Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
en misschien last van spanning? merrie zelf dan, maar waarom dan niet bij het inrijden en wel bij de proef..Ik heb geen spanning meer, heb ik jaren gehad, maar na een tijdje verlies je dat wel
, dan moet het onbewust zijn, ik ga mij niet verzitten met aangaloperen of iets, ik hoef mijn been maar iets te verleggen en dat is haar teken, ze zit dan gewoon te wachten op dat teken, weet dat ze aan moet galoperen, dus dan zelf maar.. dan maar dribbelen..
vur schreef:Ik herken het probleem. Bij mijn paard was het zo dat hij steeds heter begon te worden in de proef en in zijn gedrag ook brutaler. Gevolg.... ik ging minder actief rijden omdat ik bang was dat hij anders zou ontploffen.
Totdat mijn instructeur mij erop wees dat het geen spanning was, maar onzekerheid. Dit terwijl mijn paard een ontzettend brutale intelligente aap is. Dus ik kon haar eerst niet geloven.
Toch maar eens geprobeerd flink met mijn been te rijden en hem goed aan mijn hulpen te zetten in de proef en wat denk je, meneer wachtte netjes op mijn hulpen. Ik rij al jaren subtop met hem. Daar rijden we ook heel lang dezelfde proeven, maar het werkt prima. Wel doe ik thuis altijd andere dingen na een lijntje dan in de proef, dus niet halthouden bij x als ik het binnenrijden oefen (nooit), uitstrekken ook vaak op de lange zijde of op de diagonaal maar dan een paar keer opvangen tussen het naar voren rijden etc etc. Maar in de proef brutaal rijden en je paard niet de gelegenheid geven om zich af te vragen wat er moet gebeuren. Misschien dat de eerste proef nog niet helemaal het gewenste resultaat geeft, maar je moet het echt een paar keer doen. Succes verzekerd.![]()
, het word alleen steed minder, en dan ook minder leuk. Ik weet ook wel dat het niet altijd goed kan gaan, maar als je weet dat je paard het dondersgoed kan, en het dan nu echt niet laat zien en je dan in een proef laat vallen.. das extra balen
. Bedankt voor je tip!. Wij gaan weer vrolijk verder!
.. Ben niet vies van dipjes, gaat mij niet op de prestatie, maar wel om preciezie. Als ik weet dat ze het in normale omstandigheden wel kan, waarom is ze dan op wedstrijd wijfelend?.. Maar vur's tip ga ik toepassen.. en hopen op vooruitgang, al zijn het hele kleine stapjes tegelijkertijd.. Sjonniej schreef:Ik denk dat je met vur's tip inderdaad een heel eind gaat komen. Het is ook logisch dat jij onzeker wordt van de grapjes van je paard, wat je weer op haar overbrengt met alle gevolgen van dien. (On)Bewust ga je toch zitten denken op die AC-lijn; "Recht blijven paard, recht blijven, ga nu niet zitten prutsen, blijf recht."
Probeer haar ook eens te corrigeren zoals je thuis doet. Zou je haar thuis eens op de rem trekken als ze zo begint te stuiteren? Doe dat in je proef ook! Dan maar een 1 of -2 of wat dan ook. Laat weten dat dat gedrag niet gewenst is. Vaak ben je in een proef wat voorzichtiger dan thuis, omdat er iemand naar je zit te kijken en omdat je ook geen grote fouten wilt maken. Maar soms is het ook in een proef gewoon nodig om even de noodrem te testen, of juist de turboknop.
) had ik voor de middendraf en uitgestrekte draf en keerwendingen mindere cijfers, maar dat werd dan weer ruim gecompenseerd door de galop. Maar met de wijfelende stukjes er bij, bij halthouden bij binnenkomen, bij middenstap en aangaloperen compenseert het niet meer
. Ik ben druk aan de oefening en ben erg benieuwd naar hoe het zal gaan op 2 augustus! newt schreef:Sjonniej schreef:Ik denk dat je met vur's tip inderdaad een heel eind gaat komen. Het is ook logisch dat jij onzeker wordt van de grapjes van je paard, wat je weer op haar overbrengt met alle gevolgen van dien. (On)Bewust ga je toch zitten denken op die AC-lijn; "Recht blijven paard, recht blijven, ga nu niet zitten prutsen, blijf recht."
