Hoe bereiden jullie je voor op een wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Hoe bereiden jullie je voor op een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:33

Ik zelf rijd nog niet officieel maar wil dit wel graag gaan doen.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie jezelf en je paard voorbereiden op een wedstrijd.

Lolacabana

Re: Hoe bereiden jullie je voor op een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:42

De dag voor de wedstrijd lekker longeren, losgooien of een buitenrit maken. Op de dag van de wedstrijd zelf 's ochtends wassen en toiletteren. Dus vooral veel ontspanning de dag daarvoor.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:43

en train je de weken ervoor meer dan normaal of gewoon zoals altijd?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:48

Ik train sowieso dagelijks. Op zaterdag heb ik privéles, dus de dag voor een wedstrijd rijd ik gewoon mijn les en soms nemen we nog eens onderdelen uit de proef door waar ik moeite mee heb. De volledige proef doorrijden doe ik nooit, aangezien mijn paard dan te goed weet waar hij moet aangalopperen (bv) en niet meer op mijn teken wacht.
Na mijn les laat ik mijn paard eten en maak ik zijn stal nog eens extra schoon. Dan zijn wit voetje snel wassen (hij maakt het toch weer vies) en zijn staart wassen. Maantjes indien nodig bijtrekken en vlechten, en paard op stal!
Afhankelijk van wat ik die dag nog te doen heb, maak ik de rest voor of na mijn paard klaar: blouse nog eens strijken, cap borstelen, kleren klaarhangen, trailer alvast inladen...

De dag van de wedstrijd zelf borstel ik mijn paard 's ochtends nog eens, was zijn witte voetje opnieuw, check zijn dotjes, en dan beenbeschermers om en weg ermee ;-)

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:53

De dag voor de wedstrijd heeft mijn paard altijd een rustdag, dit omdat hij erg druk is op wedstrijd en dan al snel de pijp leeg heeft als hij de dag daarvoor gelopen heeft. 's morgens op de dag van de wedstrijd worden zijn benen en staart gewassen en vlecht ik hem in. En dan beschermers om en mee naar de wedstrijd. Daar rijd ik hem ongeveer een half uurtje los en dan de proef in. *D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:02

Ik bereid me ansich niet echt anders voor qua rijden.
Basiswerk is tot Z2 toch het belangrijkste. Enkel rijd ik de week van mijn wedstrijd wel de proef door, om de aandachtspunten te vinden en aan te werken en eigenlijk goed te weten waar ik controle punten kan inlassen.
Verder de dag van concours paard wassen en vlechten en zadel en kostuk opladen. Al de rest ligt normaal gezien klaar op de vrachtwagen.
Ik bandageer de jonge beesten thuis en doe de beschermers erover, en dan aankomen inrijden en starten maar.

Mandau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:20

Voor een wedstrijd wil ik ruim de tijd hebben om mij klaar te maken.
Als ik vroeg in de ochtend wedstrijd heb [tussen 9 & 12u] Doe ik het meeste de dag van te voren [dan rijd ik hem ook niet!]. Maar als ik rond 1u en later moet, doe ik alles de ochtend zelf, ik reken ook altyd uit hoeveel tijd ik voor alles nodig heb, ik reken dan heel ruim zodat ik niet hoef te haasten, want daar heb ik een gruwelijke hekel aan, en als ik moet haasten word ik chagrijnig, zenuwachtig of gespannen!
Ik begin s'ochtends met het voeren van de paarden. Dan zorg ik dat hoofdstel, zadel en laarzen zijn gepoetst. [invetten om de wedstrijd, dus om de week].
Dan zorg ik dat ik alles in de auto heb, ik ga dan precies na wat mijn paard allemaal nodig heeft en wat ik zelf nodig heb. Wat ik als eerst nodig heb leg ik bovenop of vooraan.
Daarna ga ik mijn paard wassen [s'winters met warmekraan en dan meestal niet het hele lichaal, alleen de benen. Zomers was ik hem helemaal, als de zon schijn koudekraan, als frissjes is met warme kraan.]
Dan zet ik hem weer even op stal met iets lekker, en zorg ik dat het hooinet in de trailer is gevult. Dan ga ik even een boterhammetje eten en de startlijst uitprinten, dan neem ik ook meestal nog even de proef door.
Als ik dan weer in de stal ben begin ik met vlechten.
Daarna ga ik mij omkleden, ik maak ook meestal de knot bij mezelf al thuis.
Dan zet ik het paard op trailer, en ga ik optijd, zodat ik een uur van te voren aanwezig ben [ bij een groot concour anderhalf uur van te voren aanwezig, dan kun je even goed kijken waar je allemaal moet zijn.
Dan ga ik me als eerst melden bij het secetariaat en dan ga ik meestal opzadelen.
Ik zit er meestal 40 minuten van te voren op, zodat ik rustig kan losstappen.

