idee? promotie proeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

idee? promotie proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:04

Goed, ik had dus een idee wat handig kan zijn voor mensen die echt goed oefenen thuis, maar niet te vaak op wedstrijden kunnen gaan.

Stel, je bent B geklasseerd en je rijdt thuis al gewoon L2 oefeningen zonder problemen. Je zou dolgraag L2 willen starten maar je hebt pas 3 punten in de B. Je moet dan minstens nog 17 proeven starten en daar heb je geen tijd of geld voor. Je mag geen gebruik maken van de dispensatie regelingen en dus moet je gewoon doorploeteren en hopen dat er vaak wedstrijden in de buurt zijn.

Er zou dan een speciale proevendag kunnen komen waarbij je een proef rijdt uit een hogere klasse.
De jury zou uit 2 personen bestaan van buiten de regio of door de KNHS aangewezen worden.
De juries moeten er beide een flinke voldoende aan kunnen geven( WP is niet nodig) en alle oefeningen uit de hogere klasse moeten in de proef zijn verwerkt( dus niet een traverloze M2 proef zodat je kan maskeren dat die oefening er eigenlijk nog niet in zit)

Haal je dit "examen"dan mag je voortaan in die klasse uitkomen.

Ik denk dat dit een hoop geld en tijd kan schelen en dat je ook de druk kan afhalen van de overvolle B en L startlijsten!

Wie denkt ermee?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: idee? promotie proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:06

Maar is dat niet wat, oneerlijk?
Als je dan toevallig eens een goede dag heb, kan je heel makkelijk promoveren.
Die winstpunten zijn er om aan te tonen dat je altijd dat niveau hebt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:08

Ik denk dat het dan té veel een moment opname wordt. Eén goede dag, en je kan door. Juist door het systeem van minstens 10 winstpunten halen, toon je aan dat je over een langere periode het niveau hebt dat gevraagd wordt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:09

Anoeska schreef:
Ik denk dat het dan té veel een moment opname wordt. Eén goede dag, en je kan door. Juist door het systeem van minstens 10 winstpunten halen, toon je aan dat je over een langere periode het niveau hebt dat gevraagd wordt.

Inderdaad, jij verwoord het wat beter.
Ik heb soms ook dagen dat paardlief zo een L1 proef neerzet, maar 2 dagen laten kom ik bijvoorbeeld nog niet eens de bak rond.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:13

Ik denk ook dat als je echt al de L2 oefeningen met gemak thuis rijdt dat je dan, mits je het op wedstrijden ook kunt laten zien, zo de B door bent.
Hoeft je echt niet veel wedstrijden te kosten als je je paard op wedstrijd net zo voor elkaar hebt als thuis.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:24

Babel schreef:
Ik denk ook dat als je echt al de L2 oefeningen met gemak thuis rijdt dat je dan, mits je het op wedstrijden ook kunt laten zien, zo de B door bent.
Hoeft je echt niet veel wedstrijden te kosten als je je paard op wedstrijd net zo voor elkaar hebt als thuis.

:j mee eens...

En als je paard op wedstrijd niet zo voor elkaar is als thuis is ie ook nog niet klaar voor de volgende wedstrijdklasse...

Vind het dus niet zo'n goed idee...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:33

Dat jullie zo gemakkelijk naar wedstrijden kunnen en dus makkelijk 20 proeven met winst kunnen rijden, daar gaat het juist niet om.

Het gaat om de mensen die geen trailer hebben, of wiens ouders gewoon niet vaak mee kunnen, of die simpelweg de 160 euro die het gaat kosten om 20 proeven te rijden, niet willen of kunnen ophoesten!

Dat ik wel een trailer heb en dat wij kringwedstrijden hebben, dat is mooi voor ons, maar ik ken wel degelijk mensen die gewoon niet vaak op concours kunnen en toch heel behoorlijk rijden!

Het is dus een idee voor mensen die er anders gewoon nooit toe komen om te promoveren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:37

Ik zie je punt wel. Maar ik denk dat dat nou eenmaal een beetje de 'sport' is. Als je concertpianist wil worden, dan zal je ook een piano moeten hebben. En als je Z wil worden, dan zal je wedstrijden moeten rijden, en moeten bewijzen dat je aan elke niveau voldaan hebt.

