Aftrek verzorging, voor wp!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_

Aftrek verzorging, voor wp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:16

Mijn vraagje is;

Het is nu al de 2e keer dat ik op mijn ene lijst een 8 en de andere een 7 heb staan,
En dan is die 8 een wp en die 7 komt dan neer op 179 punten.
De jury mag dit vast wel doen maar ik vind het echt heel kinderachtig!
Wat vinden jullie hiervan? En wat zijn de meningen?

Liezel1

Re: Aftrek verzorging, voor wp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:19

Als je de rest van de proef een paar punten hoger rijdt, haal je dat winstpunt zelfs met een 6 voor verzorging.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:19

Ik vind dat als je een 8 op verzorging nodig hebt om om 180 punten uit te komen je geen winstpunt verdient..... Niet kinderachtig van de jury dus, gewoon nog net even meer de puntjes op de i zetten in de proef zodat je voor het rijden hogere cijfers haalt.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Roxx op 21-06-09 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:20

Als je ej wp met verzorging moet halen moet je toch écht beter rijden, dan haal je dat wp zelfs met een 3 voor de verzorging. Les nemen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:21

Roxx schreef:
Ik vind dat als je een 8 op verzorging nodig hebt om om 180 punten uit te komen je geen winstpunt verdient..... Niet kinderachtig van de jury dus, gewoon nog net even meer de puntjes op de 1 zetten in de proef zodat je voor het rijden hogere cijfers haalt.

Mee eens.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:22

waar baseer je op dat de jury dat gedaan heeft om te voorkomen dat je winst rijdt. Heb je het de desbetreffende juryleden gevraagd.
En idd als die ene punt het verschil maakt dan is de rest echt kantje boord.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:27

Ik vind 1.79 altijd zo...tja..kinderachtig( en dan meer voor je eigen gevoel!). Zeker als het je net die ene punt scheelt voor winst.
Hier hebben ze vandaag in elk geval DIK winst gereden...een met maar liefst 4 , een met 3 en een met 2 winst! En zo hoort het natuurlijk ook,dat weet ik wel, als het 1 winstpunt is,of in dit geval net niet, is het ook maar met de hakken over de sloot zeg maar.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:35

Vind ik ook. Zeker als je al op 179 zit, is dat eigenlijk gewoon een minimale winstpunt waard. Je zit er in feite toch al bijna op. Dus dat vind ik geen kwestie van puntjes op de I. Als er puntjes op moeten, geef je 170 en geen 179. Dat vind ik zulke flauwe punten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:35

Gewoon zorgen dat de rest van je proef je al een dik winstpunt geeft.
Dan maakt het niets uit dat je een punt minder voor de verzorging krijgt.
Uiteindelijk gaat het er ook om hoe je rijdt, niet om hoe goed je poetst.
En vanaf het M krijg je er niet eens een punt meer voor.
Overigens geeft niet elke jury een 8, veel geven er standaard een 7.
Dus of de jury aftrek heeft gegeven is ook maar speculatie.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:43

smeetjoew: Als je 179 hebt vind je jury je blijkbaar niet winstpuntwaardig, waarom is het dan flauw? Moet je maar beter je best doen toch? Bovendien vind ik dat je ruime winstpunten moet kunnen rijden, wil je doorgaan naar de volgende klasse, want als je steeds met hakken over de sloot gaat, kom je jezelf naar mijn mening toch een keer tegen. Het volgende niveau is immers hoger, dus daar moet je meer voor rijden wil je dan een winstpunt halen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:39

sjakie schreef:
waar baseer je op dat de jury dat gedaan heeft om te voorkomen dat je winst rijdt. Heb je het de desbetreffende juryleden gevraagd.

Juist!
De ene jury geeft een 7 voor verzorging en de ander een 8, maar na alle punten opgeschreven te hebben gaan we pas optellen en wat daar uit komt heb je dan ook gewoon verdiend.
Komt het totaal uit op 179 punten had je dus zelf iets beter moeten rijden!! :)
(en niet klagen over de jury!!) :?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:46

_10_ schreef:
sjakie schreef:

Juist!
De ene jury geeft een 7 voor verzorging en de ander een 8, maar na alle punten opgeschreven te hebben gaan we pas optellen en wat daar uit komt heb je dan ook gewoon verdiend.
Komt het totaal uit op 179 punten had je dus zelf iets beter moeten rijden!! :)
(en niet klagen over de jury!!) :?