Eindresultaat, een ontspannen wedstrijd ;) :D :o

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:50

M_erell schreef:
en train je de weken ervoor meer dan normaal of gewoon zoals altijd?

Ik train dan gewoon. Meestal is dat 3 dagen dressuur, 1 dag springen, 1 dag recreatief en een dagje vrij.

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:12

Ik doe altijd zaterdag nog even de proef rijden of onderdelen oefenen! Als het kan les ik op zaterdag nog.
En op zaterdag zadel+hoofdstel schoonmaken en vetten.
Moet ik zondag vroeg dan was ik en vlecht ik zaterdag alvast.

Thuis leg ik al mijn spullen klaar.

SamDoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:19

Ik begin altijd om maandag, met rustig stappen(omdat het weekend wedtrijd is geweest). Dan bouw ik heel de week op naar zondag. tussen door heb ik 1 rust dag, en 1 dag doe ik iets anders (buitenrid/longeren enz), 1 dag van te voren doe ik altijd wle rijden, en dan vast wassen en vlechten. De wedstrijd dag probbeer ik altijd op tijd te gaan slapen, zodat ik goed uitgerust ben, en neem altijd AADRINK mee op wedtrijden, verder het losrijden is hetzelfde als thuis

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:37

De week voor de wedstrijd rijdt ik hem dan alleen ohz of alleen aangespannen (net welke wedstrijd ik heb), normaal wissel ik veel tussen rijden en mennen. Ook probeer ik een paar keer de proefjes te rijden. Mijn pony vind het juist prettig als hij de proeven een beetje weet, dan is hij op wedstrijd minder verrast en weet hij wat er van hem gevraagd gaat worden.
Meestal maak ik 3 dagen van tevoren nog een buitenrit, of laat hem even uitrennen op het strand, dan nog 2 dagen serieus trainen en dan de wedstrijd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:30

Als het meezit rijden mijn paard en ik over 20 dagen onze eerste proefjes, ik heb 'm opgegeven voor basistolt en viergangen (in de lichte klasse) Ik stel me er niks van voor, we gaan gewoon voor de ervaring. Dus qua rijden doe ik ook niets speciaals.

Het lastigste is altijd het koortsachtig proberen te regelen van vervoer, het is nog niet zeker of we wel daadwerkelijk gaan want ik heb nog niemand met een trailer gevonden die ons kan brengen (was wel geregeld maar is wat tussen gekomen) Verder is er de kwestie dat 't paard ook op de trailer moet... we hebben een laadissue. Dus alles rondom de trailer is het grootste punt.

Verder poets ik natuurlijk de dag van tevoren mijn zadel, wordt paard geborsteld en zorg ik ervoor dat mijn kleding en overige spullen netjes en in orde zijn. Ik moest maar eens een lijstje gaan maken wat er allemaal mee moet, ik ben zo bang dat ik zijn paspoort, m'n prikwei, z'n voer, m'n zadel of m'n cap ofzo vergeet :=

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:36

Ik bereid mezelf en het paard niet voor. Ik rij hem wel maar dat doe ik ook als ik geen concours heb.
Ik ga ook altijd op concours met de gedachte dat ik les heb.

eszmeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:03

heee!

