Paard neemt je op wedstrijd in de maling.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabszz

Paard neemt je op wedstrijd in de maling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 21:50

Halo,
ik rijd nu al 2 jaar op mijn paard Goodwood v. Bently
we rijden nu M1+6 en doen ons best maar hebben een probleempje:
thuis en met les loopt hij heel erg voor me been en super lekker.
maar daarintegen loopt hij op wedstrijd totaal niet voor mijn been,
met losrijden loopt hij ook heel lekker maar zodra ik de ring in ga zakt zijn impuls in en is hij niet meer voor het been.
en mijn moeder en ik weten dat hij het wel kan maar hij neemt me gewoon in de maling door niet te reageren op mijn been als het moet.
wat moet ik doen ?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :j
alvast bedankt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:00

:')

Jij denkt dat jouw paard denkt: "Hahaaa! Nu is het wedstrijd en om het vrouwtje eens lekker te pesten, ga ik niet luisteren naar haar been! }> "

Vergeet dat dan gelijk maar. Jíj zit erop en jíj bepaalt wat je paard doet.. Als zijn impuls niet genoeg is in de proef, zul je dat bij jezelf moeten zoeken! Iedereen heeft (bewust of onbewust) spanning op wedstrijd, dáár zal het aan liggen en niet aan je paard. Paarden nemen geen mensen in de maling, echt niet, zo denken ze niet, paarden zijn niet zo gemeen als mensen ;)

Zelf héél bewust gaan rijden dus en zo min mogelijk spanning opbouwen in de ring, blijkbaar gaat dat fout..

Sabszz

Re: Paard neemt je op wedstrijd in de maling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:02

ja dat was dus ook mijn optie :P
maar een wedstrijd geleden
had ik hem echt heel goed voor me been in het begin en hij zakte langzamerhand steeds meer in en als ik hem op wilde peppen deed hij niks alleen maar een beetje kreunen ( doet hij altijd als ie niet voor je been is XD ) maar het ligt idd ook wel ana mij hooor :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:04

Ga een keer HC starten en neem een zweepje mee.
Of vraag of je instructrice een keer meegaat om te kijken wat er mis gaat.

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:14

Dat heb ik ook een x Gedaan !
toen had ik 206 en 196 toen ging het allemaal wel goed ! :D
maar ik ben ook niet de enige met dit probleem op Goodwood
want mijn moeder heeft hem doorgereden tot de Zz-licht en had hetzelfde probleem en me zus tot de M2 en had ook hetzelfde probleem..
hij is ook al 21 jaartjes :+

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:19

Oe fijne paarden zijn dat haha, dat heb vooral ook in het begin gehad met 1 paard, maar nooit wat aangedaan.. Tot ze het zo bont maakte, ik wist dat ik geen punt had, dus toen ben ik boos geworden en goed ook.. Ze was gelijk genezen en was gewoon echt aan het klieren..Dat resulteerde in de 1ste proef 165, en 2de proef een 1ste plaats met 203..

Ik suggereer nu niet dat alle paarden die niet lief zijn op wedstrijd op de kop moeten hebben, maar sommige paarden weten precies wanneer ze jou in de maling kunnen nemen, en als je dat kunt herkennen, mag je best eens boos worden, als je weet dat de oorzaak niet een ruiterfout is.

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:24

Ja, als hij het deze wedstrijd ( 7 juni ) weer doet dan laat ik mijn moeder er nog wel eventjes met een zweepje achteraan rennen ( dat doet me instructrice ook altijd : richelle ter haak )
en dan word hij echt héééééeel pittig van en loopt hij ineens wel heel goed.
vandaar dat resultaat : 206 en 196

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:59

Ik heb dit probleem ook ooit. Als hij dit tijdens een training doet schakel ik, dus blijft ie lekker voor mijn been. In de proef moet je door, dus moet je in je training gaan proberen op kleine stukjes (in een hoek ofzo) door minimaal te schakelen hem scherp te maken. Zodat je dit ook kunt gebruiken in je proef om hem weer voor je te krijgen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:06

