Wat slikken/eten/drinken tegen wedstrijdstress?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Wat slikken/eten/drinken tegen wedstrijdstress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 01:02

Hoop dat mn topic hier goed staat, anders zie ik t wel als ie verplaatst wordt ;)

Titel zegt genoeg eigenlijk...

Als ik thuis train met mn poownie zijn we superrelaxed en loopt hij de sterren van de hemel voor me.
Op wedstrijden ook (van de 10 starts 1x 5e, 1x 4e, 1x 3e, 4x 2e en 3x 1e), daar niet van, maar toch presteert hij minder dan thuis.

En dat laatste ligt voor de volle 100% aan mij :o
Ik vergeet te ademen van de stress, waardoor ik als een brok spanning te paard zit. Dit voelt hij en gaat hij heel opgekropt lopen (ik rij western) en behoorlijk tegendraads in de trail soms.

Ik heb al Bach Rescue Remedy geprobeerd (ik neem zoveel dat ik bijna dronken ben ;) ) maar dat werkt dus totaal niet.

Nogmaals, die spanningen komen dus volledig bij mij vandaan.
Slikken jullie iets tegen wedstrijdstress? En zoja, werkt t? En wat gebruik je dan?

Heb 15 maart weer een wedstrijd en wil dan iets anders proberen dan die Bach die niet werkt bij mij...

steigert

Re: Wat slikken/eten/drinken tegen wedstrijdstress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:07

Valeriaan... Is ook homeopatisch en schijnt beter te werken dan rescue. Is gewoon bij de drogist verkrijgbaar. Heb er zelf verder geen ervaring mee...

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:13

Klinkt misschien heel therapeutisch, maar waar denk je dat die stress vandaan komt? Uit angst om te falen? Of angst dat er iets helemaal mis gaat (dat je valt o.i.d)?
JP zegt tegen mij altijd dat je onder alle omstandigheden gewoon normaal op je paard moet gaan zitten en gewoon afwachten wat er gebeurt. Dus niet van te voren allerlei ideeen in je hoofd krijgen van hoe of wat het allemaal moet gaan lopen, nee gewoon gaan zitten en zien wat je tegenkomt. Als jij puur op het moment zelf gaat rijden, zul je zien dat je je veel beter concentreert op je paard en je bijna geen tijd meer voor spanning hebt ;) Het werkte bij mij om ervoor te zorgen dat Babiche beter kon ontspannen. Ik was namelijk altijd veel te veel met een bepaald beeld in m'n hoofd bezig van 'Als we gaan draven moeten we 't zo en zo doen, en deze en deze oefening doen en ze moet zo lopen etc etc'. Babiche word daar helemaal kriegel van en ontspant dan ook niet lekker, logisch natuurlijk omdat ik dan ook niet ontspannen ben. Maar als je gewoon op je paard gaat zitten, aandraaft en kijkt wat je tegenkomt, kun je je daarop gaan richten en dat dus gaan corrigeren of juist belonen :)
Snap je beetje wat ik bedoel? :D Hoop dat je er iets aan hebt, heb zelf nog niet veel ervaring met wedstrijden rijden en kan je ook niet echt aan een bepaald middeltje helpen.
Bovendien he, denk ik dat een heleboel ruiters altijd wel ietsje slechter rijden op wedstrijd dan thuis. Vergelijk het eens met een presentatie die je op school moet doen; tijdens het oefenen thuis gaat 't feilloos, ken je de tekst 100% uit je hoofd, praat je rustig en maak je geen fouten. Als je eenmaal voor de klas staat praat je veel sneller, sla je bepaalde stukken over of ben je ineens je tekst kwijt :Y)
Volgens mij zijn 't gewoon gezonde zenuwen die naarmate je meer wedstrijden gaat rijden minder worden, omdat je dan steeds meer gewend raakt aan de sfeer en routine bij een wedstrijd.
Succes! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:09

Wat ook een hele goede oefening is, zingen op je paard! Alleen zul je dat niet in de ring kunnen doen vrees ik. :+
Maar wel tijdens het losrijden in ieder geval, en je kunt het wel doorzetten in je hoofd, dat je in gedachten zingt. Met zingen adem je vanzelf, en het ontspant je. Mijn vriendin is zo van haar wedstrijdspanning afgekomen. Zij vergat ook te ademen. Bovendien werkte het zingen, haar stem, ook nog eens heel positief op haar paard.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:31

Ik ken het probleem ;-) In mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=29&t=1054704 worden veel goede tips gegeven door andere bokkers.

Valariaanpillen werken bij mij totaal niet, ik merk geen verschil met of zonder.
Ik ben sinds kort in de weer met een sportpsychologe, klinkt wellicht wat heavy maar ik ondervind er al wel voordeel van!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:00

Bedankt voor de reacties.

