respect tijdens losrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

respect tijdens losrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 09:30

misschien ligt het aan mij maar ik moet het toch even kwijt!
Wat is dat toch met die Z amazones??
Gisteren Almelose ruiterdagen gehad, en ze rijden je gewoon domweg omver!
Rij je je paardje lekker los op het grasterrein,zijn ze daar aan het rijden en gewoon op hun paard aan het letten ,niet op wat er om hun heen rijd..Dus ik moest mijn paard telkens op de rem trekken om een botsing te voorkomen,krijg je nog commentaar ook!!
Daarna moest je op een nog kleiner veldje bij de ringen verder rijden ,voordat je de ring inmoest,nou daar kon je helemaal niks..Erg handig..Echt zooo jammer dat deze dames, ja er reed ook een heer,maar die was echt een heer, het voor de rest verpesten!
En hoe zat het nou? Je moest elkaar bij passeren toch de linkerhand moeten kunnen geven? Nou ook die regel verviel herhaaldelijk,wat ook weer tot domme onnodige situaties lijdden... Ook hun zijn toch ooit in de B begonnen?
Metmijn vorige paard heb ik M gereden, en ik weet zeker dat ik wel rekening met anderen houdt!!

Nu niet allemaal boos reageren,want ik heb het natuurlijk niet over alle Z ruiters/amazones!

MiSz_SaNdY

Re: respect tijdens losrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:32

jeetje dit had ik zelfs met het losrijden voor een b proefje
zo sneu altijd kan me er ook aardig kwaad over maken!!!
en de meeste die zoiets doen zijn echt arrogant en moeten op rijles....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:34

Ik wordt persoonlijk vaker door een B ruiter van mijn paard gereden dan van een Z ruiter.
De B ruiter met uitstekende zweep die me nog een tik mee geeft ook. :)

Tja, zoiets gebeurd.
Daarom is wedstrijdrijden ook zoveel anders als thuis de proef.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:39

Hier heb ik ook een gruwelijke hekel aan. Ze letten totaal niet op !! Ik heb al ruzie gehad !! Er knalde laatst iemand tegen me aan, zei niet eens sorry :( Ik kon die proef wel vergeten helemaal van streek was mijn paard. Ik heb een jong paard dus blijf altijd wel uit de buurt .
Laatst bijgewerkt door Armani88 op 25-06-09 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:39

Daarom rij ik geen dressuur (wedstrijden) ... Ik kan daar zelf apsoluuut niet tegen heb ook maar tot de L2 gereden en verder ook niet ik kreeg altijd ruzie met losrijden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:41

Als je het altijd ruzie hebt dan moet je toch eens gaan kijken of je zelf wel goed om je heen kijkt.
Iedereen heeft het wel eens een keer, maar altijd geeft mij te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:41

Ik heb het ook vaak gehad, ook zelf ... :P en dan roepen 'sorrieee!" haha. Nog erger vind ik als je sorry zegt en er word niks terug gezegd ;) foutje kan gebeuren.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:42

VivaLaVida schreef:
Ik heb het ook vaak gehad, ook zelf ... :P en dan roepen 'sorrieee!" haha. Nog erger vind ik als je sorry zegt en er word niks terug gezegd ;) foutje kan gebeuren.

áls ik het merk roep ik ook altijd, maar soms ben je te geconcentreed bezig en vergeet je even de rest om je heen :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:46

Gelukkig is mijn pony niet meer bang van de grote paarden en ook ik rijd gewoon door en als we dan in botsing komen dan is dat jammer.
Ik ben niet van plan als ik volgens de bakregels voorrang heb steeds mijn pony opzij te trekken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:54

Ik ben het met je eens dat de Z ruiters voor een groot deel denken ver boven de lagere klasse's te staan.
Afgelopen zondag deed de vereniging ( N.H.R.V) er nog even een schepje bovenop door de B/L/M/ ruiters in de Z bak te laten losrijden omdat die moest worden aangestampt want er lag een nieuwe bodem in. Het inrijterrein, dat vele malen groter is, was voor de Z ruiters. Na heel veel klachten en paarden die hun benen zowat braken in de veels te mule en ongelijke bak, werd uiteindelijk toch maar het andere terrein vrij gegeven.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:56