Haha enof paarden weten waar ze mee bezig zijn. Myukii, ik weet niet hoeveel paarden jij hebt gereden, op een beetje hoger niveau waar het allemaal niet meer zo vanzelf gaat, waardoor je dat oh zo zeker kan zeggen. Maar paarden voelen aan wanneer de ruiter hun niet kan corrigeren, bijv in een proef. Dan weten ze dat ze "vrij spel" hebben. Mijn tip, als hij met trainen en losrijden ECHT goed aan het been is, start HC, neem de zweep erbij en leer hem dat ook in de ring geluisterd moet worden

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:10

ik ken het... maar na een tijdje kwam ik er zelf achter dat ik thuis dan anders erop zit als op de wedstrijd.

Thuis hoeft het nog niet allemaal perse, en dan kom je sneller een keer duidelijker in met je been, en op wedstrijd wil je die zo stil mogelijk houden.

Wat je evt kunt doen is op t voorterrein even hem goed een paar keer voorwaarts rijden (desnoods een klein zweepje om hem even goed wakker te maken). Paar keer even een pasje achterwaarts om hem even meer op het achterbeen te zetten en zo wat meer impuls op te wekken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:12

Start gewoon een keer HC, en rijden met dat dier..
Ik bedoel dus dat je gewoon rijd zoals je thuis ook doet.. en reageert ze dan even niet op je been, gelijk door rijden zoals je thuis ook doet.. en desnoods maak je dr even duidelijk hoe het wel moet..
Je start HC dus doet het niet voor de prijzen, maar wel om even de puntjes op die i te zetten.. en wie weet wat voor punten ze je toch geven..

Het probleem is heel simpel.. Op het moment dat je de ring in gaat móet het even gebeuren, en door die druk ga je passief rijden ipv actief rijden.. heb schijt aan het 'moeten' en rij gewoon zoals je thuis ook doet...

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:33

Ik ken het heel goed, had hetzelfde probleem.
Ik ben het eigenlijk met iedereen eens. Het paard denkt niet van te voren: dadelijk in de proef zal ik d'r eens lekker laten zitten. Het paard voelt wél aan wanneer jij hem ruimte geeft om je te laten zitten. Zelf dus blijven rijden! Dat hoeft denk ik niet eens HC te zijn. Ik neem tenminste niet aan dat je thuis je paard zo verschrikkelijk op zijn donder geeft dat het niet om aan te zien is. Ik denk dat de meeste jury's het alleen maar waarderen als ze zien dat je je paard echt rijdt en dus correct opvoedt. Er zullen dan misschien iets mindere onderdelen in je proef zitten, maar doordat je eraan blijft rijden zullen er waarschijnlijk ook beter onderdelen bij zitten :)
Succes ermee!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:43

LadyLynn schreef:
ik ken het... maar na een tijdje kwam ik er zelf achter dat ik thuis dan anders erop zit als op de wedstrijd.

Thuis hoeft het nog niet allemaal perse, en dan kom je sneller een keer duidelijker in met je been, en op wedstrijd wil je die zo stil mogelijk houden.
Wat je evt kunt doen is op t voorterrein even hem goed een paar keer voorwaarts rijden (desnoods een klein zweepje om hem even goed wakker te maken). Paar keer even een pasje achterwaarts om hem even meer op het achterbeen te zetten en zo wat meer impuls op te wekken.

Dit is precies mijn probleem. Dus ook in de training leren op met kleine hulpen op een kort stukje te corrigeren. Zodat je de grijze gedeeltes in de proef hiervoor kunt gebruiken.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:48

femmefatale1 schreef:
Start gewoon een keer HC, en rijden met dat dier..
Ik bedoel dus dat je gewoon rijd zoals je thuis ook doet.. en reageert ze dan even niet op je been, gelijk door rijden zoals je thuis ook doet.. en desnoods maak je dr even duidelijk hoe het wel moet..
Je start HC dus doet het niet voor de prijzen, maar wel om even de puntjes op die i te zetten.. en wie weet wat voor punten ze je toch geven..

