teveel wedstrijden achter elkaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

teveel wedstrijden achter elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 20:57

hoi,

ik vraag mij het volgende af.
ik start 23-08 voor het eerst met mijn 15-jarige haflingermerrie die ik verzorg.
ik heb ons daarna op 12-09 opgegeven voor een haflingerwedstrijd en 27-09 weer voor een wedstrijd.
nou is er dat weekend er tussenin de 19e nog een wedstrijd .
ik vraag me af of het niet teveel wordt voor haar,zo snel achter elkaar die 3 wedstrijden?
voor de 19e september heb ik mij dus nog niet opgegeven :)
ik ben benieuwd naar jullie mening :D
ze is overigens nog nooit gestart!

alvast bedankt voor je reactie!

Nibbit

Re: teveel wedstrijden achter elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:59

Is het 1 of 2 proeven?
En hoe goed is haar conditie?
Op zich kan het wel, maar ik rij zelf meestal 1 a 2 per maand, dan blijven ze wat frisser ;)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:01

de 12e= 1 proef
de 19e= 1 proef
de 27e= 2 proeven

normaal is de planning 1 x in de maand te starten maar deze 3 vallen toevallig vlak achter elkaar!
ze heeft wel een redelijk goede conditie kan ik zeggen :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:04

Nee joh! Dat gaat makkelijk! Dat gaat prima hoor, een wedstrijd is als het goed is niks zwaarder dan een normale training. 14 minuten proefjes rijden en drie kwartier inrijden en ertussen, zoiets? Enige is dat het op ander terrein is, maar verder is dat echt geen probleem! :j
Na een week is ze het wel weer vergeten. :D Zolang het maar leuk blijft voor jullie, en je niet als een gek gaat zitten pushen op perfecte resultaten. Als het leuk is voor jullie samen: gewoon doen!
Laatst bijgewerkt door Joyce_ op 11-08-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:05

Ik vind ook dat het wel moet kunnen.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:08

Myukii schreef:
Nee joh! Dat gaat makkelijk! Dat gaat prima hoor, een wedstrijd is als het goed is niks zwaarder dan een normale training. 14 minuten proefjes rijden en drie kwartier inrijden en ertussen, zoiets? Enige is dat het op ander terrein is, maar verder is dat echt geen probleem! :j
Na een week is ze het wel weer vergeten. :D Zolang het maar leuk blijft voor jullie, en je niet als een gek gaat zitten pushen op perfecte resultaten. Als het leuk is voor jullie samen: gewoon doen!

oh nee hoor,de eerste keren ga ik niet voor de punten,maar gewoon ervaring op doen,als ik slechte punten haal zal mij een worst wezen :P :D
als zij maar braaf is en we lekker hebben gereden ben ik allang blij :D
het moet wel leuk blijven he :)

bedankt voor jullie reacties :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:14

Moet wel kunnen denk ik, blijf op je paardje letten, als ze gestressed raakt dan moet je een wedstrijd schrappen. Ik zou die van de 19 trouwens niet doen, 1 keer in de 2 weken is vaak zat :j zeker als ze er nog nieuw in is. Moet je trouwens een heel end weg, of is het dichtbij?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:17

hyppolyte schreef:
Moet wel kunnen denk ik, blijf op je paardje letten, als ze gestressed raakt dan moet je een wedstrijd schrappen. Ik zou die van de 19 trouwens niet doen, 1 keer in de 2 weken is vaak zat :j zeker als ze er nog nieuw in is. Moet je trouwens een heel end weg, of is het dichtbij?

ze is niet snel van haar stuk te brengen..ze is niet zo snel stresserig,op wedstrijd weet ik natuurlijk nog niet maar gewoon zo en met buitenrijden iig niet ;)
die van de 12e is denk ik een half uurtje/drie kwartier met de trailer.
de 27e gaan we onder het zadel heen en daar ben je met 10/15 minuten :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:38

Oh, dat scheelt, dan moet het waarschijnlijk wel lukken. Maar zo'n ritje met de trailer + vreemde omgeving + wedstrijddrukte kunnen best wel wat stress opleveren ;). Maar gewoon proberen, anders weet je het nooit. En als ze na die 1e wedstrijd flink van slag raakt, dan doe je het dus rustiger aan.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 22:45

ja ik hou haar zeker in de gaten :j
bedankt!

