Ik heb sinds 4 a 5 jaar een hengst, die ong. om Lniveau loopt. en nu wil ik dus heeel graag dat laten zien op wedstrijden maar ik mag pas wedstrijden rijden als ik ingeschreven sta bij een vereneging. en de vereneging wilt alleen hengsten les geven als die op M niveau loopt. nu zijn mijn vragen:
-Hoe kan ik nou ingodsnaam M lopen als ik geen les kan krijgen? -Hoe kunnen andere mensen met hengsten wel mee doen? -Is er een andere manier waarop ik wel kan starten? en ik heb wel eens van een vriend gehoort dat er SG verenegingen zijn en dat je daar in groepjes dat doet, waar ook hengsten tot doen behoren maar die zit niet in mijn buurt, teminste ik kan niets vinden op t internet!
WAT IS NOU DE OPLOSSING!? want hij komt al op leeftijd maar is topfit en het zou echt zonde zijn als ik niks met ons talent zou doen vind ik zelf en me omgeving!
Alvast bedankt dat je even de moeite hebt gedaan om dit te lezen!
Groetjes, Rosanne
Laatst bijgewerkt door Scum op 16-07-09 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:titel veranderd.
Priveles nemen. Raar van deze club trouwens ik heb deze regels nog nooit gehoort....
WowAmigo
Geplaatst: 15-07-09 13:02
Eerst privéles nemen? Lid worden van een "startkaartvereniging"?
Maar je moet zelf ook minimaal L2 zijn geweest om een hengst te mogen uitbrengen. Dus dat moet je eerst zien op te lossen!
monica08
Geplaatst: 15-07-09 13:02
Je kan toch ook een andere vereniging gaan opzoeken?
edit: en net wat WowAmigo zegt, je moet zelf eerst L2 hebben gereden..
Denise_84
Geplaatst: 15-07-09 13:03
Een andere club zoeken? Hier in de buurt hebben we bijvoorbeeld de Ronde Venen. Daar kun je lid van worden zonder verdere verplichtingen, dus geen les o.i.d. maar wel het recht om wedstrijden te rijden.
Overigens mag je niet zomaar met een hengst starten. Je moet eerst officieel L2 zijn geweest, weet niet of je dat al hebt gereden?
Je kunt idd gewoon toch lid worden van de club enkel voor de mogelijkheid om een startkaart aan te vragen? Verder moet je idd wel eerder L2 gereden hebben om met een hengst te mogen starten!
Kaka
Geplaatst: 15-07-09 13:09
Je zou denken dat er een bijlmoordenaar achter je aan zit als je de titel leest. Zou dat in het vervolg iets minder schreeuwerig mogen?
Ik begrijp dat je graag wedstrijden wilt rijden met een hengst, daartoe wil je bij een vereniging gaan rijden. Vervelend dat de vereniging van jouw keuze de regel heeft ingesteld dat je M (niveau) moet rijden om met een hengst op de les te komen. Deze regel hanteert de KNHS echter ook. Onderstaande komt uit de FAQ (hoop dat ik dit mag kopieren):
In de disciplines dressuur, springen en eventing wordt voor het deelnemen met een hengst een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de dressuur klasse L2, het springen klasse L of de klasse M-samengesteld.
Je moet dus je punten halen met een andere pony (geen hengst) voordat je de hengst mag starten. Wat betreft de les zou ik bij een andere vereniging gaan kijken of priveles nemen.
Om welk ras gaat het? Want ik weet dat bij het AVS ook ruiters zonder wedstijdervaring met een hengst op hun eigen competities toelaten. Ik weet niet of jou stamboek dat doet. Anders geld inderdaad dat de ruiter met een merrie/ruin al een keer L2 moet zijn geweest.
