Aan de hand stappen op het losrijterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Aan de hand stappen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 13:57

Nav een andere ergernis hieronder (lesgeven) even mijn ergernis:
Ik heb wel zo ontzettend de schurft aan mensen die hun paard laten instappen en uitstappen aan de hand op een (druk) losrijterrein!

Wie doet dat hier ook op Bokt, en why o why moet dat per se in de losrijbaan?

_Christine

Re: Aan de hand stappen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:02

Hier nog iemand die zich daar helemaal rot aan irriteert :=
Vandaag gelukkig niet meegemaakt, maar vorige wedstrijd wel weer! Echt héél irrrytant.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:08

Als jullie je nou eens gewoon op het rijden concentreerden in plaats van je rot te ergeren aan anderen. Op deze manier is er altijd wel iets om je aan te ergeren en wordt het wedstrijdrijden eerder een plaag dan plezier.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:11

blue_sky schreef:
Als jullie je nou eens gewoon op het rijden concentreerden in plaats van je rot te ergeren aan anderen. Op deze manier is er altijd wel iets om je aan te ergeren en wordt het wedstrijdrijden eerder een plaag dan plezier.

Wij willen ons ook graag op het rijden concentreren :D
Maar als er dan plotseling iemand plotseling jou komt afsnijden, om vervolgens op de hoefslag lekker aan de hand uit te stappen ben ík de gene die zijn pony om moet trekken.

Linnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:25

Ik heb hier voornamelijk last van tijdens het springen!
Dat is enorm vervelend! Dan is je inrijterrein doorgaans nog kleiner dan bij een dressuurterrein.
Het inspringen gaat er 'harder' aan toe dan het inrijden voor het dresuur, waardoor iedereen goed op elkaar moet letten.
Maar als er dan een goochem naast het paard loopt, over de hoefslag tussen galopperende en springende ruiters, dan zorgt dat vaak voor gevaarlijke situaties!
Ik vind het niet erg nodig om dat te doen. Zelf vermijd ik het, omdat ik weet hoe hinderlijk het kan zijn voor de rijdende combinatie!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:50

@blue_sky; omdat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan :Y)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:07

Ik maak me er schuldig aan (instappen dan) en ik kan er niet mee zitten. Of heb je liever dat ik ga longeren op het losrijterrein? Je mag kiezen ;)
Het is in het belang van de veiligheid van de omgeving en dat wordt nog wel eens vergeten.

Pfff ... er is altijd wel wat om je aan te ergeren. Parasollen, paraplu's, mensen met kinderwagens, blaffende loslopende hondjes, mag een aan de hand stappend paard nu ook niet meer?
Wat is het verschil met erop zitten, als ik zo vrij mag zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:11

Waar je je druk om kan maken zeg. :? Bij ons gebeurt dat ook, heb daar absoluut geen last van. Ze snijden maar zelden af (heb meer last van die mensen die constant zitten te gillen wat er allemaal mis is en vooral geen sorry zeggen als ze tijdens het gillen je de pas af snijden). Honden kan ik inkomen, zeker als die beesten perse ín de losrijbak moeten, je ziet ze niet staan en als je zo'n lompe trien hebt als die van mij, is de kans groot dat zo'n woef zijn pootje onder haar "pootje" zit... En daar zijn ze over het algemeen niet blij mee :')

Maar een paard? Als je er op zit stap je toch ook?

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:35

Ik kan me er aan ergeren als ze dan niet op of om kijken en besluitloosheid ten ondeer lijken te gaan of ze nu op hoefslag , 2e hoefslag of beide zullen gebruiken, spontaan midden door oversteken om dan tegen de meut te gaan wandelen met het allerliefst een touw eraan van longerlijn lengte aan het eind vaste gehouden en in de andere hand een mobieltje...

Longeren doen wij ook wel eens, maar alleen ergens in een hoekje op het losrijterrein als het nodig is en mogelijk is, tijdens een indoor nooit gedaan, of gevraagd om als eerste te mogen starten en dan heel vroeg even rondslingeren als er bijna niemand is... :D

Linnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:42

pharagirlke schreef:
Waar je je druk om kan maken zeg. :? Bij ons gebeurt dat ook, heb daar absoluut geen last van. Ze snijden maar zelden af (heb meer last van die mensen die constant zitten te gillen wat er allemaal mis is en vooral geen sorry zeggen als ze tijdens het gillen je de pas af snijden). Honden kan ik inkomen, zeker als die beesten perse ín de losrijbak moeten, je ziet ze niet staan en als je zo'n lompe trien hebt als die van mij, is de kans groot dat zo'n woef zijn pootje onder haar "pootje" zit... En daar zijn ze over het algemeen niet blij mee :')

Het gevaar zit juist in de persoon die naast het paard loopt!
Dat is naar mijn mening de grootste ergenis.