_/-\o_

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:22

was die 8 en die 7 bij 1 en dezelfde jury of bij 2 verschillende.
als het bij dezelfde jury is tijdens je tweede proef is het wel banketstaaf als je je eerste proef een hoger cijfer krijgt voor je verzorging.
maar het blijft altijd fijner als je zelf beter rijdt en je punten met rijden en niet met verzorging verdient

Anniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:23

_Amyyy schreef:
Roxx schreef:
Ik vind dat als je een 8 op verzorging nodig hebt om om 180 punten uit te komen je geen winstpunt verdient..... Niet kinderachtig van de jury dus, gewoon nog net even meer de puntjes op de 1 zetten in de proef zodat je voor het rijden hogere cijfers haalt.

Mee eens.

Zeker weten, helemaal mee eens! :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:26

smeetjoew schreef:
Vind ik ook. Zeker als je al op 179 zit, is dat eigenlijk gewoon een minimale winstpunt waard. Je zit er in feite toch al bijna op. Dus dat vind ik geen kwestie van puntjes op de I. Als er puntjes op moeten, geef je 170 en geen 179. Dat vind ik zulke flauwe punten.

Wat is dat nou voor raar idee?
Ik punt per onderdeel, als alle cijfers er staan wordt er opgeteld. Is het dan míjn schuld dat je op 179 uitkomt? Ik denk dat je dan gewoon net even beter had moeten rijden. Ik ga van die 179 geen 180 maken omdat het zo zielig voor de ruiter is. :n

Over de punten voor de verzorging, sommige juryleden geven standaard een 7, anderen een 8.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:29

Dat begrijp ik ook wel Karin, maar kom nou 179. Als je dat bij elkaar optelt en je hebt 179, waarom dan geen 180? Net het randje van een wp. Als je er dan toch bijna bent, vind je het eigenlijk wel een wp waard.

Ik blijf het gewoon flauwe punten vinden. Want nogmaals; als je als jury zijnde vind dat het onvoldoende is, geef je geen 179. Dan geef je 170 of lager (iets in die trant). Maar 179 is één puntje te weinig voor een wp. En dat is maar net een onderdeeltje dat je zei '6', wat evengoed een '5' had kunnen wezen of ergens anders een '7tje'. Als je het brandhout vind, of niet voldoende voor een volgende klasse, dan geef je geen 179. Dan is je becijfering echt wel iets lager. Kijk, 178 is prima, maar 179 is net dat ene puntje.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 21-06-09 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:30

smeetjoew schreef:

Ja, maar 178 punten is dan ook weer bijna 179, dus ook een winstpunt waard. En 177 is dan toch ook weer bijna 178.
En zo blijf je dan maar doorgaan. Volgende keer toch net iets meer op de letters rijden, o.i.d.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:31

Maar dat zeg ik ook niet. Dat maak jij op uit mijn tekst. Je moet me geen woorden in de mond leggen Joline, want dat vind ik in dit verband onterecht.....

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:33

Het was totaal niet aanvallend bedoeld hoor :n Misschien dat ik het dan verkeerd geformuleerd heb, het was maar een voorbeeld :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:34

Als je het geen wp waard vind, hoe kom je dan alsnog op 179 uiit?
Kijk, ieder z'n ding en uiteraard is het ook niet de bedoeling dat je dan de hele tijd maar blijft afronden naar een wp, want dat hoort niet. Maar je hebt dan een zodanige verhouding 5en en 7ens gegeven dat je het wel een redelijke proef vond.

Nee Joline, ik vat het ook niet aanvallend op. Maar het is niet waar wat je zojuist meldde. Dat is totaal niet wat ik bedoel. Het gaat hier om 179, niet om 178 of 177. Dat is niet het principe wat ik wil uitleggen.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:36

Ach, dan hebben we elkaar gewoon verkeerd begrepen ;)

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:48

De jury telt het resultaat zelf niet op, dus hij weet niet of het net op een winstpunt aan komt of niet.
Verder moet jij gewoon zorgen dat je de rest van je proef beter gaat rijden, meer punten krijgt dan komt het ook niet meer op dat ene puntje aan.