Probeer haar ook eens te corrigeren zoals je thuis doet. Zou je haar thuis eens op de rem trekken als ze zo begint te stuiteren? Doe dat in je proef ook! Dan maar een 1 of -2 of wat dan ook. Laat weten dat dat gedrag niet gewenst is. Vaak ben je in een proef wat voorzichtiger dan thuis, omdat er iemand naar je zit te kijken en omdat je ook geen grote fouten wilt maken. Maar soms is het ook in een proef gewoon nodig om even de noodrem te testen, of juist de turboknop.
Ja inderdaad, dat ga ik dus ok doen bij de eerst volgende wedstrijd. Ik rij aleen wel HC want wil geen verlies punten draaien om deze "oefening" te doen. Het is een springpaard zonder de souplesse van een dressuurpaard, wat maakt dat ik mijn punten verdien door een nette proef te rijden. Ik rij dan ook omenabij de 180 in het M2. Geen 190-200 meer zoals de L1/2 en M1. De laatste 4 wedstrijden dus 8 proefjes heb ik steeds tussen de 168 en 178. Puur door die wijfelende stukje waar je dan een 4 of een 5 voor haalt. Hiervoor (toen ze nog niet zo slim was) had ik voor de middendraf en uitgestrekte draf en keerwendingen mindere cijfers, maar dat werd dan weer ruim gecompenseerd door de galop. Maar met de wijfelende stukjes er bij, bij halthouden bij binnenkomen, bij middenstap en aangaloperen compenseert het niet meer
. Ik ben druk aan de oefening en ben erg benieuwd naar hoe het zal gaan op 2 augustus!

newt schreef:Dat is het nou juist ook het probleem, ik ken de proefjes uit mijn hoofd en rij ze uit mijn hoofd, mijn voorlezer is er voor als ik het even niet meer weet, en als ik die dingen thuis oefen, oefen ik alleen een bepaald lijntje en dan inderdaad wil halthouden dan staat ze netjes stil en vierkant en recht en gaat ze achteruit wanneer ik dat wil, Ik oefen de proefjes niet thuis, alleen 1 keer bij nieuwe proefen. en ja was ook blij met de afgelopen nieuwe proefen en zijn nu 2 keer gestart met de nieuwe proefen en gister was de 2e keer, en Mw wist het al weer.. Merrie weet gewoon dat we en niet ingevlochten zijn en niet op pad zijn met de trailer en dat er niet heel veel paarden zijn.. ze is te slimen misschien last van spanning? merrie zelf dan, maar waarom dan niet bij het inrijden en wel bij de proef..Ik heb geen spanning meer, heb ik jaren gehad, maar na een tijdje verlies je dat wel
, dan moet het onbewust zijn, ik ga mij niet verzitten met aangaloperen of iets, ik hoef mijn been maar iets te verleggen en dat is haar teken, ze zit dan gewoon te wachten op dat teken, weet dat ze aan moet galoperen, dus dan zelf maar.. dan maar dribbelen..
flower1983 schreef:Mijn paard is ook zo'n slimmerik. In de Z1 moet je van hand veranderen en een eenvoudige wissel laten zien op de X. Meneer weet al als ik de wending rij dat hij naar de stap moet en ik kan mn sporen er helemaal indrukken maar hij verliest gewoon de impuls. Tot de X kan ik hem nog net in galop houden en dan valt hij gewoon in de stap. Behoorlijk frusterend!! En deze oefening oefen ik dus ook nooit thuis of met inrijden. Altijd op de lange zijde, nooit met van hand veranderen. Hoe ik dit eruit krijg weet ik ook niet. Morgen rij ik mijn laatste Z1 proef en ga ik naar de Z2, maar ik ben bang dat hij dan ook precies de plekken weet waar de wissels worden gesprongen.... Erg lastig om hem dit af te leren, maar weet precies wat je bedoeld
) dan doe je het voor het afwenden, net na het afwenden, na X, op X, dan rijd je weer een keer door in contr. Zodat je het onvoorspelbaar houdt voor hem.