Om het dan maar 'makkelijker' te gaan maken voor mensen die niet in een ideale situatie verkeren, lijkt me geen goed idee.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:37

amondi schreef:
Dat jullie zo gemakkelijk naar wedstrijden kunnen en dus makkelijk 20 proeven met winst kunnen rijden, daar gaat het juist niet om.
Het gaat om de mensen die geen trailer hebben, of wiens ouders gewoon niet vaak mee kunnen, of die simpelweg de 160 euro die het gaat kosten om 20 proeven te rijden, niet willen of kunnen ophoesten!

Dat ik wel een trailer heb en dat wij kringwedstrijden hebben, dat is mooi voor ons, maar ik ken wel degelijk mensen die gewoon niet vaak op concours kunnen en toch heel behoorlijk rijden!

Het is dus een idee voor mensen die er anders gewoon nooit toe komen om te promoveren.

Allereerst jammer dat jij vanaf daar denkt te kunnen beoordelen hoe vaak "wij" op wedstrijd kunnen.

Ik begrijp en weet uit ervaring dat het veel geld kost en ook veel tijd en geregel om vaak op wedstrijd te kunnen.
Maar wat ik bedoel te zeggen is het volgende :
Als je je paard zo voor elkaar hebt dat hij L2 makkelijk aan kan, dan loopt hij in de B ook gemakkelijk zijn winstpunten en heb je dus geen 20 proeven nodig om 20 winstpunten bij elkaar te rijden. Ik kan me niet voorstellen dat wanneer jullie L2 klaar zijn je maar 1 wp per B proefje kan halen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:09

Vind het ook niet zo'n goed idee. Wil je promoveren zul je gewoon (veel) wedstrijden moeten rijden, net als ieder ander. Heb je geen mogelijkheden (financiën, vervoer of wat dan ook), jammer dan. Elke hobby die je wedstrijd gericht wilt doen, kost nu éénmaal geld en inzet.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:14

amondi schreef:

Best knap dat jij daar zo over kunt oordelen. Ik rijd nu zelf 2 jaar wedstrijden en heb net een half jaar mijn trailer. Het eerste zomerseizoen heb ik enkel de wedstrijden gereden die ik onder de man kon bereiken en 2 waarbij ik met iemand mee kon rijden. Het winterseizoen waren er geen wedstrijden op "onder de man" afstand en heb ik dus niet gestart. Het zomerseizoen daarop heb ik het eerste deel ook enkel de wedstrijden gereden die onder de man te bereiken waren, pas in augustus ergens heb ik mijn eerste wedstrijd met mijn eigen trailer gereden.

Overigens heb ik het nooit als een remmende factor gezien, doordat ik zo veel thuis door kon trainen vlogen we door de klasses heen, in de B reed ik regelmatig dubbel winst (ook nog een aantal keer 2 punten per proef), net als in de L...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:14

Je kunt het trouwens ook anders bekijken.
Als je niet de mogelijkheid hebt tot veel wedstrijden rijden maar je wilt het toch graag doen, zul je moeten zorgen dat je je paard extra goed voor elkaar hebt. Op die manier kun je namenlijk met wat mazzel gemiddeld 3wp per 2 proeven rijden en kost het je een stuk minder dan wanneer je gemiddeld 1 a 2 wp per proef rijd. t Is maar net hoe je er zelf tegen aan kijkt.
Daarnaast denk ik dat het niet alleen erom gaat wat een paard thuis loopt. Ik denk dat een paar extra proeven rijden alleen maar profijt kan geven omdat je daar weer een stukje extra wedstrijd ervaring meepakt voor zowel ruiter als paard.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:19

Als je je paard echt zó goed voor elkaar hebt, dat je makkelijk twee klasses hoger zou kunnen starten, zou je redelijkerwijs met slechts enkele proeven door een klasse heen kunnen zijn.

