Jonge paarden in B en L1 ringen zonder hekjes: verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

livvy

Jonge paarden in B en L1 ringen zonder hekjes: verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:10

Laatst weer voor het eerst op wedstrijd geweest met een jong paard en het viel me op dat de B en L1 klassen (waar over het algemeen de wat jongere en onbevestigde paarden in rondlopen) juist in ringen worden verreden waar geen hekjes omheen staan, terwijl de hogere klassen wel afgesloten ringen toegewezen krijgen. Jonge paarden kijken en slingeren op vreemd terrein toch wat sneller dan de M en Z paarden, is mijn ervaring. Waarom dan de M/Z paarden wel afgesloten ringen geven en de B/L klassen het alleen met letters laten uitzoeken?
Mijn Z paarden lopen net zo makkelijk recht in ringen zonder hekjes danwel met hekjes...

Graag jullie mening!

magic_lover

Re: Jonge paarden in B en L1 ringen zonder hekjes: verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:16

tja dat is iets wat ik nooit echt goed begrepen heb... :Y)

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:20

Er zijn meer B en L paarden en dan moet je zoveel hekjes neerzetten....... >;)
Ik zou ook liever hekje om een B proef hebben dan om een Z proef. Maar ja.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:21

magic_lover schreef:

Ik ook niet! Heb met mijn jonge merrie 2 wkn geleden voor het eerst tussen bordjes gereden.... Het blijft een hele uitdaging om zonder kader en aanleuning je balans te houden en keurig de oefeningen door te sturen...

Ik snap ook echt niet waarom het toegestaan is.... Gelukkig zie je tegenwoordig wel steeds vaker hekjes in de lagere klassen... (bij mij in de regio dan...)

Maar straks beginnen de selecties weer... Op knollenvelden en tussen bordjes.... dussss....

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:23

Ik heb ook net mijn eerste wedstrijd gereden in de B. Paard is ondertussen 10j maar nog nooit op wedstrijd geweest. Er waren wel hekjes, maar met grote openingen tussen. Op foto's zie je duidelijk dat we soms wel eens tussen de hekjes liepen ipv binnen de hekjes en ze is 1 keer uit de ring gesprongen. Een afgelijnde ring zou fijn geweest zijn.
Wil trouwens niet weten wat het had gegeven met enkel bordjes }:)

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:24

Het is en blijft apart idd, bij de een wel en bij de ander niet,
Vind ook eigenlijk dat het evenals op zand of land gereden wordt er ook bij gemeld moet worden of er hekjes staan of niet.

Zo kwam ik vorige maand op een wedstr. met mijn 4 jarige,
die het totaal niet gewend was en had dus mijn proef moeten stoppen omdat het gewoon te link werd (hij snapte er niks van)

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:28

Bij mijn eerste wedstrijd vorig jaar met een net 4-jarige fries hadden we alleen hekjes in de hoeken en bij E en B, hij snapte er helemaal niets van! Hij is zo'n 3x net tussen die hekjes door gepiept, en dus waren we 3x buiten de ring.. OEPS. :o

Ik begrijp het ook niet!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:32

Ik dacht dat dit enkel een probleem in België was maar blijkbaar niet...

Bij ons is dat ook het geval en net zoals jullie heb ik ook een jonge merrie lopen en idd het is niet makkelijk om z'n jong paard netjes te laten lopen als er helemaal niets van hekjes of dergelijke staat...
En idd, hier en daar zo'n hek helpt ook helemaal niet, dat is alleen maar goed om er langs de verkeerde kant voorbij te rijden! :)

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:16

Ik vermoed dat het een stukje uitstraling is. Met hekjes is toch chiquer.
Daarbij, als je er echt zo veel moeite mee hebt om tussen de bordjes te rijden moet je meer binnenhoefslagen rijden. Je paard loopt dan niet op eigen benen, maar "leunt" op de wand/hekjes/enz. Dus misschien is het ook wel een extra "hulp" voor de jury :)

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:19

Ik begrijp dat je zo goed kunt zien of een paard op zijn eigen benen loopt of niet, en of hij het dus moeilijk heeft zonder hekjes.. Maar waarom zouden B en L combinaties dit wel moeten 'ondergaan' en M en Z ruiters niet? Ik zou zeggen juist bij hun belangrijk is dat een paard op eigen benen loopt, en dat zij er minder moeite mee hebben? Voor B ruiters, ik praat voor mezelf, is het al moeilijk genoeg de proef te rijden, zonder op te moeten letten of ik netjes binnen de bordjes blijf! :o

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:30

magic_lover schreef:

Inderdaad! :B en L ruiters hebben het vaak meer nodig dan M/Z combinaties.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:25

Misschien wordt er vanuit gegaan dat het bij M/Z combinaties voor elkaar is.
Ik heb er nooit zo'n moeite mee gehad en alleen tussen de bordjes te rijden. Gewoon zorgen dat je er op oefent. Scheelt misschien dat mijn vader daar heel goed op let ;)

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:20

Wat denk je van de aanleuning?