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:03

Je hebt al genoeg reacties gehad , waar ik het mee eens ben dus rest mij alleen nog te zeggen ...
heel veel succes !

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:38

Ik zou het niet doen. Paard moet het ook emotioneel kunnen verwerken, en ik begrijp dat dit haar eerste wedstrijden zijn? Dan vind ik de geplande 3 wedstrijden al voldoende en kort zat op elkaar, die van de 19e zou ik niet starten.

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:14

Ik zou die van de 19e ook schrappen hoor, je begint net en hebt nu al 3 wedstrijden gepland staan.
Ik denk dat de meeste nog wel eens de geestelijke impact van zoiets vergeten en alleen naar het lichamelijke kijken. En ookal is het een heel cool paardje, als je net begint, dan is 3 wedstrijden voor nu toch wel even genoeg...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:08

Vind ik ook,even rustig beginnen en gewoon goed rijden dan hoef je ook niet zovaak te starten. ;-}

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:31

Juist die geestelijke impact is veel belangrijker, lichamelijk moet het geen probleem zijn, zelfs als je paard niet in topconditie is, de stress die het oplevert is veel belangrijker om rekening mee te houden :j.

Hoop dat het goed gaat met TS en VP :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:44

dit kan best hoor.
geestelijke inpact valt reuze mee, je moet van je paard geen watje maken en hem overal voor willen beschermen :n
juist meenemen, ervaring opdoen, dat zorgd voor een stabiel paard :j
op een vreemd terrein lopen hoort geen enkel paard psygisch wat te doen, de fysieke arbeid en prestaties die men van paarden verwacht is het enige waarvoor je moet uitkijken.
vraag niet teveel, en verwacht niets, zodat je zelf en je paard elkker relaxed het concours doorlopen.
ga je overtrainen en zeer prestatiegericht rijden met veel eisen.. mjah.. dan zal je paard er inderdaad schade aan kunnen ondervinden als je elke week ineens op concours gaat.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:48

Ik zou het niet doen, is misschien een beetje te veel van het goede. Dit zeg ik gevoelsmatig hoor, ik ken het paard natuurlijk niet en zou dus ook niet weten of ze het lichamelijk/geestelijk aan zou kunnen ;)
Wel jammer dat je dan de Apeldoornse niet kan rijden, tenminste ik neem aan dat je die bedoelt op de 19e ;)

Elsie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:26

Als haar conditie gewoon goed is, moet dit geen probleem zijn.

Mandau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:28

Ik heb ieder weekend wedstrijd, en voor de gezelligheid ook onderlinge wedstrijden en clubkampioenschappen op de vereniging, en dan heb ik soms wel 2 keer in een weekend, en mijn pony is ook 15/16jaar, het is wel egt een sportpaard maar hij kan het makkelijk aan.
Als hij een goede sport conditie heeft komt dat wel goed!!

succ6 btw :D ;)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:28

Dit kan makkelijk hoor, gemiddeld genomen doen ze op concours minder arbeid dan tijdens een training thuis.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:34

Jee, dan mag je zeker ook niet elke week een buitenrit maken, elke week weer ander terrein...

TS, als jij rustig kunt blijven rijden zoals je thuis ook rijdt, zie ik niet in waarom een wedstrijd anders zou zijn dan thuis trainen of wat dressuurmatig werk in het bos. Ben jij een stresskip dan is het wat anders, dan creeer je ook stress bij je pony.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:28

Ik zou haar lekker ook de 19e meenemen, als jij zelf hetzelfde blijft rijden en haar vertrouwen geeft, vind ze het vast prachtig :D Een paard is geen mietje, en dat moet je er ook vooral niet van willen maken...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:36

Ik vind dat het prima kan! Gewoon doen! :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:23

Kaka schreef:
Jee, dan mag je zeker ook niet elke week een buitenrit maken, elke week weer ander terrein...

TS, als jij rustig kunt blijven rijden zoals je thuis ook rijdt, zie ik niet in waarom een wedstrijd anders zou zijn dan thuis trainen of wat dressuurmatig werk in het bos. Ben jij een stresskip dan is het wat anders, dan creeer je ook stress bij je pony.

Een buitenrit is natuurlijk wel wat anders dan een wedstrijd natuurlijk, daar komt ietsje meer bij kijken...;=

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:39

hangt er net vanaf hoe actief je je buitenrit rijdt :+