Stalgenootje heeft superleuk jong paard, rijdt eerste wedstrijd in L1 3 winst, tweede wedstrijd 2, dus met hooguit 2 of 3 keer starten is ze erdoor!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:22

dit systeem hadden ze vroeger bij de NPC. Dan moest je een examenproefje rijden en mocht je in die klasse gaan starten.. zo heb ik toendertijd de B over kunnen slaan. Maar ja, dan heb ik het dus wel over ruim 20 jaar geleden..... toen de npc overging in knf is dat afgeschaft.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:24

daffodil schreef:
Als je je paard echt zó goed voor elkaar hebt, dat je makkelijk twee klasses hoger zou kunnen starten, zou je redelijkerwijs met slechts enkele proeven door een klasse heen kunnen zijn.

Stalgenootje heeft superleuk jong paard, rijdt eerste wedstrijd in L1 3 winst, tweede wedstrijd 2, dus met hooguit 2 of 3 keer starten is ze erdoor!

Precies, m'n dochter net zo. Vorig jaar februari voor het eerst gestart in de B, na 11 maanden L2 start gerechtigd. Ze rijdt gemiddeld 1 wedstrijd per maand, dus ook niet veel.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:25

Inderdaad daffodil, stalgenootje van mij ook, B begonnen, jaar later punten voor het Z en in alle klasses kwam ze regelmatig met 4 tot 6 punten per 2 proeven thuis. Dan gaat het meer dan hard zat.

Met die promotieproeven werk je denk k ook snel in de hand dat er mensen komen met "mijn paard kan niet wijken en halsstrekken, maar SB kan ik er redelijk uit trekken (voor een 6je) dus ik ga wel meteen M1" ipv aandacht besteden aan de basis etc.

Nee, als je dier écht zo goed voor elkaar is ben je er zo, dan hoéf je maar een paar keer weg voor die punten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 13:04

juval schreef:
dit systeem hadden ze vroeger bij de NPC. Dan moest je een examenproefje rijden en mocht je in die klasse gaan starten.. zo heb ik toendertijd de B over kunnen slaan. Maar ja, dan heb ik het dus wel over ruim 20 jaar geleden..... toen de npc overging in knf is dat afgeschaft.

Dat wist ik niet eens, Maar dat is inderdaad de kern van mijn idee, gewoon een dynamische klassering, voor mensen die dat willen.

En als je dat niet wil, dan hoeft het helemaal niet.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:08

Zoals hierboven al vaker is aangegeven: als jij écht klaar bent voor de L2 kan je best 2 winstpunten per proef rijden, dus als je 2 proeven rijdt pak je er 4 per wedstrijd.
Dan is 6x starten dus genoeg om in die L2 terecht te komen ;)

Vroeger mocht je met 5 wp over naar de volgende klasse maar toen gingen sommige mensen wel érg snel die er dachten klaar voor te zijn maar wat dus helemaal niet zo was.
Ze hebben het niet voor niets opgeschroefd naar 10 wp.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:02

Je kunt een sport natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Vergeet niet hoe enorm veel werk erin gaat zitten om zoiets op te baan te krijgen. Dat is niet zo simpel als jij het in je beginpost stelt. Gaan we dat dan met springen/mennen/western/etc ook doen??

Buiten dat vind ik het ook absoluut niet nodig. Boven mij staan al een heleboel redenen genoemd waarom. Daarnaast is plezier met je paard toch zeker het belangrijkste????? Als jij B moet starten, maar thuis L2 traint, dan heb je hopelijk nog steeds plezier met je paard. Zeker de mensen die niet de mogelijkheid hebben om elk weekend op wedstrijd te gaan, zijn naar mijn idee juist de mensen die plezier veel belangrijker vinden dan presteren. Als prestatie echt het belangrijkste is, is er namelijk altijd wel een mogelijkheid te bedenken om vaker op wedstrijd te gaan.

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:09

ik vind het niet echt een logische beredenering eigenlijk. Als het volgens het systeem van de ts zou gaan. dan zit 'je' dalijk in de L en dan heb nog steeds geen tijd/geld om naar de wedstrijden te gaan dan zit je toch weer met hetzelfde probleem als in de B.

