nog maar 12, de pony 3 of 4, ze kunnen nog jaaaaaaaaaaaaaren wedstrijden rijden! Eerst maar een goede combi worden om in de B te starten.

Af en toe kijken bij wedstrijden met haar om te zien hoe er gereden wordt, is misschien wel leuk om te doen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:32

Je noemt de belangrijkste dingen op die je in de B moet kunnen.

Als ze voor de ervaring weg wil kun je gaan.
Denkt ze echt met goede punten thuis te komen kan ze beter thuis blijven en de teleurstelling besparen.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:32

Ik snap je gevoel om dolgraag je zusje te willen laten starten, maar als je zelf al aangeeft dat alles nog niet helemaal "top" gaat waarom niet nog even wachten zodat je straks wel met een zeker gevoel kan starten.
En omdat je aangeeft dat deze pony nog niet heel lang onder het zadel is is het voor zo'n jong dier altijd moeilijker als hij/zij in het land tussen de bordjes moet lopen dan wanneer je wacht tot het binnen seizoen begint en je in een binnenmagege kan starten. Hier hebben ze al meer steun aan de bakrand en maakt je het je zusje gelijk wat makkelijker.

Mijn tip, volg je gevoel en denk even goed na over de voors en tegens.
Waarom nu gaan haasten (zoals je zelf aangeeft) en straks geen lol meer, dan nog even wachten en door rijden en straks met een lekker gevoel oppad en zeker weet dat hun het kunnen.....

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:35

Je kan het inderdaad altijd een keer proberen om ervaring op te doen, hij kan dan wennen aan een andere omgeving en aan de hand van je protocol weet je ook waar je aan kan werken. Maar inderdaad, verwacht er niet al te veel van.. Dan kan het alleen maar meevallen!

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:37

Ze wil zelf heel erg graag (al langer :P ) Op zich de wedstrijd is op bekend terein , Haar priveles is ook bij die mensen hun grond.

Met bordjes blijft hij er redelijk tussen maar soms de gallop gaat er buiten.
Er mag evt (omdat het vanuit onze vereniging gaat ) buiten mededingen gereden worden. Al zou het dan net zo goed wel normaal kunnen , als je er toch bent.

Indoor is zeker makkelijker. Ik denk dat ze ook zeker pas volgend jaar voor de punten hoeft te gaan.
De pony is bijna 5 en nu een maand of 5 onder het zadel.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:38

kan je het probleem niet met je zusje overleggen. het is natuurlijk erg leuk voor haar om met vriendinnetjes te starten op wedstrijd. als je haar dan uitlegt dat de pony er nog niet helemaal klaar voor is en dat ze niet op hoge punten moet rekenen kan het altijd mee vallen.
het is voor beide een goede ervaring om eens te kijken hoe het is op wedstrijd.
zal dan wel starten op kleine wedstrijden, misschien op de vereniging. dan is het terrein ook niet vreemd.

het blijft lastig, maar wedstrijd rijden moet ook gewoon voor de lol kunnen, prestatiegericht rijden kunnen ze altijd nog.

ik zou het in goed overleg gewoon proberen
succes

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:40

Bedankt voor de tips. Ik heb het er wel een beetje over gehad en ze weet het ook wel, Maar ben bang dat het toch tegen valt, Stiekem hoop je natuurlijk altijd eerste te worden of een winstpunte te halen :P Vooral bij kinderen is dat denk ik zo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:41

Buiten mededingen is dan misschien wel een betere keuze, omdat je zusje dan waarschijnlijk ook wat minder gespannen is daar het toch niet voor het eggie is....
Vaak hebben ruiters op een wedstrijd spanning, zonder dat ze dat zelf doorhebben. Als een pony nog veel moet leren kan dat verkeerde indrukken wekken bij de pony, die gaat immers denken dat het wellicht eng is?

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:46

Bedankt allemaal, We zullen het er vanavond thuis nog eens over hebben.
Ben er wel vergeten bij te zeggen dat ze een paar onderlinge al heeft mee gereden (wel in de bak)
Een keer op de manege hier in de buurt en dan 1 die door een groepje meiden uit de buurt georganisseerd was.
(niet veel starts misschien 10 a 12 waren het er )
Daar was mijn zusje ook erg gespannen en durfde ze er niet op,. Maar het is uiteindelijk goed gegaan. Ook de pony gedroeg zich braaf. Echt een goudeerlijke pony gelukkig. Ondank hij nog jong en onervaren is.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:48

volgens mij zijn volwassen meer prestatie gericht dan kinderen, natuurlijk vinden ze de prijzen leuk.