Maar is dat de schuld van de Z ruiters of van de organisatie? :)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:14

vorame schreef:
Ik wordt persoonlijk vaker door een B ruiter van mijn paard gereden dan van een Z ruiter.
De B ruiter met uitstekende zweep die me nog een tik mee geeft ook. :)

Dat is ook mijn ervaring :j
Een groot deel van de B ruiters kennen de bakregels niet (volledig) en denken linksom altijd voorrang te hebben...
Helaas vergeten die dus dat zijgangen voorang hebben, óók op de rechterhand! -O-

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:36

ja,ik erger mij ook vaak aan andere mensen bij het losrijden,niet alleen aan de deelnemers maar vaak ook aan hun fanclub.Gezellig met de hond en de kinderwagen in de bak,op de hoefslag staan kletsen of in het midden van de bak gaan staan en vrolijk gaan lesgeven.Mijn paard doet altijd een beetje lelijk tegen andere paarden dus ik rij gewoon door...maar het is wel onwijs irritant!!

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:43

Ik erger me er ook aan! Ik ben altijd heel erg oplettend.. en ik ben dan altijd diegene die dus maar opzij moet gaan. En mn moeder zegt dat ik daar soms niet op moet letten, maar dan wil ik niet weten wat voor ongelukken er gebeuren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:03

Ach heb ook wel eens last van B ruiters.
Gewoon zelf goed om je heen blijven kijken en toch niet over je heen laten walsen.
Ik vindt persoonlijk degene die niet laten merken wat ze gaan doen of de bakregels niet kennen irritanter. Bij die mensen moet je steeds heel goed opletten welke kant ze nou op gaan.
De " arrogante Z-ruiters" kun je wel ontwijken, bij hun kun je wel voorspellen waar ze heen gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:20

Ik merk het juist vooral bij ruiters met een simpel type paard, die volgens mij niet zoveel wedstrijden rijden of nog niet zo lang en gewoon niet zo op de hoogte zijn of de handigheid van het losrijden nog missen. Veel op de hoefslag stappen, geen voorrang verlenen aan de andere ruiters op de linkerhand en veel halthouden op de hoefslag.
Niet bewust dus.
Als het veel voorkomt, vraag ik wel of ze bijv. op de binnenhoefslag willen stappen en dan krijg je meestal een heel verschrikt 'sorry' terug. No prob, iedereen moet leren! :D

Bij Z- en hoger ruiters vind ik het zelf erg moeilijk om in te schatten waar ze naartoe gaan, ivm bijv. de appuyementen. Op stal heb ik het thuis ook hoor, draait mijn stalgenootje (PSG) een pirouette en ik maar gokken op hoever ze doordraait hahaha.
Gelukkig hebben die ruiters hun paard wel zo ver afgericht dat ze ook vanuit galop of een oefening *pats* stil kunnen staan dus menig ongeluk wordt juist voorkomen door de handigheid van de Z-ruiter :P

Er zijn trouwens maar weinig ruiters in de lagere klassen die zich ervan bewust lijken te zijn dat zijgangen voorrang hebben!!! (en dus OOK schouderbinnenwaarts of travers, ook al komt de ander eraan op de rechterhand en OOK het wijken al in de klasse L!).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:24

Bedankt voor het typen Urielle! ;)

Thuis hebben we een 20x60 bak en rijden bijvoorbeeld met 2 mensen in de bak. ik rij M2 een andere persoon Z2. Je zou het niet denken maar zelfs dan komen we elkaar wel eens tegen. Gewoonweg omdat we niet 'rechtdoor' rijden en er soms wat 'vreemde' figuren op na houden. Als ik thuis is de bak samen met een B-cominatie rij kan ik daar makkelijk omheen sturen. Het is iig duidelijk welke kant ze op gaan (rechte lijnen) en hier bots ik dan ook minder vaak mee.

Nu ik ook spring merk ik wel hoe relaxt daar iedereen is met inrijden, je vind je weg wel, zolang je maar niet voor een sprong langs rijdt als iemand wil springen :+

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:28

nou kom maar eens met een tinker op het losrijterrein !
ten eerste kijken ze je aan alsof je niet goed wijs bent en als je dat overleefd hebt moet je maar zien dat je fatsoenlijk kan losrijden want iedereen rijd je van de sokken.
kan hier zo kwaad over worden, een tinker is toch ook een paard, laat mij daar ook lekker tussenhobbelen. (ik ken de regels we degelijk voordat daar over begonnen word :P )

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:31

Of iemand nou een B-ruiter of Z-ruiter is, een koudbloed of warmbloed heeft.. Vind dat het eerder afhankelijk is van het kennen van de bakregels..