Buiten dit om ben ik het ook eens met de meeste mensen hierboven... :)

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:28

Hm ook ik vind dit een beetje onzinnig. alleen al om de bovenstaande reacties, maar ook waar leg je dan als organisatie zijnde de grens om mee te "mogen" doen aan deze proeven?
waar kijken ze naar? of dat je een trailer hebt? of dat je ouders in de mogelijkheid zijn? wat je banksaldo is? nee ik denk dat dit gewoon een geval is het hoort erbij. hard trainen dan heb je je punten zo. De doorloop van klasses is niet voor niets zo geregeld. (wedstrijdervaring en de basis)

en nee ik ben niet een wedstrijdruiter die elk weekend de wedstrijden of struint. en nee ik heb zelf geen trailer, en ook ik heb geen ouders die met me mee gaan. maar ik rijd wel wedstrijden (1x in de maand) ik kijk mn stalgenoten lief aan of ze me kunnen/willen rijden. in ruil daarvoor ga jij met hun mee op wedstrijd. of ik rijd de wedstrijden op stal.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:45

amondi schreef:
juval schreef:

Dat wist ik niet eens, Maar dat is inderdaad de kern van mijn idee, gewoon een dynamische klassering, voor mensen die dat willen.

Bij de NPC moest je eerst diplomarijden voordat je B mocht gaan starten. Op de wedstrijden reed je daar ook niet voor winstpunten, je mocht een klasse hoger als je het L-diploma had.
Ik heb net m'n diploma's opgezocht van de B-dressuur en het B-springen, die heb ik gehaald in september 1983. :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:56

Buiten het feit of het organisatorisch haalbaar is, want dat weet ik niet, zou ik er denk ik wel gebruik van maken.

Ik vind het leuk mijn paard thuis te trainen en een paar keer per jaar op wedstrijd te gaan. Maar dan kan ik wel eerder toe zijn aan een hogere klasse dan dat ik winstpunten heb. Dan is de uitdaging weg om "plezier" te hebben in een B-proef.
En ik heb gewoon eigen vervoer en tijd genoeg, dus dat is mijn probleem niet. Maar vind wedstrijden leuk voor eens in de zoveel tijd.

Mijn vorige paard ging gemakkelijk door de B en L. Maar dubbele winstpunten heb ik vrijwel nooit gereden, ook niet als ik bij de eerste drie zat. Dus ben benieuwd waar je deze zo gemakkelijk kunt rijden >;) .

En waarom zou je geregeld op wedstrijd "moeten" gaan. De een vind dat leuk, de ander niet...

En of het "eerlijk" is. Een jury moet toch kunnen zien of een combinatie ergens klaar voor is of dat er met een hoop sprokkelwerk gereden wordt!! Het is geen kadootje.

En wat is eerlijk. Ik heb vaak genoeg van mensen gehoord die niet wilde erkennen dat ze gewoon niet goed genoeg waren. Die gingen wekelijks op pad, liefst met twee proeven en een jury/wedstrijd die bekend staat als hoogpunters. Zo kom je er ook.
Hoe vaak zie je niet iemand in een klasse rijden waarbij je denkt "hoe is die daar gekomen". Nou, bijvoorbeeld door bovenstaande beschrijving.

Ik zou het als keuze-optie goed vinden. Kan ieder het op zijn/haar manier doen.
En over de selectie. Als ik onderstaande lees, zouden veel mensen zich hiervoor niet opgeven, omdat die gemakkelijk de punten zo rijden. Nou, plek genoeg voor de mensen die het anders willen doen :D .

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:27

Je kan idd met 3 wedstrijden makkelijk door een klasse heen zijn als je paard ook helemaal voor elkaar is. Ik reed tot en met de M1 4 punten per wedstrijd, begon toen in april in de L en reed in oktober al M2, je kan er zelfs 5 halen als je het heel goed doet, dus dan stroom je best wel snel door.
Ik zie dan het nut niet van examendagen, en dat is organisatorisch ook niet haalbaar lijkt me. Ik heb ook heel lang een trailerprobleem gehad, maar het komt vanzelf naar je toe, echt waar.. ;)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:00

een super goed idee!!!