Van te voren ga ik niet veel anders doen,
gewoon de zelfde dagen met dingen die je doet houden.
Alleen kijk ik extra als alles zo gaat zo als ik het graag wil hebben, is dit niet zo dan moet ik nog wat meer oefenen.

De dag voor de wedstrijd doe ik het altijd een beetje rustig aan,
dan zorg ik dat ik ontspannen ben zodat mijn paard ook gaat ontspannen, Zo rustig en dan komt het met de wedstrijd ook helemaal goed! *D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:50

Ik doe geen bijzondere dingen voor ik op wedstrijd ga. Wat ik absoluut niet doe is de dag voor de wedstrijd het proefje oefenen, mensen die dat wel doen snap ik niet. (heb zelfs iemand gekend die ipv losrijden op wedstrijd nog les kreeg van haar instructrice) Geeft alleen maar stress bij jezelf en is saai voor je paard.

Bij voorkeur maak ik een ontspannen buitenritje, of ik rij helemaal niet de dag voor de wedstrijd. Hangt ervan af hoeveel tijd er is. Verder ga ik op de dag voor de wedstrijd zadel, laarzen ed poetsen en leg alles klaar wat er mee moet. Ook wordt het paard vast klaar gemaakt, benen wassen zodat ze weer mooi wit zijn en manen vlechten. Ook zorg ik dat minimaal 1 week voor de wedstrijd de manen getrokken zijn (als dit nodig is) en dat ook een aantal dagen voor de wedstrijd anti klit in de staart is gespoten.

Allerbelangrijkste vind ik dat we overal ruim de tijd voor hebben, dus daar houden we rekening mee. Ik wil minimaal 1 uur voor ik de ring in moet op het wedstrijdterrein zijn, als er nog stiften in gedraaid moeten worden trek ik nog een halfuur extra uit. Dan hoeven we niet te stressen en kan ik zo ontspannen mogelijk op mijn paard stappen.

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:55

Les hebben op wedstrijd? Of gewoon dat de instructrice er is en je nog even op de kleine puntjes wijst?
Dat vind ik een groot verschil. En dat laatste kan weleens erg fijn zijn.

Ik train zoals ik altijd doe. Ik rij af en toe de proef, dat is omdat ik de proef altijd uit mijn hoofd rij. Dus ik wil hem even goed in mijn hoofd hebben. Verder rijd ik er losse onderdelen uit, soms wat grotere stukken uit elkaar.

Op wedstrijd ook niets bijzonders, inrijden, lekker aan de hulpen zetten en goed scherp houden en dan starten. En ook in de proef geen spannende dingen, gewoon zoals thuis. Vervelend paard? Dan straf ik zoals ik ook thuis zou doen. Desnoods doe ik de overgang of de oefening nog even over, of het nou mag of niet. Doet het paard het goed, dan krijgt het even een aai over de hals. Just like normal!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:01

bulck schreef:
Ik bereid me ansich niet echt anders voor qua rijden.
Basiswerk is tot Z2 toch het belangrijkste. Enkel rijd ik de week van mijn wedstrijd wel de proef door, om de aandachtspunten te vinden en aan te werken en eigenlijk goed te weten waar ik controle punten kan inlassen.
Verder de dag van concours paard wassen en vlechten en zadel en kostuk opladen. Al de rest ligt normaal gezien klaar op de vrachtwagen.
Ik bandageer de jonge beesten thuis en doe de beschermers erover, en dan aankomen inrijden en starten maar.

Ik doe exact hetzelfde. :j

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:02

Optijd slapen, optijd poetsen... Overal ruimschoots de tijd voor nemen... Proefje uit mijn hoofd voor het geval dat ik het niet hoor, alles klaarleggen...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:04

2 dagen ervoor rustig aan doen zodat ze lekker der energie heeft :P

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:37

SusanH schreef:
Ik doe geen bijzondere dingen voor ik op wedstrijd ga. Wat ik absoluut niet doe is de dag voor de wedstrijd het proefje oefenen, mensen die dat wel doen snap ik niet. Geeft alleen maar stress bij jezelf en is saai voor je paard.

