4 jarige op ijzers voor wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

4 jarige op ijzers voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 16:41

HOi hoi,

Vorige wedstrijden reed ik altijd zonder ijzers, hij heeft keurig al 13 wpjes gelopen, dus ach het lukt prima, maar de laatste tijd is het regelmatig slecht weer, en toch merk ik, dat hij (mijn paard) en ik toch ook wel, wat onzeker worden.. We hebben nu nog 5 wedstrijden staan en misschien zelfs wel 6 die buiten zijn waarvan zowiezo 4 misschien wel 5 op gras. Ik heb vandaag mezelf afgemeld, sommige mensen zullen het onzin vinden, maar ik wilde mijn paard niet aan de gladde ondergrond wagen. Het gras was nog goed te doen toen ik daar aan kwam, maar er lagen ook overal koeienvlaaien, welke het toch erg glad maakte, ik gleed er zelf al bijna in uit.

Wat zouden jullie doen ijzers eronder, of gewoon het seizoen uitrijden.. Ik moet hem zowiezo nog een keer laten bekappen, dat wil ik dan nu eigenlijk direct doen, en dan ijzers eronder laten slaan zodat ik niet nog meer startgeld weg gooi als het ware. Paard ging de laatste wedstrijd ook wat aan het glijden en ging daardoor om in balans te blijven proberen flink door te galoperen, paard is bijna 180 hoog, en dan is zo'n ring dus erg klein en wil netjes rijden niet meer.

Vandaar eigenlijk mijn gedachte aan ijzers, liever ijzers dan een paard wat bang wordt op het gras. Wat vinden jullie?

FriesWytske

Re: 4 jarige op ijzers voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:42

Ik zou hem gewoon ijzers onder laten slaan. Mijn 4-jarige heeft ze ook gewoon onder.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:43

Ijzers eronder doen, maargoed ik ben daar zowieso heel makkelijk in en zou niet eens starten zonder :o
na een paar keer bijna onderuit te zijn gegeleden laat ik het wel uit mijn hoofd :=
thuis durf ik inmiddels aardig in het land te rijden zonder proppen, maar dan moet het land wel heel droog zijn.

Dus mijn keuze zou zijn, idd gewoon ijzers onder slaan, buitenseizoen duurt nog 3,5 maand dus ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 16:44

Wij hebben het eigenlijk niet gedaan omdat we vonden dat het niet echt nodig was voor een B proefje, maarja nu twijfelen we, helemaal omdat we eind augustus buiten nog een paar L1 proefjes gaan rijden...Uhm, hier duurt het buitenseizoen nog maar 2,5 maand hoor :P

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:45

mijn 4 jarige staat ook rond om op ijzers

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:47

:o? dat bedoel ik haha, telde een maand teveel mee :D
nou dan kan je nog precies met 1 set ijzers doen als het goed is ;)

Voor een B proefje hoeft het in principe niet, vroeger bij de pony's deed ik het ook niet, maar bij de paarden en helemaal zo'n grote als die van jou zou ik het wel doen, die hebben het (vind ik :+) al moeilijk genoeg in zo'n klein krabbelringetje :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:03

Idd, dat is dus inderdaad wat ik nu merk :D Straks ook nog L1, en dan wat gas geven enzo, is toch wel belangrijk dat hij dan goed grip heeft :) Dan maar ijzers eronder dus :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:58

Je kunt er ook voor kiezen om alleen voor ijzers te doen. Heb ik ook mijn hele leven al en dat werkt prima. Zeker als je paard gewend is om in de wei te staan. Dan weten ze dat als het wat gladder is, dat ze wat kleinere pasjes moeten nemen. Als je dan voor ook nog kalkoenen in kunt draaien, gaat dat heel goed. ;)

PuuNGekk13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:03

Ik zou er ook ijzers onder doen.
Mijn pony heeft helemaal geen ijzers,, en we rijden nu M1.
Hij loopt nog altijd gewoon hetzelfde, heeft er geen last van..
Maar die is ook niet zo heel groot. :o *D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:20

__PSM__ schreef:
Wat zouden jullie doen ijzers eronder, of gewoon het seizoen uitrijden.. Ik moet hem zowiezo nog een keer laten bekappen, dat wil ik dan nu eigenlijk direct doen, en dan ijzers eronder laten slaan zodat ik niet nog meer startgeld weg gooi als het ware. Paard ging de laatste wedstrijd ook wat aan het glijden en ging daardoor om in balans te blijven proberen flink door te galoperen, paard is bijna 180 hoog, en dan is zo'n ring dus erg klein en wil netjes rijden niet meer.

Vandaar eigenlijk mijn gedachte aan ijzers, liever ijzers dan een paard wat bang wordt op het gras. Wat vinden jullie?