@Juul, faalangst speelt idd mee. Ik leg de lat veels te hoog bij mezelf en weerspiegel dat weer op Nick.
Wat jij bedoelt leer ik ook van Astrid, in je bubble zitten. Wat er ook om je heen gebeurt je bent met je poown bezig. Maar ik ben idd vooraf bang dat ik van alles vergeet. Zoals ademen of lachen :D en ik ben bang dat ik zo stressy ben dat ik Nick teveel vasthou waardoor hij juist gaat opkroppen in zn hals.

@Neonlight, zingen? :D Ik zie mezelf idd al gaan in die inrijbak! :P Maar op zich je concentreren op een bepaald liedje in je hoofd verlegt idd je stress.

@Marchal, ik herken dat wel idd. Ook bij een simpele onderlinge waar niets vanaf hangt ben ik stiknerveus. Nick en ik hebben genoeg punten om van de L5 naar de L4 te mogen. Nu hebben we in jan een oefenwedstrijd gereden en volgende week weer. Ik start dan L4. Als ik het verpruts is er niks aan de hand. Dan start ik de eerste officiele wedstrijd gewoon L5. Maar de eerste wedtrijd werden we 3e van de 9 in de pleasure en in de trail helaas een DQ. Maar dat was omdat ik vergeten was mn kinriempje over te zetten op mn showhoofdstel. Qua punten aantal zaten we het hoogste, dus met kinriem waren we 1e geweest... Dus zeker geen slechte score!

Zijn er verder nog mensen die echt tips hebben di eniet alleen psychologisch zijn, maar dus echt iets wat je in kan nemen?

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:35

Je hoort wel eens mensen die voor hun rijexamen betablokkers nemen. Kan je mss ook proberen. Zijn volgensmij gewoon verkrijgbaar bij de apotheek ofzo. Heeft verder geen werking op je concentratievermogen ofzo zorgt er alleen voor dat je harslag en ademhaling niet omhoog kunnen. Alhoewel jij niet meer ademt dus weet niet of het dan wel werkt...
Zingen werkt wel :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:34

Bananen eten, heeft mij in ieder geval goed geholpen voor me rij examen

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:26

Na mijn mening klopt dit niet :) ;
Buitenzorg schreef:
En dat laatste ligt voor de volle 100% aan mij :o

Ik ben totaal niet zenuwachtig [meer] en thuis loopt ie toch beter :)
Op wedstrijd is het ook anders he, het paard komt van de trailer af, andere omgeving andere / nieuwe paarden en noem het maar op....

Niet dat een paard persee zenuachtig moet / hoeft te zijn... maar het is toch anders!

Bv; die van mij kan heel goed halsstrekken thuis in draf, op wedstrijd niet, hij gaat altijd om zich heen kijken.. dan duurt het ff voor dat ik hem bij de les heb, en dan is de oefening weer afgelopen :=

Ik vind zat je zeker niet mag klagen aan je plaatsingen!

En wat helpt, als je zenuwachtig ben, moet je gaan gapen :)

Succes!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:08

Annekeee schreef:
Ik vind zat je zeker niet mag klagen aan je plaatsingen!

Thnx! Nee dat zeker niet idd! Ben ook supertrots op mn menneke.

Maar ik wil voor mezelf eens het gevoel hebben dat ik voor mn lol wedstrijden rij... :P

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:33

Ik eet bananen
Of ik neem Nervovit dat is van biodermal een {homeopatish}vast fout geschreven .
En die gebruik ik voor dat ik mijn paard ga zadelen bij mij helpt het maar miss een optie voor jou .

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:37

Neonlight schreef:
Wat ook een hele goede oefening is, zingen op je paard! Alleen zul je dat niet in de ring kunnen doen vrees ik. :+
Maar wel tijdens het losrijden in ieder geval, en je kunt het wel doorzetten in je hoofd, dat je in gedachten zingt. Met zingen adem je vanzelf, en het ontspant je. Mijn vriendin is zo van haar wedstrijdspanning afgekomen. Zij vergat ook te ademen. Bovendien werkte het zingen, haar stem, ook nog eens heel positief op haar paard.

Heb je nog een paar onstpannende liedjes? Haha ik vind het wel een idee.

Valeriaan helpt heel goed bij mij, ik ben niet meer gespannen en mijn paardje nu ook niet meer. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:00

Gewoon vrolijke liedjes die je zelf leuk vindt en waar je vrolijk en happy van wordt. En het klinkt maf, maar het werkt serieus!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:44

Had je je 25 posts nodig Romario :? Ik tem even want dit slaat werkelijk nergens op..

@ TS, valeriaan helpt bij mij ook goed :j Je hebt zowel druppels al pilletjes, ik neem de pilletjes van vind de druppels echt super ranzig! Gewoon verkrijgbaar bij o.a. het kruidvat :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:54

Eau de carmen te koop bij van der Pigge in Haarlem. Ze sturen het ook op.