vroeger vond ik in ieder geval mee doen dan leuker en wist ik amper wat winstpunten waren.

buitenmededeling kan ook, maar dan weet je zeker dat ze niet wint. en is zonde als je nu toch een startkaart hebt en ze rijdt per ongeluk wel dat winstpuntje. en als ze nu toch al een keer gestart heeft zou ik dan zeker niet buiten mededeling starten.

je kan ook nog even wachten op het binnen seizoen, dan wordt het makkelijker en duurt toch nog maar een maand

maar te lang wachten demotiveert je zusje denk ook wel.

gewoon even goed overleggen
succes

Rivkadeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:18

Als ik zo je verhaal lees, zal ik zeker nog niet starten... Wedstrijden zijn hartstikke leuk en leerzaam voor zowel pony als ruiter... Maar beide moeten er wel aan toe zijn! Het zou jammer zijn als je zusje of pony hier een nare ervaring aan over houdt toch? Kunnen jullie niet om de pony ervaring op te laten doen, een keer op een ander terrein of andere locatie rijden? Dat is waarschijnlijk aan spannend genoeg! Als jullie misschien een maandje of 2 wachten en gewoon lekker oefenen moet het volgens mij helemaal goed komen!!!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:24

Ik zal niet gaan, om teleurstelling te voorkomen.

Ga desnoods alleen naar het losrijterrein met de pony, om zo ervaring op te doen, of neem de pony mee in de trailer en ga eens ergens anders rijden, maar gooi ze niet gelijk voor de leeuwen.

Het moet wel leuk blijven natuurlijk, en ik denk dat dat op die manier niet leuk gaat worden, als ik jouw post zo lees.

Succes en vergeet niet dat ze nog jaren de tijd hebben om op concours te gaan.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:30

Ik zou nog even wachten. Niks mis mee toch?
Lekker blijven trainen en in oktober misschien beginnen, begin van het nieuwe seizoen binnen?
Als de pony zo jong is heeft hij al genoeg indrukken, indrukken voor nieuwe terrein kunnen dan nog wel komen.
In de categorie D zitten vaak wat oudere ruiters al, dus er zullen er zeker genoeg bij zitten die al Z gereden hebben.
Ik zou het wel proberen, altijd leuk, maar als de pony nog niet recht over de hoefslag kan lopen bijvoorbeeld (of bedoel je dat niet? :o) Dan zou ik nog even wachten. Zo'n jonge pony wordt vaak toch niet gewaardeerd...

Oktober lijkt me wel een goed startmoment, omdat het nieuwe seizoen dan begint. Dan heb je nog 2 maanden om te oefenen :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:33

s_spikker schreef:
Ze wil zelf heel erg graag (al langer :P )

Als ze kosten wat het kost op wedstrijd wil, had ze geen pony moeten gaan rijden die net onder het zadel is :P
Winterseizoen zou ik zeker op wachten, inderdaad ook makkelijker met binnen de bordjes blijven.
Nog 2 maanden de tijd om te oefenen, het is zonde als je nu die wedstrijd gaat rijden en ze meteen teleur wordt gesteld.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:34

Ik zou nog niet gaan starten, je wilt toch ook wel leuke punten halen, anders word ze er niet zelfverzekerder van.. Nee ik zou zeggen, eerst ff lekker doortrainen en vervolgens starten! :)

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:35

Een teleurstelling kan je nooit voorkomen, zelfs als je in oktober zou gaan starten kan het ook nog minder gaan..

Ik denk dat je het beste je eigen gevoel kan volgen in dit geval!

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:09

Over de hoefslag loopt hij wel (zo goed als) recht en bv van B naar E afwenden maar de AC lijn is toch nog best slingeren :=
De overgang draf stap en stap draf en gallop draf gaan wel goed, Maar vooral dr overgang draf gallop gaat niet helemaal netjes en soms zn kont de lucht in of hij valt eerder terug dan gepland :P

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:11

s_spikker schreef:
Over de hoefslag loopt hij wel (zo goed als) recht en bv van B naar E afwenden maar de AC lijn is toch nog best slingeren :=
De overgang draf stap en stap draf en gallop draf gaan wel goed, Maar vooral dr overgang draf gallop gaat niet helemaal netjes en soms zn kont de lucht in of hij valt eerder terug dan gepland :P

Ah ok, die dingen gebeuren ook bij oudere paarden in de B hoor :=
Als jullie denken dat het kan , de pony het aankan en je zusje (toch?) probeert het te begrijpen bij eventueel lage punten,
is dit wel een goede kans: hij kent het terrein al en het is dichtbij.