Dus je zou eerst kosten gaan maken (4-kant beslag met stiftgaten en stiften) om vervolgens het inschrijfgeld niet weg te gooien?? Iets begrijp ik hier niet..
Bovendien staan stiften helemaal niet garant voor niet uitglijden.. en als ze wel uit gaan glijden kunnen ze zich er goed aan open halen..

Ik zou dus die wedstrijden laten schieten, jammer maar helaas, en je evt nog in schrijven voor wedstrijden op een zandbodem.. dan speel je pas op 'safe'...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 12:52

Femmefatale, die heb je hier in de buurt gewoon echt niet veel.. Dus ja dat houdt op. Komt ook nog eens bij, dat over het algemeen ieder paard aardig overeind blijft met ijzers met stiften, tja risico zit overal aan, en dat is hier in de buurt nou eenmaal bijna niet te ontlopen.

Ik moet hem zowiezo nog een keer laten bekappen, ookal blijft hij blootvoets, als ik er nu voor kies om er ijzers onder te laten slaan, betekend dat dat ik ook met wat regenachtiger weer, gewoon kan starten, en dus niet inschrijfgeld betaal en niet kan starten. Want dat gebeurde nu, en dat vind ik toch wel zonde van het geld, dan wil ik er ook graag wat voor terug zeg maar, al is het maar ringervaring.

Alleen voor ijzers lijken mij voor mijn paard niet geschikt, omdat hij de 2 keren dat hij een beetje is gaan glijden echt met achter ging glijden, dus tja dan heeft voor ijzers met stiften niet zo'n nut.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:12

Ik denk dat je echt naar je paard moet kijken. Als hij makkelijk uitglijdt zouden ijzers idd een oplossing zijn. Maar het hoeft niet altijd. Mijn paard loopt L2 prima zonder ijzers en zonder uit te glijden. En ijzers en stiften werken niet als het heel nat is en al deels omgeploegd. Doe gewoon wat je zelf het veiligst vindt en waar je paard goed mee kan lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:16

marielle de vries van hipposeternity rijdt ZZ licht op onbeslagen paarden, óók op gras

Citaat:
"Ik heb tot nu toe totaal geen problemen gehad op wat voor terrein dan ook. Afgelopen zomer was het een keer ontzettend nat en soppig, maar we hebben geen enkel slippertje gemaakt. Vorige zomer op groot concours in Oudenbosch was de grond kurkdroog, keihard en glad. Daar heb ik hem 1 keer een klein stukje voelen doorglijden, maar verder zonder problemen door kunnen rijden.

Wat mij trouwens opvalt is dat Oscar zich vroeger met ijzers veel moeilijker aanpaste aan een harde en / of onregelmatige bodem. Sinds hij zonder ijzers loopt, merk ik weinig aan hem op slechte bodems. Dat zal komen doordat hij nu optimaal de schokbrekende werking van zijn stralen kan benutten. Dit heeft natuurlijk een positieve werking op zijn gewrichten, bovendien kregen die gewrichten het tijdens het rijden met ijzers en stiften natuurlijk het flink te verduren. Al met al is hij er dus echt op vooruit gegaan!"

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:22

Mijn paard ging toen ze net zadelmak was regelmatig glijden op een iets gladde bodem. Maar dat had meer met haar balans te maken dan dat ze geen ijzers met stiften had. Nu zijn we een half jaar verder en op gladde bodem loopt ze gewoon goed. Ze is veel meer in balans dan een half jaar geleden en ze glijdt eigenlijk nooit meer uit. Ik train eigenlijk altijd op gras, ook als het geregend heeft.

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:27

Ik zou er gewoon ijzers onder zetten, lijkt mij fijner.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:34

Als het niet nodig is en je paard gewoon gezonde hoeven heeft, zou ik nooit voor ijzers kiezen. Wat een gedoe zeg! IJzers die afgetrapt worden in de wei, brokken uit de hoeven, regelmatig wondjes op de benen, sterke afname van het schokdempend vermogen van de hoef (dus grotere belasting van pezen en gewrichten), ect. En iedere keer die kalkoengaten schoonmaken...
Als ik de ijzers eraf haalde hadden de hoeven bovendien maanden nodig om weer te herstellen (de gaatjes waar de nagels hadden gezeten scheurden uit, waardoor de hoef ging brokkelen).
Maar met ijzers kun je wèl iedere wedstrijd starten. Vooral met springwedstrijden is dit toch niet het geval, wanneer je geen ijzers (met stiften) hebt. Als het geregend heeft is het parcours erg glad inderdaad (wij hebben ook wel eens afgebeld). Maar toch vind ik dat nadeel niet opwegen, tegen alle voordelen die blote voeten met zich meebrengt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:04

Ik zou ook geen ijzers aan doen, vind het een beetje raar dat een paard niet op het gras zou kunnen lopen zonder ijzers, hoe doen ze dat in de wei dan als ze daar uit een dak gaan??