Ik moet zeggen, heb het zelf ook liever in de B & L, maar toch, je moet gewoon werken, als de aanleuning niet goed is, valt dat op, ja, dan wordt je er op afgestraft, maar je kan er wel aan werken, en uiteindelijk heb je er meer profijt van, dus niet dat je dan later met de problemen komt :)

ik snap jullie volkomen, ik heb het ook liever met hekjes, maar het zal best wel een heel stuk beter zijn voor de aanleuning en vaardigheden van paard & ruiter :)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:29

Ik heb ook 2 keer buiten gereden (M Dressuur) en gewoon zonder hekjes ;)

Heb er in de B en L nooit moeite mee gehad, vind dat je aanleuning in de L ook gewoon goe dmoet zijn en je niet meer afhankelijk moet zijn van hekjes.
Bij de B hekjes ben ik het mee eens, in de L moet je t gewoon kunnen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:29

Ja, een ring met hekjes is inderdaad makkelijker, maar mijn ervaring is dat jonge paarden vaak al snel door hebben dat ze binnen de bordjes moeten blijven.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:32

Ik heb een 4 jarig paard en vind het juist fijner als er ringen zonder hekjes zijn. Als er wel hekjes zijn, gaat ze daar soms 'tegenaan hangen' om steun te zoeken en gaat ze scheef lopen en is ze niet meer zo goed voor mijn been.
Terwijl als ik een ring zonder hekjes heb, ze een stuk rechter loopt, omdat ze dan niet tegen de kant aan kan gaan hangen. Thuis rijd ik daarom ook altijd op de binnenhoefslag ;)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:57

Een paard wat goed op zijn eigen benen kan lopen en zeker is van de hulpen die de ruiter geeft... is de hekjes niet nodig. Ook een jong paard kan die!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:00

Die bordjes staan vaak ook nog eens hartstikke scheef. Ik heb wel eens bijna een paniekje gehad omdat ik de B nergens kon vinden toen ik zojuist bij E afgewend was.....
Nog knapper vind ik het dat jury's dan wel zo goed kunnnen zien dat je paard scheef was over de middellijn terwijl de bordjes 5 meter uit het lood staan.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:45

Die jonge van mij vind die hekjes of eng of hij ziet het als hindernis, beide niet handig :P

Ik denk trouwens ook dat er wel eens wat planken sneuvelen of dat er om de haverklap iemand heen moet om ze weer in hun houdertjes te moeten hangen met de soms wat onstuimige paarden in de B en L :)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:49

dat probleem had ik dus ook vorige maand :( ze liep constant de ring uit ;( resultaat eerste proef diskwalificatie en de tweede proef 161 :+ maar die heb ik wel uit kunnen rijden :D
toen ik vervolgens verhaal ging halen waarom dat zo was en dat het niet fijn is met een jong paard, kreeg ik te horen dat het in de hogere klassen verplicht is volgens de regels van het knhs om een dichte ring te hebben en in de lagere klassen niet :Z

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:54

zo ik kreeg afgelopen weekend het commentaar dat ik totaal de aanleuning
niet in orde had, en niet op concour moest komen met dit paard, en ik
op concour kwam voor een winstpunt en toen zei ik dat ik er kwam voor
de ervaring van het paard.. thuis loopt die lekker op aanleuning
en in het land ook, maar zo gauw ik hem dan tussen die bordjes
moet houden gaat het mis :P dus ik zou het wel fijner vinden dat
B tussen hekjes gehouden zou worden maar in de L1 heb ik zoiets
dan moet je het kunnen anders moet je niet in de L1 rijden :P
en ja voor het Z toont het toch veel netter en stoerder als je
dat tussen de hekjes hebt :P

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:56

Biskwie schreef:
Een paard wat goed op zijn eigen benen kan lopen en zeker is van de hulpen die de ruiter geeft... is de hekjes niet nodig. Ook een jong paard kan die!

Allemaal goed en wel maar niet elk 4-jarig paard heeft al genoeg evenwicht om echt mooi recht te lopen als er helemaal niets staat... uiteraard doet training er wel veel aan, dit merk ik zelf ook met m'n 4-jarige maar zij had er zoiezo al weinig moeite mee maar ik heb vorig jaar een 5-jarige ruin gereden die er een pak meer moeite mee had dan zij er nu mee heeft en hij was dan nog een dik jaar ouder op dat moment...
Na een tijd ging het wel maar het heeft toch meer tijd en moeite gekost en op dat moment helpen die hekjes dan wel, kwestie van het toch 'iets' gemakkelijk te maken op wedstrijd. Al heb ik er dat jaar wel 2X de L2 mee gewonnen, hekjes of niet :D

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:01

Ik heb binnenkort mijn eerste wedstrijd met mijn paard. Thuis is alles netjes bevestigd maar ik zie ook op tegen het geslinger tussen de bordjes :P
Ik zet hier in het land een ring uit om een keertje te kunnen oefenen.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:19

@Brando: maar dat paard wat nog niet zo veel evenwicht heeft is toch gewoon nog niet zo ver in de opleiding. Dan mag dat paard (ruiter) wat dat evenwicht wel al heeft daar toch voor beloond worden? Anders kun je voor alle slechte punten wel gaan compenseren. Dat is volgens mij niet de bedoeling :)
Gewoon gaan oefenen en het accepteren als je nog niet zo ver bent ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:31

avalonnancy schreef:
resultaat eerste proef diskwalificatie

Uitsluiting, geen diskwalificatie.