Te vroeg startten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Te vroeg startten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 21:47

Ondertussen begin ik er een beetje gefrustreerd van te raken, maar er zijn zoveel mensen die beginnen met startten terwijl ze der paard thuis niet eens voor elkaar hebben en als ze dan thuis komen van wedstrijd gefrustreerd reageren om de slechte punten die ze gekregen hebben.(word ik zo moe van !!)

Waarom beginnen mensen niet met startten wanneer ze hier aan toe zijn ??

Afgelopen weekend is er bij ons op stal een meisje met paard en al onderuit gegaan omdat een B ruiter haar paard totaal niet onder controle had en heerlijk aan de haal ging, waardoor het meisje van mijn stal ( die toen net over de straat richting ring ging ) met paard en al onderuit gleed en nu dus in het ziekenhuis ligt !!

Wat vinden jullie

kimtiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:13

ben het helemaal met je eens, maarja je doet er niets aan!

iedereen mag nou eenmaal gewoon in de B starten, en je hebt nou eenmaal van die mensen die gewoon niet zelf een beetje objectief naar het eigen rijden kunnen kijken.
(om vervolgens te besluiten dat ze beter thuis kunnen blijven)

Ik ben altijd van mening dat een combinatie thuis al een nivo hoger moet rijden dan ze starten. ( dus thuis L rijden, is B starten)

flugeltje

Re: Te vroeg startten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:23

nou idd maar daar word ik dus zo gefrustreerd van, laatst ook al in zo'n topic over wijken in het L1 minimaal 5 meter wijken en dan rechtuit dan de vraag wanneer ze precies rechtuit moeten..ik zeg wijken tot de hoefslag..altijd goed..reactie : ja maar hij kan nog niet wijken !! in het L1 wat gaan ze dan in het L2 doen ?? Ik rijd ook pas L1 maar thuis M klaar en dat werpt zijn vruchten af, want wordt steeds 1e met dikke winst.

Als je wat meer voorbereid op wedstrijd gaat, hoef je ook maar een paar x te startten om een klasse omhoog te komen..ipv 20 x te moeten startten voor 10 wp

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:26

Zulke mensen heb je inderdaad, en dan geven ze negen van de tien keer hun paard de schuld. :+
Maar, meestal halen ze dan wel slechte punten, dus geen winst, blijven ze hangen in de B. Dan moet toch wel een keertje een lampje gaan branden? :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:28

ongelukken kunnen gebeuren.......... dat heeft niks met te vroeg starten te maken............

mijn stelregel is altijd dat je je paard een klasse hoger thuis voor elkaar moet hebben wil je kunnen starten op wedstrijd.

maar ook GP paarden kunnen een keer van kiet gaan

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:30

Wat heeft dat met te vroeg starten te maken?

Elk paard moet leren, en daar kun je niet te vroeg bij zijn. Als je overgangen kunt laten zien, halthouden en aan kan galopperen kun je in mijn ogen een B proefje in. Je hoeft niet meteen dikke winst te rijden. Voor de ervaring is het al heel wat.

Snap niet waar mensen zich druk om kunnen maken :n

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:33

Waarom is er zo duidelijk een relatie met een B-ruiter en het ongeluk? Het had net zo goed een Z-ruiter kunnen zijn. Zoals kiwiko zegt, ongelukken kunnen gebeuren en heeft IMO ook helemaal niks te maken met te vroeg starten.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:36

Ik wil ook graag gaan starten maar dan wel als ik m'n paard echt goed aan het lopen heb en dan ben ik nog niet over m'n eigen houding en verbeterpuntjes begonnen :+ Ik heb geduld, we zijn pas net samen begonnen en ik ga iig mooi niet voor gek staan :D Ik besteed m'n kostbare tijd voorlopig wel aan les, ipv elk weekend een wedstrijd. Dus ben voorlopig nog niet in de ring te vinden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:37

Vrees dat ik dan altijd veel te vroeg ga starten.. Mijne racen ook wel eens over het concoursterrein heen.
Ik beken, schuldig!
Maar hoe lang moet ik dan thuis blijven?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:50

ja oke..je kan allemaal weleens een x aan de race gaan, maar op die wedstrijd was het echt een B ruiter die der paard helemaal niet baas was en een loopje met haar nam

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:50

asjemenou schreef:
Vrees dat ik dan altijd veel te vroeg ga starten.. Mijne racen ook wel eens over het concoursterrein heen.
Ik beken, schuldig!