Het is al een heel oud homeopatisch middeltje en je wordt er absoluut niet duf van. Mijn man is drie keer gezakt voor zijn rijexamen puur vanwege stress Vierde keer met eau de carmen geslaagd

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 19:13

@Jaime, wordt je niet suf van valeriaan?

Ik heb intussen die link van eau de carmen open, ben benieuwd.

@Romario, als je aan 25 posts wilt komen, moeten dat inhoudelijk zinnige posts zijn en geen vervuiling van een topic wat je nu aan t doen bent...

Geef dan op zn minst een zinnige reactie! :x

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:28

Nee kword niet moe hoor van valeriaan! :) Heb t vandaag ook geslikt, moet morgen afrijden, stress stress :P Dus vandaag vast begonnen met valeriaan en dan morgen weer :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:48

Op hun site kan ik het niet vinden je moet ze maar ff bellen. misschien dat als er een ouderwetse drogist bij je in de buurt zit kun je het daar ook wel kopen maarja die zijn er niet zoveel meer.

Je schrijft het trouwens als eau des carmes (Lang leve google)

vond ook nog een receptje zodat je het eventueel zelf kunt maken

Neem 50 gram citroenmelisse, 15 g. citroenschillen (zonder het wit), 5 g. kaneel, 10 g. engelwortel, 15 g. koreander, 10 g. kruidnagel, 15 g. nootmuskaat en giet daar 1 liter witte wijn overheen. Twee weken laten staan op een warme plek uit de zon en elke dag even schudden. Daarna filteren en in een goed afgesloten fles bewaren. Neem hiervan voor het eten 1 theelepel om de zenuwen te kalmeren zodat je beter slaapt.
NIET VOOR KINDEREN! Geef hen liever een kop melissethee om ze beter in slaap te krijgen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:32

Gewoon chillen ;).... Ervaring maakt rustiger... Daarnaast willen ze het erdoor gaan drukken dat ze ruiters ook gaan testen ;) (ja ook op 'b/l/m/z' wedstrijdjes...
Ik was vroeger ook wel vet zenuwachtig maar nu heb ik beetje schijt aan alles :P Gewoon lekker rijden komt het vanzelf goed. Aan je uitslagen te zien haal je je punten ook wel... Dan komt de rest ook wel ;)

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 01:37

Rescue (homeopatisch) helpt snel en kan geen kwaad

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 08:59

daps schreef:
Rescue (homeopatisch) helpt snel en kan geen kwaad

Thnx voor de tip, in mijn openingspost schreef ik dit:

Buitenzorg schreef:
Ik heb al Bach Rescue Remedy geprobeerd (ik neem zoveel dat ik bijna dronken ben ;) ) maar dat werkt dus totaal niet.

:+

Gister wedstrijd gehad, volledig volgestopt met Nervovit Forte en ik moet zeggen dat ik er toch redelijk rustig van werd! Zaterdagavond de eerste geslikt (heb geslapen als een roosje!), s ochtends bij t ontbijt nog 1, voor het opstijgen nog 1 en vlak voor de start ook nog 1. Ik was wel helemaal gaar na de wedstrijd! :D (Was trouwens 2e in de trail en een DQ in de pleasure, hij sprong in de linkergalop rechts aan! :D )

Ga deze volgende keer weer proberen, merkte idd wel veel verschil.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:35

Ik rijd 5 april mijn aller eerste wedstrijd en als ik er nu aan denk word ik al nerveus. In ieder geval ga ik niet kunnen slapen en het probleem is dat wanneer ik stress ik vaak ziek wordt, hoofdpijn,maagpijn (ik krijg dan ook geen enkele hap binnen) en ik MOET voor ik ga rijden zeker naar toilet! of ik zit daarna heel de dag met diaree :S Ik denk dat ik een kalmeermiddeltje ga nemen en gewoon nuchter en positief ga proberen te denken, ookal is dat makkelijker gezegd dan gedaan :D

Xx;;

maaikedingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:43

ik heb het namelijk ook gehad en ze zeggen door het vele doen wordt het minder bij mij niet!!
maar je hebt iets van valdispert ofzo dat schijnt wel te helpen

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:22

Ik heb vanmiddag ook Rescue van Bach gekocht, ik wil dit gaan gebruiken voor de wedstrijden, en het trailer rijden hiervoor.

Nu is mijn vraag: Hoelang van te voren geef je dit? en hoeveel druppels dan?

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:29

stoere schreef:
Ik heb vanmiddag ook Rescue van Bach gekocht, ik wil dit gaan gebruiken voor de wedstrijden, en het trailer rijden hiervoor.

Nu is mijn vraag: Hoelang van te voren geef je dit? en hoeveel druppels dan?

Geef je dit? Wil je dit voor je paard gaan gebruiken of wat?
Je neemt rescue gewoon een paar x een druppeltje tot ongeveer 1 uur voordat je moet starten (deed ik altijd)