En het is uiteraard een groot verschil tussen je paard longeren op een inrijterrein en uit/instappen!
Als ik zie dat iemand zijn paard longeert, begrijp ik dat dat dier dat nodig heeft en hou daar dan ook rekening mee!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:46

dat hoeft dan toch niet op het inrijterrein??

Linnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:47

@Ballard_L: wat bedoel je precies?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:48

longeren...dat hoeft toch niet op het inrijterrein?

Linnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:49

veel mensen doen dit wel op het inrijterrein!
Omdat er vaak op andere plaats geen ruimte voor is.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:51

Ik doe het ook wel eens, maar ik erger me meer aan de mensen die les geven in het midden van het losrijterrein!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:51

ik vind het ook behoorlijk ergerlijk.. vooral als het al druk is en men gaat aan de hand stappen.. net zo ergelijk als het dan longeren, doe dat ergens anders ipv op losrij terein. vooral buiten is er plaats genoeg.
Daarnaast als je ernaast loopt ben een stuk minder flexibel, je kunt niet alles overzien en je kan niet snel reageren..

Daarnaast vind ik als je er niet gelijk op kan of durft, ga nog lekker thuis even oefenen, aan de hand stappen geeft juist meer spanning.. Longeren kan ik me soms indenken, maar doe dit niet op het losrij terein, tenzij het groot en ruim is...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:39

Linnes schreef:
pharagirlke schreef:

Het gevaar zit juist in de persoon die naast het paard loopt!
Dat is naar mijn mening de grootste ergenis.

En het is uiteraard een groot verschil tussen je paard longeren op een inrijterrein en uit/instappen!
Als ik zie dat iemand zijn paard longeert, begrijp ik dat dat dier dat nodig heeft en hou daar dan ook rekening mee!

als jij zo kort langs een paard af gaat dat je die persoon kan raken, zou jij degene zijn die van mij een brul kreeg... >;) Aan de hand stappen is niet enkel omdat je er niet meteen op durft, ook omdat je met twee paarden rijd en de tweede al vast ingestapt word terwijl je nog bezig bent met de andere en van het moment dat je uit de proef komt, dat je dan "overstapt" zeg maar en meteen kan beginnen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:41

Een paard kan een keer schrikken of wegspringen, dus je hoeft echt niet dicht langs iemand te rijden om een gevaarlijke situatie te krijgen. En natuurlijk kan er ook iets gebeuren als je OP je paard zit, maar dan ben je minder kwetsbaar om door een ander paard geraakt te worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:43

Als je er op zit en zo'n ding springt tegen je zou je minder hard geraakt kunnen worden? Als je er langs loopt kan je op zij springen. Als je er op zit word je geplet, springt je eigen paard opzij, word gek en gooit je er keihard van af, met wat pech ergens bovenop gezien hij al op zij gedrukt word door een paard....

Nee, je bent echt niet minder kwetsbaar als je er op zit en er zit een idioot bij je in de bak dan als je op de grond staat.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:46

Jij neemt van het naast je paard lopen het 'minste' geval, en het op je paard zitten het ergste geval zo ongeveer.

Wa bedoel je met je laatse zin? Sorry, ik snap hem niet helemaal :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:48

Nee, het is het zelfde geval, alleen als ik er langs loop en ik zie het gebeuren, weet ik dat mijn paard ook op zij zal springen en dus kan ik schuin voor hem gaan lopen. Je kan een paard altijd ontwijken als je goed op let en je paard kent. Maar als je er op zit heb je geen keuze, je kan er niet af springen omdat je iets ziet gebeuren. ;)

Daarom dus dat ik zeg dat je op het paard niet veiliger bent dan er langs.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:50

Een losrijterrein is om los te rijden. Niet om te longeren of te stappen. Stappen kan je naast het terrein en longeren kan je thuis..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:50

Oke, veiliger, minder kwetsbaar is misschien teveel gezegd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:52

Kortom; niemand mag in of uitstappen? Ik vind nl mensen die aan lange teugel stappen en zitten te suffen op hun paard VEEEEEL erger dan mensen die aan de hand rond stappen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:54

Kan in of uit stappen dan alleen aan de hand?