Tot je je paard onder controle hebt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:51

flugeltje schreef:
asjemenou schreef:
Ik beken, schuldig!

Ik denk toch echt wel dat de ruiter door heeft of het paard wedstrijd klaar is. Wie gaat erover? Het is toch eigen keus lijkt mij.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:53

eenitraM schreef:
Wat heeft dat met te vroeg starten te maken?

Elk paard moet leren, en daar kun je niet te vroeg bij zijn. Als je overgangen kunt laten zien, halthouden en aan kan galopperen kun je in mijn ogen een B proefje in. Je hoeft niet meteen dikke winst te rijden. Voor de ervaring is het al heel wat.

Snap niet waar mensen zich druk om kunnen maken :n

ja maar je gaat voor ervaring 1 of 2 x en idd zoals meerdere zeggen hier een klasse hoger rijden dan je start
en wat dat met te vroeg startten te maken heeft, nou dat ze haar paard niet onder controle had, die is te vroeg gaan startten..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:55

flugeltje schreef:
asjemenou schreef:
Ik beken, schuldig!

En hoe kom je er thuis achter, of je je paard op een groot open veld met minstens 100 andere paarden onder controle zult houden?
Door gewoon mee te nemen lijkt mij.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:56

Ik denk toch echt wel dat de ruiter door heeft of het paard wedstrijd klaar is. Wie gaat erover? Het is toch eigen keus lijkt mij.[/quote]

Ja en dat is het hem juist !!!
Mensen willen zo graag en snel hogerop komen dat dat ten koste gaat van alles..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:58

flugeltje schreef:
Ik denk toch echt wel dat de ruiter door heeft of het paard wedstrijd klaar is. Wie gaat erover? Het is toch eigen keus lijkt mij.

Ja en dat is het hem juist !!!
Mensen willen zo graag en snel hogerop komen dat dat ten koste gaat van alles..[/quote]

Dat is niet waar! Mensen willen niet helemaal snel hogerop komen. Men wil presteren, en ooit zou je met het dier op stap moeten. Of ie nou 3 jaar is of 14.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:58

flugeltje schreef:
asjemenou schreef:
Ik beken, schuldig!

En hoe kom je er thuis achter, of je je paard op een groot open veld met minstens 100 andere paarden onder controle zult houden?
Door gewoon mee te nemen lijkt mij.[/quote]

het gaat zozeer niet om dat van kiet gaan, maar als je paard thuis al niet doet wat je zegt, dan op wedstrijd helemaal niet..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:59

Als een paard uit z'n stekker gaat denk ik, ach, kan gebeuren. Maar als je paard herhaaldelijk uit z'n stekker gaat op wedstrijd, kijk ik er anders tegenaan. Je creëert ook een gevaarlijke situatie op dat moment voor je mederuiters.

En als je te vroeg op wedstrijd gaat en je rijdt continue net geen verliespunt, heb je daar alleen jezelf mee volgens mij. Ik zou het in ieder geval gênant vinden om zo vaak te starten en steeds thuis te komen met jurycommentaar dat je beter nog even thuis kunt oefenen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:01

MarcoBorsato schreef:
Als een paard uit z'n stekker gaat denk ik, ach, kan gebeuren. Maar als je paard herhaaldelijk uit z'n stekker gaat op wedstrijd, kijk ik er anders tegenaan. Je creëert ook een gevaarlijke situatie op dat moment voor je mederuiters.

En als je te vroeg op wedstrijd gaat en je rijdt continue net geen verliespunt, heb je daar alleen jezelf mee volgens mij. Ik zou het in ieder geval gênant vinden om zo vaak te starten en steeds thuis te komen met jurycommentaar dat je beter nog even thuis kunt oefenen

Dat bedoel ik..