Juist met een ruiter loopt het paard als het goed is mooi in balans en onder controle, wat kan er dan mis gaan zonder ijzers??

De hoeven van een 4 jarige groeien nog en met een ijzers word dat belemmert.
Onder gezonde hoeven horen naar mijn idee geen ijzers ook niet in wedstrijden.
Een paard weet heus wel wat hij doet en hoe hij zijn pootjes neer moet zetten, denk juist dat de uitglijders een fout is van de ruiter, dus werkt aan jezelf en laat je paard lekker op blote voeten lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:05

Ik heb gelijk ijzers onder gezet. Wij trainen zelf op zand en de plotselinge overgang naar grasbodem is echt moeilijk voor de jonkies. Waar mogelijk start ik toch op zand, maar selecties ed zijn vaak op gras. Dan dus stiften in en toch proberen.
Ik weet nog dat Wrangler destijds aan de longe op gras alleen op een sukkelig gangetje durfde te draven, die durfde niet even door te trekken of in galop te gaan. Dan hoef ik er al helemaal niet op (wel gedaan, viel in de proef ook 26 keer uit de galop en heb geen middendraf getoond, paard verklaarde me duidelijk voor gek :+ ) Dus daarna gelijk ijzers eronder laten zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:12

Citaat:
Ik zou ook geen ijzers aan doen, vind het een beetje raar dat een paard niet op het gras zou kunnen lopen zonder ijzers, hoe doen ze dat in de wei dan als ze daar uit een dak gaan??

Dan gaan ze ook flink glijden en ook wel eens onderuit. ;)

Je zou nu een ijzertje onder kunnen doen en die van de winter er weer af halen voor het binnen seizoen. Dan kun je volgend jaar altijd weer kijken of je er weer wat onder zet of niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:15

Ik start L2 zonder ijzers.

Zonder ijzers omdat madamme nogal wild is op de wei en we elke week wel ijzers konden rapen, ongeacht welke smid.

Dus besloten om het eens een tijdje zonder te proberen.
En we rijden nu L2, en no problemo hoor.

Als je een goede smid hebt, die de voeten niet te plat maakt aan de onderkant, dan heb je geen stiften nodig en hebben ze voldoende grip.

Wat ik wel doe is vaak trainen op het gras, om paard goed scherp te krijgen op het gras. Maar dat zou ik met ijzers ook doen.

Dus ik zou voor die laatste 2 maanden echt geen ijzers eronder slaan, zonde van het geld.

Gewoon een goede smid die de zool niet te plat maakt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:17

Wij trainen inderdaad thuis op zand, tenminste trainen :P HIj loopt vaker door het bos, maar daar liggen ook zandpaden. Ik zeg nergens dat een paard niet blootvoets door het leven kan, ik heb een fijne smit, daar zul je mij niet over horen..

Mijn paard gaat inderdaad al regelmatig schuivend door het land als hij gek doet, hij is de grootste en is gewoon wat lomp, maar beschadigd zichzelf niet snel... Vandaar mijn overweging voor ijzers..

donkey87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:22

ik zou er inderdaad gewoon lekker ijzers onder zetten!
helemaal als het jou een zekerder gevoel geeft, waardoor je je wedstrijden beter rijd

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:28

persoonlijk zou ik niet zomaar ijzers laten zetten, gewoon voor wedstrijden???

Onze jonge dieren blijven zolang mogelijk zonder ijzers.
Een goed in balans lopend paard kan zeker de lage proeven gewoon doorlopen.
Verder kan je idd beter op verschillende bodems rijden ipv enkel op zand.
Ik begrijp je probleem, maar zal wss met de kwaliteit van de bodem in de ring te maken hebben. ijzers glijden ook, tenzij je kalkoenen draait, maar dan heb je met een lompe wel sneller kans op blessures (instappen in hoefbal etc.) Ik kies daarom zowieso op wedstrijd de 'zandbodem concoursen' uit.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:50

NOgmaals die keuze is hier heel weinig te maken, er is hier in de omgeving, dan zoek ik wedstrijden in een straal van 30 km hier om ons heen uit, één manege waar je op zand kunt starten, bij de rest kan dit gewoon niet. We hebben geprobeerd het zonder ijzers te doen, dat is ook een tijdje goed gegaan, totdat het nu de laatste paar keer wat geregend had, dan voel je het paard wat onzekerder worden en hij is dus 2 x wat gaan schuiven. Hij is onder het zadel en in de wei wel lomp, maar houdt daar vaak niks aan over. Dus ik denk dat we dan toch maar het risico moeten proberen. Een bang paard op het gras is helemaal niks, en we draaien gewoon kalkoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:55

midgie schreef:

Dan gaan ze onderuit en blesseren ze zich zodanig dat je ze na een jaar dokteren en revalideren alsnog kan laten inslapen ;(
Dat heb ik in 35 jaar al 2x mogen meemaken....