Heb vandaag zelfs een 2 en een 4 op m'n lijst staan en nog 188 punten en dat komt niet door mijn verzorigings punt ;)
Laatst bijgewerkt door Piaffe123 op 21-06-09 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:49

@Smeetjoew, dat zou pas niet eerlijk zijn.
Door eerst alle punten te geven en achteraf pas op te tellen krijgen ruiters wat ze verdienen! (per onderdeel!!!)
Anders zou de jury eerst alles moeten optellen en aan de hand daarvan de laatste punten moeten invullen en eventueel nog punten moeten aanpassen, dat klopt gewoon niet!

Is je wijken een 5 waard, krijg je een 5 en géén 6 omdat je anders misschien wel op 179 gaat uitkomen!
Een jury moet punten wat ze zien en niet anders omdat ze bang zijn 'verkeerd' uit te komen.
Vind je het als ruiter vervelend dat je (geregeld?) met 179 punten thuis komt moet je gewoon beter gaan rijden!! en nogmaals níet de schuld bij de jury leggen!!

Als je op school een 6 nodig had voor een examen en je behaalde eigenlijk een 5,8 maakte ze er toch ook geen 6 van omdat het zo zielig was :?
Had je maar beter moeten leren!!!!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:04

Dat begrijp ik _10_, je hebt uiteraard ook helemaal gelijk. Het is ook eigenlijk niet correct dit aan te passen als je op 179 uitkomt, maar alsnog blijft mijn gevoel zeggen dat het gewoon knudde punten zijn.

En ik zeg ook niet dat het de schuld is van de jury. De jury heeft er helemaal geen schuld aan als diegene het op 179 houdt. Schuld is een erg groot woord, maar ik vind het gewoon erg banketstaaf punten. Kan aan mij liggen, maar als je toch al op 179 zit, wat maakt de proef geen 180 waard? Dat is namelijk geen kwestie van 'beter leren'. Dat heeft ook te maken met een stukje "weifelen" (vat dit niet verkeerd op, weet er even geen beter woord voor) van de jury. Want kom nou, altijd overtuigend een bepaalde punt geven is niet altijd regel. Dat heeft ook te maken met meerdere factoren.

Overigens vind ik de 5,8 vergelijken met een 6,0 op school niet echt een goede vergelijking. We hebben het hier over een wp of niet, en niet over een kleine voldoende of een voldoende. 180 vormt net de grens.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:09

179 is gewoon nog nét geen wp waard. Een jury kijkt niet of iets wp-waardig is, die punt per onderdeel. Zijn die onderdelen nét niet wp waardig, dan zie je dat terug in je punten. Als je vind dat een jury dan maar een 6 had moeten geven voor je middendraf (ik noem maar even iets), dan had je daar naar moeten rijden. Op trainen en volgende wedstrijd wel halen!

Smeetjoew, voglens mij snap je niet dat een jury niet na een proef kijkt of iets een wp waard is. Die geeft je echt neit expres 179. Nogmaals, ik vind niet dat je die met je verzorging moet halen. 179 is idd tegen een wp aan, maar die heb je dan nét niet verdiend. Mss is het pech hebben, mss heb je een onderdeel (of mss wel meerdere) niet helemaal goed gereden. Ik had de vorige wedstrijd 177, dat is ook net geen wp, maar geeft me wél die motivatie om de 5-jes naar 6-jes op te halen en van de 6-en 7-ens te gaan halen. Ga ik ook niet zeuren om mijn 5 voor de stap, 7 voor verzorging en 5 voor halsstrekken. Ik weet dat jij het nu neit over 177 punten maar 179 hebt, maar ik ben het echt níet met je eens dat dat flauwe punten zijn. Ik vind het juist punten van; nog nét wat meer trainen en je hebt hem.
Nogmaals, een jury denkt niet van tevoren na over je punten, of gaat achteraf zitten dubben. Die geeft punten over wat hij/zij zíet, op dát moment.

edit: Waarom je proef dan niet die 180 waard is? Omdat ie dat niet is! Dan is een onderdeel niet goed genoeg. Trouwens, als je echt winstwaardig rijd, haal je over de 180. Moet je je wp bij elkaar sprokkelen met 180-scores, ben je nooit geen L waardig.