Kun je het maken om met een Hóógdragend paard te starten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Kun je het maken om met een Hóógdragend paard te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 18:28

Vandaag met pure verwondering langs een springwedstrijd gestaan tijdens de B rubriek.
Komt een jongedame binnenrijden met een dikke vos. Na goed kijken zeggen we tegen elkaar: 'god dat beest lijkt wel hoogdragend.' Een blik op de uier leerde ons dat de merrie inderdaad hoogdragend was. Uier zo groot als een volleybal, met was eraan.
Het arme dier kon niet meer galopperen omdat die massieve bal tussen zn benen in de weg hing, en wrs omdat het veulen ook aan het indalen is / al is. In het parcours stopte het dier 2 x en kwam over geen enkele hindernis fijn heen. Geen ruggebruik, en achter moeilijk van de grond kunnen komen. Tijdens een aantal noodsprongen spoot de melk alle kanten op.
Paard kwam ( god mag weten hoe ) rond (met 2 weigeringen en aantal balken* , de jongedame was erg verheugd! "dat ie dat nu nog kan he!"

Op zulke momenten moet ik me echt inhouden om zon dame niet van het paard te trekken, en haar eens een ram met een zweep te verkopen. Als een vrouw gaat bevallen, loopt ze toch ook een dag voor de bevalling niet nog even een hardloopparcoursje met hordes?! * evenals een maand erna overigens*
Ik kan niet inkomen dat een jury of ringmeester hier niet tegenop treed, wordt hier bij de KNHS niet naar gekeken(in de zin van opleiding / richtlijnen voor jurys?)? Of geen aandacht aan besteed?? Ik vind dit écht dierenmishandeling, en hier mogen ze wat mij betreft best regels voor gaan maken.

Ik hoop voor merrie en veulen dat alles goed met ze gaat tijdens de spoedige geboorte, maar die eigenaar wens ik heel wat anders toe......

Wat is jullie mening? Kun je met een hoogdragende merrie best een parcours springen, en moet ze zich niet zo aanstellen? Of moeten wij als mensen die de taak op ons hebben genomen voor deze dieren te zorgen, dat ook echt doen, en ze beschermen tegen onszelf, en zichzelf??

upendo

Re: Kun je het maken om met een Hóógdragend paard te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:30

Ik ben het volledig met je eens.
Een merrie die op het eind van haar dracht is moet gewoon qua rijden met rust gelaten worden en ik vind het dan ook vreemd dat de jury haar niet uit het parcours heeft gehaald. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:31

Ik vind het ronduit schandalig, als je geen gevoel hebt voor paarden moet je je ook niet met ze bezig houden.
Dit is enkel voor je eigen lol nog rondrijden :=
De meeste paarden geven prima en heel duidelijk aan wanneer het genoeg is geweest en uit jou verhaal op te maken heeft mams dat ook zeker gedaan. Dan heb je daarnaar te luisteren en anders moet je niet eens aan fokken beginnen.

Ik vind ook wel dat een jury daar iets van mag zeggen, welzijn van het paard staat voor op toch? :=

Maflingertje

Ik vind het absoluut niet kunnen. Vind het ook raar dat een jury daar niet naar kijkt. In mijn ogen hadden ze gewoon gediskwalificeerd moeten worden!!! :(

ellepel

ik snap dan niet waarom de organisatie zo'n paard laat meedoen?
word er nooit gecontroleerd op zulke terreinen wat er allemaal meedoet?

springparcours vind ik te gek,dat kun je haast niet meer maken met een dier wat zo zwanger is.
maar ik heb wel es een buitenritje gemaakt met een hoogdrachtige merrie die de volgende ochtend een kerngezond veulen erbij had lopen :D

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:32

Jeetje, dat hier niet tegen is opgetreden zeg! Ik vind het echt niet kunnen :n

In het algemeen wedstrijdreglement in artikel 1 staat trouwens wel dit:
'Paarden die ziek zijn (waaronder ook kreupelheid valt) en hoogdrachtige merries mogen niet worden uitgebracht op wedstrijden. Dit geldt tevens voor paarden, geboren na 2005, waarvan de staart gecoupeerd is.'
Laatst bijgewerkt door Apocalatch op 17-05-09 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

feliciaa

Ongelovelijk dat sommige mensen dat hun paard aan doen!
Als ik jury was geweest was ik metteen de baan in gelopen en had het haar voor alle publiek eens goed duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is..
Of er regels voor zijn weet ik niet, maar als die er nog niet zijn moeten die er maar snel komen..

Nimmy

Ik ken iemand die met een paard met overgewicht, maar niet drachtig de ring uitgestuurd is.. Volgens de jury was t beest hoogdrachtig en mocht er niet meer mee gestart worden.

Ik ben t helemaal met jouw eens en de jury of ringmeester had moeten ingrijpen en haar niet meer laten starten.

mysecrets

Ik vind het echt niet kunnen om met een hoogdragend paard een parcours te starten. Ik denk dus dat wij de taak op ons hebben om voor deze dieren te zorgen en ze te beschermen.
Echt heel vreemd dat de ruiter van de merrie dat zelf niet had kunnen bedenken..