Het probleem is heel simpel.. Op het moment dat je de ring in gaat móet het even gebeuren, en door die druk ga je passief rijden ipv actief rijden.. heb schijt aan het 'moeten' en rij gewoon zoals je thuis ook doet...

helemaal mee eens...geef mij eens 1 goede reden, waarom het paard ervoor kiest om jouw lekker te laten zitten op zo'n moment??
voor mij is er maar 1 antwoord; omdat jij zelf die ruimte geeft om anders te doen dan anders. dus laat je bijvoorbeeld filmen, neem iemand mee, om zich helemaal op jou te kunnen richten. Het minste detail kan al aanleiding zijn. (zelfs de spanning in je eigen hoofd)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:00

ellen82 schreef:
Ik ben het eigenlijk met iedereen eens. Het paard denkt niet van te voren: dadelijk in de proef zal ik d'r eens lekker laten zitten. Het paard voelt wél aan wanneer jij hem ruimte geeft om je te laten zitten. Zelf dus blijven rijden! Dat hoeft denk ik niet eens HC te zijn. Ik neem tenminste niet aan dat je thuis je paard zo verschrikkelijk op zijn donder geeft dat het niet om aan te zien is. Ik denk dat de meeste jury's het alleen maar waarderen als ze zien dat je je paard echt rijdt en dus correct opvoedt. Er zullen dan misschien iets mindere onderdelen in je proef zitten, maar doordat je eraan blijft rijden zullen er waarschijnlijk ook beter onderdelen bij zitten :)
Succes ermee!

Het hoeft ook niet HC te zijn, maar dit is voor veel mensen toch een stukje druk die er dan vanaf is.. ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:09

Ik had dit probleem ook. Thuis en tijdens het losrijden reed ik met een zweepje, maar dat mag in de M1 niet meer. Dus vlak voor de proef het zweepje weg en zo ook de impuls. Heel vervelend!

Mijn vriend zei al: rij dan thuis ook zonder zweep, zodat hij weet dat 'ie voor je been aan de gang moet.

Zo gezegd zo gedaan en het gaat nu prima! Ben wel heel consequent geweest tijdens het trainen en als 'ie in de proef traag wordt, dan geef ik em een tik met mijn onderbeen. Proef of geen proef, hij moet voor me blijven gaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:11

Is het niet dat jij gespannen bent? :) Doet Oliviertje ook :j

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:21

Raggel schreef:
Haha enof paarden weten waar ze mee bezig zijn. Myukii, ik weet niet hoeveel paarden jij hebt gereden, op een beetje hoger niveau waar het allemaal niet meer zo vanzelf gaat, waardoor je dat oh zo zeker kan zeggen. Maar paarden voelen aan wanneer de ruiter hun niet kan corrigeren, bijv in een proef. Dan weten ze dat ze "vrij spel" hebben. Mijn tip, als hij met trainen en losrijden ECHT goed aan het been is, start HC, neem de zweep erbij en leer hem dat ook in de ring geluisterd moet worden

Ik heb héél wat paarden gereden ;) En ook paarden waarbij het inderdaad niet vanzelf ging en waar je flink aan moet blijven rijden.

Nogmaals, paarden denken niet "Hahaaa, nu ben ik in de ring en aangezien het baasje hoge punten wil rijden, zal ik dat plan eens flink dwarsbomen. }> ". Het probleem ligt altijd bij jezelf, zoals je zelf ook al zegt. Spanning en daardóór ga je anders rijden, dat is precies wat ik ook zeg hoor ;) Je kan er een zweep bijpakken, maar dat vind ik persoonlijk oneerlijk tegenover het paard. Je paard kan er niks aan doen dat jíj anders gaat rijden.. En omdat jíj anders gaat rijden, moet híj maar aangepakt worden met een zweep? Zo werkt het niet :n

Wel blijven rijden, natuurlijk. En inderdaad misschien een keer HC starten, zodat je zélf die spanning en druk niet heb om te presteren, zodat je eraan kan blijven rijden. Is mi geen zweep voor nodig hoor.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:35

Bij mij ligt het trouwens niet aan de druk of spanning. Heb namelijk het 'probleem' ook als ik thuis netjes een proef ga rijden.
:j