En als die mensen thuis komen wordt ik overspoeld met hun frustratie over slechte jury ed.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:01

MarcoBorsato schreef:

Haha :)) En dat had ik vaak meegemaakt. Er was zelfs een vrouw die vrolijk naar ons toe kwam rennen op een wedstrijdje van: "Yeah, heb weer 3 winstpunten erbij." Ik zo van: hoeveel punten heb je dan? (Zat namelijk bij haar in de ring) "Jaa eeh 160 en 173. Mwhaha _O- dat mens dacht al dat ze 34 winstpunten had. Maar ze heeft er nog nooit 1 gehaald :=

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:03

die zat duidelijk nog in de oude puntentelling whahaha

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:12

Dat zie je heel vaak, ook nog in de L1, ruiters die geen B meer mogen starten, starten hun paard in de L1 terwijl ze niet eens goed een B proefje kunnen rijden.

Maar zoals ik heb nu net een nieuw paard (gaan nog niet starten hoor) maar die is nu 4,5 en heel groen. Thuis en op les kan het dan goed gaan en kan die bijvoorbeeld L lopen, maar als die op wedsrtijd komt en alles eng en raar vind denk ik niet dat je nog een winstpunt in de B kan rijden. ;) Daarom vind ik dat je er niet echt over kan oordelen. Sommige paarden zijn op wedsrtijd zo verschillend met thuis. Je moet toch een keer ervaring op gaan doen?

Ook ben ik van mening dat je je paard goed voor mekaar moet hebben voordat je op wesdrtijd gaat en daarbij een goed objectief beeld van jezelf moet hebben. :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:20

Iedereen denkt er anders over, als je je paard onder controle hebt, waarom zou je niet starten.
Ik zelf ben ook onlangs begonnen met onderlinge wedstrijden, terwijl mijn bijrijd fordje nog niet wedstrijd klaar is, maar puur voor ervaring op te laten doen.
Mij zal je nooit horen zeuren over de lage punten.
Het paard kan super lopen thuis , maar in de stress raken door trailerladen, trailerrijden, vreemde omgeving, vreemde bak ect ect.
En het andere paard heeft er niks van en loopt het zelfde als thuis en lijkt het al jaren elke week te doen.

Ik ben wel van mening dat je je paard wel onder controle moet hebben en dat die niet er zomaar vandoor mag schieten en dat je hem als hij schrikt de baas moet kunnen blijven.

Zou zeggen gewoon starten ... als je denkt dat je er zelf klaar voor bent en je paard onder controle kan houden, ook al is je paard nog niet klaar gestoomd voor de B. Ooit moet je ervaring op doen en ook je paard.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:52

Je frustratie kan ik me voorstellen, maar ik vind het zelf soms ook lastig om in te schatten wanneer een paard aan wedstrijden toe is - en dan doel ik op de mentale kant; de toeters en de bellen :)

Een wedstrijdsetting is nu eenmaal moeilijk te simuleren, tenzij je veel onderlinge wedstrijden bezoekt voordat je officieel op pad gaat. Mijn jongere paard wilde ik voor het buitenseizoen klaar hebben voor de B, maar wat nu als blijkt dat hij zo`n wedstrijd heel eng vindt?
Daarom heb ik ook twee binnenwedstrijden meegepakt, in zo lastig mogelijke bakken :o Gelukkig bleek hij aardig cool en kon hij in tweede instantie zelfs een winstpuntje meepakken, maar door de onwennigheid gaat het toch echt een stuk minder dan hij thuis laat zien :)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 02:17

KiWiKo schreef:
ongelukken kunnen gebeuren.......... dat heeft niks met te vroeg starten te maken............

mijn stelregel is altijd dat je je paard een klasse hoger thuis voor elkaar moet hebben wil je kunnen starten op wedstrijd.

maar ook GP paarden kunnen een keer van kiet gaan

Ben ik het mee eens. Het gaat juist beter door kilometers te maken en het gaat niet beter als je op je veilige stekkie blijft rijden.