Pollewoppy

Ik vind het ook echt niet kunnen. Zo'n merrie hoort lekker in het land te lopen.

kenolia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:33

Nou dat vindt ik echt vreselijk. Je kunt best een hoogdrachtige merrie nog wat beweging geven met bijv een buitenritje, maar een parcours springen??? Dat lijkt mij toch echt niet kunnen.
Durf niet te zeggen of hier ook een bepaalde regel voor is bij het KNHS maar als het niet zo is zou het wat mij betreft wel moeten...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:34

Dat de jury zo'n combinatie laat starten, ik vind het gewoon dierenmishandeling :n

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:35

Toen ik je titel las dacht ik dat het ging om een dressuurwedstrijdje op basisniveau. Een springwedstrijd daarentegen vind ik totaal iets anders.

Het zou nog een ander verhaal zijn als de merrie met twee hoeven in de neus foutloos rond zou komen, maar zoals het nu beschreven wordt is het ook voor de merrie een erg zware excercitie geweest. Lijkt mij dat ook de jury hier een rol in kan spelen.

(bij je omschrijving kreeg ik trouwens gelijk een soort beeld van een koe voor me die nog gemolken moest worden := )

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:35

Wow.. Nee dit is niet normaal! Die merrie hoort lekker te rusten! En wil je zonodig met je drachtige pony wat doen, ga er lekker aan de hand stukje mee wandelen of wat dan ook! Maar niet een heel parcours springen.. sommige mensen!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 18:36

Bedankt dat je die regel voor me hebt opgezocht. Ik heb besloten om de KNHS toch een mailtje te sturen met dit voorval. Ik vind dat ze hier best strenger tegenop zouden mogen treden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:36

Raar dat ze zoiets zelf niet door heeft :?
Normaal had ze ook tijdens het losrijden commentaar van collega-ruiters mogen verwachten dat dat echt niet kan...

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:37

Nee, maar mijn vraag..Is er dan niemand op het idee gekomen om naar het secretariaat te lopen? Als ik jurylid zou zijn had ik ze toch gevraagd om niet te gaan starten.

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:38

waarom niet een official aangesproken , nu heeft ze waarschijnlijk ook nog even een progressief parcours erachteraan gesprongen(hoop het niet voor dit paard)
de knhs heeft regels maar wie moet kontroleren hoelang een merrie drachtig is, dit is toch iets wat mensen met verstand van paarden zelf moeten inschatten en aangezien er steeds meer mensen met paarden i.p.v. paardenmensen meedoen aan wedstrijden zullen we helaas ook steeds meer misstanden op concoursterreinen zien

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:38

Heeft de jury zitten slapen? Belachelijk!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:39

Meteen diskwalificeren,er zou een uiterste datum moeten zijn in de dracht dat je mee mag doen met wedstrijden.
De meeste mensen weten het wel maar voor de enkele onbenul die een wedstrijd belangrijker vind dan de gezondheid van het dier,is het misschien wel handig.

Bij de meeste dieren is wel een dekdatum bekent en anders kom je maar met een verklaring van een DA.

Drachtige merries lekker met rust laten als ze een dikke pens hebben :( ga zelf lekker hoogdrachtig topsport beoefenen...misschien is een b-parcours gaan hoogstandje is maar wel als je extra moet meezeulen.

Merries kunnen best wel wat werk verrichten(ze geven zelf wel aan wanneer het genoeg is) , een rustig buitenritje is geen gehobbel over hindernissen en waggelend over het terrein...schande :(

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 18:47

Heb even op de KNHS de regelementen doorgelezen, onder Gedragscode, welzijn paard staat het volgende:
Drachtigheid/merries met veulens
"Merries mogen niet aan internationale wedstrijden deelnemen na de vierde maand van drachtigheid of als zij een veulen aan de voet hebben. Voor KNHSwedstrijden geldt, dat hoogdrachtige merries zijn uitgesloten van deelname aan wedstrijden. In de diverse disciplinereglementen kunnen aanvullende bepalingen zijn opgenomen."

Ik vind na 4 maanden erg vroeg. Maar na een maand of 8 / 9 dracht mag de KNHS van mij best verplichten om niet meer te starten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:50

Punt is dat zoals het nu omschreven staat 'hoogdrachtig' niet nader gespecificeerd is. Dat kan dus alsnog ter beoordeling van de eigenaar zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:51

schandalig dat dit uberhaupt mag starten...........

ik snap ook niet hoe je het in je hoofd haalt om met zo een merrie te starten....... bijzonder is de denkwijze van sommige mensen ook :)

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:51

Inderdaad: waar wordt de lijn van 'hoogdrachtig' getrokken?

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:52

bij mij was dat ook niet zo, maar dat was denk ik per ongeluk, me vader had een paardje voor mij gekocht, achteraf bleek die hoog dragend te zijn.en 1week daarvoor heb ik nog wedstrijden gereden en al, 1dag voor haar bevalling was ze nog zo hyper de piep ( je zag ook niet dat ze een veulen in haar had ), tot dat de hoefsmid kwam, en vroeg wanneer is ze uitgerekend, wij stonden raar te kijken:p dus gelijk naar de dierenwinkel spullen opgehaald ed, veulen heeft het gehaald hoor. Maar bij ons was het dus een foutje omdat wij het niet wisten, en de vorige eigenaar ook niet.

Ik vind het ook niet kunnen van dat meisje dat ze met een hoogdragend paard gaat springen. Op dat moment als ik iemand tegen kom, die dat doet, kan ik wel een knal verkopen. Verder vind ik het raar van de jury oid dat ze niet hebben opgetreden.