Dat het voor jou stress geeft, wil niet zeggen dat het voor anderen ook stress geeft :)
Ik voel me er juist heel prettig bij als ik de proef een paar keer gereden heb, dan ken ik hem zo goed als uit mijn hoofd en mijn pony wordt er ook zekerder van.

Saai, tsja, het is maar wat je saai noemt.
Vergeleken met het gemiddelde dressuurpaard heeft mijn pony (rijdt nooit in een dressuurbak, start ook samengestelde menwedstrijden incl. de training daarvoor, staat in het tweespan, aan de longe en mag ook nog een min. 2x in de week een buitenrit maken) absoluut geen saai leven, dus dan zal dat rijden van die proef daags voor de wedstrijd ook wel meevallen :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:25

De dag voor de wedstrijd doe ik geen zwaar werk meer, om spierpijn te voorkomen.
Dus gewoon wat licht werk, en voor de rest doe ik niks anders. Wassen en vlechten doe ik altijd op de ochtend zelf.

En met een deken opzetten in deze tijd van het jaar doe ik zeker niet. Het is echt al warm zat zo.

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:15

Ik train altijd de dag van te voren nog. Mag ik vragen aan jullie waarom jullie een buitenrit maken? (de reden) misschien kan ik dat dan in vervolg ook doen als het ergens handig voor is.

Ik ga altijd trainen, wassen, knippen, opstal zetten,tuigschoonmaken en dat soort dingen ;)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 08:20

ik rijd geen wedstrijden maar ik rijd af en toe gewoon proefjes met mijn vpony, vooral ook omdat ze dressuur heel moeilijk vind en het gaat nu steeds beter.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:14

Niks bijzonders eigenlijk :) Wedstrijd pas ik gewoon in het trainingsschema in. Dag er voor rijd ik gewoon (losmaken, voor het been rijden). In de trainingen neem ik al stukjes uit de proef mee, en soms rijd ik tijdens mijn les een proef om te kijken hoe het totaal er uit ziet. Wedstrijd rijden is voor mij eigenlijk net als 'gewoon' rijden alleen heb ik een witte rijbroek aan en is Stef ingevlochten :)

Ik lees altijd wel goed de proeven door zodat ik weet wat er komen gaat en hoe te rijden. Bijvoorbeeld: F-A-K terug uit galop, K-X-M van hand veranderen, dan weet ik dus dat ik bij F al de overgang terug moet rijden om netjes van hand te kunnen veranderen. Training bestaat verder uit rijden, longeren, buitenrijden en springen. Vooral veel afwisseling.

Op de dag zelf doe ik staart/manen wassen en vlechten en mijn spullen in orde maken (schoonmaken vooral).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:22

danique38 schreef:
Ik train altijd de dag van te voren nog. Mag ik vragen aan jullie waarom jullie een buitenrit maken? (de reden) misschien kan ik dat dan in vervolg ook doen als het ergens handig voor is.

Ik ga altijd trainen, wassen, knippen, opstal zetten,tuigschoonmaken en dat soort dingen ;)

Ik begrijp wel waarom mensen een buitenrit maken op de dag voor hun wedstrijd. Dat is voor de afwisseling voor mens en paard, voor een paard is het saai om in een bak rond te lopen, en dan twee dagen achter elkaar (dag voor je proefje en op de proef zelf, helemaal als hij dan ook nog dezelfde soort oefeningen moet laten zien) is helemaal saai. Voor de ruiter is het ook prettig om even met wat heel anders dan die spannende proef bezig te zijn. Dus een buitenritje houdt paard en mens fris en zorgt voor afleiding en ontspanning.

Over de rest van je post: pfoeh, wat ben ik blij dat ik niet hoef te wassen, knippen, vlechten en weet ik wat. 't Gaat er bij ons om hoe het paard loopt en niet om of zijn knotjes en jouw strikjes wel goed zitten. Al moet het er natuurlijk wel een beetje verzorgd uitzien ;)