Er zijn ook andere verenigingen die niet moeilijk doen met een hengsten (maar dat zijn niet per definitie rijverenigingen in jouw omgeving). Dus daar zou je naar kunnen kijken. Anders eerst bijv. een bijrijdpaard zoeken waarmee je L2 kunt rijden.
tussen lid worden en geen les krijgen, zit een heel stuk... Dat je lid wordt van die vereniging betekend niet automatisch dat je naar les MOET.. en de rest, priveles is een mogelijkheid, en zul je moeten voldoen aan de voorwaarden die de knhs stelt
Mootje
Geplaatst: 15-07-09 15:24
Waar blijft de TS? Ik wil wel weten of ze uberhaubt een startkaart kan aanvragen met een hengst!
Ik had laatst ook iemand verteld die een hengst heeft 'gekocht' dat ze er niet mee mag starten, aangezien ze niet aan de KNHS eisen voor het starten met een hengst voldoet.
Ze had er nog nooit van gehoord
linn__
Geplaatst: 15-07-09 15:28
Ik denk.. Vakantieeeeeetijd!!
mariekie
Geplaatst: 15-07-09 15:28
Lin_sOnaldO schreef:
Ik denk.. Vakantieeeeeetijd!!
Weet ik wel zeker!!
Kijk de berichten maar eens na Daar zegt ze ik rij met mn draver M niveau..
Mootje
Geplaatst: 15-07-09 15:33
Je pony over de buitenschouder laten vallen is toch geen travers
Ik denk het ook inderdaad: Penny alarm. Het positieve is wel dat ze graag les wil!
Hennutjuh
Geplaatst: 15-07-09 15:37
wij hebben het ook op onze vereniging. officeel staat als het goed is in de gelementen van de wedstridjen dat je minimaal m moet hebben gereden wil je starten met een hengst. dat is bij ons op de vereniging ook het geval. in het verleden hebben we ook een wat onervaren ruiter op de vereniging gehad met een hengst en die hengst ging onder de les een merry dekken en die ruiter en dat paard zijn daar door toen ook gewont geraakt.
gr Hennie
Mootje
Geplaatst: 15-07-09 15:39
@ Hennie
Als je het topic doorleest staat daar de correcte eisen qua starten met een hengst volgens de KNHS
L2 +1 L springen +1 M SGW +1 Klasse 3 endurance met goedgekeurde km's geloof ik ook!
Megan_
Geplaatst: 15-07-09 15:40
Kaka schreef:
Je zou denken dat er een bijlmoordenaar achter je aan zit als je de titel leest. Zou dat in het vervolg iets minder schreeuwerig mogen?
Mijn idee ook
Maar onder de reglementen kom je niet uit. Je zult je dus aan moeten passen.
Dressagegirl
Geplaatst: 15-07-09 15:41
raar van de club bij ons hebben de hengsten niet zo veel gelopen op de club is dat hooguit B en bij ons mag alles ook al is het B op wedstrijd mag je pas vanaf je 12e maar dat ben je al niet meer denk ik:P je kan er schouderbinnenwaarts op kunnen zetten Dan is die ook M niveau
levine
Geplaatst: 15-07-09 15:41
't was blijkbaar erg dringend (...not)
Liannevh
Geplaatst: 15-07-09 15:42
.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt
sowieso vind ik d'r berichten buiten dit topic om ook een beetje vreemd. Bovendien is het ook een regelementsvraag (dat je sowieso L2 moet zijn gestart) dus dat had de TS ook zelf kunnen opzoeken.
u_nnamed
Geplaatst: 15-07-09 17:53
neej je mag wel gewoon op wedstrijd starten als je een startkaart hebt je moet of L2 hebben gereden OF 12 jaar of ouder zijn bij de ponys en 14 jaar of ouder bij de paarden
Laatst bijgewerkt door u_nnamed op 15-07-09 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Pollewoppy
Geplaatst: 15-07-09 17:54
Dacht iets heel schokkends te lezen..
Mootje
Geplaatst: 15-07-09 17:57
@ unnamed: Het of moet weg. Kijk maar in de regelementen!