Urielle precies wat jij zegt, van een Z-ruiter is het moeilijker in te schatten wat voor oefening ze gaan doen en welke kant ze op gaan.. In een bak vol B-ruiters zal niet gauw een appuyement ingezet worden.. ;)

Was laatst op een wedstrijd waar ze het trouwens netjes hadden geregeld.. Een apart inrijterrein voor de Z-ruiters, maar gewoon op het zelfde gras als de B/L/M-ruiters..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:35

Ik ben een keer aangereden, door weet ik veel welk niveau.
Maar het is gewoon stront vervelend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:36

Sorry hoor, maar dat vind ik echt bullshit tinker6.
Ten eerste lopen er tegenwoordig ikweetniethoeveel tinkers, haflingers, fjorden, friezen, PRE's, appaloosa's, paints en weetikhet wat nog meer op wedstrijd dus zo'n uitzondering is dat echt niet meer. Ten tweede ben je als ruiter meer bezig met je proefvoorbereiding dan met het omkegelen van andere ruiters als het goed is, waar ze dan ook op zitten.
Als je echt steeds van de sokken wordt gereden, zul je toch echt wel in de weg rijden, of je bezoekt gewoon de drukkere wedstrijden met krap losrijden. Daar word ik met mijn zwarte dressuurgefokte ruin ook van de sokken gereden, want iedereen rijdt daar iedereen omver. Met bijv. grote grasterreinen in de zomer is het altijd moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:36

tinker6 schreef:
nou kom maar eens met een tinker op het losrijterrein !
ten eerste kijken ze je aan alsof je niet goed wijs bent en als je dat overleefd hebt moet je maar zien dat je fatsoenlijk kan losrijden want iedereen rijd je van de sokken.
kan hier zo kwaad over worden, een tinker is toch ook een paard, laat mij daar ook lekker tussenhobbelen. (ik ken de regels we degelijk voordat daar over begonnen word :P )

Mijn haf is ook totaal niet bang voor grote paarden gelukkig, en kan snel wenden dus ik ben zo weg :P

en veel ruiters (onder wie ik) zijn zo geconcentreerd dat ze bitchy kijken en soms inderdaad niet opletten (onder wie ook ik haha)

Heb ook vaker gehoord dat mensen echt van me dachten van wooow wat een kreng :P

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:22

Urielle schreef:
Sorry hoor, maar dat vind ik echt bullshit tinker6.
Ten eerste lopen er tegenwoordig ikweetniethoeveel tinkers, haflingers, fjorden, friezen, PRE's, appaloosa's, paints en weetikhet wat nog meer op wedstrijd dus zo'n uitzondering is dat echt niet meer. Ten tweede ben je als ruiter meer bezig met je proefvoorbereiding dan met het omkegelen van andere ruiters als het goed is, waar ze dan ook op zitten.
Als je echt steeds van de sokken wordt gereden, zul je toch echt wel in de weg rijden, of je bezoekt gewoon de drukkere wedstrijden met krap losrijden. Daar word ik met mijn zwarte dressuurgefokte ruin ook van de sokken gereden, want iedereen rijdt daar iedereen omver. Met bijv. grote grasterreinen in de zomer is het altijd moeilijk.

Wilde het net tikken maar je was me voor _/-\o_

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:31

daarom start ik nou alleen onderling :P

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:21

Ik wist niet dat traver en schouderbinnenwaarts etc ook voorang hebben :+ Heb gelukkig nooit een bijna botsing gehad,
maar dat komt ook omdat ik vaak het achterste stuk van het losrijterrein uitkies (ben tot nu toe alleen in de zomer gestart met groetjes & officieel) en daar is het lekker rustig. Snap ook niet
waarom meer ruiters ervoor kiezen, aangezien vaak het beginstuk van het losrijterrein heel druk is, en mensen elkaar veel vaker aanrijden.