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:45

ellen82 schreef:
Succes ermee!

hier ben ik het mee eens.
Ook in de proef blijven rijden! reageert ie niet op je been? Dan kom maar eens wat harder door.
Ik ken je probleem precies en omdat je te netjes wil blijven rijden in de proef laat je het paard de controle langzaam overnemen. En dat hebben ze echt wel door en wordt steeds meer een gewoonte.
Ik voelde 'm laatst in een proef ook weer langzaam wegzakken (ook M1). Als ik dan niks doe wordt ie steeds slomer. Ik was het nu ook zat dus toen ie niet op m'n been reageerde ben ik met beide benen eens heel duidelijk geweest. gevolg; meneer schrok ervan en mijn nette volte van 10 m in draf werd een ei in galop. Maar daarna was ie wel weer bij de les. Commentaar van de jury; nette proef en goed dat je 'm even aanpakte, want ik zag dat de impuls af begon te nemen en je haalde 'm goed bij de les, actief blijven rijden en niet alleen meeliften terwijl je paard de proef doorhobbelt!
Ja, ik had een onvoldoende voor mij ei in galop, maar de rest van de proef was goed; 195 punten.

En met losrijden heb ik m'n zweeop er even bij om 'm bij te tikken in het begin, maar halverwege leg ik 'm weg en probeer ik 'm scherp voor m'n been te houden. En idnerdaad ook thuis zonder zweep proberen te rijden, hij moet weten dat ie op je been moet reageren, thuis, op het losrijterrein en ook in de proef.
Je paard heeft het snel genoeg door als ie ook tijdens een proef niet meer de ruimte van je krijgt om aan te modderen

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:51

@femmefatale1: Daar heb jij weer gelijk in :)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:54

ik heb het probleem ook, thuis is ze lekker voor mijn been met losrijden op wedstrijd ook maar zodra ik de proef ga rijden dan is de reactie direct een stuk minder.

ik weet bijna 100% zeker dat het mijn eigen fout is omdat ik te graag perfect wil rijden en daardoor geforceerder op mijn paard zit, dit is dus ook een punt wat ik onder de knie wil krijgen voordat ik overstap naar de L.
gewoon in je proef durven even flink je paard allert te maken/houden en dan maar even een wat minder beeld geven

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:57

Dit paard loopt dus al jaaaaaaaren wedstrijden met de gehele familie?
Is ie het niet gewoon een keer helemaal zat? (..... ik zou wel eens wat anders willen doen dan... maar ja, ik ben geen paard)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:16

Wat een onzin, dat ie wedstrijden loopt betekent niet meteen dat hij weinig afwisseling in zijn werk heeft. Niks mis met een paard lekker aan het werk houden.

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 22:19

Nou daar ben ik weer :)
bedankt voor alle tips en suggesties :j
maar het probleem is, dat als ik mijn proef in ga of voor de wedstrijd ik totaal Géén wedstrijd stres heb en gewoon lekker ga rijden, en ik rijd idd ook wel wat anders in de proef omdat mijn paard al heel erg moeilijk zit en ik er dan heel erg aan moet werken om hem voorwaarts te houden waardoor ik minder goed ga zitten waardoor hij weer minder lekker gaat lopen omdat hij niet lekker kan lopen en dan ga ik weer slechter zitten... * vandaag nog even aan me andere instructrice gevraagd ) heeft ook mee gestart :j
en mijn paard is ZEKER weten de wedstrijden niet beu !
elke keer weer als we hem invlechten en op de trailer zetten staat ie al te trappelen om te gaan! maar waarschijnlijk komt het ook omdat hij heel erg vast zat in ze schouder en ze bilspieren ( fysio is vandaag geweest ) en ik vond het ook heel vreemd bij me vorige wedstrijd dat als ik hem dus actief wilde maken en toen hij niet reageerde ik hem even een optater gaf dat hij helemaal niks deed... hij gaf alleen een kreuntje ? en thuis is hij eigenijk standaart altijd voor het been dus ik vind het maar gek